Työhaastattelun syvin olemus

  • 518 814
  • 1 686

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Itse en urheilutoimittajan hommiin liittyen ole (vielä) työhaastattelussa ollut, kaupan alalla toki useamman kerran. Olen korostanut ainakin omaa persoonaani, ja niitä kahta tärkeintä asiaa kyseiseen työtehtävään liittyen, eli aikaisempaa kokemustani ja sitä mitä pystyn tuomaan siihen työyhteisöön.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaako minun olla "vaikeasti tavoiteltava" kuten olin puhelinhaastattelussa, eli että varsinaisesti ei mitään hinkua pois nykyisestä työstäni ole?

Ja myös tuo oma irtisanoutumisaika mietityttää. Eikös se yleensä ole kuukausi?

Miten esimerkiksi täysien kesälomien kanssa, eikös näitä ole neuvoteltavissa yksityisellä puolella?

Ensimmäiseen, riippuu mikä fiilis on nykyisestä työstä? Itse en valehtelisi tai huijaisi jos on sellainen fiilis, että haluaisit nykyisestä duunista pois. Jos taas viihdyt nykyisellä työnantajalla niin kannattaa se tuoda ilmi, niin halutessaan voivat oikeasti houkutella palkalla tai jollain muulla sinua.

Irtisanoutumisaika määrittyy TES:n mukaan ellei omassa sopimuksessasi ole sitä erikseen muuten määritelty. TES:ssä sitten pitäisi lukea paljonko irtisanomisaika on perustuen työsuhteen pituuteen. Itsellä oli it alan TES:n mukainen irtisanomisaika vain 14 päivää, kun pari viikkoa sitten vaihdoin töitä, koska työsuhteen pituus oli alle 5 vuotta.

Lomat kannattaa neuvotella, paljonko saat tälle vuodelle, ensi kesäksi ja lomakertymä suoraan 2,5pv/kk.
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäiseen, riippuu mikä fiilis on nykyisestä työstä? Itse en valehtelisi tai huijaisi jos on sellainen fiilis, että haluaisit nykyisestä duunista pois. Jos taas viihdyt nykyisellä työnantajalla niin kannattaa se tuoda ilmi, niin halutessaan voivat oikeasti houkutella palkalla tai jollain muulla sinua.

No siis olen ollut samassa firmassa koko työurani ajan (24v.), toki välissä on käyty lukio, intti ja amk. Nyt kuitenkin tuntuisi siltä, että ehkä se paska ei pöyhimällä parane. Etenemismahdollisuuksia ei ole ja palkkakaan ei nouse. Työkaverit ja muuten ok duunipaikka, mutta joku mättää. Ensi vuonna tulee mittariin 40v, joten olisi kiva aloittaa puhtaalta pöydältä.

Eli kiva olisi uusi paikka saada, mutta jos en saakaan niin se ei olisi maailmanloppu.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kovin monessa hakemuksessa halutaan nykyään hakijan palkkatoive. Tästä tulee ensimmäisenä mieleen, että haetaanko parasta vai halvinta tekijää? Itse kun nyt haluan työltä jotain muuta kun viimeiset viisi vuotta on ollut, niin mietityttää vaan, kuinka realistisen palkkatoiveen laittaisi. Pariin paikkaan olen laittanut ihan alan keskitason palkan. Toisesta soitettiin, että muuten hyvä, mutta palkasta täytyisi haastattelussa neuvotella. Luovutin samantien, koska tietyn alle en halua mennä. Pitäisikö kuitenkin polkea palkkaa hakemuksessa ja vasta haastattelussa lyödä kortit pöytään?
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Kovin monessa hakemuksessa halutaan nykyään hakijan palkkatoive. Tästä tulee ensimmäisenä mieleen, että haetaanko parasta vai halvinta tekijää? Itse kun nyt haluan työltä jotain muuta kun viimeiset viisi vuotta on ollut, niin mietityttää vaan, kuinka realistisen palkkatoiveen laittaisi. Pariin paikkaan olen laittanut ihan alan keskitason palkan. Toisesta soitettiin, että muuten hyvä, mutta palkasta täytyisi haastattelussa neuvotella. Luovutin samantien, koska tietyn alle en halua mennä. Pitäisikö kuitenkin polkea palkkaa hakemuksessa ja vasta haastattelussa lyödä kortit pöytään?
Kaupan alalle hakiessani ainakin itse olen suostunut kaupan alan TESin mukaiseen palkkaukseen, toimittajan hommissa suostun tietysti freelancer-palkkaan eli joko tunti- tai kuukausiliksa.
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovin monessa hakemuksessa halutaan nykyään hakijan palkkatoive. Tästä tulee ensimmäisenä mieleen, että haetaanko parasta vai halvinta tekijää? Itse kun nyt haluan työltä jotain muuta kun viimeiset viisi vuotta on ollut, niin mietityttää vaan, kuinka realistisen palkkatoiveen laittaisi.

Tämä on itseänikin ihmetyttänyt. Muutamia vuosia sitten minuun otti yhteyttä headhunter hiljaisen haun merkeissä ja silloin hinnoittelin itseni pihalle. Pääsin haastatteluun, jossa heti alkuun sanoivat, että eivät ole budjetoineet palkkaan noin paljon.

Nyt sitten ihmettelin, kun eivät missään vaiheessa sanoneet palkasta mitään. Kollega tiesi kertoa, että tällä alalla menee hyvin ja olisi pitänyt pyytää enemmänkin.

Mikäli tulisin valituksi, niin olisiko siinä vaiheessa vielä mahdollisuus sanoa, että nykyiseltä työantajalta tuli vastatarjous ja pyytää pari hunttia lisää?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kovin monessa hakemuksessa halutaan nykyään hakijan palkkatoive. Tästä tulee ensimmäisenä mieleen, että haetaanko parasta vai halvinta tekijää? Itse kun nyt haluan työltä jotain muuta kun viimeiset viisi vuotta on ollut, niin mietityttää vaan, kuinka realistisen palkkatoiveen laittaisi. Pariin paikkaan olen laittanut ihan alan keskitason palkan. Toisesta soitettiin, että muuten hyvä, mutta palkasta täytyisi haastattelussa neuvotella. Luovutin samantien, koska tietyn alle en halua mennä. Pitäisikö kuitenkin polkea palkkaa hakemuksessa ja vasta haastattelussa lyödä kortit pöytään?
Itse laitan sen mitä haluaisin oikeasti palkkaa ja jonka arvoinen mielestäni olen. Edellisessä työnhaussa sain sen mitä pyysinkin, sitä edellinen antoi selvästi pienemmän ja lupasi palkkakehitystä, jota ei sitten kuitenkaan koskaan kuulunut. Jos palkkapyyntösi on realistinen, niin pääosin se firma joka sinut palkkaa ei voi / saa ensimmäisenä palkkatoivomukseesi kaatua. Jos kaatuu, niin kyseisessä firmassa palkkauspolitiikka lienee ihan perseestä sekä nyt, että tulevaisuudessa ja korotuksia lienee turha unelmoidakaan.

Itse en menisi enää yritykseen töihin, jonka tärkeimpänä rekrytointikriteerinä on mahdollisimman pieni palkka. Niissä yleensä ovet heiluvat siihen tahtiin, että firma on täynnä ammattitaidottomia ihmisiä. Joko ne on olleet niin lyhyen aikaa töissä, etteivät osaa toimia oikein, ovat jo toinen jalka ulkona firmasta tai sitten ovat muuten vaan laiskoja ja tyhmiä, ja tyytyvät pieneen palkkaansa, koska sen saa mitättömällä effortilla.

Tää on toki vähän beggars, not choosers -asetelma, eli pidemmän työttömyysajan jälkeen palkkatoivekin saattaa pienentyä, ja toimiikin vain tilanteessa, jossa olet jo vakituisessa työsuhteessa eikä mitään sinänsä pakkoa ole muualle vaihtaa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tämä on itseänikin ihmetyttänyt. Muutamia vuosia sitten minuun otti yhteyttä headhunter hiljaisen haun merkeissä ja silloin hinnoittelin itseni pihalle. Pääsin haastatteluun, jossa heti alkuun sanoivat, että eivät ole budjetoineet palkkaan noin paljon.
Mulla on täysin vastaava kokemus, ja vaikka asiakasyritys jäi hämärän peittoon, niin sen verran sain kaivettua vastauksista esiin, että kyseinen positio olikin sitten jotain ihan muuta mitä kuvittelin sen olevan, ja kriteerinä oli nimen omaan mahdollisimman halpa ihminen tekemään jonkunlaisella tittelillä muidenkin hommat. Ei mun juttu.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mulla on täysin vastaava kokemus, ja vaikka asiakasyritys jäi hämärän peittoon, niin sen verran sain kaivettua vastauksista esiin, että kyseinen positio olikin sitten jotain ihan muuta mitä kuvittelin sen olevan, ja kriteerinä oli nimen omaan mahdollisimman halpa ihminen tekemään jonkunlaisella tittelillä muidenkin hommat. Ei mun juttu.

Toinen minkä on huomannut, että verrattaessa vuosien takaiseen, todella iso osa paikoista on haussa rekryfirmojen kautta. Näitä rekryfirmoja on aivan älyttömästi ja jo itsessään niiden henkilöstökonsultin avoimia virkoja on paljon haussa.

Pahat kielet väittävät, että osa rekryfirmojen työpaikoista on pelkkää feikkiä, jotta saadaan omille listoille paljon ihmisiä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No siis olen ollut samassa firmassa koko työurani ajan (24v.), toki välissä on käyty lukio, intti ja amk. Nyt kuitenkin tuntuisi siltä, että ehkä se paska ei pöyhimällä parane. Etenemismahdollisuuksia ei ole ja palkkakaan ei nouse. Työkaverit ja muuten ok duunipaikka, mutta joku mättää. Ensi vuonna tulee mittariin 40v, joten olisi kiva aloittaa puhtaalta pöydältä.

Eli kiva olisi uusi paikka saada, mutta jos en saakaan niin se ei olisi maailmanloppu.

Okei, no kuulostaa siltä, että kannattaa ihan vakavissaan mennä huomiseen haastatteluun ja ainakin itse toisin esille motivaatiot vaihtaa työpaikkaa ja miksi tuo työnantaja kiinnostaa.

Tsemppiä haastatteluun!
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Palkkatoive on siellä ensisijaisesti siksi, että ei tuhlata kummankaan osapuolen aikaa, jos ei olla samalla hehtaarilla. Palkkatoive ei myöskään ole sitova, koska asioista tarkemmin keskusteltaessa voi tulla esiin seikkoja. Itselleni on sopimusta tarjotessa tarjottu myös selvästi enemmän, kuin olen hakemuksissa pyytänyt. Joskus se pyyntö on siellä, koska ilmoitukseen kopioidaan paljon yleisiä löpinöitä, tai ilmoituksen jättänyt ei ole sama henkilö kuin rekrytoija. Laittamalla kohtuuttoman pyynnön, voi hyvin suoraan uloshinnoitella itsensä. Jokusen satasen ekstraa voinee hyvillä mielin pyytää, mutta alihinnoitella tuskin niinkään, jos CV muuten riittää.

Joku yksittäinen rekrytoija voi tietenkin käyttää muuhunkin, mutta näin pääsääntöisesti.
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Okei, no kuulostaa siltä, että kannattaa ihan vakavissaan mennä huomiseen haastatteluun ja ainakin itse toisin esille motivaatiot vaihtaa työpaikkaa ja miksi tuo työnantaja kiinnostaa.

Tsemppiä haastatteluun!

Joo, alana lääketeollisuus on hieman kiinnostavampi kuin autotuotteet tai tiivisteet.

Sikäli tosiaan upea homma, kun tehtävät oli sellaisia, joita olen tehnyt reilut kymmenen vuotta. Eikä ollut mitään vaatimuksia joita en täyttäisi. Heti puhelinhaastattelun alussa toin ilmi, että olen 20 vuotta ostellut tavaroita, joista en tiedä mitään ja luultavasti sama tulisi olemaan aluksi tuollakin. Ainakin aistin heidän arvostavan rehellisyyttäni.

Ja jossain suositeltiin, että haastattelussa voi kertoa jotain "uran kohokohtia" ja niitä on onneksi kohdalle sattunut. Parhaassa hahmottelemassani kehityksessä sai kasi henkilöä välittömästi kenkää ja homma hoidetaan niin ja sitä on laajennettu vielä 15 vuoden päästäkin. Itse kostuin tästä varastopäälliköltä kauniit sanat: "Et ole varaston tyhmin jätkä".
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huh. Viime perjantaina oli tosiaan haastattelu ja melko hyvinhän se meni. Juuri äsken soittivat ja kertoivat minun tulleen valituksi tehtävään. Vuodesta 95 on tosiaan nykyistä työpaikkaa edustettu ja nyt olisi edessä vaihdos.

Kiitos kaikille vinkeistä ja henkisestä boostaamisesta.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaa niin, tuli eilen (tai oikeastaan toissapäivänä) kutsu työhaastatteluun. Matkaa asuinpaikan ja mahdollisen työnantajan välillä on sen verran reippaasti, että tarjosivat mahdollisuutta Skype-haastikseen. Ainakin näin ensialkuun.

Onko kenelläkään antaa mitään vinkkejä moiseen? En ole aikaisemmin käynyt kuin paikan päällä työhaastatteluissa joten kai tuollaiseessa Skype-haastattelussa on jotain, mitä ei tajua ajatella, mutta on hyvä huomioida. Tässä meinasin kotona olla, olohuoneen nurkassa pöydän ääressä ja muistaa laittaa jotkut fiksut vaatteet päälle. Tausta on tuossa neutraali ja valaistuskin pitäisi olla ok. Täytyy vielä tekniikan kunto testata, ettei tule kiusallisia yllätyksiä.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Onko kenelläkään antaa mitään vinkkejä moiseen? En ole aikaisemmin käynyt kuin paikan päällä työhaastatteluissa joten kai tuollaiseessa Skype-haastattelussa on jotain, mitä ei tajua ajatella, mutta on hyvä huomioida. Tässä meinasin kotona olla, olohuoneen nurkassa pöydän ääressä ja muistaa laittaa jotkut fiksut vaatteet päälle. Tausta on tuossa neutraali ja valaistuskin pitäisi olla ok. Täytyy vielä tekniikan kunto testata, ettei tule kiusallisia yllätyksiä.
Olen muutamissa Skype-haastatteluissa ollut siellä ruudun toisella puolella eli haastattelijan roolissa. Ei minun mielestä mitään kovin ihmeellistä pitäisi olla - lähinnä kannattaa huolehtia että puitteet on kunnossa:
- Rauhallinen ympäristö, mielellään yksin kotona tai ainakin erillisessä huoneessa ovi suljettuna
- Hyvä mikki tai headsetti, ja toimiva nettiyhteys! Ärsyttävintä on se, kun toisen osapuolen puhe puuroutuu ja haastattelijan pitää keskittyä siihen että saa selvän. Jos mahdollista, netti Ethernet-kaapelilla suoraan reitittimestä.
- Kuulokkeiden käyttö ei mielestäni ole ongelma, vaikka voi näyttää omaan silmään vähän nuijalta. Se yleensä varmistaa paremman kuuluvuuden.
- Web-kameran (oletettavasti ruudun yläpuolella) asettelu järkevälle etäisyydelle ja sopivaan kulmaan. Välillä saa katsella ihmisten naamoja 10cm päästä, toisinaan kaksoisleukaa alaviistosta (läppäri sylissä), ja joskus kameran on kohdistettu liian ylös siten että pää juuri ja juuri mahtuu näkyviin.
- Varmista että kasvot ja hartialinja mahtuu hyvin kuvaan ja kamera on suunilleen kohtisuorassa siten että toinen osapuoli katsoo sinua "samasta tasosta". Riittävä valo on myös ihan plussaa.
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melko hyvään saumaan nasahti tuo mun työnvaihdos, kun juuri tuli ilmoitus, että ensi viikolla alkaa vanhassa työpaikassa yt-neuvottelut. Kävi rotalla joulu. Olis saattanut jännittää vähän enemmän, mikäli nämä olisivat olleet tiedossa haastattelussa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa niin, tuli eilen (tai oikeastaan toissapäivänä) kutsu työhaastatteluun. Matkaa asuinpaikan ja mahdollisen työnantajan välillä on sen verran reippaasti, että tarjosivat mahdollisuutta Skype-haastikseen. Ainakin näin ensialkuun.

Onko kenelläkään antaa mitään vinkkejä moiseen? En ole aikaisemmin käynyt kuin paikan päällä työhaastatteluissa joten kai tuollaiseessa Skype-haastattelussa on jotain, mitä ei tajua ajatella, mutta on hyvä huomioida. Tässä meinasin kotona olla, olohuoneen nurkassa pöydän ääressä ja muistaa laittaa jotkut fiksut vaatteet päälle. Tausta on tuossa neutraali ja valaistuskin pitäisi olla ok. Täytyy vielä tekniikan kunto testata, ettei tule kiusallisia yllätyksiä.

@tomageeni laittoikin pätevän listan. Lisäisin vielä sen, että yritä katsoa kameraan ja jos et katso kameraan koko aikaa, niin yritä olla katsomatta koneen taakse tai ruudun ohi. Katse voi vähän harhailla pöydässä eli voit katsoa alaspäin ja voit myös katsoa sitä tietokoneen ruutua kameran alapuolella, mutta jos katsot kamerasta sillai vähän ohi, se tuntuu hämäävältä.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@tomageeni laittoikin pätevän listan. Lisäisin vielä sen, että yritä katsoa kameraan ja jos et katso kameraan koko aikaa, niin yritä olla katsomatta koneen taakse tai ruudun ohi. Katse voi vähän harhailla pöydässä eli voit katsoa alaspäin ja voit myös katsoa sitä tietokoneen ruutua kameran alapuolella, mutta jos katsot kamerasta sillai vähän ohi, se tuntuu hämäävältä.
Kiitos vinkistä! Eilen vähän otin tuntumaa tuohon tilanteeseen, ja mietinkin miltä tuo mhataa vastapuolelle vaikuttaa, jos katsoo ohi kamerasta ja näytöstä. Tiedänpä nyt ettei kannata siis katsoa ohi näytöstä.

Tänään iltapäivällä olisi siis varsinainen haastattelu luvassa. Ans kattoo kuin käy.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään iltapäivällä olisi siis varsinainen haastattelu luvassa. Ans kattoo kuin käy.
Alkoi perkeleen hienosti, kun tunti ennen haastattelua testattu headsetit ja skypet, ja sitten kun liityn skypekokoukseen, niin ei kuulunut mitään ääniä :D No ilmeisesti vika oli kuitenkin toisessa päässä ja hoidettiin sitten lopulta haastattelu puhelimitse.

Vaan olihan tuo ärsyttävä startti haastattelulle ja saattoi ajatusta sekoittaa sen verran, että parin kysymyksen kohdalla meinasi kyllä lyödä vähän tyhjääkin. Mutta eipä tuosta nyt vielä mitään konkreettista selvinnyt, lupasivat joskus ensi kuun puolella ilmoitella ollaanko vielä ehdokkaiden joukossa. En tiedä voiko mitään päätellä noista kysymyksistä, mutta kyselivät olenko miettinyt mahdollisia asumijärjestelyjä jos työpaikan saisin ja pitkäkö on nykyisestä työstäni irtisanoutumisaika. Eli voiko noista sitten päätellä olevansa vahvoilla... vaan eipä auta kuin jäädä odottelemaan.

Palkkatoiveen pyysivät myös ja sitä tässä illan jahkaillut. Ei haluaisi hinnoitella itseään ulos vaan ärsyttäähän se jos tuon asettaa alakanttiin. Taulukoita olen selaillut ja kyllä niistä joku lukema on muodostunut, mitä esittää. Muuten kyllä monipuoliset ja hyvänkuuloiset edut tuohon kuuluisi mikä sekin on hyvä ottaa huomioon, ettei vaan pelkkää liksaa mieti.

Elämme mielenkiintoisia aikoja.
 

Jalkamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Usein altavastaaja
Melko hyvään saumaan nasahti tuo mun työnvaihdos, kun juuri tuli ilmoitus, että ensi viikolla alkaa vanhassa työpaikassa yt-neuvottelut. Kävi rotalla joulu. Olis saattanut jännittää vähän enemmän, mikäli nämä olisivat olleet tiedossa haastattelussa.
Tai jos olisit odottanut irtisanoutumista YT-neuvottelujen alkuun asti, olisit voinut neuvotella vanhasta firmasta hyvän paketin ja nauranut matkalla pankkiin, kun uusi työsoppari oli jo allekirjoitettu.
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tai jos olisit odottanut irtisanoutumista YT-neuvottelujen alkuun asti, olisit voinut neuvotella vanhasta firmasta hyvän paketin ja nauranut matkalla pankkiin, kun uusi työsoppari oli jo allekirjoitettu.

Nämä eivät ole ekat YT:t eräs kollega muisteli, että 2012,2013, 2014 ja 2015 olisi mokomat käyty läpi. Ja silloin oli vaan ärsyttäviä lomautuksia. Luultavasti nyt on sama homma. Toisaalta ei kiinnosta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiitos vinkistä! Eilen vähän otin tuntumaa tuohon tilanteeseen, ja mietinkin miltä tuo mhataa vastapuolelle vaikuttaa, jos katsoo ohi kamerasta

Hyvän käsityksen saa, kun katsoo suurinta osaa ihmisten ottamista selfieistä, jotka ovat vitun tyhmän näköisiä, kun ei katsota kameraan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ihmiset jotka ottavat yleensäkin selfieitä itsestään, ovat tuhmiä urpoja. Tämä näin henkilökohtaisena mielipiteenä.

Kai nyt pari selfietä vaikka vuoteen on ihan ok? Kymmenen selfietä ja belfietä päivässä menee jo sitten sinne tuhmien urpojen luokkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös