Oletteko muuten kelanneet, mikä porukka mahdollistaa työpaikkojen prosessien pyörimisen silloin, kun lumi tukkii raiteet ja AKT bussiliikenteen? Niinpä niin, yksityisautoilijat.
Minä en pääse aukaisemaan päiväkotia enkä edes toiseksi tai kolmanneksi varhaisimpaan työvuoroon julkisilla, mutta jos pääsisinkin, en ehkä uskaltaisi yrittää koska myöhästyminen (avausvuorosta) merkitsisi monen muunkin myöhästymistä töistä.
Voisin kertoa, millaista sirkusta ja sumplimista pitkän työmatkan kulkeminen on, mutta se tuskin muuttaisi kenenkään mielipidettä. No, enai viikolla elän näin:
Maanantaina menen 7:00. Autolla töihin, junalla kotiin.
Tiistaina 7:45. Junalla töihin, autolla kotiin.
Keskiviikkona 8:00 junalla, joka lähtee kotiasemalta 6:15... Aamupala ja suihku työpaikalla.
Torstaina 8:30 junalla. Illalla joudun odottamaan junaa melkein tunnin. Luen romaania.
Perjantaina 7:00. Autolla siis, kun junalla ei pääse. Matka mahdollisesti integroituu osaksi viikonloppureissua.
Junalla tehdyt matkat sisältyvät 7.1.-1.3. kausilippuun, joka maksoi 302€ mikä summa jakautunee 55 työmatkalle. Bensa olisi hiukan halvempaa / matka, mutta auto ei kulu ja/tai on vaimon käytössä.
Ei tällaista nyt kukaan huvikseen tai rahan vuoksi ristikseen ota. Se työmatka on kaikkine sumplimisineen lähes puolikas työpäivä työpäivän päälle, jos kohta hetkittäin myös laatuaikaa itsensä ja esim. teidän kanssa.
Optimaalisin työmatka olisi 20min jalan.
Nykysysteemillä tosin saan yhteiskunnalta kädenojennuksen, joka kattaa auton kiinteät kulut ja osan huolloista joten vapaa-ajan autoilu siipeilee näiltä osin noiden 2-4:n viikkokohtaisen autolla tehdyn yhdensuuntaisen työmatkan siivellä. Melko heikko tuntipalkka siitä jää mutta pienituloisena olen tottunut "pistämään leipään puolet petäjäistä" (sivistyneet tunnistaa mihin hipsuilla viittaan).