Miten voit tietää kyseisen firman etenemismahdollisuuksista tarkemmin etukäteen? Ja yleisesti nuo strategiat ja arvot ovat melkoista diipaadaapaa, tietysti tietynlaisissa tehtävissä noihin tutustuminen voi kai olla myös etu. Toimijan koko on periaatteessa ainoa minkä itse luokittelisin merkittäväksi vastaukseksi, eikä sekään ole erityisemmin syy työskennellä juuri firmassa X.
Itse olen aina kysellyt hyvinkin aktiivisesti kysymyksiä myös vastapuolelta, mutta koittanut välttää tuollaisia (omasta mielestäni) typeriä kysymyksiä.
Muutenkin urakehitys sopii paremmin kyseisen tehtävän mukaan, eli jos kysytään miksi kyseinen tehtävä kiinnostaa, niin siihen sopii että on uralla eteenpäin menoa ja toivottavasti mahdollistaa urakehityksen. Kuin että työpaikka Kållen kakluunissa mahdollistaa urakehityksen.
Jos itse olisin haastattelemassa työnhakijaa, niin tuo työmatka-argumentti kuulostaisi kyllä ihan pätevältä, eli on tyytyväinen nykyisessä työssään, muuttaminen ei onnistu ja työmatka on vain liian pitkä, mutta uudessa työssä työmatka olisi lyhyt. Verrattuna siihen että joku rupeaisi kertomaan organisaation arvoista sekä tavoitteista. Toki ehkä oma ala ja ihmistyyppi vaikuttaa tähän suhtaumiseen.
edit. "Työmatka lyhenisi" on myös rehellinen vastaus (tai helposti tarkistettava ainakin), organisaation arvot-argumentti kuulostaa taas enemmän jonkun mainoshessu-geelitukan vastaukselta, johon voi luottaa yhtä paljon kuin Antti Rinteen puheisiin.
Myös sekin toki vaikuttaa että tiedän muutamia henkilöitä jotka ovat työmatkan takia vaihtaneet firmaa, kaikki asiat oli vanhassa firmassa ihan hyvin ja viihtyivät siellä, mutta kun päivittäinen ajomatka vähenee muutamalla tunnilla, on sillä iso vaikutus yleiseen jaksamiseen ja viihtymiseen.