Muutama vuosi sitten menin haastatteluun ennalta tuttuun paikkaan, johon mua oli pyydetty ilman, että sitä paikkaa hain.
Kiitos vastauksesta.
Mulla oli noin 1½ vuotta takaperin tilanne, jossa haettuun paikkaan oli tasan yksi pätevämpi koko maassa. Se, joka hommasta oli luopumassa kun lähti "lokaalista" "globaaliksi". Pari kollegaa suoraan totesivat, että eivät edes hae kun mä haen. Useammalta tuli sitten kahta eri kommenttia. Toinen oli, että "koska aloitat" ja toinen "miksi tämä edes on haussa". Kun homma lopulta menikin ennalta valitulle vähemmän pätevälle, niin osastolta 3-4 jamppaa vaihtoi hommia ja suurena syynä oli se, että "turhaan katsoisivat kannattaako edes parempaa odottaa". Silloin valitulla ei varmasti ollut parempia näyttöjä, asiaosaamista tai vastaavaa, mutta ne "johtajaominaisuudet" ratkaisivat asiantuntijahommassa. Parempia testituloksia ei valittu varmasti vetänyt, kokemus oli täysin mun puolella ja osaaminen meni 100-0 mulle. Viimeksi tänään (tai jo eilen, keskiyö meni jo) tuli korjattua sen "paremman" virheitä, mikä ei poikkea normiviikosta tai edes -päivästä ollenkaan. On muuten yksi merkittävä syy, miksi kilpailija kiinnostaa. Mitä minäkään täällä teen, kun hyvää työtä ei palkita.
Tällä hetkellä tilanne on se, että maanantaina tuli kyselyt koska tulen haastatteluun, kun sunnuntaina lähti paperit. Kaksiosaisen sijaan "nyt testataan" yksiosaista, mikä on ala ja erityisesti homma huomioiden tyystin poikkeuksellista. Normaalisti näissä hommissa osaston sisälläkin mennään kaksiosaisella, puhumattakaan kun ulkopuolelta tullaan. Ja nuo siis "alempiin hommiin". Tänään pakolliset testit tuli tehtyä, ja jos noissa joku meni reisilleen, niin se on sitten suuri yllätys. Todennäköisesti perjantaina on sitten se haastattelu, tosin oma kalenteri tuli lukittua huomisesta alkaen. Käytännössä jos perjantaina ei haastattelua ole, niin vedetään huomenna (tai siis tänään) ad hocina tai torstaina.
Luottavaisin mielin tässä ollaan. Vaikea nähdä miten tästä jäisi mustapekka käteen. Mentaalisesti on tullut valmistauduttua haastikseen ja viimeisin viestittely paikasta ei ainakaan vähennä uskoa siitä, että syyskuussa hommat jatkuvat kilpailijalla. Ja rehellisesti sanoen, jos homma ei urkene, niin ala vaihtuu toiseen samoin tein.