Kirjoittaja vaati minua määrittelemään onko jokin yksittäinen lause siinä kirjoitusasussaan, irrotettuna omasta kokonaisuudestaan, ilman mahdollisesti selittävää kontekstiä Jumalan sanaa tai pyhä kirjoitus. En minä osaa ottaa kantaa tuollaiseen yksittäisen lauseen irrottamiseen.
No vaatiihan. Nyt muutit sitten kysymyksesikin jo tässä välissä, äsken vaadit määrittelemään yksittäistä lausetta irrotettuna asiayhteydestään ja nyt sitten puhut koko Raamatusta. .
Eli yksittäinen lause ei ole jumalan sana, mutta raamattu on?
Miten tämä raamatun sanoma sitten pitäisi tulkita ja kuka siitä päättää?
Tosiasia on, että jessen opetukset ovat noin 1/5 osa raamattua. Jos ei voida osittaa yhtään yksittäistä osaa, joka olisi jumalan sana, miten voidaan sanoa että kokonaisuus on silti?
Kokonaisuushan on julma ja sadistinen.
Tämä on juuri sitä mitä tarkoitin. Omaa mielipidettä ei uskalleta ottaa, koska ei olla varmoja siitä mitä auktoriteetti siitä on mieltä.
Missä oli se kristinuskon kannustus omaan mielipiteeseen ja vapaaseen itsetutkiskeluun? Kyllähän tämmöinen vapaa tahto tarkoittaisi sitä, että voit ottaa kantaa jokaiseen pilkkuun raamatussa sen mukaan miltä se sinusta tuntuu.
Nyt kysymys väistetään, että irrotettuihin lauseisiin ei oteta kantaa. Miten asiaa sitten pitäisi kysyä?
No, onko raamattu jumalan sana?
Jos on, niin mikä on mielistäsi sen suurin sanoma? Ja millä perusteella?
Ei, jos väität, että rakkaus, niin et ole raamattuasi lukenut. Raamattu on suurimmaksi osaksi kehotusta tappaa ahdistella ja pitää kuria
Jos raamattu on jumalan sana, se on, jos ei, niin teillä uskovaisilla on oltava käsitys siitä mikä osa on ja mikä ei.
Muutenhan raamatun merkitys on olematon.
Minä olen sitä mieltä että Raamattu on Jumalan sana. Yksittäinen lause irrotettuna asiayhteydestään, esitettynä eri valossa kuin missä se Raamatussa tuodaan esille, ei välttämättä ole niin yksiselitteinen. .
Eritelty asiayhteydestä? Haluatko, että lainaan koko Korinttilasikirjeen tänne? Kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, kirjoittiko Paavali jumalan sanaa via omia mielipiteitään. Ja jos kirjoitti vain omia mielipiteitään, miksi muu raamatusta poikkeaisi tästä?
Ei tähän ole kovin vaikeat vastata, jos on vapaus ajatella omilla aivoillaan… Jos taas aivot on lukittu (kuten väitän) uskon dogmeilla, tämä kysymys väistetään sujuvasti…
Kuinka ihmeessä näin asiasta päättelit? Minä en näin ole vihjannut. Missä ajassa mielestäsi Raamattu on sitten kirjoitettu?
Täh? Sanot, ette hyväksy Paavalin näkemystä ja se on sidottu omaan aikaansa. Eli kaikki raamatussa ei olekaan jumalan sanaa (totta). Mistä tiedät että evankeliumit ovat?