Tämä keskustelu nouse näköjään kaksi kertaa vuodessa, kun nastat vai kitkat ja koirankakka vaan kerran. Omat vaihtoehtoni ovat rengashotelli tai itse vaihto. Sillä riesalla, kun nostaa kun kaataa takapenkin, ottaa koiraverkon pois, suojaa tavaratilan kuraisilta renkailta, kantaa renkaat varastosta kyytiin, ajaa vaihtopaikalle, odottelee vaihtovuoroa, ajaa takaisin kotiin, nostaa renkaat varastoon, laittaa koiraverkon takaisin ja varastoi suojamuovin, on vaihtanut itse renkaat jo pariin kertaan. Hyvä tunkki ja pulttiavain niin se itse renkaiden allelaiton osuus on 5 minuuttia / rengas näiden hintojen perusteella 60 euron nettotuntipalkalla. Kelpaa ainakin minulle. Lisäksi voi vaihtoajan säätää kelin mukaan.
Ei se pakkanen kesärenkaita riko. Keväällä ja syksyllä on pakkasien kanssa aivan eri juttu. Kevätilma on kuivaa ja järvet jäässä joten mustaa jäätä ei helpolla synny ja kostealla ja pilvisellä kelillä lämpötila pysyy aina plussalla. Kun vaan penkat sulavat sen verran, että sieltä ei valu vettä ajoradalle jäätymään, niin keväällä voi vaihtaa kesärenkaat hyvinkin aikaisin. Ainut haitta on siinä, että kun muut jyräävät nastarenkailla, niin tienpinnat ovat melkoista hiekkapaperia kesäpyörille. Jonakin vuonna vaihdoin kesärenkaat heti maaliskuun alussa kun muut ajoivat vielä kuukauden nastoilla. Vuoden vanhoista kesärenkaista lähti sen kuukauden aikana yhtään valehtelematta monta milliä.
Muutenkin keväällä uusien kesärenkaiden vaihtamisessa ei ole mitään järkeä. Mieluummin kuluttaa ne vanhat renkaat loppuun kuivilla ja karheilla teillä ja vaihtaa ne uudet pyörät vasta syksyn sateisiin. Tämä tietty vain paljon ajavilla, jos ne kesäpyörät kestävät joka tapauksessa vuosikausia niin on ihan yksi lysti koska ne vaihtaa.
Pitäkää tunkkinne. Minä aion käyttää omaani vasta vappuna. Odotan säiden säätäjän, tuon luomakunnan herrasväkeen kuuluvan ketaleen viimeistä, yllättävää kevätsiirtoa. Yöpakkashallitus on historiasta tuttu, ja kylmä sotakin on melkein täällä ja kohta.
Ei se pakkanen kesärenkaita riko. Keväällä ja syksyllä on pakkasien kanssa aivan eri juttu. Kevätilma on kuivaa ja järvet jäässä joten mustaa jäätä ei helpolla synny ja kostealla ja pilvisellä kelillä lämpötila pysyy aina plussalla. Kun vaan penkat sulavat sen verran, että sieltä ei valu vettä ajoradalle jäätymään, niin keväällä voi vaihtaa kesärenkaat hyvinkin aikaisin. Ainut haitta on siinä, että kun muut jyräävät nastarenkailla, niin tienpinnat ovat melkoista hiekkapaperia kesäpyörille. Jonakin vuonna vaihdoin kesärenkaat heti maaliskuun alussa kun muut ajoivat vielä kuukauden nastoilla. Vuoden vanhoista kesärenkaista lähti sen kuukauden aikana yhtään valehtelematta monta milliä.
Muutenkin keväällä uusien kesärenkaiden vaihtamisessa ei ole mitään järkeä. Mieluummin kuluttaa ne vanhat renkaat loppuun kuivilla ja karheilla teillä ja vaihtaa ne uudet pyörät vasta syksyn sateisiin. Tämä tietty vain paljon ajavilla, jos ne kesäpyörät kestävät joka tapauksessa vuosikausia niin on ihan yksi lysti koska ne vaihtaa.