4
444
Se entinen työnantaja on todennäköisesti harmissaan lähinnä siitä, että tietää, ettei tule löytämään samalla osaamisella varustettua työntekijää samoihin hommiin samalla palkalla. Mutta niin se vain on, että osaavat tekijät vaihtavat maisemaa siinä vaiheessa, kun rutiinit alkavat riepoa ja mitään varsinaista etenemismahdollisuutta ei ole. Ja siinä sivussa palkka jää jauhamaan paikalleen jotain marginaalisia yleiskorotuksia lukuun ottamatta. Hyvä on kuitenkin pitää mielessä tuo, minkä sanoitkin, että siltoja ei kannata polttaa ja lähtö kannattaa hoitaa mahdollisimman sopuisasti. Vaikka samaan paikkaan ei koskaan palaisikaan, niin yhtä lailla ne aiemmat esimiehet vaihtavat työpaikkaa ja menneisyys voi tulla vastaan muutenkin. Ja kertoohan se myös paljon työntekijästä, että miten sen lähtönsä järjestää.Muutama vuosi sitten olin samassa tilanteessa, eli vaihtamassa duunia ja oli edessä myös tämä "exit-keskustelu". Mulla syynä vaihtoon oli se, että aiemmassa paikassa etenminen oli omasta mielestäni tehty aika mahdottomaksi. Palkkaus tietysti oli myös yksi iso asia, uudessa paikassa se nousi merkittävästi ja vastuu myös kasvoi. Kerroin tästä rehellisesti entiselle esimiehelleni ennen kuin kirjoitin uutta sopparia, mutta eipä tullut mitään tarjouksia jatkon suhteen, joten se oli heippa. Halusivat toki, että olisin jatkanut siellä, mutta eipä sen eteen mitään tehty.
Exit-haastiksessa olin rehellinen ja kerroin tuntemukseni ja HR-osasto voivoitteli, että olisit heille kertonut asiasta aiemmin. No, esimieheni oli tietoinen ja johto myös, enempää en mielestäni olisi asian eteen voinut tehdä. Vituttaa muutenkin noi voivottelut jo siinä vaiheessa kun puntista valuu lämpöistä.
Siltoja ei toki kannata polttaa, itsekin voin nähdä itseni vielä joskus edellisessä firmassa töissä jos asiat menevät jostain syystä siihen suuntaan, mutta nyt olen todella tyytyväinen, että vaihdon tein. Tsemppiä!