Mutta miten suhtautua esimerkiksi VT:n antamaan jumalakuvaan?
Vaikka et maininnut sen tarkemmin, että mikä osa Vt:n jumalakuvasta olisi se ongelma, niin voinen olettaa että tarkoitat sitä usein tehtyä havaintoa, että Vt:n Jumala vaikuttaa olevan jotenkin "julma ja pikkumainen". Jos hyväksytään progressiivisen ilmoituksen periaate, joka mahdollistaa Vt:n tulkitsemisen selkeämmin Ut:n valossa ja pelastushistoriallista näkökulmaa korostaen, niin en näe asiaa minään valtavana ongelmana. Tällöin edellä mainitut piirteet Vt:n jumalakuvasta voidaan selittää ennen kaikkea siitä lähtökohdasta käsin, että ne havainnollistavat Jumalan pyhyyttä. Eli syntisen ihmisen on mahdotonta kestää sellaisenaan täydellisen pyhän Jumalan läsnäolossa tai lähestyä häntä omilla ansioillaan, mikä sitten manifestoituu monenlaisin tavoin Jumalan suhteessa ihmisiin. Toisaalta asiaan liittynee myös se puoli, että tietynlainen sääntöjen ankaruus ja Israelin itsetarkoituksellinenkin naapurikansoista erottautuminen oli tarpeen Jumalan suunnitelman jatkon kannalta. Nämä molemmat pointit jäisivät merkitykseltään epäselviksi, ellei kuvaa täydentäisi Ut:ssa korostuva Jumalan rakkaus luotujansa kohtaan, mikä mahdollistuu Jumalan pyhyydestä ja oikeudenmukaisuudesta tinkimättä Kristuksen sovitustyön seurauksena. (Tämä epäilemättä herätää paljon jatkokysymyksiä ja ihan aiheellisiakin vastaväitteitä, mutta on mielestäni ainakin ensimmäinen askel vastauksen suuntaan.)
Siihen, että historiallista Jeesusta ei "tunne" enää kukaan tekstien valtavan värittyneisyyden vuoksi?
Tämä riippuu osittain siitä, että kuinka paljon tätä "värittyneisyyttä" ajatellaan tapahtuneen. Pidän hyvin mahdollisena, että värittymistä on tapahtunut, mutta samanaikaisesti on syytä huomata, että radikaaleimmat näkemykset tämän asian suhteen lähtevät yleensä liikkeelle naturalistisesta perspektiivistä, jossa kaikenlainen yliluonnollinen suljetaan enemmän tai vähemmän automaattisesti pois edes mahdollisesti historiallisen materiaalin kategoriasta. Siitä voidaan aina kiistellä, että onko tämänkaltaisten lähtöoletusten tekeminen perusteltua (kenties jopa jollain tavalla "välttämätöntä"), mutta joka tapauksessa se on selvää, että tällaisista oletuksista käsin tehty tutkimus ei
todista sitä, mitä se jo lähtökohtaisesti olettaa. Asiaa voisi verrata siihen, jos murhatutkimuksia johtava poliisipäällikkö antaa alaisilleen määräyksen etsiä potentiaalisia epäiltyjä, mutta nimenomaan kieltää heitä ottamasta epäiltyjen joukkoon mukaan valkoihoisia. Varmaankin tällä metodologialla saadaan epäiltyjen joukko koostumaan tummaihoisista, mutta se ei todista, että murhaaja ei ollut valkoihoinen.
Ja kyllä minä odottaisin, että kirja jonka väitetään olevan jonkinlainen kosminen Totuus, sisältäisi jotain ihan muuta kuin sepitelmiä. Tässä mielessä Raamatun historiallinen virheellisyyskin on mielestäni merkittävää.
Tai sitten voidaan ajatella niinkin, että se kosminen Totuus oli Jeesuksen persoonassa ja hänen toiminnassaan, josta kirjalliseen muotoon saatetut esitykset ovat vain suht luotettavia kaikuja. Ei liene syytä ajatella, etteikö Ut:n varsinainen teologinen sisältö voisi olla hyvinkin tarkkaan se, minkä Jumala haluaa sieltä löytyvän, mutta tämä ei sinänsä poissulje sitä, että eri kirjoittajat voivat korostaa eri näkökulmia asiaan (sellaisella tavalla, joka anakronistisesti nykypäivän journalistisilla standardeilla olisi ei-hyväksyttävää), ja toisaalta joku kirjoittaja voi kerronnallaan tehdä eksplisiittiseksi sen, mitä Jeesus omalla opetuksellaan ja toiminnallaan antoi ymmärtää vähintään implisiittisesti.
Olen edelleen sitä mieltä, että moni ihminen (ehkä sinäkin mukaan luettuna) ei usko mihinkään yhtä heikoin perustein kuin kristinuskoon.
Se jääköön jokaisen itse arvioitavaksi, mutta ainakaan en kuulu siihen joukkoon, joka ei pyrkisi "vastapuolen" näkemyksien ymmärtämiseen, sekä jonkinlaiseen vuorovaikutukseen niiden kanssa.
Laitetaan nyt kuitenkin tähän myös kilpaileva väite samassa hengessä: Olen edelleen sitä mieltä, että keskivertoateistin näkemys koskien kysymystä Jumalan olemassaolosta on melko irrationaalinen. Se perustuu kehnohkoista argumenteista johdettuihin johtopäätöksiin, joita tyypillisesti pidetään paaaaljon varmempina kuin mihin kyseiset argumentit antaisivat rationaalisen oikeutuksen. (Ja huomautettakoon vielä erikseen, että keskivertoateistilla en viittaa keneenkään tiettyyn henkilöön tällä palstalla.)