Minusta tässä on sellainen iso ja periaatteellinen (tahallinen?) väärinymmärrys, että kuvitellaan polttoaineen verotuksen perusteen olevan fiskaalinen. Ei ole, vaan se on haittavero ympäristövaikutuksien hillitsemiseksi. Ei sillä, etteikö valtio noita rahoja mielellään ottaisi. Ihan samalla periaatteella alkoholilla ja tupakalla on huomattavasti korkeampi verokanta kun vähemmän haitallisilla hyödykkeillä. Niinpä tuon tarkoituksen osittainen vesittäminen on ristiriitaista. Tämä on kuitenkin vain yksi aspeksi kokonaisuudesta.Jos polttoainetta ja polttoainekäyttöisten ajoneuvojen hankintaa ei verotettaisi tarkoituksellisesti tavoitteena tehdä niiden hankinnasta ja käytöstä kannattamatonta niin luonnollisestikaan mitään tukia ei tarvittaisi.
Tekisi muutenkin sanoa, että Suomessa polttoaine on edullista. On halvempaa matkustaa tietty matka henkilöautolla yksin kuin junalla. Näin tuon ei pitäisi olla jos halutaan järkevää ohjausta. Täydellisessä maailmassa, joukkoliikenteen kanssa raja, että yksityisautoilu on halvempaa saisi olla kolmessa matkustajassa eli jos haluttaisiin hinnalla kannustaa käyttämään julkisia.
Olisi mahdollista tehdä laskelma, että paljonko syrjäseuduilla asumista tuetaan nyt per capita versus tiiviimpi asuminen. Kun vertailua tehdään noin, niin peruspalveluiden tuotttaminen (koulut, terveyskeskukset, jne) alkaa olla järkevää kymmenientuhansien asukkaiden keskittymissä. Sitten pitäisi arvioida, että kuinka paljon tukien poistaminen ohjaisi asumista tiiviimpään muotoon, jotta voitaisiin laskea kuinka paljon säästöä tulisi kansantaloudelle noista muista kuluista (infran ja palveluiden ylläpito). Ja tietenkin tähän huomioida aikajänne, koska nuo säästöt kumuloituvat vuosittain.