Työhaastattelun syvin olemus

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Palkkatoive on siellä ensisijaisesti siksi, että ei tuhlata kummankaan osapuolen aikaa, jos ei olla samalla hehtaarilla. Palkkatoive ei myöskään ole sitova, koska asioista tarkemmin keskusteltaessa voi tulla esiin seikkoja. Itselleni on sopimusta tarjotessa tarjottu myös selvästi enemmän, kuin olen hakemuksissa pyytänyt. Joskus se pyyntö on siellä, koska ilmoitukseen kopioidaan paljon yleisiä löpinöitä, tai ilmoituksen jättänyt ei ole sama henkilö kuin rekrytoija. Laittamalla kohtuuttoman pyynnön, voi hyvin suoraan uloshinnoitella itsensä. Jokusen satasen ekstraa voinee hyvillä mielin pyytää, mutta alihinnoitella tuskin niinkään, jos CV muuten riittää.

Joku yksittäinen rekrytoija voi tietenkin käyttää muuhunkin, mutta näin pääsääntöisesti.

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Okei, no kuulostaa siltä, että kannattaa ihan vakavissaan mennä huomiseen haastatteluun ja ainakin itse toisin esille motivaatiot vaihtaa työpaikkaa ja miksi tuo työnantaja kiinnostaa.

Tsemppiä haastatteluun!
Joo, alana lääketeollisuus on hieman kiinnostavampi kuin autotuotteet tai tiivisteet.

Sikäli tosiaan upea homma, kun tehtävät oli sellaisia, joita olen tehnyt reilut kymmenen vuotta. Eikä ollut mitään vaatimuksia joita en täyttäisi. Heti puhelinhaastattelun alussa toin ilmi, että olen 20 vuotta ostellut tavaroita, joista en tiedä mitään ja luultavasti sama tulisi olemaan aluksi tuollakin. Ainakin aistin heidän arvostavan rehellisyyttäni.

Ja jossain suositeltiin, että haastattelussa voi kertoa jotain "uran kohokohtia" ja niitä on onneksi kohdalle sattunut. Parhaassa hahmottelemassani kehityksessä sai kasi henkilöä välittömästi kenkää ja homma hoidetaan niin ja sitä on laajennettu vielä 15 vuoden päästäkin. Itse kostuin tästä varastopäälliköltä kauniit sanat: "Et ole varaston tyhmin jätkä".

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huh. Viime perjantaina oli tosiaan haastattelu ja melko hyvinhän se meni. Juuri äsken soittivat ja kertoivat minun tulleen valituksi tehtävään. Vuodesta 95 on tosiaan nykyistä työpaikkaa edustettu ja nyt olisi edessä vaihdos.

Kiitos kaikille vinkeistä ja henkisestä boostaamisesta.

lasaleiko

Jäsen
Jaa niin, tuli eilen (tai oikeastaan toissapäivänä) kutsu työhaastatteluun. Matkaa asuinpaikan ja mahdollisen työnantajan välillä on sen verran reippaasti, että tarjosivat mahdollisuutta Skype-haastikseen. Ainakin näin ensialkuun.

Onko kenelläkään antaa mitään vinkkejä moiseen? En ole aikaisemmin käynyt kuin paikan päällä työhaastatteluissa joten kai tuollaiseessa Skype-haastattelussa on jotain, mitä ei tajua ajatella, mutta on hyvä huomioida. Tässä meinasin kotona olla, olohuoneen nurkassa pöydän ääressä ja muistaa laittaa jotkut fiksut vaatteet päälle. Tausta on tuossa neutraali ja valaistuskin pitäisi olla ok. Täytyy vielä tekniikan kunto testata, ettei tule kiusallisia yllätyksiä.

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Onko kenelläkään antaa mitään vinkkejä moiseen? En ole aikaisemmin käynyt kuin paikan päällä työhaastatteluissa joten kai tuollaiseessa Skype-haastattelussa on jotain, mitä ei tajua ajatella, mutta on hyvä huomioida. Tässä meinasin kotona olla, olohuoneen nurkassa pöydän ääressä ja muistaa laittaa jotkut fiksut vaatteet päälle. Tausta on tuossa neutraali ja valaistuskin pitäisi olla ok. Täytyy vielä tekniikan kunto testata, ettei tule kiusallisia yllätyksiä.
Olen muutamissa Skype-haastatteluissa ollut siellä ruudun toisella puolella eli haastattelijan roolissa. Ei minun mielestä mitään kovin ihmeellistä pitäisi olla - lähinnä kannattaa huolehtia että puitteet on kunnossa:
- Rauhallinen ympäristö, mielellään yksin kotona tai ainakin erillisessä huoneessa ovi suljettuna
- Hyvä mikki tai headsetti, ja toimiva nettiyhteys! Ärsyttävintä on se, kun toisen osapuolen puhe puuroutuu ja haastattelijan pitää keskittyä siihen että saa selvän. Jos mahdollista, netti Ethernet-kaapelilla suoraan reitittimestä.
- Kuulokkeiden käyttö ei mielestäni ole ongelma, vaikka voi näyttää omaan silmään vähän nuijalta. Se yleensä varmistaa paremman kuuluvuuden.
- Web-kameran (oletettavasti ruudun yläpuolella) asettelu järkevälle etäisyydelle ja sopivaan kulmaan. Välillä saa katsella ihmisten naamoja 10cm päästä, toisinaan kaksoisleukaa alaviistosta (läppäri sylissä), ja joskus kameran on kohdistettu liian ylös siten että pää juuri ja juuri mahtuu näkyviin.
- Varmista että kasvot ja hartialinja mahtuu hyvin kuvaan ja kamera on suunilleen kohtisuorassa siten että toinen osapuoli katsoo sinua "samasta tasosta". Riittävä valo on myös ihan plussaa.

Sniper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Timo Suden kääntölämäri
Pitäisköhän mun joskus myydä kaverille tekemäni työhakemuspohja, millä on pienillä muutoksilla saatu alansa johtavien firmojen työpaikat haltuun.. No jos näin vinkkinä, niin huumoria ja heittäytymistä mukaan!

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melko hyvään saumaan nasahti tuo mun työnvaihdos, kun juuri tuli ilmoitus, että ensi viikolla alkaa vanhassa työpaikassa yt-neuvottelut. Kävi rotalla joulu. Olis saattanut jännittää vähän enemmän, mikäli nämä olisivat olleet tiedossa haastattelussa.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa niin, tuli eilen (tai oikeastaan toissapäivänä) kutsu työhaastatteluun. Matkaa asuinpaikan ja mahdollisen työnantajan välillä on sen verran reippaasti, että tarjosivat mahdollisuutta Skype-haastikseen. Ainakin näin ensialkuun.

@tomageeni laittoikin pätevän listan. Lisäisin vielä sen, että yritä katsoa kameraan ja jos et katso kameraan koko aikaa, niin yritä olla katsomatta koneen taakse tai ruudun ohi. Katse voi vähän harhailla pöydässä eli voit katsoa alaspäin ja voit myös katsoa sitä tietokoneen ruutua kameran alapuolella, mutta jos katsot kamerasta sillai vähän ohi, se tuntuu hämäävältä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös Pohja