Et nyt näytä ymmärtävän pointtia. Kyse on nyt siitä, että minkä takia Jumala edes kaikkivoipana mahdollistaa pahan olemassaolon, jos muka rakastaa "lapsiaan".
No argumentointini menee suunnilleen näin: Jumala oli olemassa ja Hänellä oli paljon rakkautta. Hän halusi jakaa rakkautensa jonkin toisen olennon kanssa joka olisi Hänen kaltaisensa. Jotta tuo rakkaus olisi aitoa todella, niin Hän ei voinut vain luoda robottia joka voisi ainoastaan rakastaa, mutta Hän loisi jotain sellaista, jolla olisi Hänen kaltaisia piirteitään, sisältäen vapaan tahdon. No Hän loi sitten ihmisen (ja ihmistä varten sitä ennen paljon muuta, mutta se on toinen tarina). Tämä ihminen sitten rakasti Jumalaansa ja oli läheisessä suhteessa Jumalaansa. Mutta ihmisen ei ollut pakko rakastaa Jumalaa, ja niinpä hän hairahtui kokeilemaan jotain muuta ja siitä sitten lähti tämä itsekkyys jne. joka johti pahaan maailmassa. Pysähdytään nyt tähän.
Olen myös esittänyt, että jos Jumala estäisi kaiken pahan, niin olisiko elämä todellakin sen arvoista? Mutta sellainen paikka missä ihminen on valinnut pahan sijaan hyvän, löytyy sitten kuoleman jälkeen iankaikkisesta elämästä.
No tuon paremmin en osaa kai sitä esittää, jos töksähtää vaan tuohon että "ei voi olla Jumalaa joka sallii pahan koska sellainen olisi sadistinen Jumala" eikä ajattele sen pidemmälle, niin ei kai sitä sitten voi päästä sen pidemmälle ajattelussa. Tai tietenkin jos ajattelee että mitään Jumalaa nyt ei kertakaikkiaan ole olemassa, niin se on game over man siinä kohtaa jo.
Wiking kirjoitti:
Minkä takia Jumala kaikkivoipana ylipäänsä asettaa ihmisiä, jo syntymästään asti noin räikeään epätasa-arvoon. Miksi hän asettaa ihmisille eri kriteereitä, mutta kuitenkin vaatii kaikilta samaa?
Enkö juuri kirjoittanut, että Hän ei vaadi kaikilta samaa, eli ne jotka eivät ole Jumalasta kuulleet, tuomitaan eri perustein. Ei siinä mielestäni mitään epätasa-arvoa sinällään ole. Minusta tuo nyt on luonnollista, että jos kuulet hyvän sanoman ja olet sitä tottelematta, sinut tuomitaan sen mukaisesti, mutta jos et koskaan kuulekaan ko. sanomasta, sinut tuomitaan sitten tekojesi mukaan.
Wiking kirjoitti:
Luulin tätä ihan oikeasti vain läpäksi. Jos argumentointitaso on tätä luokkaa (eli siis sitä ei ole), niin ei kannata ihmetellä, minkä takia "ortodoksitulkintojen mahdollisuudet suvaitsemattomasti vain lytätään" Itsekirtiikkiä!
Joo, no joukkihan se tavallaan oli, mutta en ole löytänyt mitään hyviä argumentteja siihen miksi esim. jossain peruskallion sisällä asuvia eliöitä on luotu. Jätetään sen kommentointi tuohon.
Wiking kirjoitti:
Tästä päästäänkin mielenkiintoiseen kysymykseen. Millä olioille ja kasveilla on sielu, ja millä ei? Onko tällä tietokoneen näppäimistöllä sielu? Miksi? Miksi ei? Onko kastemadolla sielu? Kissalla? Bakteerilla? Yksittäisellä atomilla? Mihin vedetään se raja, millä on sielu ja millä ei? Pystyykö ihminen luomaan sielullisia olentoja? Esimerkiksi luomalla viruksia ja bakteereita - tulevaisuudessa vielä paljon "konkreettisempia" kokonaisuuksia?
En tiedä vastauksia kaikkiin noihin kysymyksiin. Arvelisin, että esim. kissalla on sielu, mutta yksittäisellä atomilla ei (eihän se ole kai mikään elävä olio tai kasvi).
Wiking kirjoitti:
En nyt halua olla töykeä, mutta tämä on hieman rasittavaa näin kuukausikaupalla jatkuneena, kun tarkoitus olisi saada argumentoitua ja kehittävää keskustelua.
Olen tuosta sama mieltä, vähän nämä paikallaan junnaavat nämä keskustelut.
Wiking kirjoitti:
Harmittelet sitä, että maailmanselittäminen on ottanut liiakseen positivistisen/naturalistisen suunnan, mutta olet aikaisemmin sanonut, että et edes jaksa perehtyä filosofiaan - edes ilmeisesti tieteenfilosofiaan.
Joo, ei se filosofia kovin kiinnostavalta tunnu. Mutta yritin - luin Nietzschen "Thus spoke Zarathustran". Oli vähän yli hilseen menevää tekstiä eikä jaksanut kiinnostaa kauheasti. Mutta luin kuitenkin alusta loppuun ja olen valmis yrittämään uudelleen jotain muuta filosofista tekstiä.
Wiking kirjoitti:
Tämän takia yrität argumentoida "alueella", jossa evääsi rehellisesti puhuttuna ovat aika heikot, ja se saa sinut näyttämään keskustelujesi perusteella todella pahasti älyllisesti epärehelliseltä, ja ulosantisi näyttämään todella ristiriitaiselta.
Tunnustan, että filosofiset taustani ja tietoni ovat heikot. Sovitaanko vaikka näin, että minussa on "kaksi persoonaa" ja olen vaikka "puolihullu" jotta en näytä yhtä ristiriitaiselta? Tottakai minäkin näen nuo näennäiset ristiriitaisuudet tieteen väittämien ja uskonnon tulkinnan välillä. Yritän vain parhaani mukaan ymmärtää molempia enkä ole antanut periksi, että nämä kaksi ovat jotenkin toisensa poissulkevia, kuten näköjään suurin osa ketjuun kirjoittavista näyttäisi uskovan. Sehän on se helppo tie ulos tuosta paradoksista. Joten ei tämä helppoa ole, mutta ehkä sitten olen jonkinlainen masokisti myös ja tykkään valita polkuja joita muut eivät ole valinneet. Se kai antaa minulle tyydytystä.
Wiking kirjoitti:
Sinä kun et juurikaan perusta noita ortodoksinäkemyksiä mihinkään muuhun kuin mutuiluun, joka on yksittäisen ortodoksipapin subjektiivista tuntojenkuvailuja ja maalailua - jonka vakuuttavuusarvo ilman argumentointia on siis edelleenkin täsmälleen sama kuin randomnevähöödin.
Kyllä niissä kai takana on useimmissa koko ortodoksikirkon perinne ja tietämys jne. Voisin kehottaa sinua lukemaan noita tekstejä, mutta ei taida kiinnostaa sinua senkään vertaa kuin minua filosofia?
Wiking kirjoitti:
Mihin perustat tämän väitteen? Väität, että kirkko koko historiansa aikana on pysynyt tulkinnoissaan johdonmukaisena ja yhteneväisenä, eikä esimerkiksi eri lahkoja ole päässyt syntymään? Jos taas tunnustat muiden lahkojen olemassaolon, tuo väitteesi ei yksinkertaisesti pidä paikkansa.
No itse kirkko ainakin väittää pysyneensä johdonmukaisena ja samana. Muita lahkoja on syntynyt, mutta ne ovat eronneet Kirkosta joten niiden "uskomukset" eivät ole tulleet osaksi ortodoksikirkon totuuksia ja perinnettä.
Wiking kirjoitti:
Kyseenalaistat kyllä tieteen totuusarvon (kannattaakin!), mutta kuitenkin olet valmis ottamaan Raamatun todella varteenotettavaksi "kilpailijaksi" huolimatta siitä, että kuitenkin mielestäsi on ihan luonnollista, että Raamattua muutetaan juurikin tieteen tuottaman tiedon pohjalta. Etkä näe ajattelussasi mitään epäjohdonmukaista?
Ei kai Raamattua muuteta. Jotkut muuttavat sen tulkintaa, mutta saarnaan taas, että ortodoksikirkko ei näin tee. Katoliset ja protestantit ovat kai muuttaneet ja muuttavat uskomuksiaan sen mukaan, mitä tiede "paljastaa". Tuo tekee osaltaan minusta ne vähemmän vakavasti otettaviksi Kristinuskon tulkinnoiksi.
Wiking kirjoitti:
Kuitenkin häiritsee luomasi kaksoisstandardiolettama, jonka perusteella uskonnollisyhteisöt olisivat enemmän moisesta vitsauksesta vapaita.
Kuten olen todennut, eivät ne ole. Esiintyy paljon liikkeitä ortodoksisen kirkon sisälläkin jotka yrittävät viedä uskoa väärille urille. Mutta kirkko korjaa itseään. Joten jossain mielessä kyse on tiettävästi samanlaisesta jutusta kuin tieteessä, joskin metodi on erilainen, mutta tiedekin tiettävästi loppujen lopuksi korjaa itseään.