Toki kerron, joskin minun on vaikea nähdä tuohon sisältyvää mysteeriä. Ja sinäkin olitkin asiassa täysin oikeassa kun totesit, että olen liberaali, joskin itse arvioisin että olen hyvin maltillinen sellainen, enkä todellakaan mikään ultimaattinen-liberaali. Se että kannatan mm. perustuloa/ilmaista koulutusta/universaalia terveydenhuoltoa on toki kysymys, joka hieman jakaa näkemyksiä, että onko se liberaalia vai ei, mutta itse näkisin sen "äärimmäiseksi liberaaliudeksi", että kannattaa puhdasta yövartija-valtiota ja maltillinen liberaalius on sitten sen toinen laita, jota minä edustan.
En oikein ole koskaan ymmärtänyt, että miksi tämä on niin vaikea kysymys nimeomaan Suomalaisille. Kai se on se on sisäänrakennettu demarius, joka peruskoulun myötä tulee kaikille, jotka ovat koko elämänsä tässä maassa asuneet (kuten minäkin) ettei staus quolle nähdä edes vaihtoehtoja. Jotain Elina Lepomäkeä leimataan jopa ääri-oikeistolaiseksi, vaikka hän on puhdas liberaari (selvästi "ultimaattisempi" kuin minä). Ehkä tämä on niin vaikeaa juuri siksi, että mikään puolue ei tällaista poliittista näkemystä Suomessa aja. Joku Kokoomus tai Vihreät periaatteessa voisivat niin tehdä, mutta koska he eivät sitä tee, niin aika hoopolta tuntuisi esittää, olisin poliittiselta suuntaukseltani sellainen. Sitoutumatonhan se minä olen. Jos tässä maassa kunnollista politiikkaa haluaisi, niin itse se olisi sellaista tehtävä.
Tässä ehkä aavistuksen hämää se, että keskustelu alkoi toisessa ketjussa ja kun kaikkitietävät ja kaukaa viisaat moderaattorit erottivat osan keskustelusta omaksi ketjukseen, niin kaikki eivät ole välttämättä nähneet mistä se lähti (tosin myös gallup-ketjussa oli samana päivänä pohdiskelua tulonsiirtoihin ja niiden tarpeellisuuteen liittyen, jossa ehdotin että cut the middleman). Lyhensin lainauksesta oleellisen ja boldasin vielä sen varsinaisen pihvin.