Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 244 530
  • 1 534

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä keskustelu nouse näköjään kaksi kertaa vuodessa, kun nastat vai kitkat ja koirankakka vaan kerran. Omat vaihtoehtoni ovat rengashotelli tai itse vaihto. Sillä riesalla, kun nostaa kun kaataa takapenkin, ottaa koiraverkon pois, suojaa tavaratilan kuraisilta renkailta, kantaa renkaat varastosta kyytiin, ajaa vaihtopaikalle, odottelee vaihtovuoroa, ajaa takaisin kotiin, nostaa renkaat varastoon, laittaa koiraverkon takaisin ja varastoi suojamuovin, on vaihtanut itse renkaat jo pariin kertaan. Hyvä tunkki ja pulttiavain niin se itse renkaiden allelaiton osuus on 5 minuuttia / rengas näiden hintojen perusteella 60 euron nettotuntipalkalla. Kelpaa ainakin minulle. Lisäksi voi vaihtoajan säätää kelin mukaan.

Pitäkää tunkkinne. Minä aion käyttää omaani vasta vappuna. Odotan säiden säätäjän, tuon luomakunnan herrasväkeen kuuluvan ketaleen viimeistä, yllättävää kevätsiirtoa. Yöpakkashallitus on historiasta tuttu, ja kylmä sotakin on melkein täällä ja kohta.

Ei se pakkanen kesärenkaita riko. Keväällä ja syksyllä on pakkasien kanssa aivan eri juttu. Kevätilma on kuivaa ja järvet jäässä joten mustaa jäätä ei helpolla synny ja kostealla ja pilvisellä kelillä lämpötila pysyy aina plussalla. Kun vaan penkat sulavat sen verran, että sieltä ei valu vettä ajoradalle jäätymään, niin keväällä voi vaihtaa kesärenkaat hyvinkin aikaisin. Ainut haitta on siinä, että kun muut jyräävät nastarenkailla, niin tienpinnat ovat melkoista hiekkapaperia kesäpyörille. Jonakin vuonna vaihdoin kesärenkaat heti maaliskuun alussa kun muut ajoivat vielä kuukauden nastoilla. Vuoden vanhoista kesärenkaista lähti sen kuukauden aikana yhtään valehtelematta monta milliä.

Muutenkin keväällä uusien kesärenkaiden vaihtamisessa ei ole mitään järkeä. Mieluummin kuluttaa ne vanhat renkaat loppuun kuivilla ja karheilla teillä ja vaihtaa ne uudet pyörät vasta syksyn sateisiin. Tämä tietty vain paljon ajavilla, jos ne kesäpyörät kestävät joka tapauksessa vuosikausia niin on ihan yksi lysti koska ne vaihtaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Onko noista kiinalaisten renkaista kokemuksia? Toyota sai nyt uudenkarheat Michelinit alle. Siinä on se suurin piirtein satanen hinnassa eroa, mutta sen verran olen huonoa noista kiinalaisista kuullut että tuumasin notta otetaan varmasti laatumerkin rieskat alle.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onko noista kiinalaisten renkaista kokemuksia? Toyota sai nyt uudenkarheat Michelinit alle. Siinä on se suurin piirtein satanen hinnassa eroa, mutta sen verran olen huonoa noista kiinalaisista kuullut että tuumasin notta otetaan varmasti laatumerkin rieskat alle.

Eikös joku Landsail tjms kinkkikumi pärjännyt jossain testissä jopa loistavasti? Kai sitä mielenrauhasta kuitenkin satkun maksaa, kun muutaman vuoden rengassatsilla kuitenkin ajelee.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tänään oli tunkilla käyttöä... Tai olisi ollut jos olisin enää nuo vanhat ja kulunueet renkaat alle pistänyt, mutta kun alkoi olla jo ihan viittä vaille kulumisrajassa niin kävin läheisessä rengasliikkeessä vaihdattamassa tuohon vanhaan Corollaan uudet kumit ja samalla siis renkaat auton alle. 250 euroa oli koko lysti, joten eipä tullut pahan hintaiseksi uudet renkaat + vaihto alle. Jatkossa toki sitten tulee varmasti itse laitettua alle ne.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko noista kiinalaisten renkaista kokemuksia?
Ei oo itellä, mutta vapaa lainaus sivukorvalla kuullusta keskustelusta rengashotellin tiskillä: (asiakas): "... mutta ei sitten mitään kiinalaisia" - (myyjä): "Sulla on nytkin kiinalaiset alla, ne on itse asiassa aika hyvät". Ei mitään käsitystä, minkä merkkisistä puhuivat, mutta ilmeisesti täytyy vain tietää, mitkä on ne hyvät.
 

Tuamas

Jäsen
Onko noista kiinalaisten renkaista kokemuksia? Toyota sai nyt uudenkarheat Michelinit alle. Siinä on se suurin piirtein satanen hinnassa eroa, mutta sen verran olen huonoa noista kiinalaisista kuullut että tuumasin notta otetaan varmasti laatumerkin rieskat alle.

Mitä nyt noiden rengasalan ihmisten kanssa (Nokian & rengasmyyjät) kanssa jutellut, niin noissa on melko vahvasti kiinni siitä, mikä merkki ja malli renkaista on.

Sieltä saa täysin länsimaista laatua olevia ja sitten taas tsingtsangeja, jotka soveltuvat lähinnä laitureihin törmäyssuojiksi.

Edit.
Korjattu tuotemerkki.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sieltä saa täysin länsimaista laatua olevia ja sitten taas linglongeja, jotka soveltuvat lähinnä laitureihin törmäyssuojiksi.
Linglongin joku rengashan pärjäsi taannoin hyvin Tekniikan Maailman testissä, mutta siitä on kyllä aikaa. Eli en tiedä onko paras esimerkki paskasta kiinarenkaasta, varmaan niitä on vieläkin huonompia, ja parempia myös. Ainakin mainittu Landsail on jonkinmoisessa kulttimaineessa.
Jaksaa kyllä ihmetyttää millaisia renkaita monen kymmenen tuhannen euron autoissa on alla. Kai se sitten on koettu oikeaksi kohdaksi säästää se muutama satanen. Ja tietysti pätee myös se kaava, että mitä isompi osa auton arvosta on vanteissa, sitä paskemmat on renkaat.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itsellä on siitä hyvä tilanne että pihalla ei tarvitse edes autoja liikuttaa että tuo onnistuu. Kompura vaan autojen väliin, niin ylettää kumpaakin. Ja enemmän hommaa itsellä on ainakin rahdata kahden auton renkaat varastosta autoon ja viedä ne takaisin, kuin itse vaihtamisessa. Rengashotelli on sitten taas kahteen autoon kallis ja aina tuntuu olevan ongelmia ajan saamisessa. Varsinkin kiireellisissä tilanteissa. Kerran olen lähtenyt kesäkumeilla vähän kyseenalaiseen aikaan liikenteeseen ja meinasi jäädä viimeiseksi autoilukerraksi.

Toki helppo se on sanoa kun on mahdollisuudet säilyttää ja vaihtaa itse helposti. Kompura + pulttimopo + momenttiavain + tunkki maksoi suurinpiirtein saman verran kuin kahden auton vuoden (eli kaksi vaihtoa per auto) rengashotelli maksaisi. Ja silloin harvoin kun on tarvetta, niin tuossa on helppo samalla kertaa vaihtaa jarrupalat ( vielä harvemmin myös jarrulevyt).
Kun itse vaihtaa, tulee samalla tosiaan katsottua jarrupalojen ja levyjen kunto, jos tarvitsee vaihtaa tai voidella liukuja tms. Tulee samalla vilkaistua ripustuksien, napojen ja jousituksen kunto, ja laakereistakin saa jonkinlaisen kuvan pyöritellessä. Itse vaihdan ihan käsityökaluilla, muttei pelkässä renkaanvaihdossa siltikään saa tuhlattua kuin 20 minuuttia. Suurin työ melkein kaivella asennettavat renkaat esille, ja pestä alla olleet säilytykseen.

Vielä ei uskalla vaihtaa kesärenkaita alle, kun on märkiä teitä, yöpakkasia ja aamuajoja.
 

Tuamas

Jäsen
Linglongin joku rengashan pärjäsi taannoin hyvin Tekniikan Maailman testissä, mutta siitä on kyllä aikaa. Eli en tiedä onko paras esimerkki paskasta kiinarenkaasta, varmaan niitä on vieläkin huonompia, ja parempia myös. Ainakin mainittu Landsail on jonkinmoisessa kulttimaineessa.

Ei ole hyvä esimerkki, piti olla geneerinen kiinalaisnimi, mutta tulikin näköjään intuitiona ihan aito tuotemerkki.

Jaksaa kyllä ihmetyttää millaisia renkaita monen kymmenen tuhannen euron autoissa on alla. Kai se sitten on koettu oikeaksi kohdaksi säästää se muutama satanen. Ja tietysti pätee myös se kaava, että mitä isompi osa auton arvosta on vanteissa, sitä paskemmat on renkaat.

Tämähän se, itse pyrkinyt pitämään aina kunnon renkaat alla, vaikka olisi auto ollutkin "tonnin romu", sen jälkeen kun muutaman kerran sadekelillä huonot ja leveät renkaat (sekä luonnollisesti renkaisiin nähden liian suuri tilannenopeus) aiheuttivat auton lähtemisen hanskasta, kun vanhasta tottumuksesta ajoi mutkiin samaa vauhtia kuin edellisillä renkailla.
 
Oman kokemuksen mukaan rengaspaikan rasvanäpit tärvelevät autoa todennäköisemmin kuin minä itse.

En epäile lainkaan mutta minulle tällaiset askareet ovat haastavampia kuin keskivertoihmiselle. Olin ala-asteella jopa puukäsitöistä tukiopetuksessa parin luokkakaverin kanssa. Toki hyvää aikaahan siellä kyllä oli sahailla, jos samaan aikaan luokanopettajamme yritti opettaa muille taaperoille, paljonko on viisi kertaa kuusi.
 
En epäile lainkaan mutta minulle tällaiset askareet ovat haastavampia kuin keskivertoihmiselle. Olin ala-asteella jopa puukäsitöistä tukiopetuksessa parin luokkakaverin kanssa. Toki hyvää aikaahan siellä kyllä oli sahailla, jos samaan aikaan luokanopettajamme yritti opettaa muille taaperoille, paljonko on viisi kertaa kuusi.

Mehän ollaan sitten kuin kaksi marjaa!

Täällä renkaanvaihto buukattu huomiselle.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Alan tulla vanhaksi. Aina oon ite vaihtanu, mutta nyt vein jo oman autoni liikkeeseen ja jätin saatana renkaatkin säilytykseen, eli jatkossa vaan ajelen syksyisin ja keväisin vaihtoon ilman stressiä. No, kauppakassin vaihdoin vielä itse.

Tuskin ne liikkeessä sitä autoa kolhii. Eiköhän ne sen tunkin osaa oikeaan paikkaan asentaa siinä missä minäkin. Samalla tulee vielä tasapainotukset hoidettua joka kerta. Toki se kunnon katsastus pitää sitten hoitaa itse tai käydä kuikuilees samalla kun rasvanäpit vaihtaa.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Mitä nyt noiden rengasalan ihmisten kanssa (Nokian & rengasmyyjät) kanssa jutellut, niin noissa on melko vahvasti kiinni siitä, mikä merkki ja malli renkaista on.

Sieltä saa täysin länsimaista laatua olevia ja sitten taas tsingtsangeja, jotka soveltuvat lähinnä laitureihin törmäyssuojiksi.

Edit.
Korjattu tuotemerkki.

Sen verran on kokemusta että joskus nuukuuspäissäni ostin Rockstone/ Roadstone ja vielä jollain muullakin nimellä kulkevat kiinarinkulat. Täytyy sanoa että en edes tiennyt että niin paskaa rengasta märällä voi edes olla. Yhden kesän kitkuttelin pelko perseessä. Oli kyllä hirveää kuraa.
Nyt alla Korealaiset Nexenit, rohkaistuin hankkimaan muutaman tuttavan kokemusten ja parin netistä löytyneen testin perusteella. Maailmassa on aivan varmasti parempiakin renkaita mutta itse olen ollut tyytyväinen. Varsinkin märkäpito on suorastaan erinomainen. N’Fera Su4 taisi olla tarkka malli. Ja koska silläkin on väliä niin koossa 225/40-18
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mitä nyt noiden rengasalan ihmisten kanssa (Nokian & rengasmyyjät) kanssa jutellut, niin noissa on melko vahvasti kiinni siitä, mikä merkki ja malli renkaista on.

Sieltä saa täysin länsimaista laatua olevia ja sitten taas tsingtsangeja, jotka soveltuvat lähinnä laitureihin törmäyssuojiksi.
Sama koskee noita Nokian renkaan kiekkoja. Laatu heittellyt jo pitkään ja nykyään enimmäkseen paskaa. Kaukana on ne ajat kun voitiin puhua laaturenkaista. Laiturin reunaa sopivat parhaiten.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Sanokaas asiasta paremmin tietävät, että milloin renkaat alkavat oikeasti olla elinkaarensa lopussa pelkästään iän perusteella vaikka kulutuspintaa ja/tai nastoja olisikin hyvin tallella?

Asiaan varmasti vaikuttaa moni tekijä ja jokainen ymmärtänee että ikivanhat renkaat ovat turvallisuusriski mutta noin yleisesti ottaen? Mulla on viisi vuotta ja neljä talvea ajetut ns. laaturenkaat jotka on muutoin hyvässä kunnossa mutta rengasliikkeen isäntä tottakai sanoi myyntihengessä että nyt pitää vaihtaa koska ikää on paljon.

Kumiseos ainakin kovettuu ja hapertuu iän myötä?
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Kumiseos ainakin kovettuu ja hapertuu iän myötä?

Joo näinhän nuo tekee, mutta ilmeisesti nykyseokset ei enää niin radikaalisti ja eihän tuo yhtäkkiä muutu kovaksi. Mulla on kanssa 5v vanhat talvirenkaat joissa sekä uraa reilusti että nastat tallella niin en kyllä näe miksi en ajaisi vielä ainakin ensi talven. Sen jälkeen alkaakin kulutuspinta olla neljän millin tasolla jolloin onkin hyvä aika vaihtaa.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Sanokaas asiasta paremmin tietävät, että milloin renkaat alkavat oikeasti olla elinkaarensa lopussa pelkästään iän perusteella vaikka kulutuspintaa ja/tai nastoja olisikin hyvin tallella?

Asiaan varmasti vaikuttaa moni tekijä ja jokainen ymmärtänee että ikivanhat renkaat ovat turvallisuusriski mutta noin yleisesti ottaen? Mulla on viisi vuotta ja neljä talvea ajetut ns. laaturenkaat jotka on muutoin hyvässä kunnossa mutta rengasliikkeen isäntä tottakai sanoi myyntihengessä että nyt pitää vaihtaa koska ikää on paljon.

Kumiseos ainakin kovettuu ja hapertuu iän myötä?
Sitten kun tuntuu ettei ole pitoa niin kumit vaihtoon. Oli nastoja ja kulutuspintaa jäljellä tahi ei. Itsellä ollut tämä tunne yleensä siinä 4 talven jälkeen viimestään
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kumiseos ainakin kovettuu ja hapertuu iän myötä?
Kovettuu ja elastisuus ja sen myötä myös pito häviää. Tuntee ihan sormilla onko kumi kovaa koppuraa vai elastista.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanokaas asiasta paremmin tietävät, että milloin renkaat alkavat oikeasti olla elinkaarensa lopussa pelkästään iän perusteella vaikka kulutuspintaa ja/tai nastoja olisikin hyvin tallella?
10 vuotta on sellainen vanhan kansan nyrkkisääntö, että vaihtoon. Vuosiluku löytyy renkaasta.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Onko täällä Rovaniemi akselilta porukkaa? Kiinnostais tietää vieläkö sinne tohtii kesärenkailla tulla kun pitäis ensviikko sotia siellä eikä vr.n kyyti houkuta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kuopiossa yllättävän moni pommittaa jo nastoilla menemään. Miksi helvetissä? Perjantaina satoi jonkun verran märkää lunta ja se myöhemmin muuttui rännäksi, ja lopulta ihan silkaksi vedeksi. Vettä satoi sitten jonkun verran ja pakkasen puolelle ei tainnut mennä ollenkaan. Sitten onkin oltu reilusti plussan puolella, yölläkään ei ole pakkasta. Nyt on seuraaville päiville luvattu jopa +15 asteen lämpötilaa päivällä ja yöllä joku viisi astetta plussalla.

Ihan hetkeen ei tarvitse vielä kyllä nastoja alle laittaa, mutta kyllä tuolla jo selkeästi kuuli että jengillä rahisee nastat alla. Niinkö paljon se pieni lumisade pisti pelottamaan? Ihmetyttää senkin vuoksi kun se lumi suli käytönnössä heti tieltä pois.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuopiossa yllättävän moni pommittaa jo nastoilla menemään. Miksi helvetissä? Perjantaina satoi jonkun verran märkää lunta ja se myöhemmin muuttui rännäksi, ja lopulta ihan silkaksi vedeksi. Vettä satoi sitten jonkun verran ja pakkasen puolelle ei tainnut mennä ollenkaan. Sitten onkin oltu reilusti plussan puolella, yölläkään ei ole pakkasta. Nyt on seuraaville päiville luvattu jopa +15 asteen lämpötilaa päivällä ja yöllä joku viisi astetta plussalla.

Ihan hetkeen ei tarvitse vielä kyllä nastoja alle laittaa, mutta kyllä tuolla jo selkeästi kuuli että jengillä rahisee nastat alla. Niinkö paljon se pieni lumisade pisti pelottamaan? Ihmetyttää senkin vuoksi kun se lumi suli käytönnössä heti tieltä pois.
Oli Lahdessa ainakin muutamana yönä pakkasta eivätkä tiet kovinkaan kuivilta näyttäneet. Nyt toki taas on lämmintä, mutta eiköhän se kohta ”yllättäen” ala pakastamaan ja sitten yritetään kaikki samaan aikaan päästä renkaidenvaihtoon.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Oli Lahdessa ainakin muutamana yönä pakkasta eivätkä tiet kovinkaan kuivilta näyttäneet. Nyt toki taas on lämmintä, mutta eiköhän se kohta ”yllättäen” ala pakastamaan ja sitten yritetään kaikki samaan aikaan päästä renkaidenvaihtoon.
Juu en minä sitä sano etteikö olisi voinut jo jossain ollakin, olin itsekin viikonloppuna Pieksämäellä vanhempien luona ja sielläkin oli lauantaiaamuna tiet vähän mustassa jäässä, mutta ei se keli nyt niin surkea ollut etteikö varovaisuudella olisi selvinnyt. Etenkin kun se tie sulaa hyvin nopeasti kun aurinko alkaa lämmittämään.

Toki hyvähän se on olla varovainen ei siinä mitään, mutta kyllä tuo silti vähän ihmetyttää.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Omiin autoihin kitkat vaihdettu. Hyvä varautua, ennen kuin talvi jälleen yllättää autoilijat. Kuinka hyvin nastarengas muuten puree mustaan jäähän?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös