Ymmärrän tietenkin että seksuaalisuus on hyvin voimakas meissä oleva vietti ja sen voittaminen ei ole helppoa (hah!).
Miksi sen voittamista pitää tavoitella? Miten esim. joku munkki on huonompi, jos hän muutaman kerran viikossa masturboi?
Ymmärrän tietenkin että seksuaalisuus on hyvin voimakas meissä oleva vietti ja sen voittaminen ei ole helppoa (hah!).
Heh, itse asiassa tiedän kyllä tuon Suomenkin teologipiireissä varsin tutun kannan evankeliumeihin ja Jeesukseen. Harmi vain, että se on varsin epätieteellinen. Tuo Historia-lehden kritiikki oli sentään aika vaimeaa, osoitettiin Herodeksen olevan kuollut Jeesuksen väitetyn syntymän aikaan ja muuta sellaista pientä (ei niitä alle 2-vuotiaitakaan koskaan ole tapettu!), mutta kovempiakin arvioita Jeesuksen historiallisuudesta on esitetty. Onko amerikkalainen teologi Robert. M. Price tuttu? Tämän olen tänne aikaisemminkin linkittänyt, mutta menkööt nyt uudemman kerran:Tuo asia minuakin kiinnostaa. Dawkins heitti samanlaisia syytöksiä evankeliumien ristiriitaisuuksista Jeesuksen syntymän suhteen. Kysyin asiaa suomalaiselta teologian professorilta joka sanoi, että nämä asiat selitetään jo teologian peruskurssilla jota hän Dawkinsillekin suositteli. Muistaakseni hän sanoi, että tosiaan historian yksityiskohdat eivät ole ollenkaan tarkkaan tiedossa tuolta ajalta ja koskapa eivät evankelistat olleet paikalla syntymää todistamassa niin ehkä nuo sepustukset sen suhteen ovat vähän ristiriitaisia. Hän sanoi, että Uuden Testamentin evankeliumit, oliko tuo Markus nyt vanhin, kirjoitettiin jo 50-60 jKr. ja viimeisimmätkin parikymmentä vuotta myöhemmin. Ja ne perustuvat läsnäolleiden henkilöiden kokemuksiin, siis sellaisten, jotka kokivat ja näkivät Jeesuksen. Tuo on kyllä mielenkiintoinen aihe, mutta taitaa jäädä ikuiseksi arvoitukseksi historiallisten todisteiden vähyyden takia.
Tuokin asia minua mietityttää. Tahtoisin uskoa, että todella pyhät miehet luostareissa ja yksineläjinä olisivat voittaneet tuon seksuaalisen himonkin.
En usko. Luulen, että jos ihminen löytää sellaisen tasaisen tilan, jolloin tarve kaikkeen vähenee ja silkka olemassaolon ihanuus riittää, niin myös seksuaalisen itseilmaisun tarve vähenee ja ehkä katoaa kokonaan.Tämä lienee mahdotonta, mikäli ei ennestään ole aseksuaali.
Joka tapauksessa uskon itse, että seksuaalisista haluista voi päästä eroon, mutta se vaatii sitä, että luopuu lähes kaikesta. Tarpeet minimoidaan.
Tuo asia minuakin kiinnostaa. Dawkins heitti samanlaisia syytöksiä evankeliumien ristiriitaisuuksista Jeesuksen syntymän suhteen. Kysyin asiaa suomalaiselta teologian professorilta joka sanoi, että nämä asiat selitetään jo teologian peruskurssilla jota hän Dawkinsillekin suositteli. Muistaakseni hän sanoi, että tosiaan historian yksityiskohdat eivät ole ollenkaan tarkkaan tiedossa tuolta ajalta ja koskapa eivät evankelistat olleet paikalla syntymää todistamassa niin ehkä nuo sepustukset sen suhteen ovat vähän ristiriitaisia. Hän sanoi, että Uuden Testamentin evankeliumit, oliko tuo Markus nyt vanhin, kirjoitettiin jo 50-60 jKr. ja viimeisimmätkin parikymmentä vuotta myöhemmin. Ja ne perustuvat läsnäolleiden henkilöiden kokemuksiin, siis sellaisten, jotka kokivat ja näkivät Jeesuksen. Tuo on kyllä mielenkiintoinen aihe, mutta taitaa jäädä ikuiseksi arvoitukseksi historiallisten todisteiden vähyyden takia.
Huonompi ja huonompi, en tiedä onko tuo oikea sana käyttää tässä yhteydessä. Mutta munkkeuden tarkoituksena on päästä lähemmäksi Jumalaa ja niin etäälle kuin mahdollista tämän maailman menosta, kiusauksista ja himoista jne. Kuten esimerkiksi Isä Seraphim Rosesta, jonka elämänkertaa luen, sanottiin: "he was dead to the world". Elikä tämän maailman hemmottelut eivät häntä kiinnostaneet pätkääkään ja hänen oman ruumiinsa maalliset halut hän yritti tukahduttaa parhaansa mukaan elämällä niin alkeellista elämää kuin nyt nykyaikana on mahdollista. Ja yritti päästä lähemmäksi Jumalan tuntemista omien tarpeidensa eliminoimisella. Sori, en ole kovin edistynyt itse näissä asioissa enkä osaa itse selittää niitä paremmin, vaikka luulenkin ymmärtäväni mitä asiassa ajetaan takaa. Ehkä vaikka tuo lukemani kirja auttaisi sinuakin, mutta en voi sitä taata.Miksi sen voittamista pitää tavoitella? Miten esim. joku munkki on huonompi, jos hän muutaman kerran viikossa masturboi?
Kiitos linkistä. Tuo oli kiinnostava väite että vähän kaikissa kulttuureissa esiintyy samanlainen "myytti" neitseellisine syntymineen ja ylösnousemuksineen jne. Tuosta vähän keskusteltiinkin. Oliko kyseessä siis kuitenkin vain yksi myytti jonka kaikki uskonnot kopioivat? Jos niin oli, niin jo oli aika köyhää ajatuksenjuoksu porukalla jos se sama tarina piti saada uskonnon perustaksi joka kerta kun uusi uskonto aloitettiin. Jos se myytti taas luotiin joka uskonnossa erikseen (esiintyikö ko. myytti jopa muista eristyneissä kulttuureissa?), on aika outoa jos kaikki riippumattomasti päätyivät samaan tarinaan. En nyt ole koskaan yrittänyt omaa uskontoani perustaa, mutta luulisin keksiväni jotain muuta kuin nämä neitsyt hommat ja pelastajan joka nousee taivaisiin ja niin edelleen, mutta ehkä sitten ei. Tässä tulee taas mieleen Isä Seraphim Rosen toteamus että lähes kaikissa uskonnoissa on Totuuden rahtuja (vaikkakin Kristinuskossa sitten hänen mukaansa tulee esille se koko Totuus).Onko amerikkalainen teologi Robert. M. Price tuttu? Tämän olen tänne aikaisemminkin linkittänyt, mutta menkööt nyt uudemman kerran:
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2003_0203/jeesus_on_satuolento.html
Itse en ehkä menisi ihan noin pitkälle omissa päättelyissäni, mutta pointtia tuossa on: emme me historiallista Jeesusta tunne ollenkaan.
Kiitos linkistä. Tuo oli kiinnostava väite että vähän kaikissa kulttuureissa esiintyy samanlainen "myytti" neitseellisine syntymineen ja ylösnousemuksineen jne. Tuosta vähän keskusteltiinkin. Oliko kyseessä siis kuitenkin vain yksi myytti jonka kaikki uskonnot kopioivat?
En nyt ole koskaan yrittänyt omaa uskontoani perustaa, mutta luulisin keksiväni jotain muuta kuin nämä neitsyt hommat ja pelastajan joka nousee taivaisiin ja niin edelleen, mutta ehkä sitten ei.
No, ei se sinänsä kai yllättävää ole. Emmehän me edelleenkään tiedä maailmankaikkeudesta paljoakaan. Avaruus on valtaisa, me vain pieni osa tätä kaikkea. Ei kai tarvitse olla uskonnollinen, että toteaa maailmankaikkeuden olevan jotain, mitä emme voi täysin ymmärtää, missä voi olla asioita joita emme havaitse tai kykene tajuamaan niiden vaikutusta. Ehkä joskus vielä todella tajuammekin, mutta siihen asti voidaan vain arvailla ja esittää teorioita.Miksi sitten nykyään uskotaan vielä taivaisiin tai muihin tavoittamattomiin paikkoihin (jollaisena helvettiäkin voidaan pitää)? Vastauksia on kerrottu tässä ketjussa riittämiin, löytyy lohtua, pelkoa, epävarmuutta, epätietoisuutta etc.
Miksi sitten nykyään uskotaan vielä taivaisiin tai muihin tavoittamattomiin paikkoihin (jollaisena helvettiäkin voidaan pitää)? Vastauksia on kerrottu tässä ketjussa riittämiin, löytyy lohtua, pelkoa, epävarmuutta, epätietoisuutta etc.
Elikä tämän maailman hemmottelut eivät häntä kiinnostaneet pätkääkään ja hänen oman ruumiinsa maalliset halut hän yritti tukahduttaa parhaansa mukaan elämällä niin alkeellista elämää kuin nyt nykyaikana on mahdollista.
Itse en vaan näe mitään pahaa ihmisten 'normaaleissa' seksuaalisissa haluissa on tai miten se veisi sen kauemmaksi Jumalasta.
En kai sanonut niinkään? Vai sanoinko. Totesin, että se on mahdollista, tai ainakin pidän sitä mahdollisena.Mutta miksi niistä pitää päästä eroon? Miksi se on niin tavoiteltavaa?
Käytät termiä "usko", vaikka mielestäni puhut kuitenkin uskonnosta. Mielestäni selvästikin pyrit tämän asian suhteen poimimaan niitä rusinoita pullasta. Haluat selvästikin nähdä mahdolliseksi "uskon" kristinuskoon ilman vaipumista dogmien alle. Se on vain käytännössä mahdotonta, jos asiaa katsoo yhtään kriittisemmin.
Käyttämällä tuttua hokemaa "kyse on viime kädessä uskosta" voin siirtää toimintani rationalisuuden perustelun pois kokonaan vastuultani. Kuitenkin jostain syystä luulen, että ihmiset suhtautuisivat erittäin kriittisesti toimintaani, jos perustaisin tätä toimintaa varten jonkin instituution, jonka oppeja sitten vielä indoktrinoisin lapsiin ja yhteiskuntaan yleensäkkin.
Täten keskustelua ei voi irrottaa pois kollektiivista, koska huolimatta kaikisa eri tulkinnoista, kaikkia eri uskonnollisia tulkintoja ylläpitäviä ryhmiä sitoo tämä sama fundamentti. Jos taas kiellämme tämän kirjan fundamentaalisen rooliin, mielestäni emme silloin voi enään puhua uskonnosta. Silloin voimme rinnastaa kyseisen kirjan, ihan mihinkä muuhun kirjaan, vaikka sitten Harry Potter -kirjasarjaan, kun tarkastelemme sen sovellettavuuden miellekkyyttä arkielämään.
Mielestäni moni vaipuu liian helposti Kristinuskoon yksinkertaisesti sen takia, että se tarjoaa nyky-yhteiskuntaan kohtalaisen hyvin soveltuvan eettisen ohjenuoran (minkä monia hyviä puolia en itse halua kieltää), Kirkon rooli yhteiskunnassa on todella vahva ja kristinuskoon indoktrinoiminen aloitetaan jo ihan pienestä pitäen koulumaailmassakin ekoilla luokilla (en tiedä, mikä tarkalleen on tilanne tällä hetkellä mutta muistan kuitenkin omalta osaltani, että jälkeen päin ajateltuna se oli hyvinkin suoraa manipulaatiota. Tästä siis aikaa sellaiset 13 vuotta). Tämä luo tilanteen, jossa on todennäköisempää, että kriittiseen ajatteluun ryhtyvä yksilö on suhtautumisessa kristinuskoon tilanteessa, jossa hänen on joko luovuttava uskostaan tai pysyttävä siinä. On ihan psykologisesti ajateltuna paljon vaikeampaa muuttaa ajatusmaailmaa kuin pitäytyä vanhoissa käsityksissä.
Itseasiassa minua vain kuvottaa tai se on täysin luonnonta edes yrittää päästä irti seksuaalisuudestaan tai nähdä edes jollakin tasolla tavoiteltavana tilana.
Usko on se, mikä uskovalla yksilöllä on ja sitä tässä ajoin takaa. Tietysti kristittynä puhun mieluusti kristinuskon näkökulmasta, sillä muista minulla ei ole tietoa. Mitä tulee dogmeihin niin olemme muistaakseni niistä vääntäneet täällä aikoinaan melkoisen paljon ja rakentavasti.
Eihän asia todellakaan ole näin. Voihan uskokin olla rationaalisen ajattelun tulos. Mielestäni on turha lähteä tuolla tavalla aliarvioimaan uskoa, jotenkin järjellisesti löyhäksi ratkaisuksi, sillä ainakin itse olen kulkenut pitkän ajatusprosessin ja joutunut todellakin kyseenalaistamaan ja kriittisesti tarkastelemaan erilaisia uskon asioita. Tuo jos jokin täyttää mielestäni rationaalisen prosessin tunnusmerkit.
Ja varmasti muut suhtautuisivat kriittisesti toimintaasi, mutta niinhän moni tekee kristinuskoakin kohtaan. Mutta hyväksyntä tulee sitä kautta, jos sanomalla on pohjaa ja vaikutusta. Mitenkään väheksymättä sinun lohikäärmettäsi, en jaksa uskoa, että sen sanoma olisi yhtä voimakas ja vaikuttava kuin vaikka kristinuskolla.
Ei tietenkään voi kokonaan irrottaa pois kollektiivista uskosta, koska hyvin moni ottaa varmasti vaikutteita myös instituutioiden tulkinnoista. Mutta miksi kyse on yksilöllisestä asiasta on siksi, että pääosin kuitenkin se tulkinta tehdään itse ja siihen vaikuttaa hyvin paljon omat kokemukset ja ajatukset muutenkin elämästä. Samalla tavalla kuin ei ole yhtä ainoaa rakkautta, ei ole yhtä ainoaa uskoa.
Ensinnäkin nykyiseen maailman menoon ei kristinusko todellakaan tarjoa kovinkaan helppoa ohjenuoraa vaan selkeän haaasteen. Tuntuu, että nyky-yhteiskunta on koko ajan vain lipumassa pois päin tuosta ohjenuorasta.
Toiseksi en jaksa mitenkään uskoa, että vaikka nykyinen uskonnon opetus tai muu nuorelle annettava kasvatus jotenkin aivopesisi ihmisen, jonka myötä hän ei olisi kykenevä kriittiseen ajatteluun. Ja edelleen, myös uskova ihminen on kykenevä kriittiseen ajatteluun vaikka muuta väität. Samalla tavalla hän on käynyt kriittisen ajattelun prosessin läpi ja edelleen joutuu kyseenalaistamaan uskoaan kuin sinäkin teet maailmankatsomuksesi kanssa.
Mikä näillä kriittisillä prosesseilla on sitten mielestäsi ero? Miksi sinun prosessi on jotenkin parempi ja laadukkaampi kuin vaikka minun?
Oikeastaan tämä lause selvensi aika paljon ajatuskulkuasi. Selvästikkin olet taipuvainen tuohon rusinoiden poimimiseen. Niin tosin minäkin teen. Mutta rusinan poimija ei ole uskovainen, koska hän ei hyväksy Raamattua auktoriteetikseen eikä alistu dogmeihin. Uskovainen tekee niin, koska juuri se erottaa yksilön "uskovan" ja "ei-uskovan" välillä.
Mielestäni kriittisen ajattelun prosessi on jäänyt aika pahasti puolitiehen, jos sen lopputuloksena on mukautuminen dogmeihin ja yksittäisen kirjan asettaminen auktoriteetiks elämälleen.
No, ei se sinänsä kai yllättävää ole. Emmehän me edelleenkään tiedä maailmankaikkeudesta paljoakaan. Avaruus on valtaisa, me vain pieni osa tätä kaikkea. Ei kai tarvitse olla uskonnollinen, että toteaa maailmankaikkeuden olevan jotain, mitä emme voi täysin ymmärtää, missä voi olla asioita joita emme havaitse tai kykene tajuamaan niiden vaikutusta. Ehkä joskus vielä todella tajuammekin, mutta siihen asti voidaan vain arvailla ja esittää teorioita.
Suhtautuminen voi olla eri, mutta loppupelissä uskoisin, että melkein kaikki pohtii samoja kysymyksiä olemassaololle ja sille, mistä tulemme ja minne olemme menossa.
Vaikka meillä on varmasti onkin aika erilainen ajatusmaailma ja näkemys yleisesti ottaen, niin tietyllä tapaa on tuossa jotain yhteistäkin. Näen itsekin, että olennaisinta on keskittyä tähän hetkeen, tähän elämään joka on persoonakohtaisesti se ainoa meille ja jonka aikana voimme tehdä sen mitä voimme itsemme ja maailman hyväksi.Mutta yksi selkeä eroavaisuus varmasti on olemassa, sen olen jo tuonut esille tässä ketjussa. Minun elämäni on tässä ja nyt, ei ole aikaa ennen syntymän eikä jälkeen kuoleman - tämä on selkeä eroavaisuus mitä tulee useimpiin uskontoihin ja sen myötä uskovaisiin.
No tässä on kyseessä tuo vanha "no pain, no gain" mentaliteetti. Eli kyseessä on askeettinen elämäntapa johon kuuluu kärsimykset. Kärsimykset kasvattavat ja tässä tapauksessa niiden uskotaan tuovan ihmisen lähemmäksi Jumalaa. Jos on massu pullollaan niin mihin sitä Jumalaa silloin tarvitaan? Ihminen on silloin itse oma herransa, luomakunnan kruunu ja elämme Ihmisen Valtakunnassa emmekä tarvitse Jumalaa. Kärsimykset taas puolestaan osoittavat kuinka heikko ihminen on ja miten hän ei pärjää ollenkaan ilman Jumalaa. Kärsimyksissä ihminen kääntyy aidosti Jumalan puoleen ja rukoilee apua omassa voimattomuudessaan. Sukupuolielämästä kieltäytyminen on siis osa tätä tarkoituksellista kärsimystä jonka päämäärä on tuoda ihminen Jumalan eteen polvillaan armoa pyydellen ja heikkoutaan ja syntejään katuvaisena. Uskoisin, että tuo on askeesin tarkoitus.Mielestäni ihminen menettää tärkeän osan ihmisyydestään, jos hän yrittää jotenkin tukahduttaa tai poistaa omaa seksuaalisuuttaan. Itse en vaan näe mitään pahaa ihmisten 'normaaleissa' seksuaalisissa haluissa on tai miten se veisi sen kauemmaksi Jumalasta. Ja vielä vähemmän mitä järkeä, että niitä pitäisi rakentaa tai että se olisi millään tavalla edes tavoiteltavaa tai ihailtavaa.
Itseasiassa minua vain kuvottaa tai se on täysin luonnonta edes yrittää päästä irti seksuaalisuudestaan tai nähdä edes jollakin tasolla tavoiteltavana tilana.
Sori, tyhmyydestäni taas varmaan sakotetaan, mutta miten voidaan väittää että neitseellisestä alkionkehityksestä syntyy aina naispuolinen jälkeläinen? On varmaan lukion biologian kurssissa oppimani asiat jääneet unholaan, mutta käsittääkseni keskustelemassamme tapauksessa neitsyen hedelmöittää itse Isä Jumala (josta puhutaan miespuolisena henkilönä tai oikeastaan kolmena sellaisena, mutta se nyt ei ole tärkeää) jolle kaikki on uskon mukaan mahdollista. Siis miksei Hän olisi voinut sijoittaa luomaansa siittiösolua muna-alkioon tai jollain muulla tavalla muuttaa neitsyeen alkiota niin että siitä kehittyykin poika? Ei tuo nyt kuulosta tempulta eikä miltään sellaiselle jolle kaikki on mahdollista.Onkohan vielä syntynyt mitään neitsytmyyttiä hyödyntävää feministis-matriarkaalista uskontoa? Jokainen joka tietää, miten ihmisen sukupuoli määräytyy, ymmärtää myös sen, että mikäli neitseellinen alkionkehitys olisi ihmisellä mahdollinen, syntyvä yksilö olisi nainen.
Ei kukaan muu tarttunut tähän joten täytynee tunnollisena ihmisenä yrittää vastata tähänkin. Kyllä tuo Kristillinen rakkaus tarkoittaa enemmän mielestäni kuin vain kunnioittamista ja välittämistä ja arvostamista. Eikä sillä ole ansaitsemisen kanssa mitään tekemistä mielestäni. Vaikka jotkut eläisivät moraalisesti ja eettisesti epäilyttävällä (en tahdo käyttää sanaa "tuomittavalla") tavalla, niin siltikin heitä pitää rakastaa. Tässä käsittääkseni on itse asiassa Kristinuskon ydin. Kaksi käskyä: Rakasta Jumalaa enemmän kuin ketään muuta ja rakasta kaikkia lähimmäisiäsi (kaikkia ihmisiä). Siinäpä se. Itse yritän parhaani mukaan näin tehdä. Tärkeää on anteeksianto. Itseäni hirvittää tämä ihmisten asenne että jos joku esim. tappaa lapsesi niin sitten vaaditaan kurkku suorana tätä surmaajaa kidutuskammioon loppuiäkseen (ainakin täällä Amerikoissa). En onneksi ole vastaavassa tilanteessa koskaan ollut, joten en nyt voi 100% varmuudella sanoa miten reagoisin, mutta mielestäni tässäkin tilanteessa tulisi antaa anteeksi tuon teon tekijälle ja rakastaa häntä, niin vaikealta kuin se kuulostaakin. Jopa rukoilla hänen puolestaan, vaikka tiedän että tälläkin palstalla on henkilöitä jotka loukkaantuvat siitä jos heidän puolestaan rukoillaan (tiedoksenne, en ole ainakaan vielä rukoillut erikseen kenenkään teidän puolesta, paha minä! :-) ).Kristillien dogmin mukaanhan "kaikkia lähimmäisiä kuuluu rakastaa" ja käytännössähän tämä tarkoittaa kaikkia maailman ihmisiä..
Haluaisinkin kysyä palstan uskovaisilta, että miten te koette termin "rakkaus"? Kaikkia kuuluu siis rakastaa, eli mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Luulen, että saan vastauksia "kunnioittaa, välittää, arvostaa" jne. Onko kaikki tällaiset asiat kuitenkin sellaisia, jotka ovat _jokaisessa_ ihmisessä perustaltaan? Pitääkö siis ihmisiä rakastaa siitä huolimatta, että he elävät moraalisesti ja eettisesti täysin hyväksymättömästi? Jos asia on näin, niin ihmettelen todella suuresti, jos taas ei, niin eikö tuo puhe "lähimmäisen rakkaudesta" ole pelkkää sanahelinää ja höttöä, jota toistetaan ihan vain sen takia, että saataisiin itsellensä hyvä omatunto? Vai kuuluuko tämä rakastaminen jotenkin ansaita? Mikä arvo sitten on kaikkilla noilla termeillä "kunnioitus, arvostaminen" yms. Jos niitä ei mitenkään pidä ansaita, vaan ne sisältyvät jo ihmisen käsitteeseen? Ovatko kaikki maailman ihmiset sellaisia?