re: Hockeyfan78.
Ehkäpä minun olisi pitänyt tuoda asia julki jo aiemmin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
arvioidessani ja arvostellessani raamattua minä en ole asettanut niitä ehtoja joiden mukaan minä sitä arvostelen vaan niiden asettajina toimivat kristityt ja viime kädessä he asettavat nämä ehdot jumalan suostumuksella - hyväksynnällä. Näiden ehtojen mukaan minä tarkastelen raamattua, ja näitä asetettuja ehtoja raamattu ei missään nimessä täytä jolloin se ei voi olla sitä mikä sen väitetään olevan, ja tästä voimme vetää sen johtopäätöksen, ettei raamatusta ole löydettävissä jumalallista sanomaa - uskottelemalla ja kuvittelemalla sellaisen toki löytää mutta se ei tarkoita sitä, että sellainen olisi olemassa.
Tärkein kriteeri on seuraava, raamattu on jumalan sana ja siten sanasta sanaan totta, raamattu on harmoninen kokonaisuus. Kumpikin näistä voidaan todistaa aukottomasti vääräksi, ts. ne voidaan kumota.
Viestin lähetti Hockeyfan78
Entäpä jos Jumala onkin jättänyt sanaansa varaa ihmistulkinnalle. Eli Pyhä Henki ei olekaan ohjannut Raamatun kirjoittajan kättä sanasta sanaan, vaan enemmänkin toiminut taustalla inspiraation lähteenä? Voisitko kertoa yhden mielestäsi Raamatun kokonaissanoman kannalta merkittävän ristiriidan vaikkapa evankeliumeista?
Määrittelepä ensin raamatun kokonaissanoma? Eikö VT'n ja UT'n sanoma ja jumalkuva poikkea toisistaan melkoisesti?
Evankeliumeista löytyy lukuisia ristiriitoja, se mitä minä voin pitää merkityksellisenä ei useinkaan ole sitä uskovaisten mielestä. he ryhtyvät tuolloin kirtelemään ja kaartelemaan, ja puhumaan tulkinnoista ja vertauskuvista. Mikä sinänsä ei ole väärin jos he samalla myös rohkenisivat myöntää sen ettei raamattu ole sisällöltään sitä mitä he väittävät sen olevan. Toisin sanoen, ensin he puhuvat jumalallisuudesta ja sitten sivulauseessa inhimillisistä virheistä, ontuvaa etten sanoisi.
Mitäpä seuraavat evankeliumien kohdat kertovat:
"Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille". (Mark 16:25).
"Älkää menkö vierasheimolaisten keskuuteen, älkääkä mihinkään Samarian kaupunkiin. Sen sijaan menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo". (Mt 10:5-6).
Entäpä ylösnousemuksen jälkeiseen aikaan liittyvä lopunajan odotus? Jeesus lausui Mk 13:30 ja Mt 24:34 mukaan: "Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu".
Tuliko ennustettu loppu mainitussa ajassa?
Saattaisimpa uskoakin, mikäli kykenet samaan kuin neljä evankeliumien kirjoittajaa: Vakuuttamaan miljoonat ihmiset ympäri maailman siitä, että sinun kynästäsi lähtenyt teksti on jumalallinen.
Tarkoitushan ei ollut kirjoittaa uudesta messiaasta vaan kirjoittaa evankeliumi jonka kristittyjen jumala välittää käsieni kautta ihmisille. Ja, mikäli tämä kirjoittaja (joko minä tai joku muu) tekee niin ja saarnaa kirjoittamastaan kansalle, uhraa itsensä ennemmin kuin kieltää jumalan, tekeekö tämä hänestä profeetan ja riittääkö tämä todistukseksi tekstin jumalallisesta alkuperästä. Oletko sinä valmis uskomaan tätä profeettaa vai pidätkö häntä mielipuolena, ja jos pidät, ja hän tämän tähden tappaa itsensä, oletko tehnyt syntiä? Mikäli näet unta jossa jumalasi puhuttelee sinua ja tuomitsee sinut tekosi tähden, mitä teet?
Jumalan kaikkivoipaisuus voi uskoakseni sallia inhimillisyyden sanassaan. Koska Raamattu on suunnattu inhimillisille ihmisille, voi se käsittääkseni pitää sisällään myös inhimillisen puolen, mutta samalla säilyttää jumalallisuutensa.
Se voi olla inhimillinen, mutta sen on siitä huolimatta täytettävä määritellyt ehdot. Muussa tapauksessa se ei ole muuta kuin tarinakokonaisuus, aikansa tuote, ei sen enempää eikä vähempää.
vlad#16.