Työtön voi hakea myös muita kuin TE-palveluiden (=mol.fi) sivuilta löytyviä paikkoja.
Jos työnhakija "itse aiheuttaa" sen, että työsuhdetta ei synny, niin karenssi napsahtaa.
Se mikä tulkitaan itse aiheutetuksi, on vaikeasti määriteltävissä, mutta kannattaa muistaa, että kyse ei ole murhaoikeudenkäynnistä, vaan viranomaisilla on suuri vapaus tulkita saamiaan tietoja. Eli TE-toimisto käyttää "arkijärkeä" tulkitessaan tilanteita. Kiistämättömiä todisteita ei tarvita, vaan "jos yleisen elämänkokemuksen perusteella vaikuttaa", että työnhakija on tarkoituksella pyrkinyt vaikuttamaan siihen, että häntä ei valittaisi tehtävään tuomalla ilmi seikkoja, jotka vaikuttavat työnantajan silmin negatiiviselta, se yleensä riittää.
Mahdollisesta karenssista voi sitten valittaa (tarkkaan ottaen TE-toimiston lausunnosta ei voi valittaa, mutta siihen perustuvasta KELA:n/kassan päätöksestä voi), mutta eivät ne kovin usein muutu. Ihmiset kuvittelevat valittaessaan, että järjestelmä toimii kuin oikeuslaitos amerikkalaisissa draamoissa, ja pääsevät pälkähästä, kun voivat vähänkin horjuttaa TE-toimiston perusteluita. Käytännössä kuitenkin muutoksenhakulautakunta katsoo yleensä asioita samalla arkijärjellä kuin TE-toimistokin...
Useimmiten tarkoituksella valintaa välttelevät työnhakijat selviävät karenssista siksi, että työnantaja ei ilmoita näistä TE-toimistolle, vaan tyytyy vain sivuuttamaan huonot hakijat. Jos kävisikin niin, että huonojen hakemusten lisääntyminen ärsyttää työnantajia niin paljon, että alkavat aiempaa innokkaammin raportoida niistä TE-toimistolle, niin todennäköisesti karenssien määrä lisääntyy.
Sen lisäksi vanhojen muistikuvieni perusteella yleisin tapa saada karenssi ei ole huono hakemus, vaan se, että ei ole hakenut ollenkaan. Tosin tässtä nykyisessä uudistuksessa karenssien määrää pyritään vähentämään sillä, että ensimmäisestä kerrasta selviää varoituksella...
nimim. "ex-työvoimaneuvoja"