Täh? Eihän tässä ole kysymys minusta. Minä käyn töissä, jotta voin tiettyä "luxusta" hankkia elämääni. Moni ei tätä luxusta kuitenkaan tarvitse vaan tyytyy vähempään ja elää mukavasti 419 eurolla kuukaudessa. Otetaan esimerkiksi vaikka nuo jotkut wowittajat tai nettipokerin pelaajat, eikä ole muuten mitään marginaaliryhmiä.
Siinä vaiheessa on kysymys myös susta, kun sä väität täällä että työttömyysrahoilla ym. tuilla eläminen on helppoa. Miettisit sitä asiaa omalle kohdallesi, jos sulle kävisi niin, että olisiko se oikeasti niin helppoa, mitä täällä väität.
Itsehän olen töissä aina kun vain omien kriteerieni mukaan (jotka ei todellakaan ole tiukat) se on mahdollista, ja kun siitä saa oleellisesti enemmän kuin mitä työttömänä ollessani saisin. Jos mulle tarjotaan duunia sellaisella palkalla, että kaikkine kuluineen siitä ei jää paria sataa enempää kuussa kouraan kuin jos olisin työttömänä, niin en kyllä tasan varmaan ota työtä vastaan. En nyt, enkä tulevaisuudessa. Ennemmin otan vaikka karenssin työkkäriltä, ja elän todella vähäisillä säästöilläni kuin tuen yhtäkään firmaa, jonka toimenkuva perustuu vain ja ainoastaan omistajien tuloksen maksimoimiseen ja työntekijän aliarvioimiseen.
Sekin on muuten jännä juttu, että monella alalla pystytään ohittamaan työehtosopimukset. Rakennusala on vain jäävuoren huippu. Otetaan nyt vaikka kuljetusala siihen rinnalle. Katsokaa vaikkapa työkkärin nettisivuilta työpaikkailmoituksia kuljetusalalta, ja laskekaa kuinka moni niistä lupaa maksaa työehtosopimuksen mukaisen palkan. Ei kovin moni. Ja vieläpä siis ihan julkisesti. Laitontahan sen käsittääkseni pitäisi olla, mutta ei ketään kiinnosta. Sitten täälläkin jotkut vaan toitottaa, että kyllä ihmisen pitää ottaa se duunipaikka vastaan, ihan sama vaikka sitä ihmistä kustaan silmään ihan joka suunnalta.
Annan yhden esimerkin, näitä olisi useampikin. Menin erääseen kuljetusfirmaan ajamaan kuorma-autoa. Palkaksi sovittiin 12 e/tunti ilman mitään lisiä, joka on rankasti alle työehtosopimuksen. Se oli mulle silloin ihan ok, itse siis suostuin siihen. Sovittiin myös että ylitöitä ei ole pakko tietenkään tehdä, kun niistä ei mitään ekstraa makseta. No totuushan oli sitten aivan toinen, ylitöitä oli käytännössä pakko aina välillä tehdä eikä siitä mitään lisiä maksettu. Sitten kun niistä kieltäytyi, pidätettiin palkasta x määrä koska olin kuulemma kieltäytynyt tekemästä töitä. Lopulta mulle ei maksettu edes niiden työtuntien mukaan mitä tein (tunnit ilmoitettiin itse esimiehille erillisillä lapuilla). Irtisanoin sitten itseni, työkkärissä selitin tilanteen ja sain kolmen kuukauden karenssin, koska heidän mielestään minun syyni irtisanoutua ei ollut hyväksyttävä. Heidän mielestään minun olisi pitänyt jatkaa työssä, ottaa vastaan se raha mitä firma maksaa ja taistella sitten samaan aikaan oikeudessa lopuista. Realistista?
Nykyään en ota vastaan mitään työpaikkaa mistään, ellei sopimukseen kirjata palkan kohdalle että palkkaus TES:n mukainen. Ja sehän on tietysti monen mielestä väärin, koska kyllähän ihmisen pitää töitä tehdä, koska se on elämän tarkoitus?