Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 244 330
  • 1 534

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi sitten valitset renkaat, jotka eivät (oletukseni mukaisella) ajoseudullasi ole ne turvallisimmat?

Enhän toki tiedä, missä ja millaisissa olosuhteissa sinä ja perheesi ajelette, mutta Vantaalla asuvan osalta kuvittelen pääosan ajeluista sijoittuvan pk-seudulle. Oletko koskaan pohtinut sitä, että pk-seudulla jäisiä ja liukkaita kelejä, joissa nastojen hyötyjä mitataan, on paljon harvemmin kuin niitä kelejä, joissa hyvistä kitkoista on enemmän hyötyä kuin nastoista? Siten, jos pääosa liikkumisesta on eteläisessä Suomessa ja ei ihan syrjäseuduilla (tosi huonosti hoidetulla teillä) tapahdu, olisi ne kitkat paljaalla ja/tai märällä asfaltilla, lumella ja sohjolla paremmat ja turvallisemmat kuin nastat.

Niin aika paljon täällä on ollut keskustelua tämän jälkeen aiheesta, mutta omat kokemukset perustuvat siihen, että jäisellä tiellä nastat ovat turvallisemmat ja noita jäisiä teitä (etenkin pienemmät tiet joita ei suolata) pk-seudulta kuitenkin löytyy.

En kritisoi niitä jotka tykkäävät kitkoilla ennemmin ajaa, mutta en myöskään ymmärrä nastojen demonisointia.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onko jossain määritelty kuinka paljon parempia kitkat on lumikelillä? Mun ymmärrys on, että ero ei suuri ole, mutta voin olla väärässäkin. On pohjoisessakin jääkelejä vuoden mittaan, niin en ihan suorilta pidä kitkoja parempina sielläkään.
Kyllä tästä on ihan omakohtaista kokemusta, kun kesken viime talven nastat vaihtuivat kitkoihin. Nastarengas on rakenteeltaan paljon kovempi ja sen toimivuus perustuu pitkälti nastoihin. Kitkarenkaan lamellit purevat lumessa paremmin kuin nastarenkaan kumi. Nastoistahan lumipöpperössä ei juurikaan ole apua.

Pari kuukautta ehdin siis viime talvena ajella jo kitkoilla, eikä paluuta nastoihin enää tule (asun Vantaalla). Oikein hyvin pärjäsi kitkoilla myös jäisellä tiellä. Sellaista peilijäätä ei eteen ole vielä sattunut, mutta kyllä silloin on saanut nastoillakin aika varovasti ajella. Kyllä minut ainakin yllätti kuinka hyvin kitkat toimivat eri olosuhteissa. Veikkaan että vannoutuneimmilla nastoihin uskovilla ei vaan ole omakohtaista kokemusta nykyaikaisista premium-kitkoista.
Perheen turvallisuutta korostavien kannattaisi myös miettiä hengitysilman turvallisuuttaa ja terveellisyyttä, johon ainakin kaupungissa autoilija voi valinnoillaan vaikuttaa.
Myönnän että itsekin käytin näitä samoja fraaseja nastoilla ajaessani (20 vuotta), mutta kyllä täytyy nöyränä myöntää, että takki kääntyi kokemuksen myötä.
 

Undrafted

Jäsen
Kummistakin kokemusta ja kitkoilla nykyään ajelen. Mukavuustekijät suurimpana syynä. Jos asuisin naapuritaloyhtiössä, niin nastoilla ajelisin koska heillä isompi ja jyrkempi mäki parkkikselleen. Itsellä pieni nousu, missä muutamana päivänä vuodessa saattaa huomata eron. Ääritilannetta ei ole vielä tullut eteen, joten en osaa sanoa onko nastojen parempi turvallisuus miten vaikuttava tekijä omassa autoilussani. Pari talvea sitten tuli ajeltua takavetoisella ja siinä huomasi talven todella hyvin, mutta etuvetoisilla ajettavuudessa ole kokenut eroa rengastyyppien kesken.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
"Kitkarengas sopii erityisen hyvin, jos sinulla on uusi turvavarusteltu auto, ajat pääasiassa pohjoisen vakaammissa talviolosuhteissa ja olet kokenut autoilija. Etelä-Suomen epävakaisiin talviin nastarengas on useimmiten sopivampi, koska se antaa enemmän pelivaraa liukkaimmilla nollakeleillä. Samoin nuorille kuljettajille kitkarenkaat eivät ole hyvä valinta ensimmäisen eivätkä toisenkaan ajotalven renkaiksi."

En allekirjoita väitettä.

Lähinnä täällä Etelä-Suomessa autoilevana sanoisin että jos ajat pääsääntöisesti isoilla teillä niin talvessa on korkeintaan 1-2 päivää joilloin kitkarengas on alla hankala, kitkat pitää hyvin lumisella tiellä, samoin myös normaalilla jäisellä tiellä. Peilijää on ongelma, siinä pito on olematon, tosin tuollainen jääpinta on hankala myös nastoille mutta erityisen hankala kitkoille. Olen ajanut kitkoilla ~10 talvea ja ensimmäisen kerran jälkeen en ole katunut että kokeilin millaista niillä on ajaa.

Toki alle saa ja kannattaa valita renkaat joilla itse uskoo talvella pärjäävänsä, kitka on mielestäni varsin hyvä talvirengas tänne etelään. Eikä se pito vaihtele mitenkään erityisesti, tai sitten mä en ehkä osaa ajaa koko ajan pidon rajamailla jotta tuota vertailudataa tulisi enemmän. Ongelma kelejä on muutama talvessa ja niissäkin selviää kun ymmärtää ajaa silloin tämä tiedostaen.
 
Viimeksi muokattu:

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edit: Ja perjantaista lähtien kulutetaan teitä nastoilla, ellei sääennusteet ihan heitä häränpyllyä. Mulla ei ole mahdollisuutta arvailla aamujen suhteen, ja kunnon pyryn sattuessa kesärenkaat ovat todellinen riski.

Sama tilanne. Vkl reissu ja säätiedotus lupaa pakkasta. Ei tarvinnut edes pohtia. Ei huvita lähteä Nelostielle leikkimään koko perheen hengellä.
 

BaronFIN

Jäsen
Kitkat alla 18 vuotta ja kerran jäänyt jumiin mäkeen mihin joutui pysähtymään kun sieltä valui nastarengaskuski vastaan eikä ohikaan päässyt.

2005 vuoden jälkeen on ollut ainoastaan autoja missä on olleet ABS sekä luistonestot ja kuskilla tilannetajua. Näistä tärkein on ollut oma pää. Nastoillakin pärjää, mutta käyttömukavuudessa kitkat vie voiton.

Jos kaikki ajaisi kitkoilla, olisimme kusessa, koska minun mielestä kitkat tarvitsevat Suomen olosuhteissa nastoja kuskeja karhennuttamaan risteysalueita. Pelkät kitkat kiillottaisivat alueet peilikirkkaaksi ja sitten sudittaisiin paikallaan. Välillä nastoilla tehtävät karhennukset antavat pitoa meille kaikille.

Eli kiitos nastakuskit kun mahdollistatte meidän kitkakuskien turvallisen ajon. Tosin soisin kuitenkin että kevätaikaan nastakuskit malttaisivat luopua nastoistaan ennemmin huhtikuun puolessa kuin toukokuun lopussa.

Perheen kahdessa autossa on molempaa sorttia renkaita.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikea ymmärtää ajatusta että kitkat on parempi vaihtoehto koska vuodessa on vain yksi tai kaksi kertaa tilanne, jossa niillä ei pärjää. Siinä on kuitenkin yksi tai kaksi kertaa liikaa.

Muutamia vuosia sitten ajelin Tampereelta Helsinkiin moottoritietä, kun yhtäkkiä tienpinta jäätyi totaalisesti n. 40 km matkalta. Siinä ei pystynyt ajamaan kuin 50—60 km/h nastoillakaan, kitkoilla matka olisi varmaan tyrehtynyt.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos moottoritiellä ei pysty nastoilla ajamaan liukkauden takia kuin mainitsemaasi nopeutta, vika lienee autossa.
Siellä oli sitten yhtäkkiä särkynyt hirveä määrä autoja kun kukaan ei ajanut lujempaa. Tai siellä täällä penkereelle ajautuneita, ne oli varmaan niitä toimivia pelejä. Tai sinä olet väärässä. Uskon eniten viimeiseen vaihtoehtoon.
 
Viimeksi muokattu:

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Itse olen ajanut kolme tai neljä talvea nyt kitkoilla, en muista oliko tuo neljäs talvi täysin kitkoilla vai kokonaan. Kitkoista olen pitänyt, mutta hieman turvallisemmaksi olen nastat kokenut. Kuitenkin tulee suhteellisen vähän ajettua ja pidempiä reissuja on ollut mahdollisuus lykkäillä kelien niin vaatiessa, joten kitkoilla on pärjännyt.

Pari viime vuotta olen itse asiassa ajanut ympäri vuoden kitkoilla ja nyt täytyisi päättää ostaako nastat vai kitkat seuraavaksi. Siirryn takaisin perinteiseen kesä- ja talvirengasmalliin, joten siinä mielessä kitkoille ei olisi tarvetta. Ajelen varmaan nykyisillä kitkoilla vielä marraskuun, mutta sitten olisi uusimisen aika. Pari tuttua on ajanut neljäkin vuotta ympäri vuoden samoilla kumeilla, mutta itse en kyllä enää uskalla. Johtunee siitä, että nykyiset renkaat oli enemmän edullisesta kuin kalleimmasta päästä kun ne ostin. Kesäkausi tahtoo syödä renkaita hieman liikaa.

Harkinnassa on joko Nokian Hakkapeliitta 9 tai R3. Onko palstalaisilla millaisia kokemuksia näistä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Vaikea ymmärtää ajatusta että kitkat on parempi vaihtoehto koska vuodessa on vain yksi tai kaksi kertaa tilanne, jossa niillä ei pärjää. Siinä on kuitenkin yksi tai kaksi kertaa liikaa

Useimmat meistä on jollain tapaa loogisia ja rationaalisia ihmisiä. Ja tilastollisestikin monet tekevät suht järkeviä ratkaisuja.

Koitan nyt keksiä jonkun typerän esimerkin. Harva oluesta tykkäävä juo läpi vuoden oluen sijaan siideriä sen takia, jos muutamana päivänä vuodesta tekisikin mieli enemmän sidukkaa kuin olutta. Enemmin sitä miettii, että jättää tuona päivänä juomatta tai juo kuitenkin sitä olutta. Tai osta vaikkapa kesämökkiä itselleen sen takia, että haluaa yhden viikonlopun vuodessa viettää mökillä. Silloin yleensä vuokrataan mökki kerran vuodessa.

Miksi sitten rengasasioissa niin moni hankkii ne jääkelin takia parhaat renkaat, jos ei tosiasiassa kohtaa niitä jääkelejä, missä niitä oikeasti tarvitsisi, juurikaan koskaan? Varsinkin, kun ne toisenlaiset renkaat olisi parempi valinta esim. 98 päivänä sadasta.

Aika harvassa asiassa me tehdään valinnat noin pienen tarveprosentin takia. Tyydytään siihen tarpeen kannalta järkevämpään ratkaisuun ja keksitään vaihtoehtoinen tapa selvitä niistä ääritilanteissa. Mutta renkaissa halutaan maksimoida se turvallisuudentunne ja siksi nastat. Ja sitten ulosmitataan se nastojen hyöty ajamalla keliin nähden liian lujaa ja liian lähellä edellä ajavaa.

Ja kuten jo aiemmin todettu, joillain on oikeasti tarvetta nastoille useammin kuin toisilla ja sehän on ihan ok valinta silloin, kun tarvetta on.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä tästä on ihan omakohtaista kokemusta, kun kesken viime talven nastat vaihtuivat kitkoihin. Nastarengas on rakenteeltaan paljon kovempi ja sen toimivuus perustuu pitkälti nastoihin. Kitkarenkaan lamellit purevat lumessa paremmin kuin nastarenkaan kumi. Nastoistahan lumipöpperössä ei juurikaan ole apua.

Pari kuukautta ehdin siis viime talvena ajella jo kitkoilla, eikä paluuta nastoihin enää tule (asun Vantaalla). Oikein hyvin pärjäsi kitkoilla myös jäisellä tiellä. Sellaista peilijäätä ei eteen ole vielä sattunut, mutta kyllä silloin on saanut nastoillakin aika varovasti ajella. Kyllä minut ainakin yllätti kuinka hyvin kitkat toimivat eri olosuhteissa. Veikkaan että vannoutuneimmilla nastoihin uskovilla ei vaan ole omakohtaista kokemusta nykyaikaisista premium-kitkoista.
Perheen turvallisuutta korostavien kannattaisi myös miettiä hengitysilman turvallisuuttaa ja terveellisyyttä, johon ainakin kaupungissa autoilija voi valinnoillaan vaikuttaa.
Myönnän että itsekin käytin näitä samoja fraaseja nastoilla ajaessani (20 vuotta), mutta kyllä täytyy nöyränä myöntää, että takki kääntyi kokemuksen myötä.

Itselläni on melkein aina ollut alla ne renkaat, jotka ovat tulleet auton mukana. Nyt ostin kolmatta kertaa kertaa "urallani" kerrallaan neljä talvirengasta ja aina ne on olleet kitkat.

Oikeastaan voisin sanoa, ettei minun ajotavallani kitka- tai nastarenkaiden pitoeroa huomaa. Normaalitilanteessa kumpikin on pitänyt ja turvallisessa paikassa kokeillen kummankin saa menettämään pitonsa.

Pahimmat talvirenkaat ovat nastarenkaat, joiden nastoitus ei enää toimi tai riitä. Silloin sen kyllä huomaa minunkin ajotavalla.

Ketjun aiheeseen vastaus: uudet renkaat eivät vielä ole alla. Valitettavasti syksy pitää aloittaa juuri edellisen kappaleen mukaisilla renkailla, jotka yritän ehtiä asentamaan alle tänä iltana.

Renkaiden turvallisuutta lisää minun osaltani se, ettei autossa ole täyskaskoa. Se on tekijä, joka kannustaa pitämään alla hyvät renkaat ja liikenteessä turvavälin. Ja nykyään myös valitsemaan junan myös silloin, kun olisi aikataulullisesti houkuttelevaa hypätä auton rattiin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi sitten rengasasioissa niin moni hankkii ne jääkelin takia parhaat renkaat, jos ei tosiasiassa kohtaa niitä jääkelejä, missä niitä oikeasti tarvitsisi, juurikaan koskaan?
Enkö juuri antanut hyvän esimerkin oikeasta elämästä? Olet reilun sadan kilometrin päässä kotoa, ja tarve niille nastarenkaille ilmenee juuri siinä paikassa ja ajassa. Toki voi jäädä tien varteen odottamaan milloin keli muuttuu turvalliseksi, mutta eihän siinä ole järkeä Kuten vertailevissa esimerkeissäsikään
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Enkö juuri antanut hyvän esimerkin oikeasta elämästä? Olet reilun sadan kilometrin päässä kotoa, ja tarve niille nastarenkaille ilmenee juuri siinä paikassa ja ajassa. Toki voi jäädä tien varteen odottamaan milloin keli muuttuu turvalliseksi, mutta eihän siinä ole järkeä Kuten vertailevissa esimerkeissäsikään
Vastaus kysymykseesi: Et.

Olen aika varma, että kuvailemassasikin kelissä myös kitkoilla olisi voinut ajaa. Olisi vain pitänyt sovittaa vauhti keliin sopivaksi, ihan samoin kuin kerroit tehneeksi, vaikka sinulla nastat olikin. Pitää toki myös huomioida alla olevien renkaiden rajoitteet kyseisenlaiseen keliin nähden, joten kitkoilla eteneminen olisi ollut vielä hitaampaa kuin nastoilla. Ja jos keli oikeasti oli niin paha, että kitkoilla ei olisi lainkaan voinut edetä, vaihtoehto sekin on pysähtyä odottamaan vaihtoehtoista etenemistapaa tai liukkauden poistoa.

Mielestäni tuommoiseen noin kerran elämässä eteen tulevaan tilanteeseen ei ole järkevää varautua vain sillä vaihtoehdolla, mikä useimpina muina päivinä on huonompi vaihtoehto.
 
K

kiwipilot

Mustasusimaista omistautumista täällä, sivistyneesti ja asiallisesti kuitenkin.

Eilen nastat alle just in case, sillä huomenna pitäisi aamuyöstä ajella muksut kyydissä Seutulaan niin miksipäs ei. Sitäpaitsi Uusi vuodeksi -rellu vaihtuu alle ensi kuussa ja sitä myöden uudet renkaat - nastoilla, joten ihan sama jos nykyiset vähän kuluvat.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Vaikea ymmärtää ajatusta että kitkat on parempi vaihtoehto koska vuodessa on vain yksi tai kaksi kertaa tilanne, jossa niillä ei pärjää. Siinä on kuitenkin yksi tai kaksi kertaa liikaa.

En sanonut että niillä ei pärjää, sanoin että ne on hankalat. Ja tämä siksi että tiet on sen verran liukkaat. Ja vaikka keli onkin ollut kitkoille hankala niin eipä tuolla olisi tullut vastaan tilannetta etten olisi niillä pärjännyt ja päässyt turvallisesti perille. Ja kertomassasi kelissä kitkoilla pitäisi ajaa ehkä hiljempaa ja pitää selkeä turvaväli edellä ajavaan, vaikka siinä niitä kiireisiä nastakuskeja ohi painelisikin. Kuten sanoin, hankalassa kelissä keli pitää tiedostaa ja sovittaa ajotapa siihen.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nastat vaihtuivat alle toissapäivänä vaikka en millään uskokaan siihen, että niitä varsinaisesti tarvittaisiin vielä ainakaan kuukauteen. Meidän auto harvemmin edes liikkuu öisin tai aikaisin aamulla jolloin saattaa jo pakkasta olla ja sen myötä tiet jäässä, mutta vaihdoimme (vaihdatimme) ihan varmuuden vuoksi.

Kun tuo auto ostettiin aika tasan kuusi vuotta sitten, olivat nuo silloin uudet nastarenkaat siinä alla, joten tuleva talvi tulee olemaan seitsemäs noilla renkailla. Tulee myös olemaan viimeinen, joten aika se ja sama vaikka vähän kuivalla asvaltilla ajamisesta kärsisivät. Tai tie siinä enemmän taitaa ottaa itseensä, sori siitä.

*e* Mainittakoon vielä koska aiheesta keskustelua näkyy ymmärrettävästi olevan, että jos meikäläinen päättäisi niin seuraavat talvirenkaat olisivat kitkarenkaat, mutta kyseessä on vaimoni auto ja vaimoni päätös ja näin ollen on aika lailla varmaa, että seuraavissakin talvirenkaissa tulee olemaan nastat.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Eikös huonoilla ja jo selvästi kuluneilla talvirenkailla olisi nimenomaan tärkeä ettei ne ole alla liian aikaisin jotta eivät kulu entistä huonommiksi? Kun mielestäni vaarallisin talvirengas on huonokuntoinen ja kulunut joka antaa vääristyneen kuvan turvallisuudesta koska talvirengas mutta käytännössä se ei enää pidä talviolosuhteissa. En nyt jaksa kaivaa tilastoja mutta muistelisin että aika merkittävässä osassa kolareita huonot renkaat on mainittu osasyynä tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös huonoilla ja jo selvästi kuluneilla talvirenkailla olisi nimenomaan tärkeä ettei ne ole alla liian aikaisin jotta eivät kulu entistä huonommiksi?

Eiköhän se joo näin ole. Mutta esimerkiksi noissa meidän renkaissa ei mitään selvää kulumaa ole, vaikka ovat varmasti kovettuneet talvien saatossa. Pintaa on jäljellä, urasyvyys renkaat alle pyörittäneen lankomiehen mukaan tasan kahdeksan milliä eikä nastojakaan ole irronnut ainuttakaan.

*e* Tai siis onhan sekin selvä kuluma, jos uutena urasyvyys on ollut kymmenen milliä ja nyt se on kahdeksan. On kuitenkin vielä pintaa reilusti jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Onneksi tunkin käyttö tuli ajoitettua sunnuntaille, tänään olisikin näköjään saanut harrastaa renkaanvaihtoa perinteisesti lumisateessa. Jyväskylässä siis tullut (ja tulee edelleen) semikiinteää tavaraa taivaalta, ei ole vielä tullut katsottua lööppejä että kuinka moni autoilija on tänä syksynä yllättynyt.

Eihän se nastojen rohinan kuuntelu toki kivaa ole ja toki kuluu sekä nastat että tie aivan turhaan maantiellä, itselläni vaan tosiaan se viimeinen kilometri kotipaikalle kapeaa, varjoista, mutkaista ja helvetin mäkistä pikkutietä missä sitä ihan silojäähän tarraavaa grippiä on pakko olla jos ei halua kävellä heittolaatikolta (mikä ei sinänsä välttämättä olisi edes ongelma jos heittolaatikko ei olisi suht vilkkaan tien varressa eikä siihen mielellään jättäisi autoa asumaan jos nyt sattuisi joku jekkunäätä paikalle osumaan).
 

Undrafted

Jäsen
Vaikea ymmärtää ajatusta että kitkat on parempi vaihtoehto koska vuodessa on vain yksi tai kaksi kertaa tilanne, jossa niillä ei pärjää. Siinä on kuitenkin yksi tai kaksi kertaa liikaa.
Mitä kelläkin tarkoittaa ettei kitkoilla pärjää ja tuleeko sellainen tilanne itse kullakin kuinka usein eteen? Takavetoisella ajaessa pari kertaa talvella lähti perä heittämään suoralla tiellä, joskus risteysalueella liukas yllättänyt rengastyypistä riippumatta ja kotimäessä nastoilla voi pysähtyä mäkeen jatkaen ongelmitta.
 

bart

Jäsen
Äsken tuli vaihdettua perheen ykkösautoon nastat alle. Monessa paikassa ollut puhetta, ettei ole kuin 20 min homma vaihtaa. Laitoin sitten kokeilun vuoksi ajanoton päälle. Sisältä sisään mitattuna aikaa vaihtoon kului aika tarkkaan 30min. Varsinainen vaihto vei aikaa karvan alle 20 min. Renkaiden ja työvälineiden haku varastosta ja vienti takaisin vei sen kymmenisen minuuttia. Käytössä oli ristikkoavain, hallitunkki ja pari kappaletta ajoliuskoja, joilla autoa saa sen verran nostettua, että hallitunkki mahtuu alle.

Perheen kakkosautoon tuli eilen ostettua uudet nastat alle. Edelliset oli auton alkuperäiset nastarenkaat vuodelta 2006. Itse olisin kyllä noilla voinut ihan hyvin vielä jatkaa ajamista; en kyllä viime talvena kokenut niitä mitenkään turvattomiksi. Auto on kuitenkin pääasiassa vaimon käytössä lyhyellä työmatkallaan, niin totesin, että vaihdetaan siihen uudet renkaat. Sinänsä mielenkiintoista, että perheessä on ollut yhteensä 7 autoa vuodesta 1990 lähtien ja nuo oli ensimmäiset talvirenkaat, mitkä on tullut ostettua tämän reilun 28 vuoden aikana käytettyyn autoon. Kolme autoa on hankittu uutena ja niihin on ollut pikku pakko ostaa talvirenkaat. Eli ei noita hirveän usein ole tullut siis hankittua.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tälle viikolle olisi jo saanut vaihtaa renkaat, mutta jos nyt tänään jo. Melkein sakkojen rajalle kuluneet surkeat kesäkumit olisivat olleet hengenvaaralliset eilen aamulla, kun Iijoki-vartta ajelin, mutta onneksi ei ollut mikään kiire minnekään. Mukavasti lähti loivissa mutkissa hakemaan ja luisumaan, vaikka vauhtia vain n.50km/h.

Nastat täällä Oulun seudulla joutuu alle laittamaan, koska tuota nollanpaskaa on tarjolla pakkasöiden päälle normaalisti koko talven. Taisi jossain Ylen jutussa männä viikoilla olla tuosta mainintaakin.
 

hege

Jäsen
Subarun kanssa on menty nyt kitkoilla ihan ok ja siinä kesärenkaatkin on M+S eli niillä saisi ajaa talvirengaskaudella mutta ne ei kyllä ole mitkään oikeat talvirenkaat vaikka lumella skulaavatkin ainakin eteenpäin mentäessä hyvin (pysähtyminen on sitten vähän eri asia…). Kun auto ei ole missään päivittäisessä käytössä ja normaalisti menot pystyy järjestelemään niin viimeksi renkaat on vaihdettu sään ja käytön perusteella vasta joululomalla. Samalla periaatteella mennään nytkin eli säätä seurataan aktiivisesti.
 

salama#8

Jäsen
Kitkoilla menty viimeiset 6 talvea ja 2 kesää. Olen kesällä ajanut vaihtoon menevät renkaat aina loppuun. Nyt ollut taas kesän kitkat alla ja laitan uudet kitkat kunhan talvi oikeasti tulee. Näille syksyn ensimmäisille liukkaille saa riittää nuo kesän yli ajetut kitkat.

Kitka vs. nastat: Molemmilla ajanut ja kitkoihin ihastunut. Ajan paljon ympäri vuoden ja arvostan kitkarenkaiden hiljaisuutta ja mukavuutta. Koskaan en kitkarenkaiden takia ole jäänyt tien päälle, vaikka aika monenlaista keliä on mahtunut viimeiseen 6 vuoteen. Sen 1-2 kertaa talvessa, kun tiet ovat jäiset ja vesi jään päällä, pitää ajaa kieli keskellä suuta, mutta niistäkin keleistä on selvitty kitkoilla ihan hyvin, kun malttaa sopeuttaa ajonopeuden vallitsevaan keliin. Pelkällä jäällä kitkoillahan pärjää ihan hyvin, kun nastarenkaat ovat karhentaneet pinnan kitkoille sopiviksi. Vesi + jää on se yhdistelmä, jolloin kitkat ei pidä. Ei siinä toki nastatkaan tahdo pitää...
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Huominen pitäisi vielä kesärenkailla selvitä. Tai itse asiassa ajaa sellainen 100km Kuopiosta Pieksämäelle, koska talvirenkaat on siellä. Noh, Kuopion alueella on ainakin kuivaa ja esim. ysitie on sen verran vilkkaasti liikennöity että tuskin on iltapäivällä jäässä. Ainoa mikä vähän jännittää on tuo Suonenjoentie tuossa Suonenjoen ja Pieksämäen välillä. No tuskinpa se iltapäivällä ainakaan pahasti jäässä on...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös