Tulokkaat kaudelle 2011-2012

  • 127 863
  • 293
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Ennen kuin aletaan jakamaan tulokas-pyttyjä, niin täytyy odotella jaksaako Barkov jr kauden loppuun asti miesten vauhdissa ja mikä on Tapparassa tilanne sairastuvan tyhjentymisen sekä uusien hankintojen jälkeen. Poika ei ole Liigan sivujen mukaan edes tulokasehdokkaana, jostain kumman syystä? Liittyykö se kaksoiskansalaisuuteen, en tiedä?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mutta mielestäni Barkov on esittänyt sellaisia otteita sellaisella kokemuksella & taustalla, että hänen vain ehdottomasti kuuluu saada palkinto.

Onneksi kaudesta on pelattu vasta 1/3 joten palkintoa ei tarvitse ihan vielä jakaa. Paljon ehtii sattua ja tapahtua, ehkä jopa vielä joku uusi nimikin nousee mukaan palkintotaisteluun....
 

Sambody

Jäsen
En kyllä ymmärrä tätä haloota iästä. Joku pelaaja on valmis jo 16v isoille näyttömöille ja joku taas vasta parikymppisenä. Kyllä sitä vanhempanakin voi kehittyä huippupelaajaksi kun on tahtoa ja taitoa tarpeeksi. Sitä paitsi vähän vanhempana elämänkokemustakin on jo enemmän eli pärjätään yleisesti paremmin kovissa paikoissa ja uusissa ympyröissä.

Se, että pärjää noin nuorena ja vielä raakileena juniorina SM-liigassa on yleensä varsin kiistaton merkki erityisestä lahjakkuudesta. Lahjakkuudesta, joka yhdistettynä tunnolliseen harjoitteluun mahdollistavat todennäköisesti tulevaisuudessa kokemuksen kertyessä ja henkisten ja fyysisten ominaisuuksien parantuessa tämän pelaajan pärjäämisen myös kaikkein parhaimpien seassa. Se, että nousee "ajallaan" ja fyysisesti ja henkisesti valmiimpana pakettina hyväksi liigapelaajaksi ei sinänsä poista mahdollisuutta kehittyä entistä paremmaksi, mutta kuitenkaan tämä pelaaja ei ole näyttänyt kansainvälisesti poikkeuksellista lahjakkuutta vaan on tunnollisesti pitänyt yllä tasaisen tappavaa kehitystä, joka on johtanut lopulta varsin normaalia polkua liigaan.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ikä ei siihen vaikuta hevon paskaa!
Kyllähän se ikä siihen ihan oikeasti vaikuttaa. Jos Barkov pelaisi täsmälleen samalla tavalla, mutta olisi 24 vuotias, hänestä todettaisiin, että: "ihan kelpo pelimies, mutta ei siitä mitään supertähteä koskaan tule." Samat suoritukset 16 vuotiaana, niin tilanne onkin toinen...

Tottakai 21 vuotias voi vielä kehittyä. Ja tietenkin 16 vuotiaan kehitys voi pysähtyä kesken kaiken. Kuitenkin tilastollisesti on todennäköistä, että 16 v. kehitys jatkuu vielä monta vuotta, kun taas monella 21 v. rupeaa kehityskaaren huippu jo häämöttämään. Potentiaalista saa parhaan käsityksen, kun vertaa jokaista kehityskelpoista oman ikäisiinsä. Tätä eivät edes muutamat "yli-ikäisinä" huipulle nousseet poikkeukset (kuten Uusitalo) muuta.

Eli, kuten on moneen kertaa todettu: on eri asia palkitaanko "juuri tällä hetkellä paras tulokkaan kriteerit täyttävä pelaaja" vai "se tulokkaan kriteerit täyttävä pelaaja, joka on osoittanut eniten potentiaalia kehittyä kansainväliseksi huippupelaajaksi".

Jos pitäisi lyödä 10 000 € vetoa, kuka SM-liigan tämän kauden tulokkaista tulee tekemään parhaan kansainvälisen uran, niin kenen puolesta itse kukin täällä löisi vetoa? Rupeaa se ikä vaikuttamaan...
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Onneksi kaudesta on pelattu vasta 1/3 joten palkintoa ei tarvitse ihan vielä jakaa. Paljon ehtii sattua ja tapahtua, ehkä jopa vielä joku uusi nimikin nousee mukaan palkintotaisteluun....

Tottakait, vedin hiukan linjoja suoriksi. Pointtini ei niinkään keskittynyt Barkov vs. Taimi-keskusteluun, vaan tulokkaan nimeämisen perusteisiin. Lapsus siis sallittakoon:)
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tottakait, vedin hiukan linjoja suoriksi. Pointtini ei niinkään keskittynyt Barkov vs. Taimi-keskusteluun, vaan tulokkaan nimeämisen perusteisiin. Lapsus siis sallittakoon:)

Perusteissa on se huono puoli, että aina voi kokea jotain nuorta pelaajaa syrjityn. Tämä korostuu nyt, kun jo ainakin toisena kautena peräkkäin on useita nuoria nousevia kykyjä, siis oikeasti miesten peleihin suht. kypsiä ja pelaamaan pystyviä nuoria. Se on hienoa, iloitsen oikeasti ihan kaikista. Toki junnuille tulee junnuvirheitä toisinaan, mutta se on elämää.

Toivoisin, että ihan suoraan pistepörssistä tätä tulokaspystin voittajaa ei katsottaisi, sillä esim. puolustajat jäävät siinä kyllä koko kauden mittaan väistämättä varjoon.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
No voi kilinvittu...

Jos kerran iällä ei ole "hevon paskan" merkitystä, kuten itse ilmaisit, mitä sellaista Barkov on esittäny, mikä antaisi hänelle palkinnon ohi Joonas Komulaisen, Tommi Taimen tai Riku Heleniuksen?
Minä en valitse vuoden tulokasta, valitettavasti. Minä vain ennustan, että Barkov, jatkaessaan näillä tehoilla, vie palkinnon. Kyselin aikaisemmin milloin on puolustaja viimeksi vienyt ko. pystin? Vatanen? Olen sitä mieltä, että puolustajan on oltava todella häikäisevä (Vatanen), että median edustajat hänet valitsevat. Ja tuolla joku jo heitti tämän mediaseksikkyys-aspektin esiin. Siinä syyt, jolla Sasha Barkov pytyn vie.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Perusteissa on se huono puoli, että aina voi kokea jotain nuorta pelaajaa syrjityn. Tämä korostuu nyt, kun jo ainakin toisena kautena peräkkäin on useita nuoria nousevia kykyjä, siis oikeasti miesten peleihin suht. kypsiä ja pelaamaan pystyviä nuoria. Se on hienoa, iloitsen oikeasti ihan kaikista. Toki junnuille tulee junnuvirheitä toisinaan, mutta se on elämää.

Toivoisin, että ihan suoraan pistepörssistä tätä tulokaspystin voittajaa ei katsottaisi, sillä esim. puolustajat jäävät siinä kyllä koko kauden mittaan väistämättä varjoon.

Näin. Suomikiekon juniorituotannut pahimman hukkaputken aikaan palkinnon sai Simo Vidgren 22-vuotiaana tehoilla 8+7. Verraten viime kauden ja tämän kauden junnutilastoihin nimeämistä voi pitää jonkin verran koomisena, mutta minkäs teit kun ei parempiakaan ollut.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minun mielestäni Vuoden tulokkaaksi on valittava se, joka iästä riippumatta on selkeästi paras tulokaspelaaja. Jos tämmöistä selkeyttä ei löydy, voidaan katsella enemmän ikää ja mahdollisuuksia kansainväliseen uraan.

Se on sitten oma keskustelunsa miten "paras" määritellään, aika usein tämmöisen pystin vie tulokkaiden pistepörssin voittaja. En sano että se olisi aina väärin, esimerkiksi Teemu Pulkkinen ansaitsi pystinsä, mutta joskus toivoisi että valinnoissa katsottaisiin enemmän pintaa syvemmälle.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyselin aikaisemmin milloin on puolustaja viimeksi vienyt ko. pystin? Vatanen? Olen sitä mieltä, että puolustajan on oltava todella häikäisevä (Vatanen), että median edustajat hänet valitsevat. Ja tuolla joku jo heitti tämän mediaseksikkyys-aspektin esiin. Siinä syyt, jolla Sasha Barkov pytyn vie.

Wikipediassa on toivottavasti virheetön listaus tulokkaiksi valituista. Vatanen ei voittanut, vaan ko. kaudella pystin vei Granlund. Edellinen valittu puolustaja oli Toni Söderholm 02-03.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Minä en valitse vuoden tulokasta, valitettavasti. Minä vain ennustan, että Barkov, jatkaessaan näillä tehoilla, vie palkinnon. Kyselin aikaisemmin milloin on puolustaja viimeksi vienyt ko. pystin? Vatanen? Olen sitä mieltä, että puolustajan on oltava todella häikäisevä (Vatanen), että median edustajat hänet valitsevat. Ja tuolla joku jo heitti tämän mediaseksikkyys-aspektin esiin. Siinä syyt, jolla Sasha Barkov pytyn vie.

Vatanen ei ole voittanut vuoden tulokkaan palkintoa. Viimeisin puolustaja on Toni Söderholm, jota tuskin voidaan häikäsevänä pitää.

Olet sitä mieltä, että toistaiseksi tämän kauden näytöillä Barkov ei ansaitse vuoden tulokkaan titteliä?
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Minun mielestäni Vuoden tulokkaaksi on valittava se, joka iästä riippumatta on selkeästi paras tulokaspelaaja. Jos tämmöistä selkeyttä ei löydy, voidaan katsella enemmän ikää ja mahdollisuuksia kansainväliseen uraan.

Mutta kun tässä ei ole kyse siitä, mitä kukin haluaa, vaan miten SM-liiga itse on määritellyt palkintonsa. Jos kyseessä olisi tulokaskauden absoluuttinen suoritustaso, palkinto menisi todennäköisesti Riku Heleniukselle. Mutta kun kriteerit eivät mittaa sitä.

Se, onko kriteerit oikeat, onkin sitten eri keskustelu.
 

Sambody

Jäsen
Minun mielestäni Vuoden tulokkaaksi on valittava se, joka iästä riippumatta on selkeästi paras tulokaspelaaja.

Itse olen täsmälleen samaa mieltä, mutta koska joku sankari mennyt tuohon sm-liigan tulokas palkintoon laittamaan valintaperusteeksi tuon "joka on osoittanut taitoa kehittyä kansainväliseksi huippupelaajaksi." niin onhan se nyt perhana otettava huomioon. Selkeääkin selkeämpää olisi vain antaa palkinto tosiaan "kauden parhaalle tulokaspelaajalle". Toki tuostakin saisi varmasti jonain vuosina väittelyn aikaiseksi, mutta olisi tuo nyt helvetisti järkevämpi jakoperuste.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Itse olen täsmälleen samaa mieltä, mutta koska joku sankari mennyt tuohon sm-liigan tulokas palkintoon laittamaan valintaperusteeksi tuon "joka on osoittanut taitoa kehittyä kansainväliseksi huippupelaajaksi." niin onhan se nyt perhana otettava huomioon. Selkeääkin selkeämpää olisi vain antaa palkinto tosiaan "kauden parhaalle tulokaspelaajalle". Toki tuostakin saisi varmasti jonain vuosina väittelyn aikaiseksi, mutta olisi tuo nyt helvetisti järkevämpi jakoperuste.

Amen.

Nykyinen käytäntö on hemmetin epäselvä, kuten tämäkin keskustelu osoittaa.

Kuten totesit, perusteeksi riittäisi aivan hyvin "Vuoden tulokas-palkinto annetaan vuoden parhaalle tulokaspelaajalle".
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mutta kun tässä ei ole kyse siitä, mitä kukin haluaa, vaan miten SM-liiga itse on määritellyt palkintonsa.

Käsitän kyllä, halusin vain kantaa oman korteni keskusteluun jossa nuoremman Barkovin ikä rupesi painamaan liikaakin. Sinänsä en myöskään epäile etteivätkö toimittajatkin miettisi sitä parasta tulokasta, enemmän taitaa olla niin että jotkut keskustelijat mielellään takertuvat tiettyihin osiin kriteereistä.

Heleniuksesta en muuten edes tiennyt että kyseessä on tulokas. Ei ole kyllä kauhean tasaväkinen ehdokas suhteessa vaikka Barkoviin, toisaalta jos muodolliset kriteerit täyttyvät, ei asiassa pitäisi olla mitään nokan koputtamista.
 
Minun mielestäni Vuoden tulokkaaksi on valittava se, joka iästä riippumatta on selkeästi paras tulokaspelaaja. Jos tämmöistä selkeyttä ei löydy, voidaan katsella enemmän ikää ja mahdollisuuksia kansainväliseen uraan.

Näinhän se todellisuudessa meneekin. Mikäli Barkov ja Taimi jatkavat suunnilleen nyt nähdyllä tavalla ja ovat tilastollisesti ja peliajoiltaan lähellä toisiaan, niin siinä kohtaa se ikäero (5 vuotta Barkovin eduksi) alkaa painaamaan vääjäämättä. Taimi voi kyllä voittaa vuoden tulokkaan tittelin, mutta se vaatii todella kovaa loppukautta ja sitä, ettei Barkov jatka nähdyllä tasollaan.

Jos Taimi on siis kauden päätteeksi selkeästi paras tulokaspelaaja, niin hänet tulisi valita ja valitaankin. Tällä hetkellä näin ei kuitenkaan ole.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Vatanen ei ole voittanut vuoden tulokkaan palkintoa. Viimeisin puolustaja on Toni Söderholm, jota tuskin voidaan häikäsevänä pitää.

Olet sitä mieltä, että toistaiseksi tämän kauden näytöillä Barkov ei ansaitse vuoden tulokkaan titteliä?
Joo, sentakia kyselinkin, milloin viimeksi on puolustaja voittanut ja liitin kysymysmerkin Vatasen perään.
On se Söde ollut häikäisevä, kun ei ikäkään (24, melkein 25) ole pudottanut palkinnolta!
Toistaiseksi ei vielä kenenkään näytöt riitä titteliin.

Eiköhän minun osaltani riitä tästä aiheesta. Palataan keväämmällä asiaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Jos pitäisi lyödä 10 000 € vetoa, kuka SM-liigan tämän kauden tulokkaista tulee tekemään parhaan kansainvälisen uran, niin kenen puolesta itse kukin täällä löisi vetoa? Rupeaa se ikä vaikuttamaan...

Jos olisi pakko tällainen veto lyödä, niin mielummin löisin sen Taimen puolesta. Syynä yksinkertaisesti se, että hän on vanhempi ja tähän astisen uran (kausi Mestistä ja nyt liigaa) perusteella voisin kuvitella hänen pelaavan jossain vaiheessa uraansa ulkomailla.
 

Sambody

Jäsen
On se Söde ollut häikäisevä, kun ei ikäkään (24, melkein 25) ole pudottanut palkinnolta!

Ja muilla varteenotetavilla kanditaateilla(Voutilainen&Kerman) 23 ja 24 vuotta kauden alkaessa. Eli ei siis ole oikein mitenkään vertailtavissa tämän kauden tulokas kisaan, missä ikäerot ovat varsin merkittävät. No mutta kieliposkessahan sinä varmasti tuon kommentin heititkin, joten sinänsä turhaan tartuin tähän.

Jonkinlaista suuntaa varmaan antavat vuosien 2009 ja 2007 tulokas kisat. Vuonna 2009 Juuso Puustinen kokosi tehot 13+20 +3, mutta palkinnon voitti pari vuotta nuorempi Teemu Hartikainen tilastoilla 17+6 -8. Vuonna 2007 taas Mikko Viitanen tehoili puolustajalle mukavat 8+16 -8, mutta pari vuotta nuorempi Tuomas Suominen vei palkinnon tehden kaksi pistettä enemmän hyökkääjän tontilta 7+19 +7. Toki Suomisen kautta tilastojen valossa voi jotkut pitää parempana kiitos paremman +/- tilaston, mutta ainakin tuo vuoden 2009 kisa on aika selvää indikaattoria tuosta nuoremman pelaajan suosimisesta valintaa tehdessä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Huoh ja Amen kun lukee tätä jaahasteluketjua milloin mistäkin. Vaikka värilasit on päässä niin Sasha Jr. vie tulokkaan pystin 100-0 jos jatkaa samoja otteitaan. Vaikka Taimi onkin hyvä niin ei ole Ässien ykköspuolustaja, sen sijaan Barkov on lähellä Tapparan ykköshyökkääjän titteliä joten se ratkaissee voiton.
 

Kekkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
-Porin Ässät-
Kyllä Barkov pesee muut tällä hetkellä. Olisi hienoa, jos hänestäkin saataisiin maailmanluokan pelaaja. Kaiken kaikkiaan hienoa, että tämä pari kautta jatkunut nuorten esiinmarssi jatkuu. Tietää kaiken kaikkiaan hyvää Suomikiekolle!

Parkovi ja suomikiekko.. Eikös se ole venäläinen, siinä missä Jeromenkon pojat venäläisiä vaikka jalkapallon maajoukkueessa pelaavatkin. Ei maajoukkueeseen ikuna näitä! Jollain Bahrainilla saa olla muukalaislegioona, ei meillä!
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Parkovi ja suomikiekko.. Eikös se ole venäläinen, siinä missä Jeromenkon pojat venäläisiä vaikka jalkapallon maajoukkueessa pelaavatkin. Ei maajoukkueeseen ikuna näitä! Jollain Bahrainilla saa olla muukalaislegioona, ei meillä!

Kaksoiskansalaisuus toki, mutta syntynyt Tampereella. Joten täytyy toivoa, että kehitys pysyy samana niin saataisiin kaverista Majun tukipilari.
 

hoki 60

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi ja taitokiekko
Parkovi ja suomikiekko.. Eikös se ole venäläinen, siinä missä Jeromenkon pojat venäläisiä vaikka jalkapallon maajoukkueessa pelaavatkin. Ei maajoukkueeseen ikuna näitä! Jollain Bahrainilla saa olla muukalaislegioona, ei meillä!

Mitäs sitten olet mieltä Leo Komarovista kun ei ole syntynyt Suomessa, minkäs maan joukkueeseen hänet laittaisit?
 

Villi-Länsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Anaheim Ducks, Leijonat, Real Madrid
Sittenhän jokainen porilainen ulos maajoukkueesta. Ei siellä mitään muukalaisia saa pelata.

Mutta vakavissaan. Taimihan on viisi vuotta vanhempi kuin Barkov. Eli varausta turha odottaa. Barkov taas varattanee varmasti kahden vuoden päästä varaustilaisuudessa ekalla kierroksella. Barkov on taitava, isonkokoinen ja maajoukkueen vakiokasvo. Eli Taimi voi tehdä kovan uran Sm-liigassa ja Barkov rapakon takana. Suomalaisena huippusentterinä!
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Jos olisi pakko tällainen veto lyödä, niin mielummin löisin sen Taimen puolesta. Syynä yksinkertaisesti se, että hän on vanhempi ja tähän astisen uran (kausi Mestistä ja nyt liigaa) perusteella voisin kuvitella hänen pelaavan jossain vaiheessa uraansa ulkomailla.
Oletko tosissasi? Olisitko syksyllä 2004 lyönyt vetoa mielummin Simo Vidgrenin kuin Jesse Joensuun puolesta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös