- - - olen listannut kolme mahdollista skenaariota ja niihin kaikkiin eri tavoitteet. Onko Mr.Fox samaa mieltä näistä?
Jaa-a! Ihan hyvältä näyttää, ehkä pientä yliarviointia siellä sun täällä?
The best scenario:
-Hyökkäys liigan tasokkain
-Maalivahdit top 3
-Pakit kestää vertailun mihin tahansa liigajoukkueeseen
Tavoite: välierät
Hyökkäys ei ole liigan tasokkain - sanoisin ennemmin TOP3-luokkaa.
Senttereissä jäämme jälkeen erityisesti syvyyssuunnassa. Kaksi ensimmäistä ruutua lienevät ihan selviä (Perrin-Koskiranta, Niemi-Huml, Ramstedt-Elkins, Dixon-Järvinen) ja lienee makuasia, mitä kaksikkoa pitää parhaimpana. Itse kallistuisin ehkä HIFK:n duon puoleen? Aivan kärjessä ne erot syntyvät kuitenkin rapsuttamalla sieltä vähän pintaa syvemmältä. Kolmos-neloseen Kärpiltä löytyy vielä Esa Pirnestä ja tarvittaessa Miro Aaltosta tai jopa Mika Pyörälää. HIFK:lla on heittää tuleen nuoria, mutta jo rutinoituneita Robert Leinoa (109 ottelua) ja Thomas Nykoppia (126 ottelua) sekä tarvittaessa Jasse Ikosta (203 ottelua). Kaikki kolme edellämainittua saattavat niminä kuulostaa HMV-osastolta, mutta ovat kuitenkin ihan viime kaudelta 15+ pisteen miehiä. Tapparakin vastaa vielä Jani Lajusella ja Arttu Ilomäellä.
Erot sentteriosastolla ovat pieniä, mutta selkeitä - eikä todellakaan TPS:n hyväksi! Ville-Vesa Vainiola on kuitenkin Mestis-haku, jolla tosin on potentiaalia, mutta liigakokemus (159 ottelua) on pääsääntöisesti vuosilta 2005-08. Tuolloin taso ei riittänyt - riittääkö se kaudella 2015-16? Tadas on meidän valttikorttimme, mutta ikävä tosiasia on se, että hän on viimeksi kuluneiden kahden kauden aikana pelannut ainoastaan 48/120 ottelua (=40%). Kunpa siihen voisikin luottaa, että Tadas pystyisi pelaamaan 50+ ottelua tulevalla kaudella ja tekemään 20+ pistettä tai vastaavasti VVV pystyisi tekemään tarvittavat 20+ pistettä SM-liigan kolmossentterinä, niin mä en olisi yhtään huolissani sentteriosastomme riittävyydestä. Valitettavasti vain mulla ei ole luottoa näihin toiveisiin. Toivon totisesti, että olen tässä asiassa väärässä!
Laidoilla on tulivoimaa ehkä enemmän kuin yhdelläkään vastustajalla. HIFK on myös vahva: Ahtola-Kallio-Rantanen-Spina-Tukonen vs Luttinen-Puustinen-Rask-Zaborsky - suoraan paperista luettuna TPS vie tämän osaston, mutta valitettavasti vain siellä on kysymysmerkkejä. Ahtolan kuntoutuminen loukkaantumisen jäljiltä? Tukosen rikkinäisyys? Spinan toisen kauden kirous? Ehkä HIFK:n laitahyökkääjien vähemmät kysymysmerkit ja pidempi yhdessäolo (rutiini, kokemus) kääntää vaakakupit tasoihin? En tiedä!
Maalivahtiosasto kokonaisuudessaan on ehkä TOP3-luokkaa. Valitettavasti vain yksi maalivahti voi olla kerrallaan kentällä ja mä en koskaan ole ollut mikään Teemu Lassila -fani. Jussi Markkanen, Tarkin veljekset, Ryan Zapolski, Ville Husso ja jopa Ari Ahonen... Mainitsematta jäi jopa Tomi Karhunen ja Eero Kilpeläinen - kaikki ovat Teemu Lassilan ohella maalivahteja, jotka pystyvät hyvänä päivänä kannattelemaan ja torjumaan pisteitä jopa vähän löysäilevillekin joukkueilleen. MItään hirvittävän suurta etua ei TPS:lla ei ole - mutta maalivahteihinsa TPS ei tule kaatumaan missään nimessä. Se on selvää!
Pakisto kestää vertailua, mutta hävinnee edelleen selkeästi kärkijoukkueille? HIFK:n pelaava kuusikko tulee näyttämään suoraan sanottuna pelottavan ylivoimaiselta: Auvitu, Generous, Grillfors, Järvinen, Taimi, Taipalus - mahtavasti roolitettu sekstetti parhaassa peli-iässään täynnä erityyppisiä pelaajia. Tuohon ei yhdelläkään joukkueella ole mitään sanottavaa. Tapparan pakisto on hidas mutta kankea - ei kun isokokoinen ja kokenut. Pakiston runko on ollut jo kolme-neljä vuotta kasassa: Aalto, Kankaanperä, Puistola, Saravo. Kärpillä on varaa heittää tuleen Kukkosta, Laatikaista, Masuhria, Spangia... Kolmellakin "uudella" nimellä vahvistettuna TPS:n pakisto heiluu kokonaisuudessaan sijoilla 4-8 mm. Bluesin, JYP:n ja Lukon kanssa tasoissa.
Tavoitteesta samaa mieltä: tuolla rosterilla pitäisi taistella puolivälierien kotiedusta (sijat 1-4), josta kaiken järjen mukaan pitäisi päästä jatkoon.
The most likely scenario:
-Hyökkääjät top 3
-Pakit keskikastia
-Maalivahdit top 3
Tavoite: suora pudotuspelipaikka
Tähän pätee käytännössä samat sanat kuin edelliseen! Senttereissä jäämme edelleen jälkeen muista TOP3-joukkueista, laitahyökkääjien tulivoimalla emme saa enää niin suurta etua muihin kärkijoukkueisiin ja maalivahtiosastoon emme tule kaatumaan. Yhtä asiaa kuitenkin ihmettelen!
JOS yhdellä peruspakki
ottohonkaheimolla pakisto saataisiin nousemaan "keskikastista" => "kestää vertailun mihin tahansa liigajoukkueeseen", niin MIKSI sellaista syvyyshankintaa ei sitten tehtäisi? Tässä on juuri se, jota olen ihmetellyt TPS:n joukkueenrakentamisessa vuosikausia: tavallaan homma jätetään hieman kesken. Yksi kokenut ja kiekkovarma kolmosparin peruspuolustaja ei paljoa keikuttaisi budjettia suuntaan eikä toiseen. Lassilan maalinedustalla ainoastaan makuupaikkoja, kiekko takuuvarmasti lasin kautta mäelle ja vaihtoon - hanskojakaan ei tarvitse nepparien kanssa kiinnittää kyynärsuojiin.
Ehkä paras CV tällaiselle haulle olisi noin kolmenkympin ikä, Kanadan passi, Amerikan alasarjat ja/tai DEL? Mike Brennan, Matt Generous, anyone? Syvyyttä, syvyyttä myös pakiston kolmospariin. Jesse Dudas taisi olla vähän tällainen viritys, mutta ei ainakaan vielä kelvannut.
Tavoitteesta samaa mieltä: tuolla rosterilla pitäisi päästä sijalle 6 - ehkä pienin muutoksin/hankinnoin?
Kolmospariin yksi kiekkovarma peruspakki vaikka alasarjoista, Pikkarainen kolmoseen, Kumeliauskas/Vainiola vuorottelevat kolmosen keskellä ja nelosen oikeaan laitaan yksi karkea santapaperi lisää. Kallion rahoitus ulkopuolelta - Rantasen budjetoitu palkka riittänee näihin kahteen santapaperiin? Rantasesta saatava kasvattajakorvaus jäisi sitten odottelemaan mahdollisia kesken kauden tehtäviä hankintoja. Ehdottomasti tavoitteeksi sija 6.
The worst scenario:
-Hyökkääjät top 6
-Pakit kaiken osuessa kohdalleen top 10
-Maalivahdit varauksella top 10
Tavoite: sijat 7-10
Ei, tämä ei saa toteutua!
Ei kilpaurheilusarjaan voi lähteä vain osallistumaan. Ehkä yllätykseksi maalivahtiosasto kelpaisi mulle. Uskon, että Georgiev-Setänen -kaksikkoon ei kaaduttaisi kuutossijan metsästyksessä. Lassilan kanssa metsästys olisi aavistuksen helpompaa, mutta en mä usko TPS:n maalivahteihin kaatuvan tässäkään scenariossa. Käyttämätöntä budjettiakin olisi vielä ainakin Lassilan palkka + korvaus sopimuksen purusta sekä Rantasen palkka + tuleva kasvattajakorvaus. Noilla summilla kuvittelisi helpostikin olevan jopa neljä ukkoa hankittavissa: pakistoon kaksi nimeä (kiekollinen + kiekoton peruspuolustaja), hyökkäykseen maalintekijä tai vähintään powerforward (Pikkarainen part II) sekä neloseen lisää karkeaa santapaperia.
Miksi edes pitäisi kuvitella lähdettävän kilpaurheilusarjaan noin vajaalla rosterilla + käyttämättömällä budjetilla?