Tottakai 400€/kk pärjää yksinelävältä aikuiselta ihmiseltä. Itseäni vaan kiinnostaisi tietää kuinka moni oikeesti ymmärtää miten paljon tai miten vähän se on.
Kaikki jotka ovat olleet täysipäiväisiä opiskelijoita tietävät kuinka paljon sen on.
Tottakai 400€/kk pärjää yksinelävältä aikuiselta ihmiseltä. Itseäni vaan kiinnostaisi tietää kuinka moni oikeesti ymmärtää miten paljon tai miten vähän se on.
Kerro nyt minulle mitä tekemistä työpaikan sijainnilla on työttömän lenkkireitille?
Kaikki valinnaista. TV:tä ei ole pakko katsoa ja jos on pakko katsoa niin tv-lupaa ei ole pakko maksaa. Lehdet? Ne voi lukea netissä.
Sorry, olitko eri mieltä vai jäikö sinulta lause kesken?
Kysytkö tätä tosissasi vai leikitkö taas tyhmää? Pyydätkö seuraavaksi arvioimaan paljonko menee rahaa Ebolan hoitoon?
Paljonko menee rahaa vaatetukseen per kuukausi?
Ihminen liikkuu muutenkin kun vain lenkkeillen.
En puhunut Ebolan hoidosta kärjistä nyt vähe enemmän mjötööh, huoh. Puhuin yleisesti, paljonko luulet että menee rahaa terveyshoitoon oli kyseessä sitten flunssa, hammassärky tai muu.
Niin, sitähän minä juuri sinulta kysyin :D
Niin, sinä puhuit liikunnasta. Se on eri asia kuin liikkuminen. Vähän tarkkuutta kiitos.
Mutta onhan sitä nyt jonkinlainen käsitys olemassa, esimerkiksi vuositasolla mitä tulee vaikka liikkumiseen, mediaan, vakuutuksiin, sairastumiseen, asumiseen, koulutukseen/työhön jne.
Flunssa? 0 euroa. Hammassärky? Vaikea sanoa, riippuu mistä särky johtuu. Hammaslääkärimaksut ovat varsin kohtuullisia julkisessa terveydenhuollossa.
Et kysynyt. Jos ei tarvitse käydä Stockalla vaatettamassa itseään niin kyllä ne rahat riittävät.
Kokemuksesta voin sanoa, että kaksi aikuista ja leikki-ikäiset muksut syövät viikon 50 eurolla. Vuoden terveyskeskusmaksu on muistaakseni jotain vajaa 40 euroa. Hammaslääkärissä olen käynyt hiukan lähempänä, joten muistan maksaneeni 27 euroa peruskäynnistä ja rapiat 30 euroa paikkailuista toisella kertaa. Nämä nyt todellakin päästä revittynä, en jaksa tarkistella.Tottakai 400€/kk pärjää yksinelävältä aikuiselta ihmiseltä. Itseäni vaan kiinnostaisi tietää kuinka moni oikeesti ymmärtää miten paljon tai miten vähän se on.
Mahdollista ja toteutettavissa? Kyllä.
Helppoa? Ei. Ei ilman hyvää suunnittelua ja uhrauksia.
Jos työnantajalla on tietty määrä tuloja, niin palkkoihin käytettäviä kokonaismenoja ei pysty nostamaan: Jos nostat työntekijöiden palkkatasoa, niin silloin palkansaajien määrää on vähennettävä tai nostettava hintoja. Ja hintojen nostaminen usein johtaa kysynnän vähenemiseen, eli palkkohin käytössä oleva rahasumma ei sittenkään kasva.Edelleenkin vastaan, että työttömyysturva on juuri nyt sopivalla tasolla, mutta paskat palkat ja pätkätyöt ovat jotain sellaista, mitkä pitäisi lailla kieltää.
Virta päälle kiitos.
Edelleenkin, paljonko arvioisin menevät kuluja näihin varsin kohtuulliseen terveydenhoitomaksuihin unohtamatta näihin apteekkikuluihin, oli kyseessä perus-buranat, yskänlääkkeet, kurkkupastillit, nenäsuihkeet tai (muu) reseptilääkkeet.
Eli paljonko arvioisit menevän perusvaatetukseen per vuosi?
Jos maailmassa joskus halutaan entistä suurempi osa väestöstä mukaan työelämään, se tarkoittaa entistä enemmän työelämän joustoja. Ja jos ollaan sitä mieltä, että joustot ovat perseestä, niin hinta on silloin korkea työttömyys. Kumpi sitten on pahempi? Minä sanoisin, että työttömyys...
Olet oikeassa, käsitin liikkumisen väärin. Sampio taisikin vastata siihen.
Niin, pyydät arviota johonkin jossa on enemmän muuttujia kuin Demareiden puolueohjelmassa. Minulla meni viime vuonna 0 euroa hammaslääkäriin, terveyskeskukseen ja lääkkeisiin (pl. krapula-buranat). Joillain menee varmasti enemmän mutta esim. hampaista voi pitää huolta tavalla jolloin ei tarvitse mennä lääkäriin kovin usein.
Vaatteita saa niin halvalla nykyään että sillä ei ole merkittävää vaikutusta menoihin.
Niin, tuossa päästään siihen perimmäiseen vastaukseen, että miten mahdollisimman suuri osa saataisiin työllistettyä ja se on se, että ihmiskunnan lukumäärä putoaa reippaanlaisesti. Siihen on ota kantaa millä tavoin. Väliinputoajia tulee olemaan aina, kuten on aina ollut. Nykyään länsimaissa on se ero, että väliinputoajistakin pidetään siinä määrin huolta, että pysyvät hengissä. Joskus aikoinaan sellaiset jätettiin oman onnensa nojaan. Nykyisellä sivistyksellä siihen ei toki ja onneksi ole paluuta, mutta asiat voi vielä muuttua moneen kertaan.Yksi nykyaikamme uskonkappale on se, että elämä on elämisen arvoista. Ei se aina ole. Paska työ, köyhyys ja yksinäisyys ovat hyviä syitä lähteä tästä maailmasta, jos vaikuttaa siltä, että omat resurssit eivät riitä mielekkäämpään elämään.
Niinpä, halpaa tai ei niin tuokin kulu pitää ottaa huomioon laskelmissa. Paljonko arvioisit sen olevan kuukausitasolla?
Edelleenkin, mikä on tämä (halpa) menoerä vuositasolla sinun mielestäsi?
Huh, vertaileminen on melkein mahdotonta, koska järjestelmät ovat niin erilaisia.Itse kun en mikään työttömyysturvaexpertti ole, niin olisi mielenkiintoista tietää missä maassa ko. turva on Suomea parempi ja millä tavalla?
Yksi reilu lisä järjestelmään olisi minusta se, että halukkaille tarjottaisiin mahdollisuus helppoon itsemurhaan. Paska työ aiheuttaa paskan olon. Olisi reilua, että paskasta olosta pääsisi lopullisesti eroon inhimillisin keinoin.
Yksi nykyaikamme uskonkappale on se, että elämä on elämisen arvoista. Ei se aina ole. Paska työ, köyhyys ja yksinäisyys ovat hyviä syitä lähteä tästä maailmasta, jos vaikuttaa siltä, että omat resurssit eivät riitä mielekkäämpään elämään.
Huoh. Milloin tajuat että kysyt asioita jossa muuttujia on helvetisti? Joku pääsee kaikkialle kävelemällä, jonkun pitää mennä bussilla. Nyt puhutaan kokonaisuudesta. 400€ riittää yksineläjälle varsin hyvin (asumisukulujen jälkeen) jos vain suinkin jaksaa vähän miettiä.
Huoh, viittaan aikaisempaan. Mutta jos nyt sanotaan että 20e/kk niin se riittää varmasti.
En ole Daespoo, mutta vastaisin omasta puolestani, että mikäli joutuisin elintasostani tinkimään, tapahtuisi se helpoiten vaatetuksesta, sillä en ole ainakaan pariin vuoteen ostanut mitään vaatetta ns. pakosta. Eikä tämä tarkoita sitä, että kuljen ryysyissä.Edelleenkin, mikä on tämä (halpa) menoerä vuositasolla sinun mielestäsi?
Mikä muuten olisi ollut TES:in mukainen palkka tuosta kuorma-auton ajamisesta? Erittäin perseestä kyllä tuon työnantajan toiminta, eikä ikävä kyllä ole todellakaan mikään yksittäistapaus nyky Suomessa.
Tottakai minä ymmärrän sen, että jos on tilanne että on ihminen jolla on kaikki valmiina, uusinta uutta ja valmiiksi hankittuna, unohtamatta sitä että kaikki on kävelymatkan päässä - niin tottakai se 400€ riittää vallan mainiosti. Kuinka monella luulet tilanteen olevan tälläinen?.
Juurikin näin. Silti sua jostain syystä ottaa äärettömästi päähän mun valintani. Mun valintani, jolla en ole tehnyt vahinkoa yhdellekään ihmiselle tässä maassa tai muuallakaan. Mun valintani on vain sun mielestä väärä tapa elää, ja mun pitäis kuluttaa elämäni raatamalla surkealla palkalla, että joku toinen saa enemmän tulosta firmansa kautta tai että sulle tulis parempi mieli? Onneksi kuitenkin sinä et pysty nyt etkä koskaan muulloinkaan päättämään siitä, mitä minä teen. Kuten ei kukaan muukaan.Tottakai se on sinun valintasi. Jokaisen kadulla makaavan puliukonkin tilanne on enemmän tai vähemmän oma valinta.
En tiedä, et ainakaan maininnut mitään muuta kuin sen että lähdit itse vetämään ja sait karenssia.
Sairastaminen on paskempi homma. Sen kanssa tulee ongelmia, jos kyse on jostain pidempiaikaisesta ja paljon hoitoa vaativasta jutusta.
Juurikin näin. Silti sua jostain syystä ottaa äärettömästi päähän mun valintani. Mun valintani, jolla en ole tehnyt vahinkoa yhdellekään ihmiselle tässä maassa tai muuallakaan. Mun valintani on vain sun mielestä väärä tapa elää, ja mun pitäis kuluttaa elämäni raatamalla surkealla palkalla, että joku toinen saa enemmän tulosta firmansa kautta tai että sulle tulis parempi mieli?
Lue nyt se viesti vaikka uudestaan, niin löydät sen pointin. Jos ei löydy, lue vaikka kolmannenkin kerran. Sun mielestä toki olisi varmasti pitänyt jäädä firmaan töihin, vaikka palkkaa ei makseta niinkuin on sovittu.
Tämä on just se, mitä suurin osa ei tajua kun väittävät vailla mitään tajua todellisuudesta että n. 400 eurolla jatkuvasti (kuukausikaupalla, jopa vuosikausia) eläminen on helppoa.
Tämä on vähän sellainen asia joka minua on mietityttänyt, että miksi työttömät ei saa alennuslippuja matkustaessaan kauemmas? Muuallapäin käyminen voisi moniakin ihmisiä aktivoida ja laajentaa näkemystä ympäristöstä. Samalla, kun tutustuisi muihin kuntiin, voisi syntyä kiinnostus muuttaa sinne, jos paikka osoittautuu viihtyisäksi ja sieltä mahd. tärppäisi työpaikka paremmin kuin senhetkisellä paikkakunnalla. Luulen, että yksi syy siihen, miksi moni ei johonkin paikkaan X halua lähteä hakemaan töitä on se, että ei ensinnäkään tunne aluetta ja toisaalta ei ole mitään verkostoa. Hyvin ymmärrettävää, että sosiaalisten verkostojen puuttuminen huolettaa. Ne kuitenkin on asia joka lisää onnellisuutta ja kykyä sopeutua johonkin paikkaan. Tuota seikkaa ei voida mitenkään kiistää.Lisäksi matkustaminen on nykyään todella kallista. Työttömäthän eivät edes saa korvauksia esim. VR:n matkoista. Kävellen kuljen paljon, mutta onhan se paha lähteä 500km päähän vanhempien luokse käymään (joo, ei ehkä pakollista, mutta olisi se nyt kiva pari kertaa vuodessa sielläkin pyörähtää) kun hinnat ovat noinkin korkeat kun nyt.
Ei suinkaan. Minua ei harmita sinun päätöksesi ollenkaan. Minua harmittaa se että Suomessa voi vapaaehtoisesti makoilla himassa kun duuniakin on tarjolla. Ja tiedoksesii, sinun tukesi tulee kaikkien meidän verorahoista. Eli vahinkoa tulee jokaiselle joka ei jää makamaan himaan.
Kuten jo sanoin, sinulla on ideologiset syyt (varsin vasemmistolaiset) maata himassa vain sen takia ettei joku yrittäjä korjaa hyötyä mahdollisesta duunin teostasi. Tarkemmin ajatellen, kyllä, se ottaa päähän aika rankasti. Sinulla on liian hyvät oltavat jos ei duunin teko miellytä.
Luin viestisi uudestaan. En huomannut mitään mainintaa siitä että vedit työntantajasi oikeuteen. Voi olla että luin väärän viestin tai sitten vaan lähdit vetämään.
Kaikki sinun esimerkkisi pesukoneista kännykkään tai muuttoon on hyvin satunnaisia kustannuksia jotka eivät pitkällä tähtämäillä ole merkittäviä kustannuksia.
Siitä, että valtio maksaa mulle joskus työttömyystukea, ei tule rahallista vahinkoa kenellekään. Ei sinulle, Tikkakosken Tuulalle eikä Jyväskylän Jormalle. Ei kenellekään. Se, että sä saat siitä mahdollisesti jotain henkisiä vammoja, että jotkut ihmiset eivät halua olla orjia työelämässä, on sun ongelmasi enkä mä voi sille mitään.
.Niin. Kuten olen sanonut aiemmin, mä en lähde töihin muuta kuin omilla kriteereilläni. Sun mielestä ihmisen pitää lähteä töihin, vaikka kusetettavaksi
.Eli sulta siis jäi se viestin pointti kokonaan huomaamatta. Ok, ei se mitään.
Höpöhöpö vai miten se meni. Sillä tämähän on juurikin päinvastoin. Jos työttömän pitää ostaa pesukone, se on mitä suurimmissa määrin merkittävä kustannus pitkällä tähtäimellä. Jos rahaa on käyttää se 400 euroa kuussa kaikkeen elämiseen, ja se meneekin yhtenä kuukautena kertalaakista pesukoneeseen, niin kyllähän se vaikuttaa ihan suoraan useaan seuraavaankin kuukauteen. Tai muutto, se se vasta onkin pitkän tähtäimen kustannus jos mikä.