The Original Jags
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Maple Leaf
Jos kyse ei ole politiikasta, niin mitä tarkoittavat määreesi "teologisesti oikealla" ja "teologisesti vasemmalla"? Vaikka olen teologiaan jonkin verran perehtynyt, olen näiden ilmaisujen edessä ymmälläni. Siis mistä on kysymys?
Teologisesti oikealle oleva: pitäytyy kiinni perinteisissä kristillisissä käsityksissä ja kristillisessä traditiossa, uskoo Raamatun olevan elävän Jumalan innoittama teos, uskoo Jeesukseen Jumalan Poikana, pitää Raamatun tapahtumia historiallisina.
Teologisesti vasemmalla oleva: kieltää lähtökohtaisesti Raamatun jumalallisen alkuperän, kieltää lähtökohtaisesti Jeesuksen jumaluuden ja sen myötä myös hänen ihmetekonsa, ylösnousemuksen ja taivaaseenastumisen. Ei pidä Raamattua historiallisena teoksena, vaan Kalevalan tyylisenä tarukokoelmana.
Tässä kaksi ääripäätä, joista Myllykoski on huomattavasti lähempänä vasempaa. Sanoisin Myllykosken olevan jopa aivan vasemmassa ääressä, ainakin mitä tulee suomalaisiin teologeihin. Hyvin harva on näkemyksissään yhtä radikaali kuin Myllykoski. Sitä ei ole edes kiistelty piispa Riekkinen. Tosin hänen radikaaliuttaan voi jonkin verran hillitä korkea virka kirkossa, aivan mitä tahansa ei voi päästää suustaan ulos.
Valtaosa Suomen tiedekunnista valmistuneista teologeista edustaa teologista "keskustaa", eli huomattavasti maltillisempaa ja konservatiivisempaa linjaa kuin Myllykoski. Myllykoski onkin saanut paljon julkisuutta näiden radikaalien, kristinuskon perusteita ravisuttavien väitteidensä ansiosta. Erityisesti virallisesti ateistinen Helsingin Sanomat on antanut paljon palstatilaa Myllykosken ajatuksille, ja usein ennen suuria kristillisiä juhlapyhiä, joulua ja pääsiäistä.
Teologista oikeistoa edustavat ehkä tyypillisesti herätysliiketaustan omaavat teologit, toki joukkoon mahtuu myös ns. maallistuneissa kodeissa varttuneita.
Raamattua tutkiva ja tulkitseva teologi esittää aina "omia arvauksiaan". Se, että Sinun tulkintasi Raamatusta on erilainen, ei tee toisista tulkinnoista "vähemmän tieteellisiä".
Arvaukset, jotka eivät perustu historialliseen aineistoon vaan todella pelkkiin tutkijan omiin arvauksiin, eivät ole vakavasti otettavia. En väitä, että minun tulkintani Raamatusta olisi enemmän tieteellinen kuin Myllykosken. Näen vain hieman konservatiivisempaa linjaa edustavien teologien mielipiteet uskottavampina kuin Myllykosken.
En tiedä, mihin perustat väitteesi siitä, etteikö Myllykoski nauttisi suurta arvostusta teologisen tiedekunnan sisällä.
Myönnettäköön, että kyseessä on toisen käden tieto.
Osallistun luterilaisen opiskelijalähetyksen toimintaan, ja sain kerran siellä tutustua erääseen teologisessa tiedekunnassa opettavaan henkilöön, joka kertoi minulle Myllykosken asemasta ja maineesta siinä laitoksessa.
Itse väitän tietäväni, että Myllykoskea pidetään eräänä teologisen tutkimuksen keskeisimmistä nimistä.
Tietyissä piireissä näin onkin. Ei ole mikään sattuma, että juuri Myllykoski saa näkemyksiänsä niinkin paljon esille YLE:ssä ja Hesarissa verrattuna hieman konservatiivisemman linjan teologeihin.
Viimeksi muokattu: