Dawkins vaikuttaa kaikessa erinomaisuudessaan itse suurimmalta fanaatikolta, ei millään pahalla.
Dawkinsin vastaus väitteeseen, että hän on itse yhtä fundamentalistinen kuin ne, joita arvostelee ("Jumalharha", Terra Cognita 2007):
"Ei hyvät ihmiset, on aivan liian helppoa sekoittaa intohimo, joka pystyy muuttamaan mielensä, fundamentalismiin, joka ei milloinkaan muutu. Fundamentalistiset kristityt vastustavat intohimoisesti evoluutiota, ja minä suosin sitä intohimoisesti. Intohimon suhteen olemme tasa-arvoiset. Ja joidenkin mielestä se tarkoittaa, että olemme yhtä fundamentalistisia. Mutta muotoillakseni aforismia, jonka lähdettä en ole pystynyt jäljittämään, kun kaksi vastakkaista mielipidettä esitetään yhtä vahvasti, totuus ei välttämättä ole niiden puolivälissä. On mahdollista, että toinen osapuoli on yksinkertaisesti väärässä. Ja se oikeuttaa intohimon toisella puolella."
"Fundamentalistit tietävät, mitä uskovat, ja he tietävät, että mikään ei muuta heidän mieltään. (...) Fundamentalisti Kurt Wise julistaa, että kaikki maailmankaikkeuden todisteetkaan eivät saa häntä muuttamaan mieltään (uskossa kreationismiin). Vaikka todellinen luonnontieteilijä voi 'uskoa' evoluutioon erittäin intohimoisesti, hän tietää täsmälleen, mitä hänen mielensä muuttamiseen tarvitaan: todisteita. J.B.S. Haldane sanoi, kun häneltä kysyttiin, millaiset todisteet olisivat evoluution vastaisia: 'Fossiilijäniksiä prekambrikaudelta'. Esitän oman vastakkaisen versioni Kurt Wisen manifestista: Jos kaikki maailmankaikkeuden todisteet osoittautuvat kreationismia suosiviksi, myönnän sen ensimmäisenä ja muutan välittömästä mieleni. Tällä hetkellä kuitenkin kaikki käytettävissä olevat todisteet (ja niitä on valtavasti) suosivat evoluutiota. Tästä ja vain tästä syystä asetun puolustamaan evoluutiota intohimolla, joka vastaa sitä vastustavien intohimoa. Intohimoni perustuu todisteisiin. Heidän intohimonsa ei välitä todisteista ja se on todella fundamentalistista."