Viestin lähetti Brett
Ainiin ja se vedenpaisumus, hmm. Prismoissa yms. kuninkaiden tiedeohjelmissa mietitään miten maan kerrostumat voivat olla sellaiset kuin ovat. Siihen vaadittaisiin kuulemma vedenpaisumus, mutta kun sellaista ei ole todettu muuta kuin Raamatussa, niin se selitys onkin sitten poissuljettu vaihtoehto. Ihmeellistä.
Babylonialaisista tarinoistahan tuo raamatun vedenpaisumusjuttu taitaa olla muunnelma, joten kyllä samankaltaisia tarinoita löytyy.
Raamatun vedenpaisumustarinaan uskominen sellaisenaan vaatii melkoista uskoa. Jo pelkästään ajatus siitä, että koko maailma peittyi veden alle ja eläimet majailivat Nooan kanssa arkissa on, no varsin lennokas.
Miten olmit tai vaikkapa Tyynen meren saarilla asustaneet lentokyvyttömät linnut kinkesivät itsensä Araratilta omille elinalueilleen? Miten käärmeet tahi muut otukset loikkivat Turkista Australiaan? Miten kävi meri- tahi makeanveden otuksille, joista osa on varsin arkoja suolapitoisuudessa tapahtuville muutoksille?
Vanha testamentti on hyvin pitkälle juutalaisten suku- ja sotatarinoita sisältävä opus, jossa esitellään myös Jumalalta saatuja lakeja ja määräyksiä. Mooseksen kirjoissa on varsin hyviä säädöksiä nykypäivänäkin sovellettaviksi... Se minua kyllä askarruttaa, kun tuomitaan jotain toimintaa Raamatun vastaiseksi, niin kirjasta voidaan oman mielen mukaan poimia otteita, kuten homoseksuaalisuuden kieltävä "pykälä", mutta moni muu säännös jätetään taasen vaille huomiota.
Sukutarinoiden lisäksi VT:ssä kerrotaan, kuinka Jumala rankaisee tottelemattomia ja kurmuuttaa vääräuskoisia sekä auttaa juutalaisia tuhoamaan ja tappamaan naapurikansoja. Sitten vielä ihmetellään, miksi Lähi-idässä on ongelmia...
Jumalasta vanha testamentti antaa turhamaisen, pikkumaisen ja veemäisen kuvan. Kaveri tappaa tai rankaisee ihmisiä milloin mistäkin syystä, kantaa kaunaa, kannustaa kansanmurhiin jne. Osalle sallitaan kaikenlaisia virheitä, toiset Jumala tappaa tai tapattaa ihan vaan näyttääkseen olevansa kova jätkä. Välillä Jumala käskee uhraamaan elikoita tai rakentamaan alttareita ja antaa vielä yksityiskohtaisia ohjeita alttarin tai vaikkapa pyhäkköteltan rakennustavoista.
Hieman kärjistetysti: Niille harvoille ja valituille, jolle Jumala ilmestyy tai puhuu, hän kertoo, että ois aika rakentaa palvontapaikkaa mun kunniaks. Muistakaa tappaa karitsoja ja nautaeläimiä. Sitten pitää olla myös suitsukkeita sun muita härveleitä...
Voi Venäjä, silloin kun kaikkivaltias ottaa yhteyttä, niin kaveri kertoo kuka tekee telttakeppejä uutta palvontapaikkaa varten tai kuinka leveä joku on tai kuinka paljon vaikkapa kultaa johonkin on käytettävä.
Toinen jutunaihe on se, että nyt on meno äitynyt niin jumalattomaksi, että seuraa kosto. Sinut olen valinnut kertomaan siitä, että kohta ei hyvä heilu.
Lakien ja etnisten puhdistusten lisäksi Vanhasta testamentista löytyy paljon jänniä tarinoita Joonasta valaan vatsassa, vaskisoittimilla tuhottava kaupunki, Niilin muuttaminen vereksi, liikaa viiriäisiä syöneiden tappaminen, kostonenkelin suorittamia lasten tappoja, sukurutsausta ja murhia, Punaisen meren ylitystä yms. Ilman puuduttavia sukuluetteloita sun muita kirja olisi ihan viihdyttävä.
UT:ssä Jumala huomaa olleensa turhan rankka ja lähettää Jeesuksen maan päälle kertomaan lähimmäisen rakkaudesta, armosta ja anteeksiannosta. Ei tarvikaan olla tiettyyn kansanosaan kuuluva kelvatakseen "seurakuntaan" jne.
Suurin ongelma minulle Raamatussa ja sen jumalkuvassa on se, että Jumala on toisaalta kaiken ymmärtävä ja kaikkivoipa, mutta huolimaton, verenhimoinen, ailahtelevainen ja kääntää kelkkansa yht'äkkiä. En minä halua uskoa tuollaiseen Jumalaan.