Hmm, tässä taidetaan tulla siihen yleiseen mutta mielestäni virheelliseen käsitykseen, että "jos Raamatun Jumala olisi olemassa, niin näkisimme ympärillämme jatkuvasti ihmeitä".
Siis jos nyt nähtäisiin edes yksi ihme, niin se olisi hyvä alku. Juuri tämän takia on mielestäni ihan perusteltua olettaa jumalan olemassaolo varsin epätodennäköiseksi, kuten Dawkinskin tekee. Tai toisaalta, kuten itse teen, suhtautua asiaan aika vähätvälittäen, jumala ei selvästikään ole erityisen aktiivinen myös meidän kerettiläistenkään rankaisemisessa.
Mutta toisaalta on kuitenkin aika harhaanjohtavaa väittää "passiiviseksi" esim. sellaista Jumalaa, joka omalla muuttumattomalla tahdollaan pitää universumin olemassaoloa voimassa hetkestä toiseen (ts. fysiikan lainalaisuuksien ja universumin perusominaisuuksien säilymistä).
Niin, siis jos tahtoo keksiä että jumala tekee noin, mitään todisteitahan sille ei ole minkä takia se on täysin hedelmätön keskustelun lähtökohta. Yhtähyvin voit kehua puolisollesi olevasi aktiivinen pitäessäsi sohvaa paikallaan katsoessasi telkkaria kaljaa lipittäen. Passiivisuudella yhä kuitenkin tarkoitettaneen jumaluutta, joka on ehkä pistänyt kaiken alulle mutta on sittemmin pysytellyt poissa kuvioista.
Mutta tässähän tuot esille vain kaksi ääripäätä. Luonnollisesti eri uskontojen keskenään ristiriitaiset uskomukset eivät voi kaikki pitää paikkansa, siltä osin kuin ne todella ovat ristiriidassa.
Valitettavasti iso osa uskonnoista on omalla dogmatiikallaan tehnyt sen niin helpoksi, näin se vain menee.
Olen kyllä ymmärtänyt, että hän vastustaa mitä tahansa sellaista maailmankuvaa, jossa alussa oli Jumala (merkityksessä persoonallinen luoja/olemassaolon perusta). Toki hän myöntää, että jotkut jumalakäsitykset ovat helpommin kumottavissa kuin toiset.
Vastustaa kyllä kenties, mutta tietää kyllä itsekin että ei voi kumota niitä käsityksiä, jotka ovat enemmän tai vähemmän abstraktioita. Mutta pitää kyllä muistaa, että mitä abstraktimpi jumaluus, sitä vähemmän konkreettinen tuon jumalan valta on. Kenties tuo valonkatkaisijajumala voi pimentää maailmankaikkeuden halutessaan, mutta kun näin ei ole tapahtunut historian aikana toistaiseksi, voiko sellaiseen uhkaan ihan oikeasti suhtautua vakavasti ja esim. sen takia rakentaa politiikkaa, mikä yleensä on se uskovaisten keppihevonen.
Itsekin mainitsit Occamin partaveitsen toisessa viestissäsi. Miksi postuloida useampi jumaluus, mikäli tällä ei ole jotain merkittävää selitysvoimallista etua yhteen jumaluuteen verrattuna (kuten mitä ilmeisimmin ei ole)? Monoteismi on siis polyteismiä yksinkertaisempi.
Yksinkertaisempi kyllä, mutta ei varsinaisesti yhtään rationaalisempi, kun asiat eivät ole oikein verrattavissa. Jos on olemassa yksi jumaluus, ei sinänsä ole oikein estettä etteikö voisi olla useampiakin, mikä muka estää lukuisten kaikkivoipien jumalten olemassaolon?
Niin, enkelien tanssiaskeleet neulan päällä ovatkin jo sitten kovan tason tiedettä tällaiseen spekulointiin verrattuna.
Enkelit eivät luotuina olentoina sodi puhdasta monoteismiä vastaan millään tavalla. Jeesus ei myöskään ole mikään "toinen jumaluus", vaan kristinuskon käsityksen mukaan Jumala tuli ihmiseksi (tämän tarkempi selittäminen olisi toki oma keskustelunaiheensa, mutta olen melko vakuuttunut, että mitään loogista ristiriitaa siihen ei sisälly).
Mutta enkelit ovat kuitenkin, myyttisiltä, voimiltaan ihmisten ja jumalan välimaastossa, vähänkuin pikkujumalia itsekin, vaikka isoa pomoa kumartavatkin. Koko kolminaisuus nyt taas on enemmän tai vähemmän epätoivoinen yritys sovittaa yhteen vanhaa ja uutta, ilman että monoteistinen malli romahtaisi kasaan, miksi jumala puhuttelisi itseään isäksi?
Mutta ihan ensiksi tulee huomata nyt se, että Jumala ei ole jotain mikä teistisessä hypoteesissa vain lisätään kokonaisuuteen, johon ennestään kuuluu maailmankaikkeus. Kysymys on siitä, että Jumala samalla myös on selitys sille, että maailmankaikkeus on olemassa. Joten selittämättä jääneiden entiteettien määrä on yhä täsmälleen sama. Kysymys on lähinnä siitä, että kumpi on parempi lähtökohta, selittämätön maailmankaikkeus vai selittämätön Jumala (tai maailmankaikkeuden tilalle mikä tahansa mahdollinen spekulaatio universumin synnyttäneestä alkutilasta, sikäli kun ei oleteta että universumi on muodossa tai toisessa ollut aina olemassa).
Valitettavasti tuollainen semanttinen kikkailu ei taas toimi ihan loppuun asti, koska luonnontieteellinen maailmankaikkeus on kuitenkin kvantitettavissa tietyssä määrin. Ja jos meillä on luonnontieteellinen maailmankaikkeus JA sitten jumala, on tilanne pakostakin erilainen, ellei tahdo sitten juuri kikkailla sillä että jumala on sitä sun tätä tai että jumalan takia ei tarvitakaan kaikkia maailmankaikkeuden atomeja ja syntyvä summa onkin pienempi jne...
Oma kysymykseni aina onkin ollut, miksi tarvitaan selitys(tai syy), eihän se sinänsä ole mikään itseisarvo. Enkä nyt puhu kausaalisista luonnontieteellisistä selityksistä, vaan juuri enemmänkin tällaista filosofisluontoista "selitystä".
Jos taas tarkoitat sitä, että Jumalassa joka tavalla tai toisella toimii maailmankaikkeuden selityksenä, täytyy olla mukana kaikki se informaatio mitä on maailmankaikkeudessa, ja sen lisäksi joku määrä informaatiota, niin tähän vastaan samalla tavalla kuin jo edellä kritisoidessani Dawkinsin argumenttia, eli tällainen päättely näyttää ikään kuin olettavan, että Jumala on kuin yksi muita isompi ukko, jolla on valtavankokoiset aivot jotka toimivat jonkin sortin tietojenkäsittelyjärjestelmän tavoin.
Ei jumalan tarvitse olla kuin yhden atomin kokoinen ukko ja silti mainitsemani tilanne vallitsee. Vaikka jumala kuinka olisi lomittunut maailmankaikkeuteen, se on silti jotain extraa jumalattomaan maailmankaikkeuteen verrattuna. Ihan jo senkin takia, että tällaisen maailmankaikkeuden kuvailuun tarvitaan enemmän informaatiota (maailmankaikkeus vs. maailmankaikkeus JA jumala)