Itse asiassa yksi vapaan tahdon ilmenemisistä voisi olla se, että tahdotaankin seurata kirkon opetuksia sen sijaan että seurataan sitä omaa tahtoa.
Totta kai näin voi olla.. mutta vaikkapa tässä ketjussa olevien uskovaisten asenteesta se ei käy ilmi. Ollaan humaaneja ja painotetaan jessen oppeja. Mutta kirkon muuta perustaa ei joko kommentoida tai sanotaan ettei niitä hyväksytä. Prosessi pysähtyy tähän.
Raamattua ei analysoida itse tai ainakaan sen analysoinnissa ei suostuta menemään ensimmäistä askelta pidemmälle. Ikään kuin olisi sisäänrakennettu muuri joka estää itseään törmäämästä raamatun epäjohdonmukaisuuksiin ja ristiriitoihin.
Vai pelätäänkö, että saavutaan uskon peruskysymyksiin niin, että se horjuttaisi uskoa? Eikö tähän itsetutkiskeluun kiristinuskon pitänyt kannustaa?
Ne jotka pääsevät näin pitkälle, siis huomaavat raamatun ristiriitaisuuden jopa itsensä kanssa, eivätkä ota sitä kirjaimellisesti, eivät kykene kuitenkaan kertomaan miksi silti uskovat opuksen jumalallisuuteen? Vai onko siihen pakko uskoa, jotta kirkko olisi uskon linnake. Pelätäänkö tässä ajatuskulussa uskon perustan järkkymistä jotenkin?
Itse en voi uskoa, että näin olisi. Siis että usko tunteena olisi kiinni näiden ristiriitaisuuksien pohtimisesta ja niihin mielipiteen muodostamisesta.
Mutta tämä ei oikein tunnu johtavan mihinkään, koska kysymyksiini ei oikein tule vastauksia.
Peruskysymys siis on, että jos jotain raamatun opetuksia ei tule soveltaa oikeasti nykyaikana, niin miksi sitten joitakin pitää?
Eli onko se raamattu jumalan sanaa vai ei?
Ristiriita, joka vastauksesta riippumatta syntyy on SE kiinnostava asia. Eli miten tämän ristiriidan uskova ratkoo.
Mallina näyttää olevan yleisesti ”rusinat pullasta” eli tapa uskoa niin, että hyväksyy kaiken itseään miellyttävän ja jättää vain huomiotta muun. Tämähän nyt vain ei sitten oikeasti ole kristinuskoa, vaan jotain yleishumanismin johdannaista, jota vain harjoitetaan kirkon puitteissa kristilliseen jumalaan uskoen.
Toinen vaihtoehto on muodostaa mielipiteensä auktoriteettien tulkintojen mukaan. Tässä tapauksessa uskova välttyy tämän ristiriidan kohtaamiselta, eikä sitä tarvitse ajatella sen enempää. Todellakin tuo tapa, jota lainauksessa tarkoitetaan, valitsee vapaasti muiden opetukset asiasta.
Kolmas tapa on väittää kohtien olevan irrotettu kontekstistaan ja että kysyjä lukee kuin piru raamattua. Se ikävä puoli asiassa on, että jos joku vastaa raamatun olevan jumalan sanaa, niin tästä on vaikea jatkaa keskustelua, ellei voida alkaa tarkastelemaan kirjaa tarkemmin. Jos lauseita ei saa irrottaa, niin minkä kokoisista osioista on mahdollista keskustella? Jakeesta, kirjasta? Täällä’ esimerkkinäni käyttämää Paavalin kirjettä korinttilaiselle voidaan käsitellä kokonaisuutena, jos halutaan, mutta onhan siellä nyt kuitenkin aika iso asia tämä naisten vaikenemiskäsky.
Eli… toistan itseäni, ja jääköön tämä toisto tähän, mutta
Jos raamattu on jumalan sana, eikö kaikkia opetuksia tulisi noudattaa?
Ja jos ei tulisi, miksi mitään tulisi noudattaa?
Eli se peruskysymys, onko raamattu jumalan sana vai ei?