Hauskasti menee nämä jutut kyllä alallani. Päteviä hakijoita on toistuvasti kymmeniä, joskus jopa lähempänä sataa, ja niistä sitten aina yksi on jollain ilveellä se "osaamisensa ja kokemuksensa puolesta paras". Tänä keväänä laitoin neljään paikkaan paperit, joista kahteen en päässyt edes haastatteluun, tosin molempiin valittiinkin lopulta tyyppi, joka hommaa oli jo tehnyt. Ne eivät siis varsinaisesti edes harmittaneet, kun haastattelurumba olisi ollut aika turha jo lähtökohtaisesti. Kaksi oli sitten aidosti tyhjiä paikkoja, ja tulin valituiksi molempiin. Toinen näistä paikoista tarjosi sitten sen verran paremmat mahdollisuudet varsinaisen duunin lisäksi, että otin sen, mutta sinne mulla olikin suhteita jo. Käytännössä siis neljästä hakemastani paikasta kolme meni henkilölle, jolla oli jalka oven raossa jo tavalla tai toisella, ja vain tuo toinen saamani paikka oli täysin neitseellinen.
Puhutaan siis historian ja yhteiskuntaopin opettajien tilanteesta, ja mietin tätä lähinnä vastavalmistuneiden kannalta, notta eipä tuo vakipaikan saaminen kovin helppoa ole. Siinäkin täysin uudessa virassa, johon mut valittiin, oli ryhmäosuus ekalla kiekalla, ja kaikki olivat muualta siirtyviä opettajia. Itse valmistuin kolme vuotta sitten, kun tykitin opinnot perheellisen tappotahdilla vähän nopeammin, mutta omalta aloitussyksyltäni tuttuja nimiä on noissa viraksiottopapereissa ollut hakijoiden luettelossa, ja parin heistä tiedänkin valmistuneen tässä puolen vuoden sisään.
Vähän sama dilemma heillä kun mulla tuossa taannoin pohtiessani, että kuinka voit näyttää hanskaavasi opetuksen lukiossa, ellet saa siihen mahdollisuutta. Toki ilman vakityötä voi ottaa sijaisuuksia ja kiertää antamassa näyttöjä eri kouluissa, mikä sitten voi poikia jatkossa jotain, mutta hakiessasi lukiosta paikkaa pitäisi olla lukiokokemusta, jota ei voi saada työskennellessään kokopäiväisesti peruskoulussa.
Vielä aihetta sivuten, noususuhdanne näkyy muuten aika selvästi siinä, että tvt-osaajia on poimittu kouluista yritysmaailmaan ainakin täällä eteläisessä Suomessa kuin marjoja. Omassa tuttavapiirissäni puhutaan kaksinumeroisesta luvusta opettajia, jotka on rekrytty siis ilman heidän omaa aktiivista hakuaan. Aika usein ovat miehiä, mikä puolestaan ei ole ollenkaan hyvä juttu opetusalan kannalta, varsinkin kun jo isojakin alakouluja alkaa olla ilman ainuttakaan miesopea, mutta se on sitten toisen ketjun aihe.