Kyllä se yhä tarkoittaa sitä, koska havaintojen pohjalta ei voida sanoa että _arkielämässä_ tapahtuisi kovinkaan merkittävästi asioita, joita ei voida selittää luonnollisilla selityskeinoilla. Me emme näe ihmeparantumisia, emmekä ihmeitä ylipäätänsäkään, vaikka jumaluuksia on kuinka paljon.
Hmm, tässä taidetaan tulla siihen yleiseen mutta mielestäni virheelliseen käsitykseen, että "jos Raamatun Jumala olisi olemassa, niin näkisimme ympärillämme jatkuvasti ihmeitä". Tähän johtopäätökseen varmaan yleensä päästään lukemalla erinäisiä Raamatun kertomuksia ja toteamalla, että niissä tapahtuu ihmeitä. Tästä sitten vedetään sellainen johtopäätös, että niissä kuvataan asioita, jotka edustavat Raamatun käsityksen mukaista "normaalitilannetta". Minusta tämä on järkevämpi ymmärtää niin, että kyseiset tekstit kuvaavat sitä, mikä oli poikkeuksellista ja siksi muistiin kirjoittamisen arvoista. Esim. Jeesuksen julkiseen toimintaan toki liittyivät kaikenlaiset ihmeet ja merkit, mutta kysymys olikin kristinuskon mukaan ainutlaatuisen tärkeästä vaiheesta Jumalan toiminnassa ihmiskunnan hyväksi.
Ks. edellä, se että jumala on perimmäinen syy ei kyllä varsinaisesti tarvitse tarkoittaa että jumalan pitäisi toimia aktiivisesti, toteuttaen rukouksia tai kirouksia. Ja yhä tällaista valokatkaisin-jumalaa ei voi oikein käsitellä mitenkään järkevästi.
Mutta toisaalta on kuitenkin aika harhaanjohtavaa väittää "passiiviseksi" esim. sellaista Jumalaa, joka omalla muuttumattomalla tahdollaan pitää universumin olemassaoloa voimassa hetkestä toiseen (ts. fysiikan lainalaisuuksien ja universumin perusominaisuuksien säilymistä).
Mutta yhtälailla iso osa uskonnoista käsittää myös ison joukon keskenään ristiriitaisia dogmeja, jotka estävät tällaisen aidon yleisjumaluuden olemassaolon teologiselta kannalta. Jos taas yrittää skipata kokonaan nuo dogmaattiset puolet ja keskittyä vain tuohon "yleisjumaluuteen", niin keskustelu on jo varsin skolastista,
Mutta tässähän tuot esille vain kaksi ääripäätä. Luonnollisesti eri uskontojen keskenään ristiriitaiset uskomukset eivät voi kaikki pitää paikkansa, siltä osin kuin ne todella ovat ristiriidassa. Mutta ei tästä tarvitse vetää sellaista johtopäätöstä, että voisi ottaa vakavasti vain ja ainoastaan sen, mistä on jonkin sortin yksimielisyys eri kulttuureissa tms. Totuuden selvittäminen täytyy vain tehdä jollain muulla tavalla kuin ottamalla ihmisten jumaluuskäsitykset sellaisenaan.
eikä taas sikäli enää vastaa kysymykseen juuri jonkin jumalan olemassaolosta.
Sen voin sanoa, että mikäli Jeesuksen toiminnalla ei ollut minkäänlaista yhteyttä Ut:n kirjoituksiin (tämä ei ole sama asia kuin kysymys kirjoitusten virheettömyydestä) ja erityisesti mikäli hän ei noussut kuolleista, niin kristinuskon Jumala-käsitys on sellaisten ongelmien edessä, mitä tuskin voidaan mielekkäällä tavalla ratkaista. Katsoisin, että muilta osin asioissa on paljon enemmän joustamisen varaa kuin mitä voisi päätellä esim. useimpien nettikirjoitusten pohjalta. Esim. kysymykset jonkun tietyn Vanhan testamentin tapahtuman historiallisuudesta tai siitä, kuinka perusteellisesti tietyt kertomukset heijastavat oman aikansa luonnontieteellisesti virheellistä maailmankuvaa, ovat melko toisarvoisia.
Ja pitää toki yrittää muistaa, että Dawkins ei varmastikaan vastusta minkäänlaisia ehkä-jumalia, vaan juurikin niitä dogmaattisia jumalia.
Olen kyllä ymmärtänyt, että hän vastustaa mitä tahansa sellaista maailmankuvaa, jossa alussa oli Jumala (merkityksessä persoonallinen luoja/olemassaolon perusta). Toki hän myöntää, että jotkut jumalakäsitykset ovat helpommin kumottavissa kuin toiset.
En nyt ymmärrä minkä takia yksi jumala olisi yhtään rationaalisempaa kuin monta jumaluutta
Itsekin mainitsit Occamin partaveitsen toisessa viestissäsi. Miksi postuloida useampi jumaluus, mikäli tällä ei ole jotain merkittävää selitysvoimallista etua yhteen jumaluuteen verrattuna (kuten mitä ilmeisimmin ei ole)? Monoteismi on siis polyteismiä yksinkertaisempi. Saman asian toinen puoli on se, että kun on kysymys perimmäisestä olemassaolevasta todellisuudesta, niin sellainen ajatus olisi tavattoman
ad-hoc, että on olemassa jokin yhtä suurempi mutta rajallinen määrä jumaluuksia, joiden ominaisuudet ovat rajallisia (esim. ne ovat hyvin voimakkaita ja paljon tietäviä, mutta eivät kaikkitietäviä tai kaikkivaltiaita), eikä tälle ole mitään varsinaista selitystä. On rationaalisesti paljon luontevampaa tehdä vain yksi tällainen postulaatti, jolle ei haeta selitystä mistään sen itsensä ulkopuolelta, ja on rationaalisempaa ymmärtää että sen ominaisuudet eivät ole rajalliset vaan rajoittamattomat (mikä niitä rajoittaisi, jos kerran kyseessä on ainoa olento, joka on ollut aina olemassa?).
kuuluuhan kristinuskonkin jumalkäsitykseen kaikenlaisia välimuotoja enkeleistä jeesukseen itseensä, jotka sotivat puhdasta monoteismiä vastaan?
Enkelit eivät luotuina olentoina sodi puhdasta monoteismiä vastaan millään tavalla. Jeesus ei myöskään ole mikään "toinen jumaluus", vaan kristinuskon käsityksen mukaan Jumala tuli ihmiseksi (tämän tarkempi selittäminen olisi toki oma keskustelunaiheensa, mutta olen melko vakuuttunut, että mitään loogista ristiriitaa siihen ei sisälly).
Häh, oletko ymmärtänyt nyt jotain pahasti väärin, vai muotoiletko tuon käsityksesi luonnonvalinnasta hieman selvempään muotoon.
En usko, että kysymys on mistään väärinymmärryksestä. Luonnonvalinta tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että ominaisuuksiltaan parhaiten ympäristöön soveltuvat eliöt menestyvät parhaiten, ja siten tuottavat enemmän jälkeläisiä, jolloin niiden geneettistä informaatiota välittyy jälkipolville enemmän. Lajien kehitys syntyy luonnonvalinnasta yhdistettynä johonkin geneettisen variaation lähteeseen kuten satunnaisiin mutaatioihin.
Yrität nyt ehkä nähdä tuossa aiemman viestin luonnonvalinta-kommentissani jotain sellaista, mitä en tarkoita sanoa. Mainitsin koko asian vain sen takia, että Dawkins on tunnettu siitä ajatuksestaan, miten luonnonvalinta on esimerkki ilmiöstä, joka tuottaa yksinkertaisesta alkutilasta monimutkaisuutta ajan kuluessa. Yritin siis sanoa, että jopa tämä on jonkinlainen analogia sille, että teismissäkin yksinkertaisemmasta alkutilasta (Jumala) seurata suurempaa monimutkaisuutta (maailmankaikkeus). Tietenkin tähän voi vastata, että luonnonvalinnalla on huomattavia eroja verrattuna kysymykseen Jumalan väitetystä yksinkertaisuudesta ja universumin monimutkaisuudesta (kuten nimim. Telaketju kirjoitti äsken). Mutta sitähän en tietenkään ole kiistänytkään. Pointti oli vain sen osoittaminen, että edes Dawkins itse ei hyväksy periaatetta, jonka mukaan monimutkainen seuraus voi syntyä vain vähintään yhtä monimutkaisesta edeltävästä tilanteesta.
Itse näen asian niin, että jos kun mennään monimutkaisuus-keskusteluun, niin tärkeintä on huomioida informaatiosisältö. Edit: nykymallien mukainen Maailmankaikkeus ilman jumalaa on _aina_ informaatioköyhempi kuin maailmankaikkeus jumalan kanssa (lue n+1>1, jos n>0 ja tuskin jumala on nolla tai negatiivinen), joten occamin partaveitsen pohjalta jumalaa ei ole olemassa, jos tuota haluaa tulkita tiukasti.
Mutta ihan ensiksi tulee huomata nyt se, että Jumala ei ole jotain mikä teistisessä hypoteesissa vain lisätään kokonaisuuteen, johon ennestään kuuluu maailmankaikkeus. Kysymys on siitä, että Jumala samalla myös on
selitys sille, että maailmankaikkeus on olemassa. Joten selittämättä jääneiden entiteettien määrä on yhä täsmälleen sama. Kysymys on lähinnä siitä, että kumpi on parempi lähtökohta, selittämätön maailmankaikkeus vai selittämätön Jumala (tai maailmankaikkeuden tilalle mikä tahansa mahdollinen spekulaatio universumin synnyttäneestä alkutilasta, sikäli kun ei oleteta että universumi on muodossa tai toisessa ollut aina olemassa).
Jos taas tarkoitat sitä, että Jumalassa joka tavalla tai toisella toimii maailmankaikkeuden selityksenä, täytyy olla mukana kaikki se informaatio mitä on maailmankaikkeudessa, ja sen lisäksi joku määrä informaatiota, niin tähän vastaan samalla tavalla kuin jo edellä kritisoidessani Dawkinsin argumenttia, eli tällainen päättely näyttää ikään kuin olettavan, että Jumala on kuin yksi muita isompi ukko, jolla on valtavankokoiset aivot jotka toimivat jonkin sortin tietojenkäsittelyjärjestelmän tavoin. Kun taas perinteisen teistisen näkemyksen mukaan Jumala on hyvinkin erilainen, emmekä voi ilman muuta olettaa fysikaalista maailmaa koskevien lainalaisuuksien olevan sellaisinaan sovellettavissa ei-fysikaaliseen Jumala-käsitteeseen. Tämä on jälleen asia, jota voisi ruotia vaikka kuinka perusteellisesti, mutta tiivistettynä oman näkemykseni voisi ilmaista niin, että Jumalan tietoisuus on eräänlainen muuttumaton ja välitön "intuitio" totuudesta yhtenä kokonaisuutena, joten tässä ei nouse esille sellaisia kysymyksiä kuin esim. tarve tietoisuuden sisällön representaatiolle jonkin sortin "tietovälineessä".