Työttömyysturva liian hyvä?

  • 82 788
  • 511

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No en tiedä muista mutta itse lapsettomana voin sanoa että jos asumiskulujen (vuokra+sähkö+vesi jne) jälkeen jää 400€+ käteen per kk, niin sillä elää todella helposti.

Kuukauden, kyllä. Pari-kolmekin kuukautta, kyllä. Puoli vuotta alkaa tekemään jo tiukkaa. Itselläni ei pidemmästä ole kokemusta, mutta väitän että vuosi noilla tuloilla on kaikkea muuta kuin helppoa. Jos se sun mielestä on helppoa, niin kokeile. Pistä kaikki ylimääräinen säästöön vuoden ajaksi, maksat vuokran ja jätät vain 400 euroa käyttörahaa kaikkeen muuhun per kuukausi. Helppoa? Tuskin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Työttömyys on henkilön itsensä kannalta käytännösssä aina pahempi asia kuin työnteko. Ei raha mikään olennainen tekijä ole. Työtä kannattaa tehdä, koska työntekeminen vie ihmistä tavalla tai toisella eteen päin enemmän kuin työttömyys. Jokaisessa työssä oppii jotain ja jos tekee duunia, säilyy henkinen olotilakin parempana.

Tämä on kyllä muuten ihan täyttä totta ja allekirjotian täysin, paitsi tuon toisen lauseen osalta. Kyllä raha on työnteossa hyvinkin olennainen osa 99% ihmisistä. Sille 1 prosentille se raha ei enää merkitse mitään, ja heille on ihan sama mitä siitä työstä maksetaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ongelma on myöskin siinä, että monet nuoret ovat laiskoja ja eivätkä tiedä ns. "oikeuksiaan" vaan tekevät selvällä alipalkalla duunia, joka taas painaa palkkatasoa ennestään alas. Tiedän monia, jotka tekevät reippaasti pienemällä palkalla, kuin mitä TES sanoo, mutta kun ovat laiskoja vätyksiä eivätkä ota asioista selvää niin samalla kusevat myös muidenkin muroihin. Elikkäs kun haette duunia ja saatte kutsun haastatteluun niin ensimmäiseksi tehtäväksenne laitatte sen, että luette kysyisen TES-sopimuksen, jonka alaan työtehtävänne kuuluu. Se myös voi tehdä vaikutuksen haastettelussa, kun olette ottaneet selvää paikasta perusteellisesti etukäteen. Näidenkin pitäisi olla ihan perusjuttuja, mutta aika harva lopulta näin taitaa tehdä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itsehän olen töissä aina kun vain omien kriteerieni mukaan (jotka ei todellakaan ole tiukat) se on mahdollista, ja kun siitä saa oleellisesti enemmän kuin mitä työttömänä ollessani saisin. Jos mulle tarjotaan duunia sellaisella palkalla, että kaikkine kuluineen siitä ei jää paria sataa enempää kuussa kouraan kuin jos olisin työttömänä, niin en kyllä tasan varmaan ota työtä vastaan. En nyt, enkä tulevaisuudessa. Ennemmin otan vaikka karenssin työkkäriltä, ja elän todella vähäisillä säästöilläni kuin tuen yhtäkään firmaa, jonka toimenkuva perustuu vain ja ainoastaan omistajien tuloksen maksimoimiseen ja työntekijän aliarvioimiseen.

Noh, se on oma valintasi. Tilastojen perusteella kuolet nuorena ja yksin. Kuulostaa vähän siltä että idologinen ajattelumaailmasi vie voiton oman hyvinvointisi kustannuksella. Mielestäni on lyhytnäköistä ajatella vain sen hetkisiä tuloja, koska työttömänä makaaminen ei auta tulevaisuuden duunin hankkimisessa.

Annan yhden esimerkin, näitä olisi useampikin. Menin erääseen kuljetusfirmaan ajamaan kuorma-autoa. Palkaksi sovittiin 12 e/tunti ilman mitään lisiä, joka on rankasti alle työehtosopimuksen. Se oli mulle silloin ihan ok, itse siis suostuin siihen. Sovittiin myös että ylitöitä ei ole pakko tietenkään tehdä, kun niistä ei mitään ekstraa makseta. No totuushan oli sitten aivan toinen, ylitöitä oli käytännössä pakko aina välillä tehdä eikä siitä mitään lisiä maksettu. Sitten kun niistä kieltäytyi, pidätettiin palkasta x määrä koska olin kuulemma kieltäytynyt tekemästä töitä. Lopulta mulle ei maksettu edes niiden työtuntien mukaan mitä tein (tunnit ilmoitettiin itse esimiehille erillisillä lapuilla). Irtisanoin sitten itseni, työkkärissä selitin tilanteen ja sain kolmen kuukauden karenssin, koska heidän mielestään minun syyni irtisanoutua ei ollut hyväksyttävä. Heidän mielestään minun olisi pitänyt jatkaa työssä, ottaa vastaan se raha mitä firma maksaa ja taistella sitten samaan aikaan oikeudessa lopuista. Realistista?

Olisit vetänyt oikeuteen työnantajan, lähes 100% varma voitto ja korvaukset tassuun.

Nykyään en ota vastaan mitään työpaikkaa mistään, ellei sopimukseen kirjata palkan kohdalle että palkkaus TES:n mukainen. Ja sehän on tietysti monen mielestä väärin, koska kyllähän ihmisen pitää töitä tehdä, koska se on elämän tarkoitus?

No se että vaatii TESsin mukaista palkkaa on täysin ok.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kuukauden, kyllä. Pari-kolmekin kuukautta, kyllä. Puoli vuotta alkaa tekemään jo tiukkaa. Itselläni ei pidemmästä ole kokemusta, mutta väitän että vuosi noilla tuloilla on kaikkea muuta kuin helppoa. Jos se sun mielestä on helppoa, niin kokeile. Pistä kaikki ylimääräinen säästöön vuoden ajaksi, maksat vuokran ja jätät vain 400 euroa käyttörahaa kaikkeen muuhun per kuukausi. Helppoa? Tuskin.

Jos sinulla ei ole lapsia niin tuo on oikeasti helppoa kunhan priorisoi hankintoja/tekemisiä. Ja pystyn tekemään tuon aivan helposti, jos tarve olisi. Ja sanonpa vaan että aika helvetin moni tekee sitä pakosta tälläkin hetkellä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Jos sinulla ei ole lapsia niin tuo on oikeasti helppoa kunhan priorisoi hankintoja/tekemisiä. Ja pystyn tekemään tuon aivan helposti, jos tarve olisi. Ja sanonpa vaan että aika helvetin moni tekee sitä pakosta tälläkin hetkellä.

Miten arvioit tuon 400+ euron menojen jakaantuvat per kuukausi?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tämän illan A-Studiossa oli aika herättävä juttu nuorisotyöttömyydestä.

Eräs haastatelluista nuorista oli 4v sitten valmistunut rakennepiirtäjäksi (tjsp) ja ollut kortistossa koko ajan valmistumisesta lähtien. Tarjolla oli varma duuni Mäkkäristä josta sai aluksi 9€/h ja 2kk harjoittelun jälkeen 12-13€/h. Ei kelvannut, mielummin jäi himaan n. 850€/kk tukipaketin avulla.

Ai kuten Kotkan McDonalds jossa tienaa harjoittelun jälkeen 12€/h eli normaalilla 37.5h arkityöviikolla 1900€/kk? Koko ajan työvoimapula ja A-studion konkreettisessa tapauksessa 850€/kk tukia saanut nuori ei halunnut duunia vaikka on ollut 4v työttömänä?

Käy nyt katsomassa se A-studion klippi.

Duoda noin. Onkohan arvon Daespoo itse katsonut ohjelmaa, klippiä vai katsonut oman "klipin"?

Et sitten maininnut että ohjelmassa (ajassa 3:35) kävi ilmi ja tuossa McDonaldsin työpaikkailmoituksessakin lukee Työ on fyysisesti vaativaa osa-aikatyötä (20-30 h/viikko) Linkit vievät Yle Areenan A-studio-tallenteeseen ja Vacancies.fi -sivustolle jossa kyseinen ilmoitus on tälläkin hetkellä. Laitan koko ilmoituksen lainauksena viestini loppuun siltä varalta että linkki lakkaa jossain vaiheessa toimimasta.

Itseäni ei sen suuremmin koko asia kiinnosta, mutta tämä nyt oli ehkä syytä tuoda esille.

Vacancies.fi kirjoitti:
Ravintolatyöntekijä
McDonald's Perheravintolat/A -P Eaglefood Oy / Ravintola- ja suurtaloustyöntekijät / Kymenlaakso
Hakemuksen määräaika on umpeutunut.

Haemme Kotkan McDonald's perheravintolaan

RAVINTOLATYÖNTEKIJÖITÄ.

Edellytämme hakijoilta ulospäinsuuntautuneisuutta, palveluhenkisyyttä, reippautta ja vähintään 18 vuoden ikää. Kokemus palvelualan työstä sekä kielitaito ovat eduksi. Työ on fyysisesti vaativaa osa-aikatyötä (20-30 h/viikko). Työnantaja kouluttaa tehtävään.

Työpaikkahakemuksen ja työnantajan yhteystiedot löydät netistä sivulta: McDonald's Finland - Finland . Vapaamuotoisen hakemuksen voit myös jättää sähköpostilla osoitteeseen kotka@fi.mcd.com Työkiireiden vuoksi emme ehdi vastata puhelintiedusteluihin.

Tarjoamme nuorekkaan työilmapiirin ja hyvät etenemismahdollisuudet!

Tervetuloa työhön McDonald'sille!

Julkaisupäivämäärä
2010-11-09

Osoite
Kotkan McDonald?s,48100 KOTKA

Hakeminen
Kotka@fi.mcd.com

Hakemuksen määräaika on umpeutunut.

Avainsanat
Mcdonalds
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siinä vaiheessa on kysymys myös susta, kun sä väität täällä että työttömyysrahoilla ym. tuilla eläminen on helppoa. Miettisit sitä asiaa omalle kohdallesi, jos sulle kävisi niin, että olisiko se oikeasti niin helppoa, mitä täällä väität.
Olen elänyt tuollaisella summalla ja se on helppoa. Kyllä mä siihen tälläkin hetkellä pystyisin, mutta en aio siihen ryhtyä, koska olen nykyisin melko mukavuudenhaluinen.

Muusta kirjoittamastasi olen täysin samaa mieltä ja toimisin itse samoin.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei tainnu vielä olla tätä linkkiä:
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/11/01/tassako-totuus-nuorelle-tyottomyys-voi-olla-lomaa/201115803/139?ref=ise
"Helven mukaan jotkut nuoret voivat olla myös kranttuja eli mikä tahansa työ ei kelpaa. Vaikka nuoret usein vastaavat nuorisobarometreissä olevansa valmiita ottamaan minkä tahansa työn mieluummin kuin olevansa työttömänä, näin ei aina ole.

Todellisuudessa moni ei Helven mukaan ole valmis ottamaan työpaikkaa esimerkiksi vanhainkodista, jossa joutuisi vaihtamaan vanhusten vaippoja.
– Halutaan valita sellaisia työpaikkoja, joissa saa miellyttäviä kokemuksia, ja joissa työ ei ole raskasta."


Jaa-a,ilmeisesti tuo realistisuus on monella hukassa. Onhan se tietysti kiva tehdä duunia joka on kivaa, josta saa hyvää liksaa eikä se mielellään saisi olla liian vastuullista tai sitovaa..
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nykyään en ota vastaan mitään työpaikkaa mistään, ellei sopimukseen kirjata palkan kohdalle että palkkaus TES:n mukainen. Ja sehän on tietysti monen mielestä väärin, koska kyllähän ihmisen pitää töitä tehdä, koska se on elämän tarkoitus?
Mikä muuten olisi ollut TES:in mukainen palkka tuosta kuorma-auton ajamisesta? Erittäin perseestä kyllä tuon työnantajan toiminta, eikä ikävä kyllä ole todellakaan mikään yksittäistapaus nyky Suomessa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Riippuu ihan menoista. Isot kertakustannukset pitää jakaa eri kuukausille esim. osamaksusopimuksilla.

Mutta onhan sitä nyt jonkinlainen käsitys olemassa, esimerkiksi vuositasolla mitä tulee vaikka liikkumiseen, mediaan, vakuutuksiin, sairastumiseen, asumiseen, koulutukseen/työhön jne.

Miten arvioit tuon 400e/kk jakaantuvan näiden kesken?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Duoda noin. Onkohan arvon Daespoo itse katsonut ohjelmaa, klippiä vai katsonut oman "klipin"?

Työnantaja sanoi ohjelmassa että tarjolla oli kokoaikatyötä tai osa-aikatyötä. Oletan että kokoaikatyö tarkoitttaa enemmän kuin 20-30h viikko. Jos olen väärässä, myönnän nöyrästi tämän. Ja osa-aikatyö iltaisin ja/tai viikonloppuisin niin vaadittava työmäärä tietysti vähenee.

Itseäni ei sen suuremmin koko asia kiinnosta, mutta tämä nyt oli ehkä syytä tuoda esille.

En tiedä mikä tilanne tällä hetkellä on mutta ainakin aikaisemmin oli ihna kokoaiaktyötä tarjolla.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noh, se on oma valintasi. Tilastojen perusteella kuolet nuorena ja yksin. Kuulostaa vähän siltä että idologinen ajattelumaailmasi vie voiton oman hyvinvointisi kustannuksella. Mielestäni on lyhytnäköistä ajatella vain sen hetkisiä tuloja, koska työttömänä makaaminen ei auta tulevaisuuden duunin hankkimisessa.

Sittenhän kuolen yksin ja köyhänä ja vaikka vihattuna. Mutta niin kauan kuin se on oma valintani, niin mulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa. Muilla sen sijaan tuntuu olevan. Sitäpaitsi kyllä se rikaskin kuolee, eikä siinä vaiheessa ne rahat auta mitään.

Olisit vetänyt oikeuteen työnantajan, lähes 100% varma voitto ja korvaukset tassuun.

Sanoinko jossain, että en tehnyt niin?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mikä muuten olisi ollut TES:in mukainen palkka tuosta kuorma-auton ajamisesta? Erittäin perseestä kyllä tuon työnantajan toiminta, eikä ikävä kyllä ole todellakaan mikään yksittäistapaus nyky Suomessa.


Se toki minkäläistä autoa ajaa, mutta itse kuorma-autoalan työehtosopimuksen löytää kyllä todella helposti. http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/kuorma-autoalan_tes_2010-2011_id_2857.pdf

Tuolta vaan katsomaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mutta onhan sitä nyt jonkinlainen käsitys olemassa, esimerkiksi vuositasolla mitä tulee vaikka liikkumiseen, mediaan, vakuutuksiin, sairastumiseen, asumiseen, koulutukseen/työhön jne.

Miten arvioit tuon 400e/kk jakaantuvan näiden kesken?

Ensinnäkin, tuo 419€ oli asumisen jälkeen.

Liikunta? Lenkille pääsee ihan ilmaiseksi.

Media? 3G netin saa 10€/kk ellei asu jossain tunturissa.

Vakuutukset? Kotivakuutus lienee sen 100€/v jos asuu pienessä kerrostaloyksiössä.

Sairastuminen? En osaa sanoa, miten tämä pitäisi laskea?

Koulutus/työ? Eikö nyt puhuttu työttömästä?
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Vitun iso höpöhöpö, ansiosidonnaisen raja on 500 päivää, ei työkkärituen.

Vitun iso höpöhöpö. Käyhän vaikkapa Kelan sivuilta lukemassa. Voit oppia jotain.

Hauska kirjoittaa näitä Daespoomaisia viestejä. Saa nähdä, tuleeko pannaa...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sittenhän kuolen yksin ja köyhänä ja vaikka vihattuna. Mutta niin kauan kuin se on oma valintani, niin mulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa. Muilla sen sijaan tuntuu olevan. Sitäpaitsi kyllä se rikaskin kuolee, eikä siinä vaiheessa ne rahat auta mitään.

Tottakai se on sinun valintasi. Jokaisen kadulla makaavan puliukonkin tilanne on enemmän tai vähemmän oma valinta.

Sanoinko jossain, että en tehnyt niin?

En tiedä, et ainakaan maininnut mitään muuta kuin sen että lähdit itse vetämään ja sait karenssia.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ensinnäkin, tuo 419€ oli asumisen jälkeen.

Vuokra, sähkö oliko muuta?

Liikunta? Lenkille pääsee ihan ilmaiseksi.

Esim omalla autolla tai joukkoliikenteellä, lenkkireitin varrella ei ole kaikki työpaikat tai muut sosiaaliset kontaktit jne.

Media? 3G netin saa 10€/kk ellei asu jossain tunturissa.

Sitten ei ole telkkaria, lehtiä jne muuta sitten. Ok.

Vakuutukset? Kotivakuutus lienee sen 100€/v jos asuu pienessä kerrostaloyksiössä.

Jepjep.

Sairastuminen? En osaa sanoa, miten tämä pitäisi laskea?

Esimerkiksi miten paljon arvioit ihmisellä menevän rahaa terveyskeskuksissa, hammaslääkäreillä ja apteekseissa jne.

Koulutus/työ? Eikö nyt puhuttu työttömästä?

Kassaan menee se 99€ (?) plus sitten, että tottakai pitää olla jonkinlainen vaatetus olemassa jnejne...

Ja sitten se syöminen.

Miten arvioit sen 400+ jakaantuvan eri menojen kesken?
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vitun iso höpöhöpö. Käyhän vaikkapa Kelan sivuilta lukemassa. Voit oppia jotain.

Hauska kirjoittaa näitä Daespoomaisia viestejä. Saa nähdä, tuleeko pannaa...

Huoh. 500 päivän jälkeen saat työmarkkinatukea. Sen kestoa ei ole rajattu.

Jos kirjoittaisit Daespoomaisia viestejä niin et kirjoittaisi tuollaista paskaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika holtittomasti saa rahaa käyttää, jos ei vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen 400 euroa riitä yhdelle ihmiselle elämiseen. Ei sillä toki isoja matkoja tehdä tai matseissa kierretä, mutta toimeen kyllä tulee.

T. ansiotöissä käyvä köyhä
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se toki minkäläistä autoa ajaa, mutta itse kuorma-autoalan työehtosopimuksen löytää kyllä todella helposti. http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/kuorma-autoalan_tes_2010-2011_id_2857.pdf

Tuolta vaan katsomaan.
Jees, kiitoksia linkistä. Jäi vain ihmetyttämään, että miten 12 €/tunti olisi selkeästi TES:iä huonompi, mutta eipä se sitten oikeastaan ollutkaan, niin kuin ajattelinkin. Tosiaan riippuu vähän mitä ajaa, mutta ei se yhdistelmän ajaminenkaan niin hirveän paljon korkeampi olisi ollut kuin se 12€. Työnantajan kaikki muu toiminta sitten jäikin alle kaiken arvostelun.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Aika holtittomasti saa rahaa käyttää, jos ei vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen 400 euroa riitä yhdelle ihmiselle elämiseen. Ei sillä toki isoja matkoja tehdä tai matseissa kierretä, mutta toimeen kyllä tulee.

T. ansiotöissä käyvä köyhä

Tottakai 400€/kk pärjää yksinelävältä aikuiselta ihmiseltä. Itseäni vaan kiinnostaisi tietää kuinka moni oikeesti ymmärtää miten paljon tai miten vähän se on.

Mahdollista ja toteutettavissa? Kyllä.

Helppoa? Ei. Ei ilman hyvää suunnittelua ja uhrauksia.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Esim omalla autolla tai joukkoliikenteellä, lenkkireitin varrella ei ole kaikki työpaikat

Kerro nyt minulle mitä tekemistä työpaikan sijainnilla on työttömän lenkkireitille?

Sitten ei ole telkkaria, lehtiä jne muuta sitten. Ok.

Kaikki valinnaista. TV:tä ei ole pakko katsoa ja jos on pakko katsoa niin tv-lupaa ei ole pakko maksaa. Lehdet? Ne voi lukea netissä.



Sorry, olitko eri mieltä vai jäikö sinulta lause kesken?

Esimerkiksi miten paljon arvioit ihmisellä menevän rahaa terveyskeskuksissta, hammaslääkäreillä ja apteekseissa jne.

Kysytkö tätä tosissasi vai leikitkö taas tyhmää? Pyydätkö seuraavaksi arvioimaan paljonko menee rahaa Ebolan hoitoon?

Kassaan menee se 99 (?) plus sitten, että tottakai pitää olla jonkinlainen vaatetus olemassa jnejne...

Paljonko menee rahaa vaatetukseen per kuukausi?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sitten ei ole telkkaria, lehtiä jne muuta sitten. Ok.
Telkkua ei tarvitse, jos netti pelaa. Leffat voi katsoa koneelta, Areena ja vastaavat toimivat, ja streameja riittää. Joskus voi herkutella Viaplayn 16,90€ NHL-kuukaudella. Lehtiä on kirjasto täynnä. Jos on pienituloinen, jostain on karsittava. Ei lehdet ole mikään perustarve.

Sairastaminen on paskempi homma. Sen kanssa tulee ongelmia, jos kyse on jostain pidempiaikaisesta ja paljon hoitoa vaativasta jutusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös