Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

  • 1 082 421
  • 4 627

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on myös vähän muna-kana-tilanne. Kyllä sinne fanikatsomoon on jäänyt vuosien aikana monta kymmentä kertaa jengiä laulamaan, mutta kun kokemus on osoittanut, ettei ne pelaajat sieltä koskaan kuitenkaan jäälle palaa, turhaa sinne on jäädä seisoskelemaan. Joskus pleijareissa pelaajat ovat tehneet encoren, mutta ei näitäkään tietääkseni montaa ole. 5 kertaa ehkä? Joka tapauksessa aivan liian vähän. Kaiken huippu on se, että välillä siinä vaihtopenkkien välissä on joku toimiston tyyppi ollut kuvaamassa ja fiilistelemässä, mutta hän ei ole sitten saanut aikaiseksi kuitenkaan mennä koppiin ja antaa jengille ystävällisen "käskyn" mennä takaisin kentälle. Ja näin musta saisi kyllä toimia, koska ne fanit makselee heidän kaikkien palkat. Koska ilman faneja, yhteistyökumppaneita ei varmastikaan pelkkä joukkue kovinkaan kauan kiinnostele.

Enkä nyt väitä, että minä maksan jonkun pelaajan palkan, vaan pitäisi oikeasti ymmärtää se kokonaisuus. Joukkuetasolla Ja nimenomaan siksi, että se ottelu on heidän työtilaisuutensa. Ja siinä on paljon parantamisen varaa. Nähdäkseni pelaajilla ei tässä asiassa ole myöskään mitään hävittävää. Jos yksikin fani on iloisesti yllättynyt, se on kannattanut. "Vaivahan" ei ole lainkaan suuri. Tokihan siitä sitten seuraa helposti se, että jos joskus ei tulla, siitä suututaan ja petytään. Mutta ehkä tässä voisi kummatkin skarpata, fanit ja jengi? Että aina, kun tarjotaan erityisen hieno kokemus tai peli, siihen vastataan. Puolin ja toisin.
Tätä ilmiötä on monesti tullut funtsittua. Siis sitä, miten monille urheilijoille (tai valmentajille) se ammatti on sen luokan itsestäänselvyys, että on varaa ylenkatsoa niitä tahoja, jotka sen sinänsä täysin turhanpäiväisen tekemisen mahdollistavat - monesti hyväpalkkaiseksi - ammatiksi. Jätetään yläfemmat heittämättä ja nimmarit kirjoittamatta skideille, vittuillaan toimittajille tai ei jakseta kiittää faneja sydämestä.

Teidän nurkissa kun nyt sattuneista syistä pyöritään, on ollut ilo huomata, että meidän matseissa nuo encoret ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus. Menemättä Jokereihin sen kummemmin, tottakai etenkin sarjatasoon nähden poikkeuksellinen tunnelma ja isojen yleisöjen edessä ekaa kertaa skulaavat nuoret vaikuttavat asetelmaan, mutta kommenttiisi viitaten ei luulisi rutinoituneellekaan ratsulle olevan sula mahdottomuus. Kaikkeen tottuu, mutta tietty kiitollisuus olisi hyvä säilyttää mukana, ja nämä ovat hyviä hetkiä osoittaa sitä.
 

fakiiri

Jäsen
Loppuunmyyty halli, hyvä meininki, kotivoitto. HIFK ja katsojat kiittävät.
Surullisinta onkin, ettei tunnelma kuitenkaan ollut mitenkaan ihmeellinen. Yllättävänkin vaisua ottaen huomioon ajankohdan ja matsin panokset.

Vaikka olen sen usein sanonut, sanon sen taas: tunnelma on enintään 20-30 prosenttia siitä, mitä se oli 1990-luvulla, myös niillä konttauskausilla. B2 ja E9 lietsoivat halliin ääntä, kannustushuudot tarttuivat muissakin katsomoissa olleisiin. Oi niitä aikoja. Aina ennen ei ollut paremmin, mutta IFK:n kotimatsien tunnelman osalta ennen oli oikeasti paremmin. Paljon paremmin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Surullisinta onkin, ettei tunnelma kuitenkaan ollut mitenkaan ihmeellinen. Yllättävänkin vaisua ottaen huomioon ajankohdan ja matsin panokset.

Vaikka olen sen usein sanonut, sanon sen taas: tunnelma on enintään 20-30 prosenttia siitä, mitä se oli 1990-luvulla, myös niillä konttauskausilla. B2 ja E9 lietsoivat halliin ääntä, kannustushuudot tarttuivat muissakin katsomoissa olleisiin. Oi niitä aikoja. Aina ennen ei ollut paremmin, mutta IFK:n kotimatsien tunnelman osalta ennen oli oikeasti paremmin. Paljon paremmin.
No, tuskin on paluuta vanhoihin ja hyviin aikoihin tunnelman osalta, kun maailma nyt kuitenkin muuttuu ja kannattajakunta sen mukana sekä viidetarjontakin on lisääntynyt ja monipuolistunut. Kauan mukana olleet vanhenevat ja "aikuistuvat", uutta polvea pitäisi HIFK:nkin saada aktivoitua enemmän mukaan. Ainahan voi valittaa kaiken olevan paskaa, mutta mun mielestä meno oli oikein positiivista verrattuna suurimpaan osaan matseista.

Pudotuspelit ovat sitten pudotuspelejä ja niihin varmasti löytyy lisälatausta katsomostakin.
 
Viimeksi muokattu:

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, tuskin on paluuta vanhoihin ja hyviin aikoihin tunnelman osalta, kun maailma nyt kuitenkin muuttuu ja kannattajakunta sen mukana sekä viidetarjontakin on lisääntynyt ja monipuolistunut. Kauan mukana olleet vanhenevat ja "aikuistuvat", uutta polvea pitäisi HIFK:nkin saada aktivoitua enemmän mukaan. Ainahan voi valittaa kaiken olevan paskaa, mutta mun mielestä meno oli oikein positiivista verrattuna suurimpaan osaan matseista.

Pudotuspelit ovat sitten pudotuspelejä ja niihin varmasti löytyy lisälatausta katsomostakin.
Ja kyllähän rehellisyyden nimissä myös organisaation toiminnan lisäksi fanitoiminnassa tuntuu olevan hiukan sellainen "ootellaan Gardenia" meininki menossa jos verrataan esim. Tampereen menoon.

Uskon että se seuraava askel aivan joka osa-alueella tapahtuu sitten joskus 2080-luvulla kun Garden aukeaa.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Omista muistikuvistani ysäriltä väittäisin, että ennen lopun menestyskausia tunnelma ei tuolloinkaan ollut mitenkään erikoinen, pl. paikallismatsit ja playoffit. B2 huusi IFK:ta, mutta siinä se. Yleisöä tyypillisesti se viitisentuhatta.
Ysärin lopun menestyskausuen myötä fanitoimintakin otti harppauksia eteenpäin.

Joten vaikka nostalgikko par excellence olenkin, niin kyllä silti sanoisin, että eteenpäin on menty tällä saralla.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Nordiksen tunnelma olisi sillä tasolla, jolla se voisi olla
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ja kyllähän rehellisyyden nimissä myös organisaation toiminnan lisäksi fanitoiminnassa tuntuu olevan hiukan sellainen "ootellaan Gardenia" meininki menossa jos verrataan esim. Tampereen menoon.

Uskon että se seuraava askel aivan joka osa-alueella tapahtuu sitten joskus 2080-luvulla kun Garden aukeaa.
Kyllä se aikaisemmin on pystyssä, koska olen suunnitellut satavuotisjuhliani Gardeniin.

Aiempaan voisi lisätä, että tuskin tulen koskaan enää kokemaan sitä kevään -83-fiilistä, kun Ruoska ratkaisi jäätävällä rystyllä finaalit narreja vastaan. Onneksi sain olla paikalla. Ei silloin koulussakaan muusta puhuttu kuin lätkästä, vaikka joku siellä luokan edessä yrittikin availla jotain biologian saloja, mutta eivät ne kasvikunnan kehitysasteet oikein silloin(kaan) napanneet. Kelloa siinä vain vilkuili ja odotti koulupäivän loppumista ja sen jälkeen hallille pääsyä. Hienoja muistoja, joita kukaan ei voi viedä pois.

edit. Heh, tutuntuntuinen nimimerkki ladannut tämän Youtubeen.


 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Kyllä se aikaisemmin on pystyssä, koska olen suunnitellut satavuotisjuhliani Gardeniin.

Aiempaan voisi lisätä, että tuskin tulen koskaan enää kokemaan sitä kevään -83-fiilistä, kun Ruoska ratkaisi jäätävällä rystyllä finaalit narreja vastaan. Onneksi sain olla paikalla. Ei silloin koulussakaan muusta puhuttu kuin lätkästä, vaikka joku siellä luokan edessä yrittikin availla jotain biologian saloja, mutta eivät ne kasvikunnan kehitysasteet oikein silloin(kaan) napanneet. Kelloa siinä vain vilkuili ja odotti koulupäivän loppumista ja sen jälkeen hallille pääsyä. Hienoja muistoja, joita kukaan ei voi viedä pois.

edit. Heh, tutuntuntuinen nimimerkki ladannut tämän Youtubeen.



Kaksi viikkoa ja neljä päivää ja hommaa voi taas juhlia. Ikinä ei ole ollut niin veitsi kurkulla fiilis kuin toisen ottelun jälkeen ja tämän matsin 2-0 tilanteessa. Mutta ei käynyt mielessä, että oltaisi luovutettu!
Ja se kannatti. Makein ikinä voitto.
Vaikka vertailukohteita on paljon:
Mm. kaikki muut 6 mestaruutta, nuorten MM kun puolet hallista oli jo lähtenyt viihteelle, eivätkä uskoneet meidän voittaneen Neuvostoliittoa ravintoloissa.
Kyllä 69, 98 (eka on aina eka ja tuo 98 oli best ever jengi) ja ne muut kaikki olivat hienoja, mutta tätä ei voita mikään.
 

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Kaksi viikkoa ja neljä päivää ja hommaa voi taas juhlia. Ikinä ei ole ollut niin veitsi kurkulla fiilis kuin toisen ottelun jälkeen ja tämän matsin 2-0 tilanteessa. Mutta ei käynyt mielessä, että oltaisi luovutettu!
Ja se kannatti. Makein ikinä voitto.
Muistan kuin eilisen tuon lauantaisen alkukevään illan. Narrit oli juuri voittanut kakkospelin ja olin kulkemassa ihmistungoksen seassa pois jaffalasta. Narrihuudot raikoivat ja vittuiluja vaihdeltiin puolin ja toisin. Pääni oli melko räjähdysherkässä tilassa. Nyrkkini vuoti verta, kun olin lyönyt sen jaffalasta poistuessani sellaiseen ”ritilään”’, joka laitettiin siellä kioskien eteen niiden sulkeuduttua. Vitutus oli aivan armoton. Taasko tässä käy näin -ajatus muuttui kuitenkin nopeasti siihen, että täältähän tullaan vielä! Yksinkertaisesti muuta vaihtoehtoa ei ollut ja loppu onkin historiaa.

Eräs silloinen kaverini luovutti tuolloin ja taisi siitä kirjoittaa tännekin pitkän valitusvirren. Parin matsin jälkeen olikin jo toinen ääni kellossa. Hauskaa tuossa oli se, ettei hän koskaan pystynyt myöntämään luovuttamistaan, vaikka siitä oli ihan selkeät todisteet :D Piikittelimme häntä vuosien varrella kyseisestä episodista ja kanta pysyi samana: Minähän en luovuttanut!

Emme ole olleet enää tekemisissä, mutta en ihmettelisi vaikka edelleen valehtelisi itselleen ja muille tuosta asiasta. Ei siinä mitään, jos usko joskus loppuu, mutta pitäähän se myös voiton tullessa pystyä myöntämään!
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Muistan kuin eilisen tuon lauantaisen alkukevään illan. Narrit oli juuri voittanut kakkospelin ja olin kulkemassa ihmistungoksen seassa pois jaffalasta. Narrihuudot raikoivat ja vittuiluja vaihdeltiin puolin ja toisin. Pääni oli melko räjähdysherkässä tilassa. Nyrkkini vuoti verta, kun olin lyönyt sen jaffalasta poistuessani sellaiseen ”ritilään”’, joka laitettiin siellä kioskien eteen niiden sulkeuduttua. Vitutus oli aivan armoton. Taasko tässä käy näin -ajatus muuttui kuitenkin nopeasti siihen, että täältähän tullaan vielä! Yksinkertaisesti muuta vaihtoehtoa ei ollut ja loppu onkin historiaa.

Eräs silloinen kaverini luovutti tuolloin ja taisi siitä kirjoittaa tännekin pitkän valitusvirren. Parin matsin jälkeen olikin jo toinen ääni kellossa. Hauskaa tuossa oli se, ettei hän koskaan pystynyt myöntämään luovuttamistaan, vaikka siitä oli ihan selkeät todisteet :D Piikittelimme häntä vuosien varrella kyseisestä episodista ja kanta pysyi samana: Minähän en luovuttanut!

Emme ole olleet enää tekemisissä, mutta en ihmettelisi vaikka edelleen valehtelisi itselleen ja muille tuosta asiasta. Ei siinä mitään, jos usko joskus loppuu, mutta pitäähän se myös voiton tullessa pystyä myöntämään!
Sorry, mutta pieni oikaisu. Tuo muisto hjaffalasta on varmaankin ekasta matsista. Toisen pelin me hävisimme ankeasti Nordiksella 4-7.
 

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Sorry, mutta pieni oikaisu. Tuo muisto hjaffalasta on varmaankin ekasta matsista. Toisen pelin me hävisimme ankeasti Nordiksella 4-7.
Hahah sori, oon ollut vähän kujalla yöllä. Puhuin itse siis 2011 puolivälieräsarjasta, jossa myös narrit veivät kaksi ensimmäistä. 1983 en ollut edes syntynyt vielä :D Eikä jaffalaakan tainnut ihan vielä silloin olla.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Hahah sori, oon ollut vähän kujalla yöllä. Puhuin itse siis 2011 puolivälieräsarjasta, jossa myös narrit veivät kaksi ensimmäistä. 1983 en ollut edes syntynyt vielä :D

Tämän huomasin itsekin. Molemmat hienoja keväitä meille, vaikka ensimmäisen olen todistanut vain VHS:ltä. En silti osaa nyt paikantaa tuota @Bafforosso n mainitsemaa jaffalamatsia, kun ei osu 2012 kevääseenkään?
 

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Tämän huomasin itsekin. Molemmat hienoja keväitä meille, vaikka ensimmäisen olen todistanut vain VHS:ltä. En silti osaa nyt paikantaa tuota @Bafforosso n mainitsemaa jaffalamatsia, kun ei osu 2012 kevääseenkään?
@Bafforosso ei taida puhua jaffalamatsista missään vaiheessa, kun hän puhui -83 finaalisarjasta.

"Sorry, mutta pieni oikaisu. Tuo muisto hjaffalasta on varmaankin ekasta matsista. Toisen pelin me hävisimme ankeasti Nordiksella 4-7."

Toki pienehkö lapsus häneltä tässä arvuuttelussa, kun -83 finaalisarjassa kaikki matsit pelattiin Nordiksella, eikä jaffalasta ollut tietoakaan. Varmaan sekoitin hänen aivonsa, kun vaihdoin lennosta -83 finaalista -11 puolivälierään. :D
 
Viimeksi muokattu:

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Tämän huomasin itsekin. Molemmat hienoja keväitä meille, vaikka ensimmäisen olen todistanut vain VHS:ltä.
Jep. Kyllähän se kevään 2011 puolivälieräsarja on ylivoimaisesti upein playoffs-sarja, jota olen todistanut Se meininki hallilla oli jotain aivan mieletöntä. Ja se draamankaari.. Silloin nähtiin myös ensimmäistä kertaa kolmannen erän viimeisen mainoskatkon tunnelmankohotusvideo screenillä.

Uskon vahvasti, että tuo tulee aina olemaan hienoin pudotuspelisarja, jonka olen todistanut.
 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Hahah sori, oon ollut vähän kujalla yöllä. Puhuin itse siis 2011 puolivälieräsarjasta, jossa myös narrit veivät kaksi ensimmäistä. 1983 en ollut edes syntynyt vielä :D Eikä jaffalaakan tainnut ihan vielä silloin olla.
Ei ollu hjaffalaa. Itsekin menin siinä vähän harhaan. Toki mietin, että narrien kotipeliä en muista silloin katsoneeni siellä. Kaikki pelattiin Nordiksella ja mustassa pörssissä viimeisen ottelun hinta oli törkeä. Mutta jäivät myyjät myös nuolemaan näppejään, kun eivät ehtineet kaikkia lippuja myydä.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
@Bafforosso ei taida puhua jaffalamatsista missään vaiheessa, kun hän puhui -83 finaalisarjasta.

"Sorry, mutta pieni oikaisu. Tuo muisto hjaffalasta on varmaankin ekasta matsista. Toisen pelin me hävisimme ankeasti Nordiksella 4-7."

Toki pienehkö lapsus häneltä tässä arvuuttelussa, kun -83 finaalisarjassa kaikki matsit pelattiin Nordiksella, eikä jaffalasta ollut tietoakaan. Varmaan sekoitin hänen aivonsa, kun vaihdoin lennosta -83 finaalista -11 puolivälierään. :D
Sekoitit!
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Ei ollu hjaffalaa. Itsekin menin siinä vähän harhaan. Toki mietin, että narrien kotipeliä en muista silloin katsoneeni siellä. Kaikki pelattiin Nordiksella ja mustassa pörssissä viimeisen ottelun hinta oli törkeä. Mutta jäivät myyjät myös nuolemaan näppejään, kun eivät ehtineet kaikkia lippuja myydä.
Eka oli tiukka - narrit voitti jatkoajalla 4-3.
Toinen siis 4-7 "kotona". Pelit 2-0 ja Junkle kurkulla!
Sitten voitimme 5-6.
Ja kotona taas 5-2.
Viidennessä taas paha fiilis kurkulla, kun narrit meni viidennessä 2-0 johtoon. Ja loppu onkin historiaa. Matsi päättyi 2-3 ja niin myös ottelusarja.
En usko, että mistään huumeesta voi saada sitä fiilistä, mikä minulla silloin oli matsin jälkeen. Onnellisen raukea ja toivoin, että sen voisi kokea jokaisena keväänä.
 

Zamppaaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Telkkarista kun katselee, niin kuvattiin mitä sattui, eikä screeniä kun siellä tapahtui. Nopeasti näin, että Pakarisen maali Pelicansia vastaan näytettiin, julkaistiinko Pakarisen jatkosopimus vai mikä idea tällä videolla oli?
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Telkkarista kun katselee, niin kuvattiin mitä sattui, eikä screeniä kun siellä tapahtui. Nopeasti näin, että Pakarisen maali Pelicansia vastaan näytettiin, julkaistiinko Pakarisen jatkosopimus vai mikä idea tällä videolla oli?
Oli useampi Pakarisen pätkä jonka lopuksi teksti "Kolmen vuoden jatkosopimus"
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: HJL

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Telkkarista kun katselee, niin kuvattiin mitä sattui, eikä screeniä kun siellä tapahtui. Nopeasti näin, että Pakarisen maali Pelicansia vastaan näytettiin, julkaistiinko Pakarisen jatkosopimus vai mikä idea tällä videolla oli?

Kun IFK ei tee enää peleissä maaleja niin pitää esittää taululla vanhoja.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Surullisinta onkin, ettei tunnelma kuitenkaan ollut mitenkaan ihmeellinen. Yllättävänkin vaisua ottaen huomioon ajankohdan ja matsin panokset.

Vaikka olen sen usein sanonut, sanon sen taas: tunnelma on enintään 20-30 prosenttia siitä, mitä se oli 1990-luvulla, myös niillä konttauskausilla. B2 ja E9 lietsoivat halliin ääntä, kannustushuudot tarttuivat muissakin katsomoissa olleisiin. Oi niitä aikoja. Aina ennen ei ollut paremmin, mutta IFK:n kotimatsien tunnelman osalta ennen oli oikeasti paremmin. Paljon paremmin.

Samaa mieltä olen. Jotenkin se fiilis ei ole vaan ollut Nordiksella enää vuosiin samanlainen, kun mitä se oli joskus 90-luvulla tai vaikka viimeisimmän mestaruuskauden 2010-11 aikana.

Tänään varsinkin fiilis hallissa oli tosi mitäänsanomaton ja väkeä lähti ihan älyttömästi pois heti sen 0-2 tyhjään maaliin tulleen vedon jälkeen, vaikka peliä oli jäljellä vielä se reilu kaksi minuuttia. Ei siinä mitään, sillä lähdin kyllä itsekin jo siinä vaiheessa pois, kun tämän illan matsi nyt oli tasoltaan mitä oli ja sillä ei enää sinänsä merkitystä ollut.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös