Eli siis tuohan tarkoittaa, että Jumala ei ole kaikkivoipa. Miten ihmeessä muuten esimerkiksi minä voisin tehdä tekoja, joita Jumala pitää rangaistavina tai vähintäänkin "väärinä". Kaikkivoipanahan hän voisi hyvin yksinkertaisesti estää minua toimimasta niin, mutta näin asian laita ei mitä ilmeisimmin ole.
Tämähän on jo kuin taistelua tuulimyllyjä vastaan, eikö kellään muulla ole argumentteja uskon elossaolemiseen? Viittaan tässä siis rumputuleen jota tulee monelta kirjoittajalta vastauksena kirjoituksiini. No, hyvä se kai vaan on, että saa miettiä ja pohtia näitä asioita monelta kannalta.
Wikingille, kyllä, kaikkivoipa voisi estää sinua toimimasta väärin, mutta tämä kaikkivoipa voi myös antaa sinulle mahdollisuuden toimia väärin, ja kantaa seuraukset sitten vaikka myöhemmin. Mikä tuossa nyt periaatteessa on niin ihmeellistä? Jos Jumala estäisi kaikkia ihmisiä tekemästä väärin, niin mikä vapaa tahto se sitten olisi ihmisillä? Sori vaan, nyt ei enää ilmeisesti tämä ainoa aivosoluni riitä prosessoimaan tuota argumenttiäsi niin, että sen ymmärtäisin.
Tarinankertoja kirjoitti:
No jos minä sanon, että on aukottomasti todistettu maapallon, aurinkokunnan ja maailmankaikkeuden ikä, sekä evoluutio, niin uskotko?
No en varsinkaan jos tuo "aukottomasti" sana on mukana. Uskon, että on annettu erinomaisen vakuuttavat todisteet maailmankaikkeuden, mukaanlukien maapallon, miljardien vuosien iästä, mutta ei kai niitä aukottomasti ole todistettu. Aika ihme todistus tosin saa olla, joka todistaa toisin. Evoluutiota en ole niin tarkkaan tutkinut, mutta ymmärrykseni on, että siitäkin löytyy kyllä aukkoja.
Jos et, niin aina mahdollisuus on, että otat itse selvää. On täysin mahdotonta opettaa alusta asti kaikkea tarvitsemasi tieto tällä palstalla, joten aloita lähikirjastostasi. Helpoiten pääset alkuun kirjalla
Bryson, Bill : ”Lyhyt historia lähes kaikesta”
http://wsoy.fi/yk/products/show/27347
Tämän jälkeen voimme palata tähän aiheeseen.
Hassua että siteeraat suosikkikirjailijaani Bill Brysonia. Tuo oli kyllä aika viihdyttävä kirja, ja kuten toisessa ketjussa totesinkin, minua jäi ihmetyttämään tuo hänen väitteensä, että kaikki ihmisen atomit vaihtuvat toiseen oliko se nyt 11 vuoden tai jotain sellaista ajassa, joten olet käytännössä enemmän tai vähemmän täydellinen kopio itsestäsi tuollaisen ajanjakson jälkeen. Mutta ei kai nyt pitäisi Bill Brysonia, matkailukirjoittajaa, siteerata tieteen argumenttien alalla? Niin viihdyttävä kuin tuo kirja olikin. Joten voidaan palata aiheeseen vaikka heti.
rukouksen voimaa on tutkittu. Ja uskonnollisen yhteisön toimesta, joka kunnioitusta herättävästi soveltaa tieteellistä metodia ja julkaisee avoimesti tuloksensa.
Joo, noista tutkimuksista olen lukenut. En tiedä, tuo tieteen tuominen uskonnollisien asioiden tutkimiseen on vähän mielestäni ristiriitaista ja vaarallista. Mutta OK, tuon tutkimuksen suhteen voisin sanoa vaikkapa että esimerkiksi ortodoksisia luostareiden vanhimpia ei ollut mukana tutkimuksessa, ja itse uskoisin tuollaisten henkilöiden rukousten voimaan eniten. Tai voisin sanoa, että Jumala ei halua alistaa tahtoaan tuollaisille tieteellisille kokeille eikä antanut rukousten vaikuttaa. Tai...tai...joten aina löytyy vasta-argumentteja miksi tuollaisen kokeen tulos on negatiivinen rukouksen voiman kannalta.
Morgoth kirjoitti:
Maailmaa on siis deterministinen? Eihän kai kaikkivaltiaskaan voi etukäteen tietää mitä tapahtuu, jos tapahtumat olisivat aidosti satunnaisia. Toisaalta jos taas maailma on täysin satunnainen, nin ei kai ole mitään 'vapaata tahtoakaan' vaan pelkkää satunnaisuutta, joten maailman pitää olla deternimistinen, jotta voisi olla edes 'vapaata tahtoa'? Jotenkin sekin on yksi asia joka uskonnossa kaivertaa, että sen maailmankuva on yhtä deterministinen lopulta kuin joku Newtonilainen fysiikka :)
En ole lukenut kirjoituksista jotka käsittelevät miten maailman väitetty satunnaisuus sopii yhteen Jumalan olemassaolon kanssa, mutta en nyt äkkipikaisesti pysty siitä mitään ongelmaakaan löytämään, jos kerran sanotaan, että Jumala on ajan ulkopuolella, Hän näkee joka hetken alusta loppuun. Ja ei minun mielestäni tuo pois sulje sitä mahdollisuutta, että Hän antaa kuitenkin ihmisen tehdä omat päätöksensä ja toimia mielensä mukaan siihen tässä elämässä sen räikeämmin puuttumatta.
Morgoth kirjoitti:
Kaihan jokaisen uskovaisen on kuitenkin ajeteltava lopulta, että evoluutiokin on lopulta jonkinasteista 'älykästä suunnittelua' (vaikka ei mikään pesunkestävä kreationisti olisikaan tai IDn suurin kannattaja olisikaan), joka etenee Jumalan laatiminen piirrustusten mukaisesti? :)
Evoluutiosta en tiedä, jyrkkänä tulkintanahan Kristinusko ei salli evoluutiota. Jos kuitenkin sellainen hyväksytään, niin Jumalan asema muuttuu hankalammaksi, mutta monet uskovat kuitenkin uskovat tuohon puuttuvien linkkien Jumalaan. Minusta se vesittää kyllä tarinaa sitten aika lailla, mutta ehkä se on mahdollista. Joku joka on ajatellut enemmän sitä, mikä Jumalan rooli on itsestään evoluution avulla muuntuvassa maailmassa voisi kirjoittaa enemmän tästä.
Morgoth kirjoitti:
Ei, sen ymmärrän hyvin, että ihminen haluaa kokea olevansa jotenkin ainutlaatuinen ja erikoinen ja sen vuoksi selitykset joissa ihminen kokee olevansa jotenkin ainutlaatuinen ovat suosittuja. En vain ymmärrä sitä, että se 'ainutlaatuisuuden lumoon' mennään, koska se hivelee itsetuntoa ja saa tuntemaan itsensä tärkeäksi yms.
No ainakin ortodoksiuskonnossa ajatellaan jokseenkin päinvastoin, eli ihminen nöyristää itsensä ja ajattelee, että hän on vähimmistä vähin, merkityksettömistä merkityksettömin ja syntisistä syntisin. Eli itsetunnon hively ja itsensä tärkeäksi tunteminen on se pahin juttu mitä ihminen voi tehdä.
Omalta osaltani tunnen siis ihmetystä siitä, että miksi maailmankaikkeus yleensä on olemassa, miksi tällainen otus kuin ihminen on täällä ja mikä tämän kaiken tarkoitus sitten oikein on? En yhdistä tietääkseni siihen sitä, että minä olen jotenkin supertärkeä vaan se on vaan ihmetystä ja tarkoituksen hakua. Ja tähtitieteen tutkiminen nöyristää minua entisestään kun huomaan, miten mitätön osa maailmankaikkeutta olen. No, ehkä näet tässä sitten jonkin konfliktin.
vlad kirjoitti:
Olet oikeassa, kyllä kuulostaa todellakin pupulta ja sadulta ihmisestä joka ei usko jumalaan, enkeleihin tai paholaiseen - puhumatta muustakaan yliluonnollisesta niin kauan kunnes niiden olemassa olo on seikkaperäisesti näytetty toteen, silloin jos näin käy niin olen valmis kääntämään takkini mutta en sitä ennen.
No, et varmaan olisi pelkästään valmis takinkääntöön, vaan sinulle ei jäisi oikein muita mahdollisuuksia jos nyt järjissäsi olisit. :-)
vlad kirjoitti:
Haluaisitko sinä, että jonkin (epämääräisen) lahkon tai uskonnon jäsenet rukoilisivat puolestasi?
Ei mulla ole mitään väliä, tietenkin jos se on joku saatanallinen kultti jotka rukoilevat minun vielä enemmän Saatanan puoleen kääntymisen puolesta se voisi olla vähän valitettavaa, mutta ei kai siinäkään auttaisi muu kuin luottaa sen vastapuolen huolenpitoon.
vlad kirjoitti:
Oikein olisi kirjoittaa: käsittääkseni Kristinuskonkin juju on siinä, ettei sitä voi todistaa...
Joo joo, oikeassa olet tietenkin, muut uskonnot voivat tehdä samankaltaisia argumentteja.
vlad kirjoitti:
Siinäpä se juju piileekin, mielummin luotan itseeni, kuin luotan siihen, että jokin toinen "olio - olento" on se joka päättää elämästäni tavalla tai toisella. En halua sitoa elämääni yhden (satu)kirjan teksteihin ja opetuksiin vaan haluan olla avoin maailmalle ja antaa itselleni oikeuden päättää mikä on oikein ja mikä väärin - tämä ei sitten tarkoita sitä, että lahtaan ensimmäisen vastaantulijan.
Suurin uhraus onkin juuri se, että menettää oikeuden päättää omasta elämästään, sen sijaan se elämä on annettava tavalla tai toisella jonkun toisen haltuun jos todella haluaa kääntyä kristityksi. Minulle tärkeintä on se, että saan itse päättää elämästäni niin pitkälle kuin mahdollista - voisiko tämä toteutua jos uskoisin jumalaan, tukeutuisin elämässäni Raamattuun, rukoilisin armoa ja pelastusta jumalata, antaisin elämäni Jeesuksen käsiin? Ei missään nimessä, tuolloin uhraisin oman minuuteni ja se on aivan liian suuri uhraus mielestäni.
Anteeksi, mutta eivät nämä uhraukset vieläkään oikein auenneet minulle. Siis vaikka uskoisitkin, niin silti joka päivä päättäisit itse mitä teet päivän aikana. Ei sitä Jeesus tule ja päätä puolestasi jos olet uskossa. Joten mitä nämä uhraukset ovat konkreettisesti? En nyt pyydä menemään intiimeihin asioihin, mutta ihan jotain arkielämän esimerkkejä antaen voisin yrittää sitten ymmärtää paremmin että mitä uhraisit olemalla uskovainen? Tuo sinun moraalisihan kuulostaa kirjoitteluidesi mukaan erittäin korkealta, joten uskon, että voisit täysin jatkaa pyyteetöntä ja muita ihmisiä auttavaa elämääsi uskossakin. Ja en nyt todellakaan yritä taivuttaa sinua tai ketään muutakaan uskoon (tuskin tuo olisi oikein mahdollistakaan), keskusteluahan tämä vain on. Kiitos!