Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 255 114
  • 1 554

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Etelärannikolla nyt ei varmaan ole vielä kiirettä, mutta sisämaassa se päivä voi koittaa koska vaan, kun kesärenkailla on heikoilla. Ja pohjoisessa se päivä oli jo viime perjantai, nyt on jo myöhäistä renkaita vaihtaa.

Niinkin kaukana sisämaassa kuin Vantaalla lentokentän kulmilla oli viime viikon loppupuolen aamuina mustaa jäätä vaikka kuinka.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kannattaako niitä talvirenkaita, varsinkaan nastoja, alle laittaa, jos niille on tarvetta yhden tai kaksi kertaa seuraavan kuukauden aikana? Eikö silloin olisi järkevämpää pitää ne kesägummit alla, tiedostaa mahdollinen liukkaus ja ajella rauhallisemmin? Kyllähän kelvollisilla kesärenkailla ajalee pienessä loskassakin eikä ne pakkasesta rikki mene, kuten joku osuvasti tässä ketjussa aiemmin totesi. Paskemmalla kelillä pitää vaan hyväksyä renkaista aiheutuvat rajoitteet ja sovittaa vauhti sen mukaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Renkaiden aikaiseen vaihtamiseen voi olla monta syytä. Itse ainakin joudun vaihtamaan ne silloin, kun olen paikkakunnalla jossa niitä säilytän. Ja toisaalta en halua palella sitä tehdessäni, eli lämpöisenä ja kuivana päivänä vaihdan.

Nyt tosin ajattelin aloittaa kauden nastat poisnypityillä renkailla, joiden tilalle vaihdatan syksymmällä uudet gummit. Toivottavasti kitkat, mutta katsotaan miten asiat suttaantuu.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onhan se jokseenkin käsittämätöntä, ettei nastoille ole vielä onnistuttu lyömään mitään haittaveroa. Kalliimpi hinta olisi ainoa keino, jolla saataisiin enemmistö vaihtamaan kitkoihin.
Tietyissä osissa Suomea varmasti olisi aiheellista, mutta sitten taas osassa maata olisi helvetin typerää. Itse ja muutamia työkavereita asuu ns. mettässä, eli joutuu huonompia teitä ajelemaan, joita aurataan joskus ja jouluna. Vähän liikennettä ja aurinko ehtii talvella sulattamaan jään pinnan, kunnes se kohta taas jäätyy "peiliksi". Lähinaapuri käy useamman kerran talvessa hinaamassa traktorilla "kitkoja" pois ojasta ja pellolta. Sitten taas osa asuu ns. isojen teiden varsilla, jolloin nastoille ei oikeasti ole lainkaan tarvetta. Myös vanhoissa autoissa (joissa ei ole ABS-jarruja), on kitkojen käyttäminen helvetin typerää itsensä ja muiden vaarantamista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itse en pysty ymmärtämään monien eteläisessä Suomessa asuvien ja autoilevien tarvetta maksimoida talviajon kuvitteellinen turvallisuus nastarenkailla. Asun itse ns. Kehä V(itose):n eli Hanko - Hyvinkää - Porvoo -tien sisäpuolella ja esim. viime talvena ne päivät, joina ajokelit, missä nastoista olisi ollut enemmän hyötyä kuin kitkoista, mahtui helposti yhden käden sormiin. Ja toisaalta, aika monena päivänä oli lumisadetta ja pöpperöä lumentulon takia ja noissa keleissähän nastoista ei ole hyötyä.

Aika rohkeasti uskallan veikata, että valtaosa etelän kaupungeissa tai taajamissa asuvista pärjäisi hyvin ilman nastoja, ei ole tarvetta ajella niillä kaikkein liukkaimmilla syrjä- ja pikkuteillä. Silloin harvoin kun isommilla teillä on oikeasti liukasta, samaan turvallisuuteen pääsee muistamalla sen, että alla ei ole nastoja ja sovittamalla nopeuden sen mukaiseksi. Moni myös ulosmittaa sen nastojen hyödyn jäisillä pinnoilla ajamalla yksinkertaisesti liian lujaa tai liian lähellä edellä ajavaa.

Ja vielä, monet niistä ihmisistä, jotka perustelevat ne nastansa äkkitilanteiden maksimiturvallisuudella, jos niitä yllättäen tarvittaisin, eivät muussa elämässään kuitenkaan maksimoi sitä turvallisuutta tai mahdollisen onnettomuuden seurausta. Esim. ajavat fillarilla ilman kypärää, autolla ilman turvavyötä jne. Mielestäni epäloogista.

Etelässä alkaa isommat tiet olla kuivia ja sulia usein jo heti hiihtolomien jälkeen, pärjäisi usein kesärenkaillakin. Oikein pahaa tekee kuunnella sitä nastojen ropinaa pitkälle kevääseen, jos nyt sattuu se yksittäinen tai muutama liukas keli olemaan, niin pidetään ne nastat alla kaiken varalta. (Viime kevät oli poikkeus.)
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Voisi mennä mediaketjuunkin, mutta laitetaan tänne. Tuli vaihdettua alle nastat koska lehdet huusivat hoosiannaa ja maailmanloppua. Tässä uutinen aamulta eli noin viiden tunnin takaa:

Ensilumi sataa etelään jopa kaksi viikkoa etuajassa? Meteorologi kuvailee lauantain sääennustetta: "Melkoinen liikennekaaos"

Kun ajoin liikkeestä pois ja avasin koneen niin näin tämän uutisen:

Taas käänne säässä – lumipyry väistääkin Suomen: ”Talvi on peruttu”

Juttujen julkaisuajankohtien välissä oli 3,5 tuntia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voisi mennä mediaketjuunkin, mutta laitetaan tänne. Tuli vaihdettua alle nastat koska lehdet huusivat hoosiannaa ja maailmanloppua. Tässä uutinen aamulta eli noin viiden tunnin takaa:

Ensilumi sataa etelään jopa kaksi viikkoa etuajassa? Meteorologi kuvailee lauantain sääennustetta: "Melkoinen liikennekaaos"

Kun ajoin liikkeestä pois ja avasin koneen niin näin tämän uutisen:

Taas käänne säässä – lumipyry väistääkin Suomen: ”Talvi on peruttu”

Juttujen julkaisuajankohtien välissä oli 3,5 tuntia.

No, nyt on ehkä vähän kohtuutonta nostelua, kun tiedetään, miten erityisesti "Itämeren lumitykki" toimii, eli miten kostea meri ilman viiletessä nostaa sateita etelässä. Voivat jopa päivää ennen elää reitit vielä paljon ja olla hyvin paikallisia sateina. Joskus sitten tärähtää se 30+ senttiäkin kerrasta, kun meri on auki, useimmiten ei. Tuohon potentiaaliseen sateeseen on vielä päiväkausia, joten reitti ei millään ole selvä, eikä niin noissa jutuissa ole väitettykään. Parempi kuitenkin, että jengi varustautuu renkaineen ennalta kuin vasta sitten kun tapahtunut on ns. housussa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Perjantaina menee gummit vaihtoon. Oikeineläjät voi imeä munaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep sama täällä, varasin perjantaille nastarenkaiden vaihdon. Ja asun Vantaalla. Oman perheen turvallisuus menee kaiken muun edelle.

Itselle se ja sama vaikka marraskuussa sää pysyisi plussan puolella koko kuukauden ajan. Renkaat on leasing-yhtiön, joten ei paljoa harmita vaikka ne kuluvat.

Ps. @MacRef kuulun siihen tylsään porukkaan, joka käyttää pyöräillessä kypärää ja autoa ajaessa turvavyötä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä en juuri pyöräile nykyään, mutta aikoinaan käytin kyllä kypärää. Käytän myös turvavyötä, mutta tänä talvena autoni alla on kitkat. Lihaa syön, mutta myös vegaanikorvikkeita säännöllisesti. Tykkään tummapahtoisesta kahvista. Joskus hurvittelen ostamalla irtokarkkeja.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Oman perheen turvallisuus menee kaiken muun edelle.
Miksi sitten valitset renkaat, jotka eivät (oletukseni mukaisella) ajoseudullasi ole ne turvallisimmat?

Enhän toki tiedä, missä ja millaisissa olosuhteissa sinä ja perheesi ajelette, mutta Vantaalla asuvan osalta kuvittelen pääosan ajeluista sijoittuvan pk-seudulle. Oletko koskaan pohtinut sitä, että pk-seudulla jäisiä ja liukkaita kelejä, joissa nastojen hyötyjä mitataan, on paljon harvemmin kuin niitä kelejä, joissa hyvistä kitkoista on enemmän hyötyä kuin nastoista? Siten, jos pääosa liikkumisesta on eteläisessä Suomessa ja ei ihan syrjäseuduilla (tosi huonosti hoidetulla teillä) tapahdu, olisi ne kitkat paljaalla ja/tai märällä asfaltilla, lumella ja sohjolla paremmat ja turvallisemmat kuin nastat.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Eikös tuo Etelä-Suomi lauhoine talvineen ole aika hyvä paikka käyttää nastoja, jos panostaa turvallisuuteen? Paljon jääkelejä ja vähän kovia pakkasia ja lunta. Ainakin Vianorin ja Nokian renkaiden oppaat ovat tätä mieltä.

Vähän yksinkertaistaen kitkojen etu on vähempi melu ja helpommin valittavat vaihtoajat. Nastoilla taas ylivertainen pito niillä onnettomuusaltteimmilla eli liukkailla keleillä. Muilla keleillä erot ovat vähäisiä nykyään. Toisin sanoen kitkat voittaa käyttömukavuudessa ja nastat turvallisuudessa. Mulla on nastat.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eikös tuo Etelä-Suomi lauhoine talvineen ole aika hyvä paikka käyttää nastoja, jos panostaa turvallisuuteen? Paljon jääkelejä ja vähän kovia pakkasia ja lunta. Ainakin Vianorin ja Nokian renkaiden oppaat ovat tätä mieltä.

Vähän yksinkertaistaen kitkojen etu on vähempi melu ja helpommin valittavat vaihtoajat. Nastoilla taas ylivertainen pito niillä onnettomuusaltteimmilla eli liukkailla keleillä. Muilla keleillä erot ovat vähäisiä nykyään. Toisin sanoen kitkat voittaa käyttömukavuudessa ja nastat turvallisuudessa. Mulla on nastat.

Jos asia on noin, niin sitten olen väärässä. Minulla on käsitys, että eniten kolareita ajetaan ns. pöperökelissä, kun tulee paljon lunta. Ja silloin aika harva nastarengas pärjää kitkoille. Eikä etelässä ainakaan vähänkin enemmin ajetuilla kaduilla ja teillä ole kovinkaan usein jäätä.

Se on tosiasia, että jäällä nastarengas on parempi valinta kuin kitka.

Noh, tässä kitkat vs nastat -keskustelussa tunnepuoli usein vie järkipuolta kebabkahvilaan ja se sallittakoon.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Henk. koht. mulla ei oo suurta tunteen paloa tässä asiassa, mutta käsitykseni mukaan nastoja pidetään yhä turvallisempina renkaina ja siksi valitsen ne. Alla lainaus Nokian renkaiden laatupäälliköltä:

"Kitkarengas sopii erityisen hyvin, jos sinulla on uusi turvavarusteltu auto, ajat pääasiassa pohjoisen vakaammissa talviolosuhteissa ja olet kokenut autoilija. Etelä-Suomen epävakaisiin talviin nastarengas on useimmiten sopivampi, koska se antaa enemmän pelivaraa liukkaimmilla nollakeleillä. Samoin nuorille kuljettajille kitkarenkaat eivät ole hyvä valinta ensimmäisen eivätkä toisenkaan ajotalven renkaiksi."

Mitä tulee pöperökelien onnettomuuksiin, niin osatekijänä niihin on varmasti huono näkyvyys, johon renkailla ei voi vaikuttaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse en pysty ymmärtämään monien eteläisessä Suomessa asuvien ja autoilevien tarvetta maksimoida talviajon kuvitteellinen turvallisuus nastarenkailla. Asun itse ns. Kehä V(itose):n eli Hanko - Hyvinkää - Porvoo -tien sisäpuolella ja esim. viime talvena ne päivät, joina ajokelit, missä nastoista olisi ollut enemmän hyötyä kuin kitkoista, mahtui helposti yhden käden sormiin. Ja toisaalta, aika monena päivänä oli lumisadetta ja pöpperöä lumentulon takia ja noissa keleissähän nastoista ei ole hyötyä.

Pärjäisinkin ihan hyvin kirkoilla, jos pysyisin koko talven pk- seudulla, mutta tulee ajeltua tuolla maakunnissakin, joskus Lappia myöten, niin käytän nastoja. Ja juu, renkaita en todellakaan ala säätää alle useita kertoja tilanteen mukaan. Ne vaihdetaan(vaihdatetaan) 2 kertaa vuodessa.

Edit: Ja perjantaista lähtien kulutetaan teitä nastoilla, ellei sääennusteet ihan heitä häränpyllyä. Mulla ei ole mahdollisuutta arvailla aamujen suhteen, ja kunnon pyryn sattuessa kesärenkaat ovat todellinen riski.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Pärjäisinkin ihan hyvin kirkoilla, jos pysyisin koko talven pk- seudulla, mutta tulee ajeltua tuolla maakunnissakin, joskus Lappia myöten, niin käytän nastoja. Ja juu, renkaita en todellakaan ala säätää alle useita kertoja tilanteen mukaan. Ne vaihdetaan(vaihdatetaan) 2 kertaa vuodessa.

Kertomassasi tilanteessa itsekin näkisin nastat fiksummaksi valinnaksi.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Lainataampa Vianoria:

Nastarenkaat vai kitkarenkaat? - Nastarengas pitää jäälläkin, kitkarengas on hiljainen

"Jos ajat talvella enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, sinun kannattaa valita nastarengas. Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä. Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille.

Euromasterin rengasoppaasta:

Nastat vai kitkat? Tutustu talvirenkaiden vertailuun | Euromaster

Missä sinä pääsääntöisesti ajat? Jos ajat enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, kannattaa valita nastarenkaat. Erityisesti etelän rannikkoseudulle, jossa tiet ovat usein jäisiä ja lunta on vähän tai sitä ei ole lainkaan, sopii nastarenkaat paremmin. Kitkarenkaat sen sijaan sopivat hyvin alueille joissa pääsääntöisesti on lunta koko talven ympäri (esim. Pohjois-Suomeen).

Minä en ole oikein koskaan ymmärtänyt asiaan liittyvää intohimoa joten en ymmärrä miten tämä asia voi olla tunneasia.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Onko jossain määritelty kuinka paljon parempia kitkat on lumikelillä? Mun ymmärrys on, että ero ei suuri ole, mutta voin olla väärässäkin. On pohjoisessakin jääkelejä vuoden mittaan, niin en ihan suorilta pidä kitkoja parempina sielläkään.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minä en ole oikein koskaan ymmärtänyt asiaan liittyvää intohimoa joten en ymmärrä miten tämä asia voi olla tunneasia.
Tuota olen itsekkin ihmetellyt. Varsinkin kitkojen kannattajille tämä tuntuu usein menevän enemmän tunteen kuin järjen kautta. Totta helvetissä kaikki ajaisivat kitkoilla jos se olisi yhtä turvallista, rengasmelu on nastoihin verrattuna olematon eikä tarvitse kuluttaa tien pintoja nastoilla. Ikävä kyllä aika monessa paikassa nastat ovat se ainoa järkevä valinta. Ainakin täälläpäin.

Nastallahan on suurin piirtein sama pito, oli kyseessä sitten nollan paikkeilla seilaava keli, jossa tien pinta sulaa ja jäätyy yms. Eli jään päällä on vettä. Tai tien pinta on tiukkaan pakkaantunutta lunta (risteysalueet, pienemmät tiet yms). Tai sitten sula tien pinta. Kunnon loskapaskassahan yksikään rengas ei kunnolla pidä, tälläisiä ei onneksi satu kuin kerran kymmenessä vuodessa (viime talvena oli pitkästä aikaa). Kitkalla sitten taas tuo pito vaihtelee helvetisti sään mukaan.

Toki jos asuisin 2km lähempänä keskustaa, niin selviäisin myös kitkoilla. Nyt on ihan turha lähteä leikkimään.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kitkoihin vaihtaisin jos niillä olisi edes teoriassa mahdollista nousta kotipaikan mäkeä ylös kevätliukkaiden aikaan. Toki hölmöltä tuntuu pitää autoa nastoilla kun suurin osa ajosta tulee teillä joilla pärjäisi 90% vuodesta kesärenkaillakin.

Eilen tuli käytettyä tunkkia, tänään oli aika hyvin mustaa jäätä ainakin Jyväskylässä. Tennarit meinasivat lipsua, renkaat eivät onneksi niinkään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi sitten valitset renkaat, jotka eivät (oletukseni mukaisella) ajoseudullasi ole ne turvallisimmat?

Enhän toki tiedä, missä ja millaisissa olosuhteissa sinä ja perheesi ajelette, mutta Vantaalla asuvan osalta kuvittelen pääosan ajeluista sijoittuvan pk-seudulle. Oletko koskaan pohtinut sitä, että pk-seudulla jäisiä ja liukkaita kelejä, joissa nastojen hyötyjä mitataan, on paljon harvemmin kuin niitä kelejä, joissa hyvistä kitkoista on enemmän hyötyä kuin nastoista? Siten, jos pääosa liikkumisesta on eteläisessä Suomessa ja ei ihan syrjäseuduilla (tosi huonosti hoidetulla teillä) tapahdu, olisi ne kitkat paljaalla ja/tai märällä asfaltilla, lumella ja sohjolla paremmat ja turvallisemmat kuin nastat.

Niin aika paljon täällä on ollut keskustelua tämän jälkeen aiheesta, mutta omat kokemukset perustuvat siihen, että jäisellä tiellä nastat ovat turvallisemmat ja noita jäisiä teitä (etenkin pienemmät tiet joita ei suolata) pk-seudulta kuitenkin löytyy.

En kritisoi niitä jotka tykkäävät kitkoilla ennemmin ajaa, mutta en myöskään ymmärrä nastojen demonisointia.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onko jossain määritelty kuinka paljon parempia kitkat on lumikelillä? Mun ymmärrys on, että ero ei suuri ole, mutta voin olla väärässäkin. On pohjoisessakin jääkelejä vuoden mittaan, niin en ihan suorilta pidä kitkoja parempina sielläkään.
Kyllä tästä on ihan omakohtaista kokemusta, kun kesken viime talven nastat vaihtuivat kitkoihin. Nastarengas on rakenteeltaan paljon kovempi ja sen toimivuus perustuu pitkälti nastoihin. Kitkarenkaan lamellit purevat lumessa paremmin kuin nastarenkaan kumi. Nastoistahan lumipöpperössä ei juurikaan ole apua.

Pari kuukautta ehdin siis viime talvena ajella jo kitkoilla, eikä paluuta nastoihin enää tule (asun Vantaalla). Oikein hyvin pärjäsi kitkoilla myös jäisellä tiellä. Sellaista peilijäätä ei eteen ole vielä sattunut, mutta kyllä silloin on saanut nastoillakin aika varovasti ajella. Kyllä minut ainakin yllätti kuinka hyvin kitkat toimivat eri olosuhteissa. Veikkaan että vannoutuneimmilla nastoihin uskovilla ei vaan ole omakohtaista kokemusta nykyaikaisista premium-kitkoista.
Perheen turvallisuutta korostavien kannattaisi myös miettiä hengitysilman turvallisuuttaa ja terveellisyyttä, johon ainakin kaupungissa autoilija voi valinnoillaan vaikuttaa.
Myönnän että itsekin käytin näitä samoja fraaseja nastoilla ajaessani (20 vuotta), mutta kyllä täytyy nöyränä myöntää, että takki kääntyi kokemuksen myötä.
 

Undrafted

Jäsen
Kummistakin kokemusta ja kitkoilla nykyään ajelen. Mukavuustekijät suurimpana syynä. Jos asuisin naapuritaloyhtiössä, niin nastoilla ajelisin koska heillä isompi ja jyrkempi mäki parkkikselleen. Itsellä pieni nousu, missä muutamana päivänä vuodessa saattaa huomata eron. Ääritilannetta ei ole vielä tullut eteen, joten en osaa sanoa onko nastojen parempi turvallisuus miten vaikuttava tekijä omassa autoilussani. Pari talvea sitten tuli ajeltua takavetoisella ja siinä huomasi talven todella hyvin, mutta etuvetoisilla ajettavuudessa ole kokenut eroa rengastyyppien kesken.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
"Kitkarengas sopii erityisen hyvin, jos sinulla on uusi turvavarusteltu auto, ajat pääasiassa pohjoisen vakaammissa talviolosuhteissa ja olet kokenut autoilija. Etelä-Suomen epävakaisiin talviin nastarengas on useimmiten sopivampi, koska se antaa enemmän pelivaraa liukkaimmilla nollakeleillä. Samoin nuorille kuljettajille kitkarenkaat eivät ole hyvä valinta ensimmäisen eivätkä toisenkaan ajotalven renkaiksi."

En allekirjoita väitettä.

Lähinnä täällä Etelä-Suomessa autoilevana sanoisin että jos ajat pääsääntöisesti isoilla teillä niin talvessa on korkeintaan 1-2 päivää joilloin kitkarengas on alla hankala, kitkat pitää hyvin lumisella tiellä, samoin myös normaalilla jäisellä tiellä. Peilijää on ongelma, siinä pito on olematon, tosin tuollainen jääpinta on hankala myös nastoille mutta erityisen hankala kitkoille. Olen ajanut kitkoilla ~10 talvea ja ensimmäisen kerran jälkeen en ole katunut että kokeilin millaista niillä on ajaa.

Toki alle saa ja kannattaa valita renkaat joilla itse uskoo talvella pärjäävänsä, kitka on mielestäni varsin hyvä talvirengas tänne etelään. Eikä se pito vaihtele mitenkään erityisesti, tai sitten mä en ehkä osaa ajaa koko ajan pidon rajamailla jotta tuota vertailudataa tulisi enemmän. Ongelma kelejä on muutama talvessa ja niissäkin selviää kun ymmärtää ajaa silloin tämä tiedostaen.
 
Viimeksi muokattu:

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edit: Ja perjantaista lähtien kulutetaan teitä nastoilla, ellei sääennusteet ihan heitä häränpyllyä. Mulla ei ole mahdollisuutta arvailla aamujen suhteen, ja kunnon pyryn sattuessa kesärenkaat ovat todellinen riski.

Sama tilanne. Vkl reissu ja säätiedotus lupaa pakkasta. Ei tarvinnut edes pohtia. Ei huvita lähteä Nelostielle leikkimään koko perheen hengellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös