Ei tietenkään, sehän on tehty niille, joilla ei hajuakan ole, ja jotta jaksavat sitä lukea. Hyvä kirja.
Joo, ihan mielenkiintoinen kirja, ei kuitenkaan suosikkini Brysonin kirjoista.
Tarinankertoja kirjoitti:
No voi hyvää päivää, ei tietenkään ole, eikä ole kenenkään tarkoituskaan. Vaan jos tiedät mikä on tieteellinen metodi, edes yhdeltä alalta, tiedät miten muut ovat tuloksiinsa päässeet, ja pystyt niiden luotettavuutta arvioimaan.
No luulen, että minulla olisi jotain hajua tuosta tieteellisestä metodista. Ja jos nyt oman alani juttuja edelleen "siteeraan", niin kyllä sieltä löytyy laidasta laitaan raapustelua. Ja paljon julkaistaan sellaista potaskaa jossa ei ole oikein mitään uutta tai joka on muuten virheitä täynnä ja voi johtaa väärille poluille. Joten luotettavuuden arvioiminen on vaikeaa. Sitten kun siihen lisätään juuri tuo politiikka mikä tieteessäkin jyllää, tulee tulosten arvioiminen entistäkin vaikeammaksi. Toki on olemassa tiedemiehiä joita suuresti kunnioitan ja jotka tuovat viisautta alalleen, mutta kun on olemassa paljon muunkinlaisia. Muilta aloilta sitten minun on vieläkin vaikeampi varmaan mennä arvioimaan tulosten luotettavuutta, mutta härskisti ekstrapoloin vain omalta alaltani joten oletan muiden alojen tieteiden tulosten kärsivän samanlaisista vaikeuksista ja luotettavuusongelmista.
Ei pidä paikkansa. tutustu asioihin ja vuosikymmenten tiedeharrastuksen seurauksena ymmärrän asioita alalta kuin alalta, ja osaan arvioida niiden luotettavuuden ja ymmärrän koejärjestelyt ja tulokset.
No itsevarmuutta ei ainakaan sinulta puutu. Vuosikymmenten tiedeharrastus...olet siis syntynyt 1967 profiilisi mukaan. Aloititko kenties tiedeharrastuksesi jo 10-vuotiaana vai ennen? Oletko itse muuta kuin harrastanut, eli osallistunut itse tieteellisten kokeiden tekoon jne.? Kyselee vaihtoehtoinen nimimerkki "noin 25 vuotta tieteellisiä kokeita tehnyt".
Älä yleistä omaa tietämättömyyttäsi muihin, kiitos. Tai siis haluttomuuttasi tietää ja haluasi uskoa tietämättömyyteen.
No joo, voisin pyytää sinua asettamatta sanoja suuhuni tai kirjoituksia sormiini tai ajatuksia aivoihini ("haluttomuuttasi tietää ja haluasi uskoa tietämättömyyteen") mutta ollaan nyt pyytämättä. Eihän tuo minua häiritse, vähän vain ihmetyttää että moisia väität.
Tadaa… Ja juuri siksi se on tiedettä. Se korjaa itseään sitä mukaan kun opimme lisää. Se ei ole kirjoitettu 2000 vanhaan kirjaan lopullisena totuutena, vaan on nimenomaan auki uudelle tiedolle ja uusille löydöille.
No, ehkä, toivottavasti tiede lopulta korjaa itseään, ainakin siihen vielä itse uskon. Ja totta tuokin, että tuo 2000 vuotta vanha kirja Raamattu väittää omaavansa lopullisen totuuden, jota ei tarvitse muuttaa (joskaan ei ruveta tässä sitten taas kiistelemään siitä miksi siitä ei kirjaimellisesti jokaista kohtaa sovelleta nykyelämään uskovaisten toimesta).
Jos haet lopullista totuutta, niin uskonto on selkeästi sinun juttusi. Lopullisen totuuden haluavat ne, joille on vaikea myöntää ”en tiedä”.
Eikö sellaista vaihtoehtoa ole olemassa, että etsin lopullista totuutta mutta olen myös valmis myöntämään että "en tiedä". Lähinnä nyt tunnistaisin itseni tuollaisesta porukasta.
Jos taas oletat, että tieteen avoimuus aukaisee mahdollisuuden ”löytää jumala” tieteellisesti tulevaisuudessa, se on toiveajattelua..
En tiedä muotoilisinko sen nyt juuri noilla sanoilla, mutta jotenkin tuonne päin. Ja se voi olla toiveajattelua, mutta sinulla tuntuu taas olevan varma tieto siitä että noin on, kun minulla on vielä suvaitseva kanta eli kaikki on mahdollista. Kumpi meistä nyt sitten on fundamentalistisempi?
Miten niin ei oteta? Tiede on avoin, senkun tekee oman pätevän tieteellisen tutkimuksen ja julkaisee sen. Ei ole olemassa mitään tiedemiesjoukkoa, joka määrittelee mitä tukitaan ja mitä ei. On olemassa ihmisiä, kuten minä ja sinä. Jos minulla on teoria, ja haluan sen tutkittavaksi, niin no, mihän voin tehdä sen itse, eikö totta?
No siitä sitten vaan yrittämään. Jos teoriasi on nykytieteen uskomusten mukainen, niin voit sen hyvinkin saada julkaistua, jos taas yrität tieteellistä vallankumousta tai nykyajattelusta poikkeavaa näkemystä julkaista, niin kuten sanoin, onnea matkaan. Minun mielestäni jos et ole tieteen tekemisessä ollut mukana ei sinun pitäisi kirjoitella sellaisia asioita varmuutena joista et sen tarkemmin tiedä. Jos taas olet ollut mukana tieteen tekemisessä ja tunnet asioista noin, niin sitten olemme vain eri mieltä tuosta asiasta.
Kretomnistiset ”tiedemiehet” valittavat usein että heitä ei oteta vakavasti ja heidän tukituksiaan syrijitä’än. No on vaikeata ottaa tukimusta vakavasti, jos sen ensimmäiseltä sivulla on jo oletuslähtökohtia ja vääriä tuloksia. siksipä ne alussa mainitsemasi Sience ym. lehdet ovat vertaisarvioituja. Eli niiden jutut kierrätetään laajasti enne julkaisua. Kreatonistit ovat näiden tyrmäysten jälkeen perustaneet omat lehtensä ja sivustonsa, jossa vertaisarvioita suorittavat itse keskenään… huutonaurua.
Onko "kretomnistinen" sama kuin "kreationistinen"? Anteeksi vain tästä, mutta minusta uskottavammalta kuulostavat yleensäkin ihmiset jotka vaivautuvat edes tarkistamaan tekstinsä ennen sen lähettämistä ketjuun oikeinkirjoituksen jne. suhteen. Ei varmaan minunkaan tekstini täydellistä ole, josta anteeksipyynnöt, mutta yritän sen lukea ainakin kerran tai pari ennen sen lähettämistä.
Ja totta, kreationistien jutut näyttävät olevan joillakin tavoilla vähän epäilyttäviä. Minusta heidän pitäisi lähettää juttunsa tieteellisiin journaleihin julkaistavaksi. Jos he keskenään niitä referoivat, niin uskottavuus kyllä tippuu nollalukemiin.
Mutta on myös muita "hulluja" kuin kreationistit joilla on näitä vaihtoehtoisia (ei uskontoon välttämättä perustuvia) teorioita. Tähtitieteessä mm. Halton Arpin ja Geoffrey Burbidgen porukoita ja sitten vaikka Fred Hoylen ja varsinkin hänen oppilaansa Chandra Wickramasinghen juttuja pidetään aika höperöinä, kuten myös Mordehai Milgromin muunneltua gravitaatiota. Mutta on niitä muitakin. Mutta mielestäni tuollaisia tarvitaan jottei tiede jumiudu täysin paikoilleen, kuten se usein näyttää tekevän.
Meillä, uskovalla ja uskonnottomalla, on yhteisenä rajapintana vain faktat ja raamattu. Muu kokemusperäinen ei ole välitettävissä meidän välillämme. Joten jos aiomme kiistellä, on kiistojemme oltava näiden pohjalta, tai muussa tapuksessa voimme keksiä kaiken itse
Uskoisin, että ortodoksimunkit lisäisivät tuohon listaan uskonnollisen kokemuksen. Se ei ole ehkä yhteinen ja samanaikainen, mutta samanlainen kuitenkin ja yhtenevä, josta löytyy samat piirteet. Mutta taidamme molemmat olla niin kaukana tuollaisista kokemuksista (sori, en halua yleistää, arvailen vain tilaasi kirjoituksiesi johdattamana) että emme niistä löydä yhteistä pohjaa.
Missasit siis koko pointin, eli sen, että ei ole mahdollista, että eläimet ja ihminen olisivat eläneet rauhassa keskenään, ellet:
Kiistä evoluutiota
Maan ikää
fosiililöydöksiä
DNA:ta
Eli uskotko, että ihminen ja eläimet ovat eläneet sovussa keskenään ja syntiinlankeemus sai jelonnan hyökkäämään ihmisenkin kimppuun?
Vai ovatko eläimet kehittyneet evoluution tuloksena viimeisien 4 miljardin vuoden aikana?
En tiedä, on kai se selvin ja rehellisin vastaus. Tieteen mukaan ihmisten ja eläinten sovussa eläminen näyttäisi aika vaikealta, mutta onko se asia sitten loppuunkäsitelty sillä, en tiedä.
Jos muistuttaisit miten tuo DNA tähän liittyy? Kiistääkö se jotenkin uskonnon väittämät ja Jumalan olemassaolon? Ymmärtääkseni DNA:han sisältyy ohjeet siitä, miten ruumis ja kaikki sen yksityiskohdat tulee rakentaa, mutta ei kai sillä ole mitään yhtymäkohtaa esim. sielun ja hengen olemassaoloon tai olemattomuuteen? Kai se on yhteensopiva evoluutioteorian kanssa, mutta miksei myös luomisteorian kanssa?