Pari hajanaista juttua.
A-Studion jutussa tällä yhdellä kaverilla oli McDonaldsin suhteen eettisiä ongelmia, "ne tekee epäterveellistä ruokaa". Jos tuolle tielle lähtee, on työllistyminen hyvin vaikeaa. Liki jokaisesta duunipaikasta löytyy jokin aspekti, mikä on eettisesti arveluttava. "Meidän duunipaikan siivooja käytti pesuainetta, joka on valmistettu maassa, missä poljetaan ihmisoikeuksia"... jne. Vaikeaa tulee. Näiden yli täytyy vain päästä. Yritysten ensisijainen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Laki on viitekehys miten toimitaan.
Yhteiskunta. Tuo hieno termi jo mielestäni kertoo homman nimen. Yhteis. Tarkoittaisko se, että yhdessä luodaan kaikille, jos ei hyvät niin ainakin kohtuulliset olosuhteet elää? Yhteiskunta auttaa hädässä olevaa. Yhteiskunta auttaa sua, kun olet vakavasti sairas ja et pärjää yksin. Yhteiskunta auttaa sinua hetkellisesti, kun jäät työttömäksi. Järkevää? Sen sijaan: Yhteiskunta ei auta sua jäämään muiden elätiksi, jos sä olet ihan kykeneväinen työntekoon. Nythän näin on. Miksi? Miksi osa voi maata läpi elämänsä tekemättä mitään muiden rahoittamana? Eikö se ole helvetin väärin? Eikö näiden pitäisi kantaa kortensa kekoon yhteiskunnalle?
Olen aika puhtaasti sitä mieltä, että jos Suomessa ei pärjää se on aika pitkälle oma vika. Meillä on ilmainen koulutusjärjestelmä kaikille. Ne on erikoiscaseja, jossa joku ei saa samoja kortteja ja näissä yhteiskunnan tulee auttaa.
Olen ollut itse työelämässä nyt kolmisen vuotta. Työmatkoilla näkee nuorta sakkia istumassa puistonpenkillä dokaamassa. Voin sanoa, että asenteet on koventuneet. Noiden ihmishylkiöiden elämäntapaa minäkin rahoitan, vittu! Kaikki aivan kykeneviä a) opiskelemaan ja b) tekemään jotain töitä.
Alan olla pakkotyöllistämisen kannalla. Jos sekään ei auta, pitää ihminen kai tiputtaa turvaverkon ulkopuolelle. Tuskin se porukka kovin suuri olisi. Ne dokaa itsensä hengiltä sitten x ajassa.
Työttömyysturvaa alemmaksi, minimipalkkoja hieman korkeammaksi. Eron pitää kasvaa, jotta työ houkuttelisi. Muutos ei toki olisi helppo. Alussa työpaikkojen määrä varmasti vähenisi.