Näyttelijät onnistuivat roolisuorituksessaan hienosti ja huonoja suorituksia ei nähty.
Tästä kyllä vankasti eri mieltä! Esimerkiksi Andrei Alénin suoritus Rahikaisena oli niin kelvoton että on varmaan kaikkien kolmen Tuntemattomasta tehdyn elokuvan heikoin suoritus. Murre ei muistuttanut edes etäisesti pohjois-karjalan murretta ja muutenkin Alén teki olemuksellaan ja puhetyylillään lunkista ja kierosta Rahikaisesta ihan päinvastaisen hahmon. Myös Vanhalan näyttelijän suoritus oli minusta heikko, enkä oikein kehuisi Jussi Vatastakaan Koskelana. Ja Joonas Saartamo nyt hyvin harvoin onnistuu missään roolissa, eikä Lahtinen ollut mikään poikkeus tähän sarjaan.
Jos positiivisia roolisuorituksia etsii niin Eero Aho Rokkana yllätti minut ja oli todella loistava! Toi Rokan rooliin ihan uudenlaista syvyyttä kadottamatta kuitenkaan sitä jatkuvasti äänessä papattavaa velikultaa. Myös Lehtoa esittänyt Severi Saarinen onnistui minusta aivan mahtavasti, ja harmitti että Lehto (ja Riitaoja) oli jätetty niin olemattomaan pieneen rooliin. Ilmeisesti Louhimiehen oli ollut pakko saada Hirviniemi mahtumaan jokaiseen mahdolliseen kuvaan niin piti karsia aika tärkeitä henkilöhahmoja pois. Milonoff Honkajokena yllätti todella ja oli minusta myös hyvä.
Kotirintaman mukaan tuominen oli minusta hyvä veto, ja se kuinka lopussa onnistuttiin esittämään koko kansan väsyminen ja epätoivo, vaikka näitä ei varsinaisesti kirjassa käsiteltykään. Mutta toimi erinomaisesti tässä elokuvassa. Myös visuaalisesti ja äänimaailmaltaan elokuva oli hienoa työtä, vaikkakin myös tätä vaivasi se suomalaisten elokuvien helmasynti että puhe meni välillä epäselväksi mökellykseksi ja jos Tuntematon ei ole niin tuttu kuin esim. minulle niin meni varmasti aika monta repliikkiä ohi.
Harmi vaan että minusta ehkä koko Tuntemattoman keskeisin hahmo oli jätetty täysin sivurooliin - eli Lammio oli pelkkä ohut kuori johon ei saatu mitään syvyyttä. Samuli Vauramossa oli kyllä sellaista sopivaa "mulkkumaisuutta" Lammion rooliin joten luulen että kyse oli ohjauksellisesta ratkaisusta, ja minä sanoisin että se oli täysin väärä ratkaisu. Minulle Tuntemattomassa olennaisin asia on se ryhmähenki ja ryhmän sisäinen veljeys, ja sen muodostumisessa Lammiolla on valtavan iso rooli koska Lammion vihaaminen ja halveksunta oli kaikille yhteistä ja toi hyvinkin erilaiset ja muuten erimieliset ihmiset yhteen. Lammio toimii myös hyvänä vastavoimana rauhalliselle ja luontaiselle johtajalle Koskelalle, ja Lammio on myös tärkeä vastavoima Rokan hahmolle. Siksi oli todella ihmeellinen ratkaisu tehdä Lammiosta noin mitätön hahmo elokuvaan.
Hirviniemi oli yllättävnkin OK Hietasen roolissa, mutta jotenkin tuli sellainen olo että tosiaan oli karsittu muita henkilöitä että Hirviniemen pallinaamaa saataisiin mukaan jokaiseen mahdolliseen kuvaan. MInusta siellä oli mm. monta muiden ihmisen repliikkiä laitettu Hietasen suuhun.
Mutta jälleen kerran, kuten aika monessa viime vuosien sotaelokuvassa, suurin kompastuskivi oli murteet. Tuosta Alénin kelvottomasta suorituksesta sanoinkin jo, mutta ei sieltä minun mielestä kovin puhtain paperein selvinnyt moni muukaan näyttelijä. Kun Louhimies vakuutteli haastatteluissa miten jokaiseen pieneenkin yksityiskohtaan on panostettu ja mukana on ollut murreasiantuntijoita niin oli yllättävääkin miten heikkoja esityksiä oli päästetty mukaan elokuvaan. Epäonnistujina murteen suhteen pitäisin Alénin lisäksi ainakin Vatasta Koskelana, Saartamoa Lahtisena ja kyllä siellä myös näiden pieneen rooliin jääneiden näyttelijöiden kohdalla tuli aika tökeröltä kuulostavia esityksiä. Sinänsä pieni asia, mutta kun Tuntemattomassa nuo murteet minusta on niin iso osa koko henkilön persoonaa niin siihen olisi pitäny panostaa extra-paljon. Jokseenkin puhtain paperein selvisi minusta Aho ja Hirviniemi, ja tietysti nämä Kariluotoa, Lammiota ym. hyvin pitkälti yleiskieltä puhuvia henkilöitä esittäneet.
Mutta edelleenkään ei tullut siis sitä onnistunutta elokuvaversiota Tuntemattomasta. Kuten Laineen ja Mollbergin versioissa, niin myös tässä oli monta hyvin tehtyä asiaa. Mutta myös ihan liikaa epäonnistuneita ja ärsyttäviä asioita että voisin pitää tätä hyvänä elokuvana. Ehkä tässäkin on taas se että kirja on liian läheinen, mutta kun elokuva tehdään klassikkokirjasta niin silloin sitä vaan aina tullaan vertaamaan kirjaan. Minä en tälle voi kyllä antaa kahta tähteä enempää.