Mainos

Tuntematon sotilas (vuoden 2017 versio)

  • 259 247
  • 1 089
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Hyvä teksti...clip
Tässä tullaankin siihen, miten eri tavalla leffaa voi katsoa ja mihin kaikkeen sitä keskittyy. Itseäni miellytti tosiaan tekniikka, visuaalisuus, äänet ja elokuvan yleinen ilmapiiri, sekä pääosin kaikki roolisuoritukset. Varmaan tästä tehtävä Tv-sarja tuo korostuneemmin esiin yksityiskohtia ja rooleja vielä paremmin esiin.

En lähtenyt vertaamaan koko pakettia liikaa edellisiin versioihin, vaikka epäilevänä leffaan meninkin. Nopeasti selvisi se, että kannattaa unohtaa osittain menneet ja nauttia uudesta kokemuksesta.

edit. Ja kirjan vertaaminen elokuvaan on käytännössä aina kävelemistä miinaan.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Oikein onnistunut kokonaisuus. Aiempiin positiivisiin kommentteihin on helppo yhtyä, pieniä miikkoja noi ”rillienkin” esiinnostamat murre-ongelmat, sekä Lammion kuohilas-versio. Muuten castaus natsasi mun makuun melkeinpä täydellisesti.

Näitä kolmea versiota vertaisin Bond-saagaan, eri vuosikymmenten versiot vetoavat varmasti eri ikäpolviin.

Heittämällä paras kotimainen sotaelokuva!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mutta jälleen kerran, kuten aika monessa viime vuosien sotaelokuvassa, suurin kompastuskivi oli murteet.
Sotaromaani on alunperin kirjoitettu tarkoituksella murteiden osalta vajaaksi eli Linnakaan ei tavoitellut puhdaspiirteisiä murteita. Hän pyrki siihen, että murrealueittain tunnistaa, mutta että teksti on edelleen riittävän helppolukuista. Olisiko sitten Louhimiehellä ollut samansuuntaiset ajatukset, tiedä häntä. Aikanaan tuohon Linnan tyylivalintaan puututtiin ja aikansa murreasiantuntija vei Tuntemattoman julkaistun version murteet lähemmäksi aitoja asujaan.

Mutta enpä nyt lähde enempää väittämään asiasta, kun en ole vielä elokuvaa nähnyt.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sotaromaani on alunperin kirjoitettu tarkoituksella murteiden osalta vajaaksi eli Linnakaan ei tavoitellut puhdaspiirteisiä murteita. Hän pyrki siihen, että murrealueittain tunnistaa, mutta että teksti on edelleen riittävän helppolukuista. Olisiko sitten Louhimiehellä ollut samansuuntaiset ajatukset, tiedä häntä. Aikanaan tuohon Linnan tyylivalintaan puututtiin ja aikansa murreasiantuntija vei Tuntemattoman julkaistun version murteet lähemmäksi aitoja asujaan.

En minä nyt mitään täysin tyylipuhdasta murresanastoa odotakaan koska sekin on ihan luonnollista että tuollaisessa isossa porukassa kun ollaan tiiviisti niin murteetkin alkaa sekoittumaan kun kaikki omaksuu sanontoja/tyyliä muiden puheesta. Mutta se häiritsee kun intonaatio ja se murteeseen kuuluva "nuotti" on täysin pielessä, kun kuulee heti että kyseessä ei ole oikeasti ko. murretta puhuva ihminen vaan näyttelijä joka näyttelee (huonosti) murteella puhuvaa. Tämän vieraan nuotin opiskelu on kieltämättä vaikeaa, varsinkin jos näyttelijän omassa puheessa kuuluu vahvasti sen oman murrealueen nuotti, mutta minusta siihen pitäisi oikeasti panostaa enemmän koska ei sen opiskelu mahdotonta ole. Mutta nyt esim. Saartamo puhui ihan samalla tavalla kuin kaikissa muissakin elokuvissaan, samoin Vatanen meni ihan yleiskielellä vaikka molempien puheessa pitäisi minusta paljon paremmin kuulua se hämäläisyys, ja Andrei Alén oli tosiaan tuo pohjanoteeraus joka kuulosti lähinnä siltä kun joku huono koomikko yrittää näytellä savolaista tai jotain muuta stereotypiaa. Todella heikko suoritus minusta.

MInä ehkä liikaakin aina kiinnitän tällaisiin tyyliasioihin huomiota, mutta en mahda sille mitään että ne alkaa lopulta häiritä niin paljon että vievät ihan liikaa huomiota kaikelta muulta. Tässä suhteessa tosiaan Aho ja Hirviniemi selvisi aika lailla puhtain paperein, heidän kohdallaan ei tullut joka repliikissä mietittyä että "hemmetti kun meni taas ihan pieleen!".

Ja tosiaan ehkä jos pystyisi tätä elokuvaa täysin irrallisena sotaelokuvana katsomaan niin tuo olisi voinut olla ihan hyvä sotaelokuva, mutta kun kyseessä on Tuntematon niin eihän sitä voi sellaisena katsoa. Tuntematon on Tuntematon ja se on aina ensisijaisesti versiointi siitä kirjasta ja ei sitä muulla tavalla oikein pysty minusta katsomaan jos ei ole ihan tynnyrissä elänyt tai Jonne joka ei ole koskaan kirjaa lukenut tai aiempia elokuva-/teatteriversioita katsonut.

Eräs työkaveri, joka on yksi näitä "tynnyrissä eläneitä" eli ei ole koskaan lukenut eikä katsonut aiempia elokuvia, sanoi että hänen oli todella vaikea pysyä tässä elokuvassa mukana. Ensinnäkin siksi että tapahtumia vähän "juostiin läpI", eli elokuvassa oli paljon sellaisia vähän irrallisen tuntuisia kohtauksia joita ei oikein selitetty mitenkään ja jotka mentiin aika vauhdilla läpi ja siirryttiin seuraavaan. Ja toinen syy oli se että repliikeistä oli niin vaikeaa saada selvää että ei puolinakaan aikana tiennyt mitä kukakin sanoi. Meille kirjan ulkoa osaavillehan tuo ei ollut ongelma mutta moni vähemmän kirjaa tunteva tuntui valittelevan samaa. Mutta siinä tuon näytöksen yleisön kanssa jutellessa muuten tuntui mielipiteet jakautuvan vähän niin että ne ketkä olivat kirjan faneja eivät oikein tuntuneet elokuvasta pitävän, ja ne ketkä olivat katsoneet ainoastaan elokuvat tuntuivat pitävän tätä parhaana elokuvaversiona.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En vieläkään ole nähnyt missään kriitikkoarvioissa tai katselijoiden some-kommenteissa tietoa tärkeimmästä: Nähdäänkö Mikko Kouki elokuvassa pyörimässä kännissä munasillaan?
 

scholl

Jäsen
Tästä kyllä vankasti eri mieltä! Esimerkiksi Andrei Alénin suoritus Rahikaisena oli niin kelvoton että on varmaan kaikkien kolmen Tuntemattomasta tehdyn elokuvan heikoin suoritus. Murre ei muistuttanut edes etäisesti pohjois-karjalan murretta ja muutenkin Alén teki olemuksellaan ja puhetyylillään lunkista ja kierosta Rahikaisesta ihan päinvastaisen hahmon. Myös Vanhalan näyttelijän suoritus oli minusta heikko, enkä oikein kehuisi Jussi Vatastakaan Koskelana. Ja Joonas Saartamo nyt hyvin harvoin onnistuu missään roolissa, eikä Lahtinen ollut mikään poikkeus tähän sarjaan.

Kotirintaman mukaan tuominen oli minusta hyvä veto, ja se kuinka lopussa onnistuttiin esittämään koko kansan väsyminen ja epätoivo, vaikka näitä ei varsinaisesti kirjassa käsiteltykään.

Mutta jälleen kerran, kuten aika monessa viime vuosien sotaelokuvassa, suurin kompastuskivi oli murteet.

Olet todella ristiriitainen kommenteissasi. Ensin olet pahoillasi, kun joku ei mene kuin kirjassa ja sitten seuraavaan hengenvetoon olet kehumassa siitä, että esitettiin jotain, mikä ei ole kirjassa. Jos kerran Mannerheim ja Jeesuskin saavat olla mustia, niin miksei Rokka saisi olla vaikkapa honottaen puhuva lippis taaksepäin oleva räppärijätkä Korsosta? Itseasiassa Paleface tai Arhis olisivat voineet esittää Rokkaa.

Elokuva voi olla hyvä, vaikkei se olisikaan yhtä sen kirjan kanssa. Se on taiteellinen teos ja on omituista ajatella, että kirjan kirjoittajalla olisi jonkinlainen monopoli siihen, millainen fiktiivisen teoksen lopputuloksen täytyisi olla. Mitä tulee sitten aiempiin tekeleisiin kuten vaikkapa siihen Laineen Tuntemattomaan Sotilaaseen, niin murteet ovat ylivoimaisesti huonoin osa elokuvaa. Kukaan ei jaksa kuunnella jotain Savon murretta. Se Rokka ottaa päähän koko ajan.
 

scholl

Jäsen
Eräs työkaveri, joka on yksi näitä "tynnyrissä eläneitä" eli ei ole koskaan lukenut eikä katsonut aiempia elokuvia, sanoi että hänen oli todella vaikea pysyä tässä elokuvassa mukana. Ensinnäkin siksi että tapahtumia vähän "juostiin läpI", eli elokuvassa oli paljon sellaisia vähän irrallisen tuntuisia kohtauksia joita ei oikein selitetty mitenkään ja jotka mentiin aika vauhdilla läpi ja siirryttiin seuraavaan.

Kannattaa katsoa David Lynchin Eraserhead, jos haluaa tietää, mitä tarkoittaa irralliset kohtaukset.

Minusta yleisesti ottaen tuollainen elokuva ei ole mikään opetusfilmi ja sen vuoksi kohtauksia ei tarvitse selittää. Ei tarvitse kertoa, että nyt ammuttiin pyssyllä, minkä seurauksena vihollinen kuoli. Ei vaan se on viihdettä ja jos sen katsominen on mukava kokemus ja lippuja menee hyvin kaupaksi, niin se on onnistunut. Suurin riski tuossa elokuvassa liittyy sen pituuteen. Leffan pitäisi kestää 1,5h, eikä 3,5h. Tämän vuoksi siitä voi tulla pitkää piimää ja yleisö ei viihdy.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Seuraava versio, 30 vuoden päästä, tulee olemaan homosteluversio.

Quentin Tarantinohan laittaa Top Gun -leffan ruotuun elokuvassa "Sleep with me".

Sid: You know what one of the greatest fucking scripts ever written in the history of Hollywood is? Top Gun.

Duane: Oh, come on.

Sid: Top Gun is fucking great. What is Top Gun? You think it's a story about a bunch of fighter pilots.

Duane: It's about a bunch of guys waving their dicks around.

Sid: It is a story about a man's struggle with his own homosexuality. It is! That is what Top Gun is about, man. You've got Maverick, all right? He's on the edge, man. He's right on the fucking line, all right? And you've got Iceman, and all his crew. They're gay, they represent the gay man, all right? And they're saying, go, go the gay way, go the gay way. He could go both ways.

Duane: What about Kelly McGillis?

Sid: Kelly McGillis, she's heterosexuality. She's saying: no, no, no, no, no, no, go the normal way, play by the rules, go the normal way. They're saying no, go the gay way, be the gay way, go for the gay way, all right? That is what's going on throughout that whole movie...

Videon voi katsoa tästä.

Juuri tätähän Linnakin ajoi takaa. Hän oli alan suurimpia taistelijoita Tom of Finlandin kanssa. Mut kansakunta ei halua nähdä sitä. "Sulla on Rokka, eikö? Se on siinä ihan vitun rajalla. Ja sit sulla on Koskela ja sen jengi. Ne on oikeesti homoja. Ja ne sanoo, homostelkaa, olkaa homppeleita, pankaa toisianne."

Tää oli Linnan ydinpointti. Mutta vieläkään ei oltu valmiita totuuteen. Mut 30 vuoden päästä ollaan.

"And what is the last fucking line that they have together? They're all hugging and kissing and happy with each other, and Ice comes up to Maverick, and he says, "Man, you can ride my tail, anytime!" And what does Maverick say? "You can ride mine!" Swordfight! Swordfight! Fuckin' A, man!"
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Leffan pitäisi kestää 1,5h, eikä 3,5h. Tämän vuoksi siitä voi tulla pitkää piimää ja yleisö ei viihdy.

Ei ikinä. Mikäs hyvä sotaelokuva on kestänyt vain 1,5h? Tulee varsinainen kooste lähetys, kun välirauhan koulutusvaihe, hyökkäysvaihe, asemasota ja Puna-armeijan suurhyökkäys survotaan tuohon aikaraamiin. Sitten vasta tuleekin pettymys, että tässäkö tää jo oli?
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Ei ikinä. Mikäs hyvä sotaelokuva on kestänyt vain 1,5h? Tulee varsinainen kooste lähetys, kun välirauhan koulutusvaihe, hyökkäysvaihe, asemasota ja Puna-armeijan suurhyökkäys survotaan tuohon aikaraamiin. Sitten vasta tuleekin pettymys, että tässäkö tää jo oli?

Kubrickin Kunnian polut kestää vain 88 min, ja on omasta mielestäni kolmen parhaan sotaelokuvan joukossa ellei jopa se kaikkein paras. Toki Kunnian polut ei yritäkään olla mikään ensimmäisen maailmansodan kaikenkattava koonti, vaan se punoo hienosti koko sodan järjettömyyden yhteen hyökkäykseen ja sen jälkipuintiin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toivottavasti kuva Paulan tisseistä tulisi kohta julki

Eipä siinä nyt varmaan ihan hirveästi nähtävää ole.

Noin muuten, leffa oli mainio. Itse en murteille anna mitään painoarvoa, oikeassa elämässäkin ne ovat lähinnä koominen kuriositeetti. Joku turun murrekin on pelkkää läppää alusta loppuun.

5 tähden leffa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika historiaton näkemys, @Juhaht mutta en ehkä ole yllättynyt.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mediassa elokuva on tuntunut saavan positiivisen vastaanoton. Alla linkki Ilta-Sanomien tämänpäiväiseen uutiseen (sisältää kevyttä spoilausta elokuvan tapahtumista):

Kommentti: Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas on parempi kuin Linnan romaani - Viihde - Ilta-Sanomat

HS ja Juha Typpö antavat puolestaan tästä median yleislinjasta melkolailla poikkeavan arvion:

HS - Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas on turha elokuva, arvioi HS:n kriitikko

HS kirjoitti:
Sotaelokuva

Tuntematon sotilas, ohjaus Aku Louhimies, pääosissa Eero Aho, Jussi Vatanen, Aku Hirviniemi ja Johannes Holopainen. 180 min, K16. ★★

KUN Aku Louhimiehen uutta Tuntematonta sotilasta menee katsomaan, mielessä pyörii yksi kysymys. Miten se perustelee olemassaolonsa?

Kolme tuntia myöhemmin mielessä on vastaus: ei kovin hyvin.

Kyllähän klassikkokirjoista voi uusia filmatisointeja tehdä. Edellisestä Tuntematon-elokuvasta on ehtinyt kulua yli 30 vuotta.

Mutta Väinö Linnan Tuntematon sotilas (1954) ei ole pelkkä klassikkokirja. Se on käytännössä Suomen kansalliseepos, samaa luokkaa Seitsemän veljeksen ja Kalevalan kanssa.

LINNAN TEOS kuvaa suomalaisen konekiväärikomppanian vaiheita jatkosodassa vuodesta 1941 vuoteen 1944, sodan julistamisesta sen loppuun asti. Päähenkilöitä ovat esimerkiksi jämerä joukkueenjohtaja Koskela sekä leppoisat alikersantit Rokka ja Hietanen. Monet keskeiset hahmot kaatuvat taistelujen pyörteissä.

Kirja on vahvasti aikaansa sidottu. Tuntematon sotilas oli ilmestyessään eräänlainen synninpäästö suomalaisille kahden hävityn sodan jälkeen. Se antoi kunnian suomalaisille rintamamiehille, ivasi upseereita ja yritti näyttää sodasta todenmukaisen, koruttoman kuvan.

Linnan teos tavoitti jotain sellaista, jota Suomi tuolloin kaipasi. Samoin teki seuraavana vuonna ilmestynyt Edvin Laineen ohjaama elokuvaversio: sen kävi katsomassa Suomessa lähes kolme miljoonaa ihmistä.

Elokuva teki Tuntemattomasta eräänlaisen pyhän kertomuksen, osan kansallista alitajuntaa.

Nykysilmin katsottuna Laineen elokuva on hyvä lähinnä 1950-luvun kotimaisten elokuvien mittapuulla. Se myös tiivisti teoksen yksioikoiseksi, isänmaalliseksi sankaritarinaksi.

RAUNI MOLLBERGIN ohjaama toinen filmatisointi vuodelta 1985 puolestaan oli harvinaisen tehokas ja rohkeakin sotakuvaus. Se seurasi tarkkaan tekstiä mutta kuvitti sen rosoisesti ja realistisesti, tuolloin tuntemattomilla näyttelijöillä, heiluvalla käsivarakuvauksella ja ilman taustamusiikkia. Isänmaallinen paatos oli häivytetty.

Mollbergin elokuva on jäänyt Laineen version varjoon. Monelle vanhaTuntematon on edelleen se ainoa oikea tulkinta Linnan kirjasta. Kristian Smedsin radikaali teatteriversiokin herätti paheksuntaa vielä kymmenen vuotta sitten.

Mutta enää vuonna 2017 sitä vanhaa tuttua Tuntematonta ei enää kaipaisi eikä jaksaisi. Rohkealle tulkinnalle olisi tilaa, ja sellaiseen kirja voisi tarjota mahdollisuuksiakin.

Siksi onkin tylsää, että Aku Louhimies ja toinen käsikirjoittaja Jari Rantala eivät ole olleet rohkeita. Eli vanha tuttu Tuntematon siellä kankaalla pyörii, uusilla naamoilla vain. Pääosiin on laitettu tämän hetken suosituimpia näyttelijöitä, Jussi Vatanen Koskelaksi, Aku Hirviniemi Hietaseksi ja Eero Aho Rokaksi.

Naps, nyt se sanoi sen tutun repliikin. Naps, nyt tuli se tuttu kohtaus.

JOITAIN EROJA aiempiin filmatisointeihin kyllä on. Niistä merkittävin on Rokan vaimon Lyytin ( Paula Vesala) tuominen elokuvaan yhdeksi sivuhenkilöksi.

Linnan kirjassa Lyyti vain mainittiin nimeltä, mutta elokuvaan Louhimies ja Rantala ovat lisänneet muutaman Rokan kotitilalla tapahtuvan kohtauksen. Niin luonteikas näyttelijä kuin Vesala onkin, osuudet ”kotirintamalla” tuntuvat väkinäisiltä. Ikään kuin tekijät haluaisivat vain näyttää, että nyt on naisetkin muistettu. Mutta Lyytin osuuksia ei ole montaa eivätkä ne kokonaisuutta miksikään muuta.

Rokka on nostettu aiempaa vahvemmin tarinan päähenkilöksi. Eero Ahon roolisuoritus on sinänsä vaikuttava, varmasti paras tähänastisista Rokka-tulkinnoista. Ristiriita lupsakkaasti haastelevan karjalaisisännän ja tunteettoman tappajan on välillä on korostetumpi kuin koskaan. Ahon Rokka karjuu vihollisia lahdatessaan naama veressä kuin Sylvester Stallone Rambona.

Mutta tämän ristiriidan varaan koko hahmo yhä rakentuu. Rokan sisäistä maailmaa kuvataan vain ilmeettömillä tuijotuksilla tyhjyyteen. Tarjolla on siis sitä tavanomaista suomalaisen elokuvan mieskuvausta.

Etukäteen on yritetty tehdä numeroa siitä, että tässä versiossa Rokka saattaa kuolla. Mahdollista käännettä pohjustetaan elokuvan alussakin. Jääköön kertomatta tässä, kuinka Rokan käy.

Kuoli tai ei, kokonaisuuteen silläkään ei ole mitään vaikutusta.

Hietasen ja venäläisen Veran kohtaaminen suomalaisten valtaamassa Petroskoissa on saanut turhan uuden luvun. Kirjassa ja aiemmissa filmatisoinneissa se jäi yhteen vuoropuheluun, nyt Louhimies virittää heidän välilleen kornin romanssintyngän.

TEHOKKAIN muutos liittyy Andrei Alénin esittämään Rahikaiseen. Leppoisasta naistennaurattajasta on tehty etäinen ja epämiellyttävä. Petroskoissa Rahikainen ryhtyy parittajaksi ja myy nälkää näkeviä venäläisnaisia suomalaissotilaiden raiskattavaksi. Tähän viitattiin jo kirjassa, mutta elokuvassa asia tehdään selväksi – tosin lyhyessä ja nopeasti ohimenevässä kohtauksessa.

Se ei riitä tuomaan esille naisten julmaa kohtelua sodassa, kun kohta taas palataan sympaattisten sotajermujen tuttuun tarinaan.

Elokuvasta ei tee ”uutta tulkintaa” se, että kaikki lisäykset ovat tällaisia: pelkkiä mausteita. Ne eivät aseta kokonaisuutta uuteen valoon eivätkä tuo Tuntematonta tähän aikaan kiinni.

Täysin hyödyntämättä jätetään esimerkiksi kirjan kohta, jossa humalainen Koskela käy Horst Wesseliä laulavan natsimielisen suomalaisupseerin kimppuun. Mollbergin elokuvaversiossa teltan upseerit huusivat Heil Hitleriä sylki roiskuen. Nyt äärioikeistolaisuus on oikeasti nousussa Suomessakin, mutta Louhimies tyytyy vain kohtauksen siirtämiseen kirjasta kuviksi.

TEKNISESTI uusi Tuntematon on virheetöntä työtä. Kaikki kuvauksesta leikkaukseen ja äänityksestä jälkituotantoon on tehty niin hyvin kuin Suomessa on mahdollista.

Se on myös osa Louhimiehen Tuntemattoman ongelmaa. Sen kuvat ovat nättejä postikortteja, niissä ei ole voimaa.

Tarkkaan rajatut ja hiotut otokset eivät myöskään luo illuusiota elävästä, hengittävästä maailmasta. Oltiin sitten korsussa, taistelukentällä, Petroskoiksi lavastetussa Suomenlinnassa tai Rokan perheen maalaisromantiikkaa tihkuvalla tilalla, ei missään vaiheessa tule tunne, että elokuvan maailma jatkuisi näiden kuvien ulkopuolella.

Sotaelokuvia Suomessa on tehty niin paljon, etteivät taistelukohtaukset tankkeineen ja kaatuvine puineen tee vaikutusta. Tavallista isompi budjetti ei mitenkään erityisesti näy. Sodan raa’at yksityiskohdat eivät nekään hätkähdytä, kun tyyli on sliipatun elokuvamainen.

Mitään omaa tyyliä tai selkeää visiota ei Louhimiehellä ole, tai sellaista ei ainakaan elokuvasta välity.

Luontoa tuodaan esille jonkin verran. Välillä kamera tarkentaa taistelun keskellä pörrääviin hyönteisiin, hieman kuin Terrence Malickinmestarillisessa Veteen piirretyssä viivassa. Eräässä kohtaa Rokka silittelee metsästä löytämäänsä pupua. Lopulta luontoelementtikin unohtuu Louhimieheltä.

Rokkaan keskittymisellä ja Hietasen romanssilla on ehkä yritetty korostaa sodan vaikutusta yksilöihin. Ehkä.

NÄYTTELIJÄT ovat toki hyviä rooleissaan, mutta kyllähän ammattilaiset näytellä osaavat. Käsikirjoittajan ja ohjaajan tehtävä on tehdä näyttelijöiden hahmoista oikeasti kiinnostavia. Nyt ne ovat niitä samoja Rokkia ja Koskeloita, joiden vuorosanat osaa ulkoa. Se on tylsää.

Eli mitä jäi käteen?

Turvallinen, riskitön ja kaikkia miellyttämään pyrkivä Suomi 100 -juhlakuvaelma. Ja jälleen uusi osa suomalaisten sotaelokuvien ja mieskuvausten joukkoon.

Ehkä sellainen sitten kertoo Suomesta vuonna 2017.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Oho, jo toinen kriittinen arvio. Etelä-Suomen sanomien toimittaja antoi kanssa reippaat 2 tähteä.

Tuo puheäänityspuoli taitaa olla edelleen sitä Pulkkisen tasoa. Talvisota-leffassa onnistuttiin tekemään paremmin.
Ehkä jo neljäs versio olisi rehellinen, eli Suomen saavuttamia voittoja ei lavastettaisi myyttisiksi sotahäviöiksi.
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Positiivinen yllätys, eikä kesto ollut ainakaan minulle ongelma. En seuraa juuri suomalaisia TV-sarjoja jne., joten yksikään näyttelijöistä ei häirinnyt jonkinlaisten aiemmista rooleista muodostuneiden mielikuvien takia. Robinin "cameo" tosin vei hieman huomiotani pois elokuvan maailmasta, kun jäi miettimään että mistä tuo kaveri on tuttu.

Ehdottomasti katsomisen arvoinen elokuva omana teoksenaan, en ymmärrä miten vaikeaa monille ihmisille on käsitellä jotain kirjasta tehtyä elokuvaa tai klassikkoelokuvan uutta versiota itsenäisenä teoksena ilman pikkutarkkaa vertailua.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Minua ihmetyttää nämä nuivat kritiikit. Pitäisi tehdä muka radikaali uusi Tuntematon. No voi jumalauta, eikö sitten kannattaisi tehdä jonkun niminen uusi sotakuva, johon voisi ympätä naisia, homoja ja pesukoneita mielenmäärin. Ei olisi kirjaa rasitteena, rajoittavana tekijänä. Varmasti Jouko Turkka olisi tehnyt Tuntemattoman, jolla taidekriitikot olisivat päässeet heruttelemaan, itseään orgastisesti näppäimistön kautta hiplaamaan. Normikansalainen olisi leffan jättänyt väliin, ja siten menettänyt mahdollisen sodan järjettömyyden kokemisen. Mutta kaipa näitä kritiikkejä jotkut tekevät toisille kriitikoille ja muille art hardcore-snobeille.
Minä pääsen katsomaan vasta ensi viikonloppuna, kiinnostaa pirusti kyllä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Juuri leffasta tultu, tykkäsin kyllä näkemästäni. Ihan lyhyesti ja ytimekkäästi vaan sanottuna, en tästä nyt sen tarkemmin osaa mitään tärkeämpää syväanalyysiä lähteä tekemään. Tarina on varmasti kaikille tuttu, toki mukavia uusia vivahteita saatiin esim. kotirintaman jutuilla, Kariluodon häillä ja Petroskoissa hengailemisella, mutta oikein hyvin onnistunut päivitys tälle tarinalle.

Eero Aho oli ihan helvetin hyvä Rokkana, ja myös Jussi Vatanen ansaitsee erikoismaininnan omasta suorituksestaan. Muut täyttivät myös paikkansa oikein hyvin, en keksi valittamista mistään. Pirkka-Pekka Petelius kapteeni Kaarnan roolissa oli nostalginen ja hieno.

Hyvä elokuva, kannattaa katsoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä, hyvä oli. En käy kiinni elokuvaan vielä sen tarkemmin, koska muutama juttu kuitenkin poikkeaa molemmista kirjoista ja spoilerivaara on olemassa, vaikkei toki erityisen merkittävä. Lyhyesti: ehdottomasti katsomisen arvoinen, pasifistinen elokuva muutamalla loistavalla ja pääosinkin perushyvillä näyttelijäsuorituksilla. Joitain pieniä harmittavia poistoja oli, mutta aika on rajallinen ja ymmärrän rajaukset. Rokka oli kyllä hyvä, tykkäsin henkilön kehityksen kuvauksesta ja muutenkin kotirintaman mukaantuomisesta. Lisäksi käväisy Koskelassa sai palan kurkkuun, pakko myöntää.

Oikein hyvä ja kokonaisuutena onnistunut päivitys. Suosittelen.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Karjula oli ensin hieman tissiposki-osastolla ainakin Mollen versioon verrattuna, mutta tulihan sieltä esiin kunnon leffapahis, kun hieman pintaa raaputettiin. Lammio ei ollut niin vittumainen kuin olisi ehkä odottanut, mutta eihän tämä mikään 1:1 homma olekaan. Olin huomaavinani Lammion puheenparressa jussijurkkamaisia piirteitä elokuvan loppupuolella, sellaista vuorosanojen sähisevää sylkemistä. Eero Aho Rokkana teki roolityön, jota itse pidän yhtenä huikeimpana koko Suomen elokuvahistorian huomioonottaen. Vatanen myös upea Koskelana. Hietasen ja Ukkolan kohtalot olivat sydäntäsärkeviä, eikä elokuva muutenkaan ollut mitään rillumarei-meininkiä, vaan vahvasti sodan raadollisuuden esille tuova, miten me sotaa kokemattomat nyt sitä arvioida osaamme. Kotirintama toi elokuvaan syvyyttä ja jos jotain symboliikkaa haluaa hakea Robinin roolihahmon ja pop-uran tauolle menon ja aikuistumisen välillä, niin yksi kuva siihen antaa kyllä mahdollisuuden. Voi teinityttöfaniparkoja. :)

Teknisestihän tämä oli todella laadukasta. Hienoa nähdä, että Suomessa alkaa myös se puoli olemaan kunnossa. Varsinkin äänisuunnittelu miellytti ja penkit jytisi räjähdysten voimasta. Suosittelen mennä avoimin mielin katsomaan. Pidin kovin, eikä, uskallan sen myöntää, ihan kuivin silmin leffasta selvitty.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, kieltämättä hauska seurata aikanaan yläkoululaisten kanssa reaktioita, mitä Hauhia/Robin saa aikaan, kun ruutuun ilmestyy ekan kerran. Tai varsinkin viimeisen kerran.

Edit: jotkut valittivat äänistä, mutta mua ei haitannut. Osa huutelusta oli kai tarkoitettukin taustamölyksi, vuorosanat kuului koko ajan hyvin.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
HS ja Juha Typpö antavat puolestaan tästä median yleislinjasta melkolailla poikkeavan arvion:

HS - Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas on turha elokuva, arvioi HS:n kriitikko

Kriitikkojen tuleekin tuoda esille uusia näkökulmia kriittisellä otteella, kuten Typpö tuossa tekee. Eikä mulla todellakaan ole kompetenssia arvioida oliko ko. arvio elokuvasta hyvä/ammattimainen, mutta tuo vihervasemmistolaisten-oksennus alkaa jo hiukan tympimään. Louhimieskin on natsi-symppaaja? Paljon saa vettä Vantaassa virrata ennen kuin harkitsenkaan Hesarin tilaamista uudelleen...
 

Histo

Jäsen
Ja tosiaan ehkä jos pystyisi tätä elokuvaa täysin irrallisena sotaelokuvana katsomaan niin tuo olisi voinut olla ihan hyvä sotaelokuva, mutta kun kyseessä on Tuntematon niin eihän sitä voi sellaisena katsoa. Tuntematon on Tuntematon ja se on aina ensisijaisesti versiointi siitä kirjasta ja ei sitä muulla tavalla oikein pysty minusta katsomaan jos ei ole ihan tynnyrissä elänyt tai Jonne joka ei ole koskaan kirjaa lukenut tai aiempia elokuva-/teatteriversioita katsonut.
Tästä kieltämättä on vaikea päästä ympäri, ei onnistunut itseltä. Elokuva on tekniseltä toteutukseltaan A-luokkaa, mutta harmillisesti ensikatselun jälkeinen fiilis on, että odotin enemmän. Ahon roolisuoritus kiistatta on ansiokas, mutta kokonaisuudessaan henkilögalleria jäi vaisuksi.

En ole samaa mieltä, että suomalaisten elokuvien repliikit ovat jatkuvasti epäselviä. Tässä elokuvassa kieltämättä oli yksi sellainen kohta, jossa en saanut puheesta selvää, mutta ääntenkäsittely on kotimaisissa elokuvissa ollut jo pitkään hyvällä tasolla. Sitten jos näyttelijä ei saa puhuttua selvästi, voi tulla ongelmaa.

Toinen juttu, jota pidän vähän hassuna on uuden version tekemisen kyseenalaistaminen. Jatko-osat ja muodissa olevat (sarjis-/fantasia)leffauniversumit, jotka tavoittelevat ainoastaan voittoa ja pyrkivät hajuttomuuteen sekä mauttomuuteen ovat mielestäni melkoista syöpää, mutta laadukkaina pidetyistä draamoista uusintaversioita on tehty elokuvan alkuajoista lähtien ja tehdään jatkuvasti.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Positiivinen yllätys, eikä kesto ollut ainakaan minulle ongelma. En seuraa juuri suomalaisia TV-sarjoja jne., joten yksikään näyttelijöistä ei häirinnyt jonkinlaisten aiemmista rooleista muodostuneiden mielikuvien takia. Robinin "cameo" tosin vei hieman huomiotani pois elokuvan maailmasta, kun jäi miettimään että mistä tuo kaveri on tuttu.

Samat sanat tästä. En katso televisiota juuri lainkaan lukuun ottamatta Areenan kautta katsottuja valikoituja ohjelmia ja ajoittaisia huippu-urheilulähetyksiä (viimeksi taisin katsoa telkkaria "livenä" kesällä kun sieltä tuli huippujalkapalloa), joten eivät ole suomalaisnäyttelijöiden naamat päässeet kulumaan. En ole koskaan nähnyt esim. yhtään ainutta jaksoa mistään Putouksesta. En myöskään käy katsomassa elokuvateattereissa pahinta kotimaista massaroskaviihdettä, joten ei ole myöskään mielikuvia näistäkään.

Vaikka olisikin, niin en ole sinänsä ymmärtänyt sitä, että jos joku näyttelee tietyssä sarjassa/roolissa niin hän on tietyn kansanosan silmissä jotenkin ikiajoiksi sidottu tähän rooliin. Näyttelihän Vesa-Matti Loirikin aikoinaan Seitsemässä Veljeksessä teatterissa, ja teatterissa näytteli nimen omaan Loiri eikä Uuno Turhapuro. Sama tässä elokuvassa eli näyttelijät näyttelivät nämä roolit, eivät esim. mitään sketsihahmojaan tai muutakaan.

Hyvin uuden TS:n roolit oli valittu ja näytelty, Vatanen ja Eero Aho olivat varsinkin onnistuneita rooleissaan. Ihan kelpo roolisuoritus myös nuorella herra Packalenilla Hauhian roolissa, kenties Robinin seuraava tuleminen ns. tauon jälkeen nähdäänkin enemmän tv/elokuvapuolella?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös