Työhaastattelun syvin olemus

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Helsingin Jokerit
@Snakster No kyllä sä tota lopulta hyvin avasit. Alunperin ihmettelin, kun sain käsityksen, että tosiaan sinua ei kiinnosta henkilö vaan pelkkä työosaaminen.

@ultrar Helppo yhtyä noihin vinkkeihin.

Omalla alalla tuo rekry tulee pakkomuutoksen eteen vielä lähitulevaisuudessa. Kun palveluja tuotetaan asiakkaille ja asiakkaat tulevat aina vain vaativimmiksi, niin se ei nyt vaan enää riitä, että pidetään pari-kolme kokenutta yksikössä ja loput palkataan suoraan koulunpenkiltä, ettei tarvii maksaa niille kuin pullanmurut. Ja vielä se, että mitä pienempi torppa, sitä enemmän se edellinen työnantaja alalta leimaa sinua negatiivisesti, kun kilpailijalle on pakko kiukutella. Ihan pakko ja se on sinun syysi, että olet siellä toisella joskus ollut töissä.

PK-seutu säästyy tietty tältä, koska valinnanvaraa on niin paljon enemmän ja tiettyihin kohteisiin asiakas velvoittaa tietyn pätevyystason omaavan henkilön. Täällä ei niin paljoa isoja asiakkaita ole. Saati niitä kiinnosta vaihtaa helpolla yhtä kuluerää toiseen, jos nyt jotenkiten pysyy kynä kädessä ja hommat edes jotenkin sujuu.

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, "Respect all, fear none", 106-105, Pool
Usein kysytään vahvuuksiasi ja heikkouksiasi, joita myös meiltä kaikilta löytyy, mieti nekin etukäteen.
Itselle on tullut tapa esittää kysymys tyyliin "voisitko kuvailla missä olet työurallasi onnistunut ja millaisia epäonnistumisia on ollut?".
Vaikuttaa että monet arastelevat kovasti myöntää heikkouksiaan, mutta sitten konkretian kautta ne on helpompi esittää. Jokainenhan
meistä on kuitenkin epäonnistunut. Mutta kannattaa tosiaan miettiä etukäteen, koska tilanne jossa sanotaan että "No, ei mulla kyllä
mitään heikkouksia oikein ole" on kiusallinen.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Snakster No kyllä sä tota lopulta hyvin avasit. Alunperin ihmettelin, kun sain käsityksen, että tosiaan sinua ei kiinnosta henkilö vaan pelkkä työosaaminen.
Nyt hiljattaisessa rekryssä meinasi mennä jo itsellä silmien pyörittelyksi, kun alkuun kysyin, että kerro vähän itsestäsi ja miksi olet hakenut tätä paikkaa, niin kolme ensimmäistä haastateltavaa aloittivat, että "olen xx-vuotias, minulla on kolme lasta ja asun rivitalossa..." Neljäs haastateltava aloitti kertomalla viime aikaisista duuneistaan ja omaan tulevaan urakehitykseen liittyvistä asioista, niin olihan se jotenkin todella paljon vakuuttavampi aloitus. Ihan suorastaan kiinnostuin :)

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Pienenä kevennyksenä, mutta toinen puoli myös on totta. Mikäli haastattelija kysyy, että seuraatko jääkiekkoa? Vastaat, että kyllä ja olen intohimoinen HIFK:n kannattaja, mikä tietysti on hyvä asia, mutta haastattelija voikin olla sitten täysin vastakkaista mieltä seurasta. Itse en kysy koskaan noita keneltäkään, mutta tiedän, että niitäkin saatetaan kysyä. Ole mieluummin siis neutraali ja vastaa, että seuraan jääkiekkoa ja eniten kiinnostaa Suomen maajoukkue, et ainakaan sulje itseäsi pois noin heikosta syystä. Varo myös, jos haastattelija erehtyy kysymään politiikasta, en suosittele, että kerrot omistavasi jonkun puoluekirjan,

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pahinta on tavallaan, jos haastateltava mykistyy täysin ja seuraa 10 sekunnin kiusallinen hiljaisuus.
Enpä tiedä miten tämäkään sitten menee kaikkien kohdalla. Pidin eilen aloittaneen kesäplikan haastattelun ja se teki oikein hyvän vaikutuksen, kun hän ei jäätynyt, mutta piti välillä miettimistaukoa sanoakseen nyt en tiedä enkä rupea arvailemaan.

Ala on semmoinen missä ei voisikaan tietää kaikkea ja taisi joku kysymys olla sellainenkin missä en enää ollut itsekään ihan varma mikä olisi joku mallivastaus.

Itselle on tullut tapa esittää kysymys tyyliin "voisitko kuvailla missä olet työurallasi onnistunut ja millaisia epäonnistumisia on ollut?".
Vaikuttaa että monet arastelevat kovasti myöntää heikkouksiaan, mutta sitten konkretian kautta ne on helpompi esittää.
Minulta kysyttiin nykyiseen hommaan "oletko saanut joskus huonoa palautetta, mistä se johtui ja miten tilanteesta selvittiin."

Tuohon on helppo vastata, kunhan ei niitä kertoja mainitse milloin on tullut kunnolla paskaa.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pienenä kevennyksenä, mutta toinen puoli myös on totta. Mikäli haastattelija kysyy, että seuraatko jääkiekkoa? Vastaat, että kyllä ja olen intohimoinen HIFK:n kannattaja, mikä tietysti on hyvä asia, mutta haastattelija voikin olla sitten täysin vastakkaista mieltä seurasta. Itse en kysy koskaan noita keneltäkään, mutta tiedän, että niitäkin saatetaan kysyä. Ole mieluummin siis neutraali ja vastaa, että seuraan jääkiekkoa ja eniten kiinnostaa Suomen maajoukkue, et ainakaan sulje itseäsi pois noin heikosta syystä. Varo myös, jos haastattelija erehtyy kysymään politiikasta, en suosittele, että kerrot omistavasi jonkun puoluekirjan,
Täältä toiselta puolelta pöytää rupeaa aina tässä vaiheessa menemään tunteisiin, kun rupeaa tulemaan liikaa tätä "ole sitä, tee tätä, puhu näin, käyttäydy näin" litaniaa. En minä ainakaan voi mennä haastatteluun tai mihinkään ihmiskohtaamiseen sillä tavalla, että mulla on liikaa päässäni tätä käyttäytymissääntöviidakkoa.

Jos siellä taustalla on sitä työpaikkaan liittyvää kovaa, konkreettista osaamista etkä ole sosiaalisesti aivan toivottoman avuton tumpelo, niin minä väitän, että silloin pärjää hyvin missä tahansa haastattelussa. Sinne voi silloin mennä itsevarmasti ihan omana itsenään, miettimättä liikaa tätä em. litaniaa. Totta kai se oma osaaminen pitää osata tuoda esille, mutta eiköhän osaajat osaa sen tuoda joka tapauksessa ilman jonkun konsultin 5 pennin vinkkejäkin.

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pienenä kevennyksenä, mutta toinen puoli myös on totta. Mikäli haastattelija kysyy, että seuraatko jääkiekkoa? Vastaat, että kyllä ja olen intohimoinen HIFK:n kannattaja, mikä tietysti on hyvä asia, mutta haastattelija voikin olla sitten täysin vastakkaista mieltä seurasta. Itse en kysy koskaan noita keneltäkään, mutta tiedän, että niitäkin saatetaan kysyä. Ole mieluummin siis neutraali ja vastaa, että seuraan jääkiekkoa ja eniten kiinnostaa Suomen maajoukkue, et ainakaan sulje itseäsi pois noin heikosta syystä.
En ole kysynyt varsinaisena kysymyksenä, mutta taannoin haastateltava kertoi valmentavansa junnuja fudiksessa. Sitten kun kysyin että kannatatko itse jotain seuraa, vastaus oli "HJK ja Barcelona". Kyllä se jotain kertoo arvomaailmasta :-)

Itse kyllä vastaisin aina haastattelussa kannattavani HIFK:ta. Jos se on ongelma, pitäkää tunkkinne.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täältä toiselta puolelta pöytää rupeaa aina tässä vaiheessa menemään tunteisiin, kun rupeaa tulemaan liikaa tätä "ole sitä, tee tätä, puhu näin, käyttäydy näin" litaniaa. En minä ainakaan voi mennä haastatteluun tai mihinkään ihmiskohtaamiseen sillä tavalla, että mulla on liikaa päässäni tätä käyttäytymissääntöviidakkoa.
Eihän näitä ole tarpeen erikseen opetella kuin siinä tapauksessa, että perusasiat eivät ole ennestään hallussa. Jos osaat kätellä ja katsoa silmiin puhuessasi, niin ei sitä tietenkään tarvitse silloin erikseen opetella, mutta kyllä silloinkin valmistautumiseen kuuluu esimerkiksi se, että silmäilet organisaation strategiaa edes pikkuisen ja vähän otat selvää, mihin olet menossa ja mitä siinä hommassa suurin piirtein edellytettäisiin.

Vielä yksi vinkki hakemuksiin: kappalejako!

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
En ole kysynyt varsinaisena kysymyksenä, mutta taannoin haastateltava kertoi valmentavansa junnuja fudiksessa. Sitten kun kysyin että kannatatko itse jotain seuraa, vastaus oli "HJK ja Barcelona". Kyllä se jotain kertoo arvomaailmasta :-)

Itse kyllä vastaisin aina haastattelussa kannattavani HIFK:ta. Jos se on ongelma, pitäkää tunkkinne.
Jos on oikein epätoivoinen niin varmaan silloin on hyvä tosiaan olla puolueeton kaikessa. Itse olen jo onneksi siinä tilanteessa työmarkkinoilla, että jos joku nyt Tapparan kannattamisesta jättää työn antamatta niin todellakin voivat pitää tunkkinsa.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuinka moni edes on lopulta mitenkään niin epätoivoisia. Jokainen hakija hakee useihin paikkoihin eikä siinä ole mitään epätoivoista.

Katsotaan miten kesä menee ja huvittaisi kysyä kesätytöltä kuinka moneen muuhunkin paikkaan hait. En halua tietenkään ahdistella kysymyksellä, mutta jos tulee joku sopiva tilanne.

Ei edes kannata arvioida mitään lukuja, koska ne paikat on varmaankin ainakin kymmeniä.

Huomaa kuinka olen kokematon haastattelija, kun tuli mieleen mihinkähän se kakkoseksi jäänyt päätyi. Hän on taatusti jossain toisesssa yrityksessä hommissa.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos on oikein epätoivoinen niin varmaan silloin on hyvä tosiaan olla puolueeton kaikessa. Itse olen jo onneksi siinä tilanteessa työmarkkinoilla, että jos joku nyt Tapparan kannattamisesta jättää työn antamatta niin todellakin voivat pitää tunkkinsa.
Vaikka kuinka ajattelisi, että paikat valitaan järkisyillä niin aika usein ihmisillä tunne ohjaa päätöksiä ja jos jää paha fiilis niin paikka jää saamatta. Itse en ikinä ole oikeassa työhaastattelussa ollut (en ole koskaan-otsikon asia) mutta monessakin myyntipalaverissa ja näkisin ne melko pitkälle tasan samana asiana. Toisessa vaan myydään itseään. Muuten kaikki samat jutut pätevät, haastattelijalle / asiakkaalle pitää jättää hyvä, turvallinen ja luottavainen mieli. Osaaminen / tuotteen ominaisuudet pitää tietty olla kunnossa mutta aika usein kaupan / rekrytoinnin ratkaisee jokin muu kuin se viimeinen erinomainen ominaisuus listalla.

Tuossa kannattamisasiassa en lähtisi "kannatan maajoukkuetta" linjalle. Jos joku sitä kysyy se tarkoittaa, että asia merkitsee hänelle paljon ja silloin pitää näyttää intohimoa lajiin vaikka joukkue ei olisikaan sama ja samalla jää mielikuva "se Tapparan mies".

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuossa kannattamisasiassa en lähtisi "kannatan maajoukkuetta" linjalle. Jos joku sitä kysyy se tarkoittaa, että asia merkitsee hänelle paljon ja silloin pitää näyttää intohimoa lajiin vaikka joukkue ei olisikaan sama ja samalla jää mielikuva "se Tapparan mies".
Kyllä, kyllä. Aina näytetään väriä, oli mikä oli. Toki sillä voi olla seurauksensa, en kyllä itse palkkaisi nikkeli-joukkueen kannattajaa. Paitsi ehkä jos olisin nikkeli-bisneksessä mukana. Ehkä.

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Lostedt, Ben-Amor, Todd
Kyllä, kyllä. Aina näytetään väriä, oli mikä oli. Toki sillä voi olla seurauksensa, en kyllä itse palkkaisi nikkeli-joukkueen kannattajaa. Paitsi ehkä jos olisin nikkeli-bisneksessä mukana. Ehkä.
Tää on näitä. Jos mulle joku hakija olisi muita parempi, niin ihan sama vaikka kannattaisi Putinia (olettaen ettei olisi työn kannalta merkitystä) ja olisi Päivi Räsäsen henkilökohtainen palkaton orja, niin ihan sama. Mutta jos tasaveroisista hakijoista pitäisi valita, niin eiköhän valinnassa vaikuttaisi myös työn ulkopuoliset "fanituskohteet" ja "varautumista aiheuttavat asiat". Toki mulle on ihan sama onko joku Jokerien, HIFK:n vai vaikka Kärppien kannattaja, mutta kyllä mä uskon tulevani paremmin toimeen toisen kiekkofanin kanssa, kuin jonkun pitsiä nypläävän kanssa. Jos se pitsiä nypläävä olisi haun perusteella parempi, palkkaisin heti. Jos taas se "hokiäijjä" olisi tasavertainen, niin kääntyisin hänen puoleensa. Riippumatta mitä seuraa kannattaa. Ja rehellisesti sanoen, Putinia kannattavan henkilön palkkaaminen vaatisi kahta asiaa: hakija olisi selvästi parempi ja työn osalta olisi aivan se ja sama miten henkilö suhtautuu Putiniin. Tähän toki lisättävä, että mulle Nordis ei ole mikään punainen vaate koskaan ollut. Kun Jokerit pelasi Liigaa, kävin useita kertoja kauden aikana Nordiksella muutenkin kuin paikallisten aikana. Ja on tuolla vielä Jokerien KHL-aikakaudellakin tullut käytyä.

Nykytilanteessa jos olisin hakijana ja joku kynnysjuttu olisi todeta seuraavani vain maajoukkuetta, fanittavani Kärppiä tai käyväni Nordiksella katsomassa "lähes kaikki matsit" Jokerien kannattamisen sijaan, niin pyytäisin pitämään tunkkinsa. Jos taas mulla ei olisi backuppina "varmaa" duunia usealta alan toimijalta, niin varmaan en edes kertoisi hokista. Mä ymmärrän hyvin sen, että jos haastattelija tai valinnasta päättävä suhtautuu Jokereihin kriittisesti, mun pitäisi olla selvästi parempi, kuin se "joku muu".

Sinänsä jännä, että mulle tuli tuossa jokunen kuukausi viestiä, jossa todettiin vapaasti lainaten "mitä tarvitsisi tarjota, jotta työpaikkasi olisi tässä Hartwall Arenan kupeessa?". Henkilöltä, joka ei seuraa hokia tippaakaan duuniaan lukuunottamatta, duuniin jossa sanktiot ovat merkittävä asia ja jossa "headhunter" tietää aivan tasan tarkkaan, että olen tuotakin propagandaliigaa käynyt kausarilla katsomassa ja venäläiskäsissä olevaa seuraa olen kannattanut siitä asti, kun millään oli mitään merkitystä. Ja vieläkin kannatan ja seuraan, vaikka on valuttu siihen missä nyt ollaan. Ensi kuussa aloitan noissa hommissa ja käytännössä hommat oli sovittuna ennen, kuin Jokereihin saatiin pakotteiden ulkopuolisia omistajia.

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, LA Kings
Itse oon duunarihommissa, tosin viimeiset kymmenisen vuotta esimies asemassa. Työpaikkaa oon vaihtanut useamman kerran tuona aikana. Puolet kerroista on uudesta paikasta soiteltu ja kyselty halukkuutta vaihtaa työpaikkaa. Toiset paikat oon saanut ihan soittamalla hakijalle. Mikäli joku sanoisi, että laita hakemus, niin se työhaku loppuisi kohdaltani siihen. Pikkupaikkakunnalla kun asuu, ja vuosia takana näissä hommissa on niin melkolailla kaikki kyllä meidän hommissa miut tietää, ja sen mitä miulla on toimipisteelle annettavana.

Jonkin verran oon vuosien saatossa ollut hakemassa henkilökuntaa. Yleensähän sitä soitetaan kaikki tutut läpi, ja vasta sitten laitetaan haku molliin. Melko vähän meidän meidän hommiin hakee potentiaalisia hakijoita, ja pari, kolme oon vaan pyytänyt haastatteluun. Hakemuksestahan näkeee aikasemman kokemuksen, ja muut yleisesti tarvittavat tiedot, ja itselleni nuo haastattelut on lähinnä sen tutkimusta kuinka hyvin miulla henkilökemiat kohtaa hakijan kanssa. Pienellä porukalla kun tehdään niin miusta luonne on etusijalla. Osaamista voi aina kehittää, mutta löysäilijästä et tekijää saa. Saatikka joku valittaja myrkyttää helposti koko työyhteisön.

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin elokuun alussa huvikseni tsekkaamassa monsterista avoimia työpaikkoja ja silmiin pisti ilmoitus, jossa työtehtävät olivat melko lailla nykyiset, paitsi että niitä oli paljon vähemmän (määrällisesti). Keväällä olin 20 vuoden työvuoden jälkeen uskaltanut kysäsistä palkankorotusta, jonka seurauksena tuli 55 euron korotus. Otin tuon täysin henkilökohtaisena vittuiluna ja siitä asti ollut tiedossa, että ehkä olisi aika vaihtaa maisemaan.

Soitin kysyäkseni tehtävästä hieman lisätietoja ja yllätyksekseni tämä henkilö rupesi kyselemään melkoisesti itsestäni. Kerroin omasta urastani ja pyysi laittamaan hakemuksen sisään, kuulemma etsivät juuri minun profiilin henkilöä. Sanoin, että voin laittaa, mutta että eipä ole hirveesti tullut haettua, joten ei varmaan hakemukseni ole kummoinen. Kysyi siinä vielä lopuksi nimeäni.

Jätin hakemuksen ja palkkatoiveen, jossa oli maltillinen korotus nykyiseen palkkaani.

Heti hakuajan umpeutumisen seuraavana päivänä soittivat ja kysyivät onko aikaa puolen tunnin puhelinhaastatteluun. Sillä hetkellä ei ollut, mutta sovittiin aika. Mielestäni se ei mennyt kovin hyvin, mutta eipähän tarvinnut valehdella. Vastailin vaan kysymyksiin ja kyselin itsekin onneksi jotain työtehtävään liittyviä yksityiskohtia. Heti seuraavana päivänä soittivat ja pyysivät haastatteluun. Ja se haastattelu on sitten huomenna.

Nyt pikkuisen jänskättää, että mitä mahtavat kysellä ja kun ei yhtään tiedä monta henkilöä on vielä jäljellä.

Kannattaako minun olla "vaikeasti tavoiteltava" kuten olin puhelinhaastattelussa, eli että varsinaisesti ei mitään hinkua pois nykyisestä työstäni ole?

Ja myös tuo oma irtisanoutumisaika mietityttää. Eikös se yleensä ole kuukausi?

Miten esimerkiksi täysien kesälomien kanssa, eikös näitä ole neuvoteltavissa yksityisellä puolella?

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Itse en urheilutoimittajan hommiin liittyen ole (vielä) työhaastattelussa ollut, kaupan alalla toki useamman kerran. Olen korostanut ainakin omaa persoonaani, ja niitä kahta tärkeintä asiaa kyseiseen työtehtävään liittyen, eli aikaisempaa kokemustani ja sitä mitä pystyn tuomaan siihen työyhteisöön.

macnevis

Jäsen
Suosikkijoukkue
...
Kannattaako minun olla "vaikeasti tavoiteltava" kuten olin puhelinhaastattelussa, eli että varsinaisesti ei mitään hinkua pois nykyisestä työstäni ole?

Ja myös tuo oma irtisanoutumisaika mietityttää. Eikös se yleensä ole kuukausi?

Miten esimerkiksi täysien kesälomien kanssa, eikös näitä ole neuvoteltavissa yksityisellä puolella?
Ensimmäiseen, riippuu mikä fiilis on nykyisestä työstä? Itse en valehtelisi tai huijaisi jos on sellainen fiilis, että haluaisit nykyisestä duunista pois. Jos taas viihdyt nykyisellä työnantajalla niin kannattaa se tuoda ilmi, niin halutessaan voivat oikeasti houkutella palkalla tai jollain muulla sinua.

Irtisanoutumisaika määrittyy TES:n mukaan ellei omassa sopimuksessasi ole sitä erikseen muuten määritelty. TES:ssä sitten pitäisi lukea paljonko irtisanomisaika on perustuen työsuhteen pituuteen. Itsellä oli it alan TES:n mukainen irtisanomisaika vain 14 päivää, kun pari viikkoa sitten vaihdoin töitä, koska työsuhteen pituus oli alle 5 vuotta.

Lomat kannattaa neuvotella, paljonko saat tälle vuodelle, ensi kesäksi ja lomakertymä suoraan 2,5pv/kk.

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäiseen, riippuu mikä fiilis on nykyisestä työstä? Itse en valehtelisi tai huijaisi jos on sellainen fiilis, että haluaisit nykyisestä duunista pois. Jos taas viihdyt nykyisellä työnantajalla niin kannattaa se tuoda ilmi, niin halutessaan voivat oikeasti houkutella palkalla tai jollain muulla sinua.
No siis olen ollut samassa firmassa koko työurani ajan (24v.), toki välissä on käyty lukio, intti ja amk. Nyt kuitenkin tuntuisi siltä, että ehkä se paska ei pöyhimällä parane. Etenemismahdollisuuksia ei ole ja palkkakaan ei nouse. Työkaverit ja muuten ok duunipaikka, mutta joku mättää. Ensi vuonna tulee mittariin 40v, joten olisi kiva aloittaa puhtaalta pöydältä.

Eli kiva olisi uusi paikka saada, mutta jos en saakaan niin se ei olisi maailmanloppu.

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kovin monessa hakemuksessa halutaan nykyään hakijan palkkatoive. Tästä tulee ensimmäisenä mieleen, että haetaanko parasta vai halvinta tekijää? Itse kun nyt haluan työltä jotain muuta kun viimeiset viisi vuotta on ollut, niin mietityttää vaan, kuinka realistisen palkkatoiveen laittaisi. Pariin paikkaan olen laittanut ihan alan keskitason palkan. Toisesta soitettiin, että muuten hyvä, mutta palkasta täytyisi haastattelussa neuvotella. Luovutin samantien, koska tietyn alle en halua mennä. Pitäisikö kuitenkin polkea palkkaa hakemuksessa ja vasta haastattelussa lyödä kortit pöytään?

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Kovin monessa hakemuksessa halutaan nykyään hakijan palkkatoive. Tästä tulee ensimmäisenä mieleen, että haetaanko parasta vai halvinta tekijää? Itse kun nyt haluan työltä jotain muuta kun viimeiset viisi vuotta on ollut, niin mietityttää vaan, kuinka realistisen palkkatoiveen laittaisi. Pariin paikkaan olen laittanut ihan alan keskitason palkan. Toisesta soitettiin, että muuten hyvä, mutta palkasta täytyisi haastattelussa neuvotella. Luovutin samantien, koska tietyn alle en halua mennä. Pitäisikö kuitenkin polkea palkkaa hakemuksessa ja vasta haastattelussa lyödä kortit pöytään?
Kaupan alalle hakiessani ainakin itse olen suostunut kaupan alan TESin mukaiseen palkkaukseen, toimittajan hommissa suostun tietysti freelancer-palkkaan eli joko tunti- tai kuukausiliksa.

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovin monessa hakemuksessa halutaan nykyään hakijan palkkatoive. Tästä tulee ensimmäisenä mieleen, että haetaanko parasta vai halvinta tekijää? Itse kun nyt haluan työltä jotain muuta kun viimeiset viisi vuotta on ollut, niin mietityttää vaan, kuinka realistisen palkkatoiveen laittaisi.
Tämä on itseänikin ihmetyttänyt. Muutamia vuosia sitten minuun otti yhteyttä headhunter hiljaisen haun merkeissä ja silloin hinnoittelin itseni pihalle. Pääsin haastatteluun, jossa heti alkuun sanoivat, että eivät ole budjetoineet palkkaan noin paljon.

Nyt sitten ihmettelin, kun eivät missään vaiheessa sanoneet palkasta mitään. Kollega tiesi kertoa, että tällä alalla menee hyvin ja olisi pitänyt pyytää enemmänkin.

Mikäli tulisin valituksi, niin olisiko siinä vaiheessa vielä mahdollisuus sanoa, että nykyiseltä työantajalta tuli vastatarjous ja pyytää pari hunttia lisää?

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Itse laitan sen mitä haluaisin oikeasti palkkaa ja jonka arvoinen mielestäni olen. Edellisessä työnhaussa sain sen mitä pyysinkin, sitä edellinen antoi selvästi pienemmän ja lupasi palkkakehitystä, jota ei sitten kuitenkaan koskaan kuulunut. Jos palkkapyyntösi on realistinen, niin pääosin se firma joka sinut palkkaa ei voi / saa ensimmäisenä palkkatoivomukseesi kaatua. Jos kaatuu, niin kyseisessä firmassa palkkauspolitiikka lienee ihan perseestä sekä nyt, että tulevaisuudessa ja korotuksia lienee turha unelmoidakaan.

Itse en menisi enää yritykseen töihin, jonka tärkeimpänä rekrytointikriteerinä on mahdollisimman pieni palkka. Niissä yleensä ovet heiluvat siihen tahtiin, että firma on täynnä ammattitaidottomia ihmisiä. Joko ne on olleet niin lyhyen aikaa töissä, etteivät osaa toimia oikein, ovat jo toinen jalka ulkona firmasta tai sitten ovat muuten vaan laiskoja ja tyhmiä, ja tyytyvät pieneen palkkaansa, koska sen saa mitättömällä effortilla.

Tää on toki vähän beggars, not choosers -asetelma, eli pidemmän työttömyysajan jälkeen palkkatoivekin saattaa pienentyä, ja toimiikin vain tilanteessa, jossa olet jo vakituisessa työsuhteessa eikä mitään sinänsä pakkoa ole muualle vaihtaa.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tämä on itseänikin ihmetyttänyt. Muutamia vuosia sitten minuun otti yhteyttä headhunter hiljaisen haun merkeissä ja silloin hinnoittelin itseni pihalle. Pääsin haastatteluun, jossa heti alkuun sanoivat, että eivät ole budjetoineet palkkaan noin paljon.
Mulla on täysin vastaava kokemus, ja vaikka asiakasyritys jäi hämärän peittoon, niin sen verran sain kaivettua vastauksista esiin, että kyseinen positio olikin sitten jotain ihan muuta mitä kuvittelin sen olevan, ja kriteerinä oli nimen omaan mahdollisimman halpa ihminen tekemään jonkunlaisella tittelillä muidenkin hommat. Ei mun juttu.

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mulla on täysin vastaava kokemus, ja vaikka asiakasyritys jäi hämärän peittoon, niin sen verran sain kaivettua vastauksista esiin, että kyseinen positio olikin sitten jotain ihan muuta mitä kuvittelin sen olevan, ja kriteerinä oli nimen omaan mahdollisimman halpa ihminen tekemään jonkunlaisella tittelillä muidenkin hommat. Ei mun juttu.
Toinen minkä on huomannut, että verrattaessa vuosien takaiseen, todella iso osa paikoista on haussa rekryfirmojen kautta. Näitä rekryfirmoja on aivan älyttömästi ja jo itsessään niiden henkilöstökonsultin avoimia virkoja on paljon haussa.

Pahat kielet väittävät, että osa rekryfirmojen työpaikoista on pelkkää feikkiä, jotta saadaan omille listoille paljon ihmisiä.

macnevis

Jäsen
Suosikkijoukkue
...
No siis olen ollut samassa firmassa koko työurani ajan (24v.), toki välissä on käyty lukio, intti ja amk. Nyt kuitenkin tuntuisi siltä, että ehkä se paska ei pöyhimällä parane. Etenemismahdollisuuksia ei ole ja palkkakaan ei nouse. Työkaverit ja muuten ok duunipaikka, mutta joku mättää. Ensi vuonna tulee mittariin 40v, joten olisi kiva aloittaa puhtaalta pöydältä.

Eli kiva olisi uusi paikka saada, mutta jos en saakaan niin se ei olisi maailmanloppu.
Okei, no kuulostaa siltä, että kannattaa ihan vakavissaan mennä huomiseen haastatteluun ja ainakin itse toisin esille motivaatiot vaihtaa työpaikkaa ja miksi tuo työnantaja kiinnostaa.

Tsemppiä haastatteluun!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös Pohja