TPS kaudella 2015–2016 – Palloseuran kunnianpalautus osa xxx

  • 562 456
  • 1 856

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Riippuu näkökulmasta. Neloskentälle ei löydy haastajaa tästä liigasta ja Rantasen jäädessä + Kallion tullessa se olisi mielestäni paras. Lupaan myös syödä hatullisen paskaa jos VVV ei pelaa hyvää kautta kolmossentterinä, jos vain pysyy terveenä. Luottoa löytyy ja eihän nämä Kummelin loukkaantumiset tainneet mitään aivotärähdyksiä olla? Huonoa tuuria vähän kuin Numpan silmävamma.
No, mä nyt yritin perustella, että kyllä sieltä muistakin joukkueista löytyy kovia hyökkäyksiä. On erittäin hankalaa sanoa, minkä joukkueen hyökkäyskalusto on absoluuttisesti paras. Mä yritän välttää parhaani mukaan noin ehdottomien (paras) sanojen käyttämistä. Siksi tyydynkin sanomaan puolipoliittisesti tuon TPS-hyökkäyksen olevan ehkä TOP3-luokkaa.

Se on hyvä, että sulta löytyy luottoa Vainiolaan. Mä itse todella toivon tätä ja olisin jo vuosia sitten halunnut nähdä Vainiolan TPS:ssa ja korkealla hierarkiassa. Olisiko ollut silloin TuTo-vuosinaan ja mä olisin halunnut koittaa häntä try outilla tyyliin jossain Ville Vahalahden ja Brian Willsien välissä? Silloin tämä ajatus tyrmättiin palstalla täysin, mutta hyvä on, jos luottoa nykyisellään löytyy.

Ehkä ei riitä rahat. Kyllähän Honkaheimokin varmasti ensi kaudella kuittaa +100 tonnia, missä sitten pelaakaan. Eskolan mukaan pelaajabudjetti on siis tasan 2 miljoonaa euroa, siihen nähden tämä palapeli näyttää hemmetin hyvältä. Valitettavasti 100 000 euroa Liigan bottom 4 pelaajabudjetilla on liian paljon syvyyspelaajalle.
Aika heikosti menee, jos satatonnia on liikaa joukkueen selkeään vahvistamiseen. Selkeällä vahvistamisella viittaan tässä nyt siihen, että sun mukaasihan toi satatonttua riittäisi joukkueen pakiston nostamiseen "keskinkertaisesta" => "kestää vertailun mihin tahansa liigajoukkueeseen".

Ja mun mielestä kaikki ylimääräiset ulkomaalaiset voi jäädä himaan. Mahdollisimman kotimainen joukkue on avain voittoon. Viime kaudella niitä ulkomaisia pyöri tuolla 11 kappaletta - ei ole hyvä tämä!
Vastaavasti mun mielestäni kaikki ylimääräiset pelaajat voivat jäädä himaan - passista riippumatta!

Eihän se nyt voi olla passista kiinni keitä tuolla kentällä roikotetaan? Jos otetaan esimerkiksi vaikkapa Marko Virtala - tai samanhintainen (tai jopa halvempi) ulkomaalainen, joka kuitenkin hoitaa roolinsa Virtalaa paremmin => palkataan Virtala, koska hänellä on Suomen passi.

Kolmospariin saisi tämän hetkisillä markkinoilla suht halvalla Liigassa pelanneen peruspakin. Täälläkin joku on maininnut nimen Patrik Parkkonen, hän vaikka esimerkkinä.
Kelpaisi erinomaisesti tännekin suuntaan!
Patrik Parkkonen 2+1 vuotisella pahvilla vs Otto Honkaheimo yksivuotisella => ei tarvitsisi edes miettiä.

En tiedä olisiko kusemista 20 pisteen Pikkaraisen muroihin, mutta olisihan toi kova nelonen Moisio - Virtanen - Pikkarainen. Uskoisin myös jonkin näköiseen pistepotentiaaliin ja jopa tylsistä tiistai SaiPoista tulisi action täyteisiä myllyjä.
On se kyllä aika kusemista! Kyllä mä näkisin mielelläni Pikkaraisen vähintään kolmosketjussa on se malli sitten melkein mitä tahansa:
Siiki - Vainiola - Pikkarainen
Kallio - Vainiola - Pikkarainen
Ahtola - Kumeliauskas - Pikkarainen jne.

Hyökkäykseen ei mun mielestä tarvita enää ketään, paitsi Kallio. Kaikki santapaperit on poissa meidän omien junnujen (Virta, Siiki, Vähätalo) peliajasta. Oiva nelosen laituri löytyisi tuolta TuTostakin, nimittäin se Rasmus Kulmala. Oli selkeästi paras viime kauden nelosen laitureista. Sinmeni kuiteski.
Mun käsittääkseni meiltä ei ole junnuista kasvamassa yhtään santapaperia. Joku Kulmala, Siiki tai Virta ovat todennäköisesti harvinaisen käyttökelvottomia esim. alivoimilla. Moisio-Virtanen -kaksikko varmasti hoitaa sen ensimmäisen av-vaihdon, Pikkarainen-Koskiranta ehkä toisen, mutta entäs sitten? Lyödäänkö alivoimille porukkaa tulosyksiköistä vai noita mainitsemiasi junnuja? Junnuista esim. Manu Honkanen olisi voinut olla sellainen, jonka mä olisin ehkä halunnut nähdä santapaperina nelosen oikeassa laidassa. Tapparaan meni kuitenkin!

Rantasen palkka about 70k ja siirtokorvaus 200k. Kyllähän tolla Smolen saisi. Ja jos meillä menee hyvin kausi, niin ei noita kesken kauden tulevia hätähankintoja tarvita lainkaan. Rahat kassaan pahan päivän varalle ja/tai pakistoon.
Mitä Smolella jos siellä olisi samassa scenariossa hommattu jo ulkopuolisella rahoituksella Kallio?

Ei jääkiekkojoukkueessa kaikki voi olla maalintekijöitä tai kapellimestareita. Menestyvässä joukkueessa tarvitaan myös näitä nimettömiä duunareita ja... kyllä heillekin pitää maksaa palkkaa. On paljon jääkiekkoilijoita, joiden nimi ei koko uran aikana näy isoissa otsikoissa, mutta he ovat kullanarvoisia joukkueilleen. Parhaimmat näistä myös tiedostavat oman arvonsa ja he myös osaavat pyytää ammattitaidostaan asiallisen korvauksen. Jostain syystä HIFK:n junnutuotanto on siitä merkillistä, että sieltä näitä helmiä tuntuu putkahtelevan tasaisin väliajoin.

Siim Liivik, Robert Rooba, Micke-Max Åsten (kyllä!!!), Teemu Tallberg, Otto Karvinen, Robert Nyholm, Max Wärn...

Mun mielestäni TPS:n junnuista ei ole aikoihin (koskaan?) tullut tällaisia isokokoisia perushyökkääjiä, joiden ei ole tarkoitustakaan kivuta kolmosketjua korkeammalle. Jos meidän junnuista tulisi vuosittain 1-2 tällaista potentiaalista santapaperia, niin en mä siinä tapauksessa täällä ruikuttaisi niiden hankkimisen perään. Missä ovat kaikki luistelutaitoiset TPS-junnuhyökkääjät, jotka ovat parikymppisinä sellaisia 185+cm/90+kg ja puolihulluja? Ei se paljoa naurata, jos/kun siellä nelosen laidassa on 172cm/71kg polkukone Rasmus Kulmala, joka säikkyy omaa varjoaankin. Ei tuollaisten pelaajien paikka ole SM-liigajoukkueen nelosketjussa, vaan joko potentiaalin riittäessä ylempänä tai potentiaalin loppuessa kesken poissa joukkueesta.


Rosteri on vajaa tossa skenaariossa siitä syystä, että tollaiseksi jotkut ovat sitä täällä huhuilleet. Yksi pakki ja ehkä Kallio ja homma on pulkassa. Jos homma tohon jää, niin silloin on kyseessä yksinkertaisesti budjettikysymys. Mitä tarkoitat käyttämättömällä budjetilla? Siis budjetti on meiän toimarin mukaan 2 miljoonaa euroa. Eikö tossa muka ole pelaajia 2 miltsin edestä? Perrin, Spina, Nummelin, Tallinder on jo milli.
Käyttämättömällä budjetilla tarkoitin sitä, että Lassila ja Rantanen ovat edelleen sopimuksenalaisia pelaajia. Näin ollen heille ollaan tuosta budjetista jo laskettu tietty osuus. Jos he eivät nyt jostain syystä pelaisikaan sopimuksistaan huolimatta TPS:ssa kaudella 2015-16, niin luonnollisesti heidän osuutensa tuosta budjetista jää käyttämättömäksi.

Vai... oletatko sä, että Lassilan ja Rantasen palkkakustannukset on jo nyt laskettu budjetin päälle sillä periaatteella, että "heidät kuitenkin myydään ennen kauden alkua"?
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis nimenomaan aivotärähdykseenhän ovat Kumeliauskasin kaksi edellistä kautta päättyneet.

Eikös se saanut jossain vaiheessa jonkun viillon käteen tai jalkaan? Tällästä oon muistelevinani.

Aika heikosti menee, jos satatonnia on liikaa joukkueen selkeään vahvistamiseen. Selkeällä vahvistamisella viittaan tässä nyt siihen, että sun mukaasihan toi satatonttua riittäisi joukkueen pakiston nostamiseen "keskinkertaisesta" => "kestää vertailun mihin tahansa liigajoukkueeseen".

No voi olla, että toi keskinkertainen oli vähän epämääräsesti sanottu. Sijojen perusteella sanoisin, että se kolmosparin 100 tonnin pakki nostaisi puolustuksen sijoilta 4-6 sijoille 1-3, ainakin tässä nykyisessä tilanteessa. Enkä siis tarkoita, että Tepsin pakisto olisi tämän jälkeen top 3 (voi se ollakkin), mutta ei sentään jäädä valovuotta niistä jälkeen (TAP, KÄR, IFK). Kyllähän siinä todella iso ero on jos siellä oman maalin edustalla häärii 12min per peli Friman tai sitten Honkaheimo. Ei tarvis Lassilankaan valutella ripulia lahkeista, jos siinä olisi pelimies parhaassa iässä 600 sm-liigaottelun kokemuksella.

Vastaavasti mun mielestäni kaikki ylimääräiset pelaajat voivat jäädä himaan - passista riippumatta!

Eihän se nyt voi olla passista kiinni keitä tuolla kentällä roikotetaan? Jos otetaan esimerkiksi vaikkapa Marko Virtala - tai samanhintainen (tai jopa halvempi) ulkomaalainen, joka kuitenkin hoitaa roolinsa Virtalaa paremmin => palkataan Virtala, koska hänellä on Suomen passi.

Mun mielestä olisi parasta olla mahdollisimman kotimainen joukkue ja ulkomaalaiset ovat niitä hankintoja, joita hankitaan, kun kotimaisia hyviä pelaajia ei ole saatavilla. Mulla ei ole mitään nykyisiä ulkomaalaisia vastaan, koska kaikki tuovat jotain lisää. Olisiko ollut 13-14, kun ykkösketju oli täynnä ulkkareita ja heidän harteilleen laitettiin kaikki. Miksei heidän tilalleen voinut ottaa liigajyriä, jotka ovat tehneet sen 30p viime kausilla? Siihen ehkä pari täsmähankintaa "Morrisonn" ja "Pare", niin oltaisiin silloinkin sijoituttu paljon paremmin. Nyt noissa ketjukaavailuissa olen pyrkinyt pitämään ulkomaalaiset poissa samoista ketjuista, jottei tällästä "me pelataan 30min ja ylivoimat" pääse syntymään. Yhteen hiileen puhaltamista ja joukkuepeliä tarvitaan enemmän kuin kasaa yksilöitä.

Mitä Smolella jos siellä olisi samassa scenariossa hommattu jo ulkopuolisella rahoituksella Kallio?

Ei jääkiekkojoukkueessa kaikki voi olla maalintekijöitä tai kapellimestareita. Menestyvässä joukkueessa tarvitaan myös näitä nimettömiä duunareita ja... kyllä heillekin pitää maksaa palkkaa.

Siis ei mitään. Tarkoitin, että Rantasesta saaduilla rahoilla saisi pelaajan luokkaa "Smolenak". Sehän nyt olisi typerin hankinta, mitä kukaan voi tässä vaiheessa keksiä. Hyökkäys on mun mielestä ihan tarpeeksi hyvä taistelemaan vaikka mitaleista, nyt se puolustus kuntoon.

Niin no jos puhutaan tosta hyökkäyksestä, niin kyllä siellä maksetaan palkkaa. Etenkin nelosketju kuittaa ihan kivasti verrattuna esim. viime kauteen. Vielä tosta Pikkaraisen muroihin kusemisesta. Se olisi kyllä paras tapa roolittaa joukkue, jos Pikkarainen olisi nelosessa. Kyllä toi nelonen pisteitäkin tekisi ja ottaisi ilmoja pois vastustajan pakeilta. Ei me voida neloseen heittää Siikiä tai Virtaa.


Siim Liivik, Robert Rooba, Micke-Max Åsten (kyllä!!!), Teemu Tallberg, Otto Karvinen, Robert Nyholm, Max Wärn...

Mun mielestäni TPS:n junnuista ei ole aikoihin (koskaan?) tullut tällaisia isokokoisia perushyökkääjiä, joiden ei ole tarkoitustakaan kivuta kolmosketjua korkeammalle. Jos meidän junnuista tulisi vuosittain 1-2 tällaista potentiaalista santapaperia, niin en mä siinä tapauksessa täällä ruikuttaisi niiden hankkimisen perään. Missä ovat kaikki luistelutaitoiset TPS-junnuhyökkääjät, jotka ovat parikymppisinä sellaisia 185+cm/90+kg ja puolihulluja? Ei se paljoa naurata, jos/kun siellä nelosen laidassa on 172cm/71kg polkukone Rasmus Kulmala, joka säikkyy omaa varjoaankin. Ei tuollaisten pelaajien paikka ole SM-liigajoukkueen nelosketjussa, vaan joko potentiaalin riittäessä ylempänä tai potentiaalin loppuessa kesken poissa joukkueesta.

Ei sillä koolla ole hirveästi merkitystä. Matti Lamberg on loistava nelosketjun laituri Liigaan ja kokoa 178/75. Eri mieltä case Kulmalasta. Loistava alivoimalla ja todella luisteluvoimainen kahdensuunnan pelaaja. Fysiikka kuntoon ja siinä on the man meille moneksi vuodeksi. Kulmala pystyy myös tekemään peliä eli jos siinä olisi ketjukavereina Pikkarainen ja Virtanen, niin tossa olis kaikille 20pojoa mieheen täysin mahdollista.

Käyttämättömällä budjetilla tarkoitin sitä, että Lassila ja Rantanen ovat edelleen sopimuksenalaisia pelaajia. Näin ollen heille ollaan tuosta budjetista jo laskettu tietty osuus. Jos he eivät nyt jostain syystä pelaisikaan sopimuksistaan huolimatta TPS:ssa kaudella 2015-16, niin luonnollisesti heidän osuutensa tuosta budjetista jää käyttämättömäksi.

Vai... oletatko sä, että Lassilan ja Rantasen palkkakustannukset on jo nyt laskettu budjetin päälle sillä periaatteella, että "heidät kuitenkin myydään ennen kauden alkua"?

Oletan, että Lassilan palkka menisi päällekkäin Kallion kanssa ja Rantasesta jäävät pennoset menisi sinne arkun pohjalle. Tossa skenaariossa ei tosin ollut Kalliota, mutta siksi se olikin worst case.

Lasketaas se pelaajabudjetti tähän asti, niin saat selkoa missä mennään:
Ahtola - Perrin - Tukonen 610
X - Koskiranta - Spina 340
Kume - Vainiola - Virta 140
Moisio - Virtanen - Pikkarainen 240

Keskitalo - Nummelin 330
Forsström - Tikkanen 150
Friman - Eronen 30

Lassila - Setänen 250

Tähän mennessä mennyt siis 2.090.000.00€ pelaajabudjetti on tasan 2.000.000.00€ tohon lisätään vielä 250 kuittaava ykköspakki, 100 tienaava Mojzis/Honkaheimo ja 150 tienaava Kallio. Silloin pelaajabudjetti olisi jo 2.590.000.00€. Milläs toi nyt saadaan alas 2 miljoonaan? Toivottavasti ei tule ikäviä yllätyksiä. Osaan jo kuvitella, että Honkaheimo onkin meidän "Tallinder", Kallio ei tule ja Mojzis tulee lainasopparilla vetämään pari viikkoa kauden alusta. Yllätys-Shopparina tulee Järventie. Lassila myydään Jokereihin luukkuvahdiksi. Hyvin meni taas.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös se saanut jossain vaiheessa jonkun viillon käteen tai jalkaan? Tällästä oon muistelevinani.
Luistimenviillon käteen Kumeliauskas sai harjoituspelissä Tapparaa vastaan ennen ensimmäistä TPS-kauttaan. Kauden päättäneet vammat ovat olleet aivotärähdyksiä. Ensimmäisen aivotärähdyksen jälkeen Kumeliauskas ei pystynyt aloittamaan minkäänlaista harjoittelua puoleen vuoteen. Ei ole tietoa ainakaan minulla miten toisesta tärskystä toipuminen on edennyt, mutta tuskin ainakaan nopeammin. Johan se tärskykin syksyllä tuli.
 

Ludek

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Luistimenviillon käteen Kumeliauskas sai harjoituspelissä Tapparaa vastaan ennen ensimmäistä TPS-kauttaan. Kauden päättäneet vammat ovat olleet aivotärähdyksiä. Ensimmäisen aivotärähdyksen jälkeen Kumeliauskas ei pystynyt aloittamaan minkäänlaista harjoittelua puoleen vuoteen. Ei ole tietoa ainakaan minulla miten toisesta tärskystä toipuminen on edennyt, mutta tuskin ainakaan nopeammin. Johan se tärskykin syksyllä tuli.
Tämän toisen tärskyn jälkeen kukaan ei halunnut ottaa mitään riskejä ja kun TPS:n tilanne keväällä oli jo tammikuun jälkeen toivoton, niin Kumeliauskas sai senkin vuoksi toipua kunnolla pelikuntoon. Ymmärtääkseni hän on nyt siinä kunnossa, että hän pystyy jälleen pelaamaan. Tokikin pitkä pelaattomuus jättää jälkensä ja ensimmäiset jäätreenit ja toivottavasti myös matsit pitää vetää tiukasti omaa kroppaa ja pääkoppaa kuunnellen. Totta, seuraava paha aivotärähdys voi heittää jopa uran jatkumisen vaakalaudalle. Peukut pystyyn, että tämä meidän liettulaisvahvistus saisi pelata nyt ilman loukkaantumisia ja näyttää osaamistaan. Hänessä on potentiaalia ja taitoa reilusti jopa kakkossentteriksi jos kaikki sujuu jatkossa ilman ongelmia.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
No voi olla, että toi keskinkertainen oli vähän epämääräsesti sanottu. Sijojen perusteella sanoisin, että se kolmosparin 100 tonnin pakki nostaisi puolustuksen sijoilta 4-6 sijoille 1-3, ainakin tässä nykyisessä tilanteessa. Enkä siis tarkoita, että Tepsin pakisto olisi tämän jälkeen top 3 (voi se ollakkin), mutta ei sentään jäädä valovuotta niistä jälkeen (TAP, KÄR, IFK). Kyllähän siinä todella iso ero on jos siellä oman maalin edustalla häärii 12min per peli Friman tai sitten Honkaheimo. Ei tarvis Lassilankaan valutella ripulia lahkeista, jos siinä olisi pelimies parhaassa iässä 600 sm-liigaottelun kokemuksella.
Mä en nyt vieläkään oikein pysynyt kärryillä tässä sun ajatuksenjuoksussasi!

Siis yksi kolmosparin ottohonkaheimo nostaisi (henriktallinderilla ja tomasmojzisilla jo vahvistetun) TPS-pakiston sijoilta 4-6 sijoille 1-3, mutta TPS:n pakisto ei tästä huolimatta olisi vertailussa muihin kärkijoukkueisiin TOP3? Tarkoittanet siis yksinkertaisimmillaan sitä, että sillä ottohonkaheimolla vahvistettu pakisto nousisi selkeästi muiden keskikastin joukkeiden pakistojen ykköseksi - välittömästi TOP3-pakistojen kantaan, mutta kuitenkin näitä heikommaksi?

Yhtä kaikki mä yritän nyt sulatella noita sun sanankäänteitäsi. Siitä olemme yhtä mieltä, että kolmosparissa Otto Honkaheimo olisi parempi vaihtoehto kuin Niklas Friman. Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että noin selkeän vahvistuksen ollessa kyseessä se satatonnia kannattaisi kaivaa esille eikä jäädä voivottelemaan, että "rahat on loppu". Kun UTJ on löytänyt sen joukkuetta vahvistavan pelaajan, päävalmentaja hyväksynyt vahvistuksen ja TJ on ilmoittanut rahojen olevan loppu, niin viimeistään siinä vaiheessa myynti- ja markkinointiosaston pitää kääriä hihat ja kaivaa ne tarvittavat rahat. Luonnollisesti parempi olisi, jos M&M-osasto olisi suorittanut työnsä jo etukäteen, mutta TPS:n tapauksessa se lienee turha toive.

Mun mielestä olisi parasta olla mahdollisimman kotimainen joukkue ja ulkomaalaiset ovat niitä hankintoja, joita hankitaan, kun kotimaisia hyviä pelaajia ei ole saatavilla. Mulla ei ole mitään nykyisiä ulkomaalaisia vastaan, koska kaikki tuovat jotain lisää. Olisiko ollut 13-14, kun ykkösketju oli täynnä ulkkareita ja heidän harteilleen laitettiin kaikki. Miksei heidän tilalleen voinut ottaa liigajyriä, jotka ovat tehneet sen 30p viime kausilla? Siihen ehkä pari täsmähankintaa "Morrisonn" ja "Pare", niin oltaisiin silloinkin sijoituttu paljon paremmin.
Mä olen ollut aina sitä mieltä, että pelaajan syntymäpaikka saa olla Moisio, Maine, Myanmar tai vaikka Mars, kunhan osaa pelata jääkiekkoa.

Olisikohan ollut tosiaan kausi 2013-14, kun Paren, Sextonin ja Willsien harteille laitettiin kaikki? Syyhän oli niinkin yksinkertainen, että alaketjut olivat silloin niin täynnä kotimaista paskaa, jotka eivät pystyneet pisteidentekoon. Koskiranta, Lucenius, Miettinen, Sointu... Jokainenhan näistä oli sellaisia kotimaisia liigajyriä, joilta oli rehellisesti lupa odottaa 30+ pistettä kyseisellä kaudella. Niin vain 2/3 kaudesta pelannut Niclas Lucenius oli kotimaisista ainoa, joka tuon rajan rikkoi. Suuri osa näistäkin tehopisteistä tuli sen jälkeen, kun kausi oli jo menetetty ja edestä oltiin myyty Pare, Sexton ja Willsie. Oliko tämäkin sitten "ulkkarien" (vittu mikä sana!) syytä?

Kaudella 2013-14 Francis Pare ja Dan Sexton tekivät tehopisteitä (ja joukkueelleen maaleja), kun he saivat sitä peliaikaa. Aivan vastaavasti suomalaisista voidaan ajatella jonkun Ilari Filppulan tai Niclas Luceniuksen tekevän sitä enemmän tehopisteitä (ja joukkueelleen maaleja), mitä enemmän he saavat peliaikaa. Onko se nyt sitten ykkösketjun tehopelaajan passin kannessa lukevasta maasta kiinni kuinka paljon alemmissa ketjuissa olevat pelaajat tekevät tehopisteitä?

Nyt noissa ketjukaavailuissa olen pyrkinyt pitämään ulkomaalaiset poissa samoista ketjuista, jottei tällästä "me pelataan 30min ja ylivoimat" pääse syntymään. Yhteen hiileen puhaltamista ja joukkuepeliä tarvitaan enemmän kuin kasaa yksilöitä.
Siis mikä erottaa oman joukkueensa eteen kaiken tekevän joukkuepelaajan ja omaan pussiinsa pelaavan yksilöpelaajan toisistaan?

Mä olen aina tiennyt sen, että Suomen passi on yllättävän vaikutusvaltainen paperi tuolla maailmalla. Sillä - kuten myös Iso-Britannian ja Ruotsin passeilla - aukeaa todella monia ovia. Silti joillakin on edelleen vahva usko siihen, että Suomen passi tekee jääkiekkoilijoistakin parempia joukkuepelaajia kuin jonkun toisen maan passi. Mä uskon siihen, että nöyriä joukkuepelaajia sekä itsekkäitä soolopelaajia löytyy ihan taskussa olevasta passista riippumatta.

Miten nyt esim. Jerry Ahtola ja Dave Spina eroavat tässä suhteessa toisistaan? Jos jompikumpi heistä päättää ensi kaudella pelata sen 30min + ylivoimat, niin ei kai se nyt ole taskussa olevasta passista kiinni? Sehän on valmentajan asia kellottaa pelaajille sopivan mittaiset vaihdot ja laittaa asiassa sooloilevat pelaajat takaisin ruotuun. Jos valmentaja ei tällaista asiaa saa kuriin, niin hän A) on joko epäpätevä tai B) hän hiljaisesti hyväksyy tämänkaltaisen toiminnan pelaajiltaan.

Vielä tosta Pikkaraisen muroihin kusemisesta. Se olisi kyllä paras tapa roolittaa joukkue, jos Pikkarainen olisi nelosessa. Kyllä toi nelonen pisteitäkin tekisi ja ottaisi ilmoja pois vastustajan pakeilta. Ei me voida neloseen heittää Siikiä tai Virtaa.
Ilkka Pikkarainen on "liian hyvä" pelaaja neloseen. Tai siis mielelläni minäkin näkisin sellaisen tilanteen, että joukkueen depth chart olisi niin syvä, että Pikkaraisen paikka olisi nelosessa. Se vain tarkoittaa sitä, että meillä pitäisi ensin olla kuusi kovemman kaliiberin laitahyökkääjää. Ainoa scenario, jossa mä näen näin käyvän, on se, että edellä olisi Ahtola, Kallio, Rantanen, Spina, Tukonen sekä Siiki/Virta tulosyksiköissä. Joku hahmotelma, että Pikkarainen neloseen ja Tadas Kumeliauskas kolmosen laitaan ei vain käy mun järkeeni.

Siitä olemme yhtä mieltä, että Oskari Siiki tai Patrik Virta nelosessa olisivat aivan väärissä paikoissa. Heille - kuten Pikkaraisellekin - on löydyttävä paikkaa ylempää. Tämä taas pitää yhden ruudun avoimena santapaperiosastolla. Pikkaraisella on toki vahvuuksia pelata kyseisellä osastolla, mutta tällöin hänen muut hyvät ominaisuutensa menisivät selkeästi hukkaan. Juuri tästä syystä mä ihmettelenkin, miksi sille osastolle ei kannattaisi hankkia vielä yhtä alan erikoismiestä.

Suora kysymys: jos Ilkka Pikkarainen sijoitetaan kolmosketjuun tai ylemmäs, niin kenet nykyrosterista näkisit nelosessa Patrik Moision ja Jonne Virtasen ketjun kolmantena lenkkinä?

Ei sillä koolla ole hirveästi merkitystä. Matti Lamberg on loistava nelosketjun laituri Liigaan ja kokoa 178/75. Eri mieltä case Kulmalasta. Loistava alivoimalla ja todella luisteluvoimainen kahdensuunnan pelaaja. Fysiikka kuntoon ja siinä on the man meille moneksi vuodeksi. Kulmala pystyy myös tekemään peliä eli jos siinä olisi ketjukavereina Pikkarainen ja Virtanen, niin tossa olis kaikille 20pojoa mieheen täysin mahdollista.
Matti Lambergia juuri kehuinkin jossain toisessa ketjussa!

Tuota... jos Rasmus Kulmala kerran on näin hyvä, niin miksi hän pelaa kaudella 2015-16 TuTo:ssa? Kuinka voi olla mahdollista, että yksikään toinen liigajoukkue ei napannut TPS:n hylkäämää Kulmalan tapaista luisteluvoimaista kahden suunnan pelaajaa, joka on lisäksi loistava alivoimalla?

Oletan, että Lassilan palkka menisi päällekkäin Kallion kanssa ja Rantasesta jäävät pennoset menisi sinne arkun pohjalle. Tossa skenaariossa ei tosin ollut Kalliota, mutta siksi se olikin worst case.
Vajaata worst case -rosteria ihmettelinkin!

Tuossa worst case scenariossahan ei ollut Teemu Lassilaa eikä Tomi Kalliota, joiden palkat todennäköisesti olisivat kohtuullisen verrannolliset keskenään. Lassilalle ollaan budjetista jo lohkottu tietty osuus. Teoreettisesti Lassilan häipyessä ja Kallion jäädessä tulematta Lassilan osuus budjetista menee minne? Pitäisikö siis mielestäsi TPS:n lähteä kilpaurheilusarjaan tuolla hahmottelemallasi worst case -rosterilla ja jättää sinne arkun pohjalle noin puoli miljoonaa (Lassilan palkka + korvaus sopimuksen irtisanomisesta ja Rantasen palkka + kasvattajakorvaus) mätänemään? Tuon summan järkevästi käyttämällä on mahdollista saada jopa neljä-viisi asiallista pelimiestä, mutta kuitenkin kilpaurheilusarjaan pitäisi lähteä tuollaisella worst case -rosterilla?
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä en nyt vieläkään oikein pysynyt kärryillä tässä sun ajatuksenjuoksussasi!

Siis yksi kolmosparin ottohonkaheimo nostaisi (henriktallinderilla ja tomasmojzisilla jo vahvistetun) TPS-pakiston sijoilta 4-6 sijoille 1-3, mutta TPS:n pakisto ei tästä huolimatta olisi vertailussa muihin kärkijoukkueisiin TOP3? Tarkoittanet siis yksinkertaisimmillaan sitä, että sillä ottohonkaheimolla vahvistettu pakisto nousisi selkeästi muiden keskikastin joukkeiden pakistojen ykköseksi - välittömästi TOP3-pakistojen kantaan, mutta kuitenkin näitä heikommaksi?

Tarkoitin siis, että se kestää vertailun noihin 1-3 sijalla oleviin joukkueisiin. Vähän kuin on täydellisen kokoisia kondomeita ja sitten niitä jotka vähän puristaa, mutta kestää maaliin asti. Tällä hetkellä meillä on aivan väärän kokoinen.

Yhtä kaikki mä yritän nyt sulatella noita sun sanankäänteitäsi. Siitä olemme yhtä mieltä, että kolmosparissa Otto Honkaheimo olisi parempi vaihtoehto kuin Niklas Friman. Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että noin selkeän vahvistuksen ollessa kyseessä se satatonnia kannattaisi kaivaa esille eikä jäädä voivottelemaan, että "rahat on loppu".

Sanankäänne tai luetun ymmärtäminen. Miten sen nyt ottaa. Joka tapauksessa koko ajan näitä vahvistuksia löytyisi joka tontille. Ihan varmasti löytyisi Lassilalle kokeneempi kirittäjä, kolmosketjuun parempi sentteri, Tukosen paikalle joku kokeneempi korvaaja joka ei ole aina lasaretissa, kakkospariin parempi pakki kuin Mojzis tai neloseen se santapaperi. Vahvistuksia löytyy aina, kunnes olemme Minnesota Wildin tasolla. Yksi asia myös Honkaheimon kohdalla on hänen kiinnostuksensa tulla Tepsiin. Mitäpä jos sopimustarjous tulee jostain paremmasta joukkueesta ja se on vielä rahallisesti isompi? Pitääkö Tepsin tähänkin vastata kun tuskin on rahaa edes nykyisiin sopimuksen alaisiin pelaajiin ja turpaan tulee talouspuolella ennakoidusti jopa miljoona euroa?

Mä olen ollut aina sitä mieltä, että pelaajan syntymäpaikka saa olla Moisio, Maine, Myanmar tai vaikka Mars, kunhan osaa pelata jääkiekkoa.

Olisikohan ollut tosiaan kausi 2013-14, kun Paren, Sextonin ja Willsien harteille laitettiin kaikki? Syyhän oli niinkin yksinkertainen, että alaketjut olivat silloin niin täynnä kotimaista paskaa, jotka eivät pystyneet pisteidentekoon. Koskiranta, Lucenius, Miettinen, Sointu... Jokainenhan näistä oli sellaisia kotimaisia liigajyriä, joilta oli rehellisesti lupa odottaa 30+ pistettä kyseisellä kaudella.


Siis mikä erottaa oman joukkueensa eteen kaiken tekevän joukkuepelaajan ja omaan pussiinsa pelaavan yksilöpelaajan toisistaan?

Kyllä kai ne olisi pystyneet pisteiden tekoon, jos olisivat saaneet enemmän kuin pari minuuttia per peli aikaa tehdä niitä pisteitä. Joukkue tarvitsee johtajia eikä pomoja, niin kuin nämä ulkkarit olivat. Silloinhan pukukoppi jakaantui kahteen leiriin: Hyviin ja Paskoihin. Hyvissä oli nämä 30 minuuttia per peli kellottavat Tepsin logoon perseensä pyyhkivät punaniskat ja Paskoissa kotimaiset liigajyrät, jotka vain katsoivat vaihtoaitiosta, kun Hyvät pelasivat. Hyvien leirissä oli 5 pelaajaa, eli se meidän ykköskenttä. Ei viidellä pelaajalla päästä pudotuspeleihin luulis sun sen ymmärtävän.

Simppelisti oman joukkueensa eteen kaiken tekevä joukkuepelaaja antaa 110% joka vaihdossa, blokkaa laukauksia ja kunnioittaa joukkuetovereitaan. Yksilöpelaaja laittaa selkänsä suoraksi kun menettää vastustajan sinisellä kiekon, ei vie taklauksia loppuun, ei syöttele, ei ajattele muuta kuin omaa etuaan ja hakee esim. Sextonin tapauksessa Tepsistä ponnahduslauttaa rahakkaimpiin Liigoihin. Ei siinä mitään, jos on tavoitteet korkealla, mutta ensin se joukkueen etu ja sitten vasta oma.

Miten nyt esim. Jerry Ahtola ja Dave Spina eroavat tässä suhteessa toisistaan? Jos jompikumpi heistä päättää ensi kaudella pelata sen 30min + ylivoimat, niin ei kai se nyt ole taskussa olevasta passista kiinni?

No siis nämä pelaajat eroavat muutenkin toisistaan todella paljon, joten aika tyhmä kysymys. Ei se passissa oleva maa kaikkea kerro, vaan myös pään sisällä olevat asiat. Usein kuitenkin jos passissa on CAN tai USA, on kyseessä tälläinen omaan purkkiinsa pelaava yksilö. Poikkeustapauksia on esim. toi meillä pelannut Francis Pare. Kuitenkin hän päätti liittyä Hyvien sakkiin, koska oli taidoiltaan helvetin hyvä. Lisäksi Suikkasen kanssa taisi olla jotain vääntöä jne. -- Ahtola on kahdensuunnan hyökkääjä, joka kykenee tekemään myös maaleja. En ylläty jos Ahtola blokkaa pari laukausta ja menee antamaan poikkaria, jos joku antaa lumipesun Lassilalle vihellyksen jälkeen.

Spina taas... Noh... Tämä on Dan Sexton vol. 2. Taidoiltaan huippuluokkaa, mutta pahana päivänä kiukutteleva persereikä. Kyllä jokainen joukkue kestää yhden Spinan, koska ei Spina voi yksin tehdä kaikkea. Tosiaan Spina tulee ensi kaudella suoristamaan selkänsä, ei puolusta kuin toisella kädellä, ei taklaa vaikka olisi hyvä paikka siihen. Yllätyn todella paljon ja nostan hattua, jos edes yhden laukauksen blokkaa. Pistepotentiaali on kuitenkin iso ja toivon Spinalle onnistunutta aikaa Tepsissä. Haluan rakastaa tätä pelaajaa, mutta en vain jaksa jos ei välitä joukkueestaan yhtään. Spina on kaikilta ominaisuuksiltaan vähän kuin Zach Parise. Parise on vain syntynyt johtajaksi ja joukkuepelaajaksi, Spina pukukopin pomoksi ja yksilöpelaajaksi. Lisäksi Parise taklaa joka kerta kun saa siihen mahdollisuuden, koko ei ole este edes änärissä, miksi Spinalla olisi Liigassa?

Ilkka Pikkarainen on "liian hyvä" pelaaja neloseen. ... Tadas Kumeliauskas kolmosen laitaan ei vain käy mun järkeeni.

Siitä olemme yhtä mieltä, että Oskari Siiki tai Patrik Virta nelosessa olisivat aivan väärissä paikoissa. Heille - kuten Pikkaraisellekin - on löydyttävä paikkaa ylempää. Tämä taas pitää yhden ruudun avoimena santapaperiosastolla. Pikkaraisella on toki vahvuuksia pelata kyseisellä osastolla, mutta tällöin hänen muut hyvät ominaisuutensa menisivät selkeästi hukkaan. Juuri tästä syystä mä ihmettelenkin, miksi sille osastolle ei kannattaisi hankkia vielä yhtä alan erikoismiestä.

Suora kysymys: jos Ilkka Pikkarainen sijoitetaan kolmosketjuun tai ylemmäs, niin kenet nykyrosterista näkisit nelosessa Patrik Moision ja Jonne Virtasen ketjun kolmantena lenkkinä?

Samaa mieltä Pikkaraisesta. Vähän sattuisi sydäntä laittaa hänet neloseen. Onhan Pikkarainen oikeassa moodissa helvetin kova agitaattori ja hyökkäysvoimainen pelaaja. Oikeat ketjukaverit vain puuttuu ja tosiaan sinne neloseen se laituri korvaamaan Pikkaraista. Miksei Kumeliauskas voisi pelata kolmosen laidassa? Mitä väliä pelaako Kume laidassa vai keskellä? Vainiola on mielestäni todella jumittunut sentteriksi, siksi pitäisin hänet siinä keskellä. Oikeastaan kun enemmän ajattelee, niin Tadas ja VVV voisi olla oikeasti toimiva kombo. Tadas muistuttaa mielestäni ominaisuuksiltaan ja kooltaan vahvasti Rantasta. Potentiaalia on vaikka mihin, pysyis nyt vaan ehjänä. Miksi se Tadas pitää jättää rotaatioon, kaveri veti viime kaudella 0,5 ppg.

Nykyrosterissa näkisin siinä Julius Vähätalon. Jos sun tarkoittama santapaperi on tasoa Otto Karvinen, en nää tässä mitään tarvetta lähteä semmosta hankkimaan. Jari Sailio olisi sopinut kuin nyrkki ohimoon, mutta ei kelvannut. Oli Alikoskeakin, mutei.

Matti Lambergia juuri kehuinkin jossain toisessa ketjussa!

Tuota... jos Rasmus Kulmala kerran on näin hyvä, niin miksi hän pelaa kaudella 2015-16 TuTo:ssa? Kuinka voi olla mahdollista, että yksikään toinen liigajoukkue ei napannut TPS:n hylkäämää Kulmalan tapaista luisteluvoimaista kahden suunnan pelaajaa, joka on lisäksi loistava alivoimalla?

Oikeaa miestä kehuit! Äijä taklaa hemmetin kovaa ja harmittaa, ettei pelaa meillä.

Hyvä kysymys, uskon että tommonen on vähän paha skoutata. Nykyisin myös monet liigaseurat ottavat nelosketjuunsa omia junioreitaan. Ei kai TPS ole Kulmalaa hylännyt? Kulmala ilmeisesti yrittää saada enemmän kiekollista roolia, Tepsissä olisi juuri tälläinen kulmassa pyörivä pelaaja, joka voisi tulevaisuudessa kasvaa tervepäiseksi Matt Cookeksi. Kulmala pelasi tosi paljon alivoimia ja oli mielestäni todella hyvä niissä. Nopea pelaaja, joka pelaa logolleen eikä todellakaan pelkää fyysisiä kamppailuita, kuten sanoit aiemmassa viestissäsi. 10 kiloa lisää tarttis.

Tuon summan järkevästi käyttämällä on mahdollista saada jopa neljä-viisi asiallista pelimiestä, mutta kuitenkin kilpaurheilusarjaan pitäisi lähteä tuollaisella worst case -rosterilla?

Noi skenaariot oli sellaisia, joita pidän todennäköisinä. En itse tuollaista joukkuetta kokoisi, jos olisin ruorissa. Mutta jos Eskola tulisi sanomaan, että rahat loppu, niin ei kai siinä olisi paljoa vaihtoehtoja. Jos Eskola päättää pitää seuran kassassa ne rahat, niin se on hänen ja muiden siitä päättävien ihmisten asia. Tepsi on lähtenyt jo monta vuotta sarjaan keskeneräisellä rosterilla, mikä tossa poikkeaisi niistä muista?


Ja jos se ulkkari sana häiritsee liikaa, voin sen vaikka tulevissa viesteissäni sensuroida ihan ettei herran silmiä kirvele tai tule paha mieli.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Lasketaas se pelaajabudjetti tähän asti, niin saat selkoa missä mennään:
Ahtola - Perrin - Tukonen 610
X - Koskiranta - Spina 340
Kume - Vainiola - Virta 140
Moisio - Virtanen - Pikkarainen 240

Keskitalo - Nummelin 330
Forsström - Tikkanen 150
Friman - Eronen 30

Lassila - Setänen 250

Tähän mennessä mennyt siis 2.090.000.00€ pelaajabudjetti on tasan 2.000.000.00€
Musta tuntuu, että vähän yläkanttiin vetelet nyt näitäkin!

Rahastointimahdollisuus sekä verokauden ja liigapelaajan palkkakauden väliset erot tietysti sotkevat tarkempia laskelmia, mutta jonkinlaisia päätelmiä verotiedoista voidaan tehdä. Iltasanomat uutisoi ansiokkaasti SM-liigakiekkoilijoiden palkkoja vuodelta 2012 - ja Iltalehti vuodelta 2013.

01.11.2013 - IS: Verotettavat tulot vuodelta 2012
03.11.2014 - IL: Verotettavat tulot vuodelta 2013

Käytän luonnollisesti vuoden 2013 verotietoja, mutta joissain kohdin haen osviittaa myös verovuodelta 2012.

Jerry Ahtola - 102.961EUR
Eric Perrin - 212.399EUR
Lauri Tukonen - 156.605EUR

Ahtolan tulot vuodelta 2013 koostuvat käytännössä kokonaan Lukon kanssa solmitusta "kevät 2013 ja kausi 2013-14" -sopimuksesta, joten se lienee hyvin pitkälti myös se Ahtolan "todellinen" palkka yhdestä sopimuskaudesta. Tämän jälkeen Ahtola teki vuoden jatkosopimuksen kaudesta 2014-15 Raumalla, kunnes TPS teki miehen kanssa kahden vuoden sopimuksen kausista 2015-16 sekä 2016-17. Mihinkään huomattavaa palkankorotukseen en usko, joten 120.000EUR saattaisi hyvinkin olla lähellä totuutta.

JYP-osiossa Perrinin palkaksi arvioidaan 200.000-250.000EUR, joka on hyvinkin paikkaansapitävä verotietojen kanssa. Iltasanomat tosin uutisoi Perrinin tienaavan JYP:ssa jopa 290.000EUR, joka lienee yläkanttiin. Lisää vastaavia ylilyöntejä löytyy jatkossakin.

04.09.2014 - IS: SM-liigan palkkakuninkaat

JYP joutui luopumaan miehestä säästösyistä, joten voisin olettaa Perrinin olleen halukas jopa tulemaan palkassaankin vastaan voidakseen jatkaa Jyväskylässä. JYP ei kuitenkaan sopimusta jatkanut, joten Perrinin oli etsittävä työnantajaa muualta. Mikään ei siis puhu Perrinin palkankorotuksen puolesta - paremminkin palkka on saattanut jopa alentua. Pidättäydytään nyt kuitenkin lähellä noita verotuloja eli 225.000EUR.

Lauri Tukosen tienestit vuodelta 2013 koostuvat kahdesta erillisestä Lukko-sopimuksesta. Aika samoille ansioille (154.168EUR) pääsi myös Ville Vahalahti vuonna 2013, jolloin hänellä oli vielä kevätkauden voimassa sopimus TPS:n kanssa ja syyskaudella Lukon mies. Olettaisin näin, että minkäänlaista palkankorotustakaan Lukko ei Vahalahdelle tarjonnut. Vahan tienestit verovuodelta 2012 on 155.335EUR pelkillä TPS-sopimuksilla. Ville Vahalahti ei mennyt Lukkoon palkankorotuksen perässä - hän ei vain suostunut TPS:n tarjoamaan palkanalennukseen. Teen olettamuksen, että Lauri Tukosen TPS-sopimuksen palkka huitelee edelleen niillä samoilla hoodeilla eli joku 155.000EUR.

Ykkösketjun hinnaksi muodostuu näin 500.000EUR - ei 610.000EUR, kuten olit laskenut.

Tero Koskiranta - 107.774EUR
Dave Spina - N/A

Mä en ole oikein koskaan uskonut näihin puheisiin 200k:n Tero Koskirannasta eivätkä verotustiedotkaan sellaisia summia puolla. Verovuosi 2013 kattaa Koskirannan ensimmäisen kaksivuotisen TPS-sopimuksen.Tero Koskiranta on muuten mielestäni yksi potentiaalisimmista TPS-rahastosäästäjistä, joten Koskirannan todellinen palkkakustannus lienee hieman noita verotustietoja suurempi. Joku 150.000EUR kaudesta olisi mielestäni liioittelua, joten heitän nyt Koskirannan sopimuksen arvoksi 130.000EUR.

Dave Spinasta ei ole tietoja saatavilla. Tiedossa kuitenkin on, että SaiPa ei ensimmäisen kauden ulkomaalaishankinnoilleen yli sataatonnia maksa. 19 maalin kauden jälkeen palkankorotus on selviö, mutta ei nyt sentään mistään tuplista puhuta. Ehkä samat kuin Koskiranta - ehkä hieman enemmän? Heittäisin ne samat 130.000EUR Spinallekin.

Kakkosketjun hinta on toistaiseksi 260.000EUR - ei 340.000EUR, kuten olit laskenut.

Tadas Kumeliauskas - 10.142EUR
Ville-Vesa Vainiola - N/A
Patrik Virta - N/A

Tadas Kumeliauskas on erittäin halpa. Verotiedoissa 2013 näkyy Kumen syyskauden 2013 palkka. Tadaksella tosin alkaa uusi sopimuskausi, joka lienee hintavampi kuin ensimmäinen. Käyttäisin vertailukohtana vaikkapa JYP:n Yohann Auvitua vuosilta 2012 ja 2013. Hänen verotettavat tulonsa pyörivät siinä 35.000-40.000EUR paikkeilla. Todennäköisesti Tadaksen palkka pyörii enemmän tuolla skaalan alapäässä tai jopa alapuolella: 35.000EUR.

Mestis-jyrät eivät paljoa tienaa ainakaan välittömästi SM-liigaan noustuaan. Vuonna 2013 liigajyrä Marko Virtalan verotettavat ansiot olivat 44.792EUR, niin Ville-Vesa Vainiolan tienestit ovat oletettavasti pienemmät - maksimissaan 40.000EUR

Huhuissa pyörineeseen Patrik Virran 90k:n liigasopimukseen ei usko elävä Erkkikään. Verovuonna 2013 Teuvo Teräväisen verotettavat tulot olivat 87.643EUR - ja syyskaudella voimassa oli jo NHL-sopimus Chicago Blackhawksin kanssa. Verovuonna 2012 Teuvo Teräväistä verotettiin 57.169EUR tuloista. Sikäli mä uskon tuohon Patrik Virran 90k:n liigasopimukseen, mutta kyseinen summa kattanee molemmat sopimuskaudet. Patrik Virta siis 45.000EUR.

Kolmosketjun ehkä vieläkin yläkanttiin laskettu hinta on 120.000EUR - ei 140.000EUR, kuten olit laskenut.

Patrik Moisio - N/A
Jonne Virtanen - 62.979EUR
Ilkka Pikkarainen - 115.561EUR

Patrik Moision palvelukset eivät paljoa yli kahtakymppiä voi maksaa - tai sitten toimistolta pitää putoilla päitä! Ehkä 25.000EUR?

Jonne Virtanen kikkaili sopimussotkuillaan todennäköisesti palkankorotusta syyskaudella 2013. Tämän jälkeen vuoden siirto Lukkoon, josta paluu kotiin. Edes kohtuullisesti menneen Lukko-kauden (uran toiseksi parhaat pisteet btw.) en usko mihinkään suureen palkankorotukseen. Viimeisen JYP-sopimuksen ja Lukko-kauden arvoiksi arpoisin aivan maksimissaan sellaiset 75.000EUR. Heitetään Jonnelle nyt pyöreät 70.000EUR.

Ilkka Pikkaraisen verovuoden 2013 tulot koostuvat kahdesta erillisestä PEL-sopimuksesta. Samaten Pikkaraisen nykyinen sopimus on jo toinen vuoden pätkäsopimus TPS:n kanssa. Siinä samoilla huitteilla varmasti pyöritään edelleen, vaikka Pikkarainen tekikin jatkosopimuksen kaudesta 2015-16 jo hyvissä ajoin marraskuussa 2014. Sanotaan ne samat 115.000EUR.

Nelosketjun yhteistienestit ovat aika lähellä arvioitasi 210.000EUR - ei kuitenkaan ihan se 240.000EUR, jonka olit laskenut.

Toistaiseksi koko hyökkäys maksaa siis 1.090.000EUR. Tähän päälle vielä Mikko Rantaselle laskettu palkka (joku heitti arvion nykysopimuksen arvosta 70.000EUR) + murusia näille ensimmäisille liigasopimuksille, niin lopputulema on ehkä noin 1.200.000EUR.

...puolustus, maalivahdit ja yhteenveto seuraavassa viestissä...
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
...jatketaan puolustuksen ruotimisella...

Miro Keskitalo - N/A
Petteri Nummelin - 96.537EUR

Miro Keskitalon ensimmäinen liigasopimus junnuvuosien jälkeen. Kolmen vuoden kontrahdin arvoksi arvioisin noin 90.000EUR, joten mitään suuria laskelmia ei tarvitse tehdä: 30.000EUR

Petteri Nummelinin palkkaa kyllä liiotellaan aivan huolella. Verotiedot puhuisivat jopa alle 200k:n puolesta, mutta mielestäni luotettavimmat arviot liikkuivat Lukko-sopimuksessa liikkuneen jonkun 220.000-240.000EUR suuruisen kausikorvauksen. Jo ennen Lukko-sopimusta oli puhetta Petun suostumisesta jonkinlaiseen kotiseutualennukseen, mutta TPS:n tarjoama summa oli alle kaikkien markkina-arvojen. Imagollisista syistä TPS on todennäköisesti korottanut tarjoustaan, mutta uskoisin Petunkin kyllästyneen hinkkaamaan marraskuisina iltoina pitkin kasitietä. Lisäksi osa palkasta voi hyvinkin mennä (ja pitäisikin mennä) ihan suoraan yhteistyösopimuksilla. M&M-osaston surkeutta jälleen kerran, jos tällainen ei ole onnistunut.

Iltasanomien palkkakuningas-uutisen mukaan (linkki aiemmin) Petteri Nummelinin palkka syksyllä 2015 olisi jopa 315.000EUR kaudesta. Tämä on täyttä paskaa eikä sitä pidä lainkaan uskoa. Saman uutisen mukaan Jukka Voutilaisen palkka KalPa:ssa olisi ollut jopa 330.000EUR kaudesta jo valmiiksi päälläolevasta sopimuksesta. Voutilainen teki KalPa:n kanssa kesällä 2012 peräti nelivuotisen sopimuksen. Verovuonna 2013 Voutilaisen verotettavat ansiotulot olivat 123.340EUR. Samalla sopimuksella pelatessaan Voutilainen olisikin tienannut kaudesta 2014-15 tuon peräti 330.000EUR - Iltasanomien tietojen mukaan! Kuinka luotettava tämän jälkeen on enää tuon "Iltasanomien sisäpiiritietojen mukaan" ilmoitettu Petteri Nummelinin 315.000EUR palkka?

Petu ei missään tapauksessa haukkaa pelaajabudjetista mitään 300k - varovainen arvio olisi se 220.000EUR.

Ykköspakkiparille suoritetaan 250.000EUR - ei 330.000EUR, kuten olit laskenut.

Jani Forsström - N/A
Harri Tikkanen - 71.513EUR

Jani Forsström saapuu käytännössä Mestis-statuksella. Liigajyrä Veli-Matti Vittasmäen verotettavat tulot vuonna 2013 olivat 42.198EUR. En millään jaksa uskoa, että Forsströmille maksettaisiin kaudesta edes tuollaisia summia. Varovainen arvio 35.000EUR.

Harri Tikkanen on niin monivuotinen pelaaja Rauman Lukossa, että verovuoden 2013 tienestit hyvin todennäköisesti vastaavat hänen nykyistäänkin palkkatasoa. Verovuonna 2012 Tikkasen verotettavat tulot olivat 79.420EUR - joten tämä lienee selkeä noin 75.000EUR.

Kakkospakkipariin uppoaisi 110.000EUR - ei 150.000EUR, kuten olit laskenut.

Niklas Friman - N/A
Elmeri Eronen - N/A

Näistä on vaikeata sanoa mitään varmaksi - laskit ehkä aavistuksen alakanttiin?

Kolmospakkiparin yhteishinta on siis 40.000EUR - ei 30.000EUR, kuten olit laskenut.

Toistaiseksi puolustuksen yhteiskulut näyttäisi olevan mukava tasasumma 400.000EUR.

Teemu Lassila - N/A
Oskari Setänen - N/A

Kakkosveskarin tienestit harvemmin ylittävät 50k rajaa. Käytännössä koko verovuoden 2013 TPS:ssa pelannut Ville Hostikka ansaitsi 41.221EUR. Vastaavasti kakkoskassari Tomi Karhunen tienasi verovuonna 2013 Oulun Kärpistä 45.899EUR. Tuolloin Karhusella oli päällä tammikuussa 2012 tehty jatkosopimus kausista 2012-13 ja 2013-14. Olisiko Oskari Setäsen sopimus arvokkaampi kuin nämä kaksi esimerkkiä? En usko! Sanotaan Setäsen sopimuksen arvoksi sellaiset pyöreät 40.000EUR.

Teemu Lassilan tilannetta mietin tosissani. Kolme vuotta Lassilaa vanhempi Tuomas Tarkki palasi Jyväskylään kesällä 2012 vuotta vanhempana kuin Lassila palasi TPS:n kesällä 2014. Molemmilla oli takana vähän samanlaisia KHL- ja SHL-kausia - Tarkilla kaksi ja Lassilalla kolme. Ehjältä verovuodelta 2013 Tarkki sai JYP:sta verotettavaa tuloa 94.908EUR. Kyseisenä verovuonna SM-liigan maalivahtien palkkakuningas oli kevään 2013 Bluesissa ja syksyn 2013 Ässissä pelannut Juuso Riksman: verotettavaa tuloa 175.978EUR. Edellisenä verovuonna 2012 Juuso Riksmanin verotettavat tulot olivat 133.073EUR - kevät 2012 HIFK:ssa ja syksy 2012 Bluesissa. Tästä voidaan päätellä Riksmanin nostaneen todellista superpalkkaa kaudesta 2012-13. "Fyrk finns", kuten espoolaiset tykkäävät asian ilmaista!

Vuoden 2012 verotietojen mukaan kallein SM-liigassa pelannut maalivahti oli Oulun Kärppien Johan Backlund. Hän tuli Kärppiin tammikuussa 2012 ja pelasi siis käytännössä koko verovuoden 2012. Verotettavaa tuloa Backlundille kertyi 159.894EUR. Johonkin näiden summien välimaastoon mä uskoisin Teemu Lassilan TPS-sopimuksen arvon menevän. Verotietojen mukaan yli 140.000EUR kaudesta tienaavat maalivahdit ovat SM-liigassa todellisia harvinaisuuksia. Mentäisiinkö tuolla? Teemu Lassila kuittaa yhdestä TPS-kaudesta 140.000EUR.

Maalivahtikaksikon yhteistienestit ovat siis 180.000EUR - tai ehkä 200.000EUR, jolloin Alexander Georgievillekin lohkeaa pieni osuus - ei siis 250.000EUR, kuten olit laskenut.

- - - tohon lisätään vielä 250 kuittaava ykköspakki, 100 tienaava Mojzis/Honkaheimo ja 150 tienaava Kallio. Silloin pelaajabudjetti olisi jo 2.590.000.00€. Milläs toi nyt saadaan alas 2 miljoonaan? Toivottavasti ei tule ikäviä yllätyksiä. Osaan jo kuvitella, että Honkaheimo onkin meidän "Tallinder", Kallio ei tule ja Mojzis tulee lainasopparilla vetämään pari viikkoa kauden alusta. Yllätys-Shopparina tulee Järventie. Lassila myydään Jokereihin luukkuvahdiksi. Hyvin meni taas.
Jaa-da, jaada...

Mun (mielestäni perusteltujen) laskelmieni jälkeen:
- hyökkäyksen yhteishinta (sis. Mikko Rantasen mahdollisen palkan) on 1.200.000EUR
- puolustuksen yhteishinta on 400.000EUR
- maalivahtien yhteishinta (sis. Alexander Georgiev) on 200.000EUR

Toisin sanoen kahden miljoonan pelaajabudjetista olisikin käytetty vasta 1,8 miljoonaa - siis 1.800.000EUR. Siihen ne hakusessa olevat kaksi pakkia - 100.000EUR per naama - päälle, niin ollaan edelleen todella tarkkaan suunnitellussa budjetissa.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Kyllähän ainakin Voutilainen pelasi KalPassa kolmen vuoden diilin ja sai käsittääkseni yhteensä miljoonan. Kova diili ja kova hinta, mies kun ei enää tasollaan ollut. Mutta kyllähän kaikki miehen joukkueessa halusi nähdä ja täten tämän ymmärtää. Omankylänpoika on aina hieno kotiuttaa mutta ehkä tämmöiset +300k sopparit ovat vain yksinkertaisesti liikaa.
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Mr.Fox Nyt on kyllä niin päin hemsvettiä laskettu, että palaan huomenna kirjoittamaan perustelut. Nyt ei jaksa darrassa puhelimella mitään kirjottaa. Nopeasti tosta Spinasta, sen palkkaan voit heittää melkein 100 tonnia lisää heti kättelyssä ja mun mielestä Kallion palkka kuuluisi myös laskea mukaan onhan hän pelaaja siinä missä muutkin. Mun mielestä jos pelaajabudjetti olisi tosiaan toi 2 miljoonaa, ei pidä odottaa mitään menestystä. Siis se on nakkikioskitasoa jopa Liigaan!
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kyllähän ainakin Voutilainen pelasi KalPassa kolmen vuoden diilin ja sai käsittääkseni yhteensä miljoonan.
Ei voi millään täsmätä!

Keväällä 2012 KalPa ja Jukka Voutilainen tekivät neljän vuoden sopimuksen. Kaudet 2012-13, 2013-14, 2014-15 ja 2015-16. Voutilaisella oli sopimuksessaan ulkomaanoptio, jonka hän käytti kesällä 2015. KalPa-sopimusta olisi ollut jäljellä vielä yksi kausi. Vaikka Voutilaisella olisikin ollut nk. "miljoona-sopimus", niin se pitää jakaa neljälle vuodelle eli 250.000EUR per vuosi. Tämäkään ei voi millään täsmätä. Verovuonna 2013 Voutilaisen verotettavat ansiotulot olivat 123.340EUR. Hyvin todennäköisesti Voutilainen on rahastoinut tuloistaan maksimimäärän, joka saa olla enintään 50% tuloista tai 100.000EUR.

09.05.2012 - JA: KalPa värväsi Voutilaisen ja Levokarin
"Kuusi edelliskautta Elitserien-seura HV71:n riveissä pelannut Jukka Voutilainen palaa Kuopioon ja KalPaan. Voutilaisen, 31, sopimus on neljävuotinen."

15.06.2015 - JA: Jukka Voutilainen jättää KalPan ja siirtyy ulkomaille
"Viimeiset kolme kautta kasvattajaseuraansa KalPaa edustanut Jukka Voutilainen käyttää sopimuksensa ulkomaanoption ja siirtyy Keski-Eurooppaan."

04.11.2014 - IS: Urheilijarahasto
"Rahastoon voi siirtää verotusvuoden aikana ansaitsemastaan urheilutulosta verovapaasti enintään 50 prosenttia bruttotulosta, kuitenkin enintään 100 000 euroa vuodessa."

Kova diili ja kova hinta - - - ehkä tämmöiset +300k sopparit ovat vain yksinkertaisesti liikaa.
Nyt herää sitten mielenkiinto, jos tieto tuollaisesta 300+k sopparista pitää paikkansa, niin miten asiat on hoidettu. Onko kyseessä ollut jotenkin takapainotteinen diili, jossa sopimuksen kolmas kausi on huomattavasti kalliimpi kuin kaksi ensimmäistä? Onko Jukka Voutilainen kusettanut verottajaa ja jättänyt osan tuloistaan ilmoittamatta? Onko Kimmo Kapanen kusettanut kaikkia ja maksanut osan Voutilaisen palkasta jonkun bulvaaniyhtiön kautta?
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Onko Jukka Voutilainen kusettanut verottajaa ja jättänyt osan tuloistaan ilmoittamatta? Onko Kimmo Kapanen kusettanut kaikkia ja maksanut osan Voutilaisen palkasta jonkun bulvaaniyhtiön kautta?

Ja tämä jos mikä on TPS:n kauden `15-16 - kausiketjun asiaa! Anyway, pakko nostaa kesälaitumilta hattua, että täällä jaksetaan heinäkuussakin sylkeä näppäimistöt kuumana verotietojen, huhujen ja epämääräisten tietojen perusteella palkkadatoja/loppusummia millä joukkue mahdollisesti rakennetaan. Tuskin nuo kaikki ihan täsmäävät, mutta jotkut voivat ihan pitää toki paikkaansakin, joten siinäkin mielessä kettuherralta ja kumppaneilta hyvää hakua. Usein nuo palkat eivät ole nykypäivänä niin mustavalkoisia asioita vaan palkoissa on monia muuttujia bonuksineen yms. Ja lisäksi, kun muistetaan, että täällä on lähivuosina pyörinyt kaikenlaisia ylipalkattuja tapsalaaksoja, niin en ihmettelisi jos honkaheimoja houkuteltaisiin tänne yksivuotisilla järjettömillä summilla pelaamaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mr.Fox Nyt on kyllä niin päin hemsvettiä laskettu, että palaan huomenna kirjoittamaan perustelut.
Kiitos! Odotan erittäin mielelläni hyviä perusteluita.

Sähän et muuten aiemmassa viestissäsi perustellut mitenkään tuota budjettilaskelmaasi etkä edes eritellyt pelaajakohtaisia summia, vaan heitit niitä enemmänkin ketju-, pakkipari- ja maalivahtiosastoittain. Mä tein omat arvioni perustuen julkisiin verotustietoihin. Niiden pelaajien kohdalla, joilta ei ollut verotustietoja saatavilla, käytin mahdollisimman vertailukelpoisia pelaajia arvioideni pohjina. Voi hyvin olla, että olen arvioinut pelaajien tulotasot täysin päin persettä, mutta siinä tapauksessa haluaisin todellakin kuulla hyviä perusteluja. Mä olen tehnyt omat laskelmani täysin vilpittömissä mielin ja maalaisjärkeä käyttäen.

Nopeasti tosta Spinasta, sen palkkaan voit heittää melkein 100 tonnia lisää heti kättelyssä - - -
Ai niin, Arsehan tuon sopimuksen takana on ollut!

Kesä 2012 - Stefano Giliati tuli SaiPa:an Italian HC Bolzanosta - syyskauden verotettava tulo 37.516EUR
Kesä 2013 - Patrick Davis tuli SaiPa:an KHL:n CSKA Moskovasta - syyskauden verotettava tulo 47.996EUR
Helmikuussa 2014 Dave Spina tuli loppukaudeksi SaiPa:an Elitserienin Modosta - ja teki yhden vuoden jatkosopimuksen heinäkuussa 2014

Mä uskoisin, että Spinan kauden 2014-15 SaiPa-sopimuksen arvo on helpostikin verrattavissa Stefano Giliatin ja Patrick Davisin koko kauden sopimuksiin: 75.000EUR-100.000EUR. Stefano Giliati tuli Bolzanosta, joka silloin pelasi vielä Italian liigaa, ja Patrick Davis KHL:sta. Tämä selittänee palkkaeroja - Elitserien mennee noiden välimaastoon. Tällä perusteella mä tein päätelmäni Dave Spinan todennäköisestä palkasta SaiPa:ssa kaudella 2014-15. Hyvin todennäköisesti alle 100.000EUR - ehkä jopa alle 90.000EUR.

Nyt sä kuitenkin väität (toistaiseksi ilman perusteluja - odotan niitä edelleen suurella mielenkiinnolla), että Ari Vuori olisi lyönyt Dave Spinalle (kausipalkka ehkä <90k) eteen kaksivuotisen lapun, jonka arvo on 200.000EUR per vuosi. Sopimus on vielä todennäköisesti tehty siinä vaiheessa, kun Miika Elomo oli väliaikaisena päävalmentajana, kauden 2015-16 valmentajasta ei ollut mitään tietoa, Palloseuraa porattiin anneliin oikealta ja vasemmalta pakan ollessa niin sekaisin kuin olla ja voi. Dave Spinan TPS-sopimustahan pidettiin täysin varmana jo ainakin tammikuussa 2015 - ehkä jopa aiemminkin.

Mä uskon täysin siihen, että Kärpät on voinutkin tuplata Patrick Davisin palkan, kun Davis siirtyi kaksivuotisella pahvilla keväällä 2014 SaiPa:sta Kärppiin. Siitä syystähän Oulussa olikin ongelmia päästä Davisin sopimuksesta eroon. Ovatko TPS ja Ari Vuori nyt toistaneet tämän saman virheen viime talvena? Eihän se tietenkään mahdotonta ole, mutta mä todella odotan sulta jotain kunnon perusteluja, että Arse on tosiaan lyönyt Spinan naaman eteen 200+k sopimuspaperin.

- - - ja mun mielestä Kallion palkka kuuluisi myös laskea mukaan onhan hän pelaaja siinä missä muutkin.
Tomi Kallio on pelaaja siinä missä muutkin!

Ainakaan toistaiseksi Kallio ei ole vielä TPS:n pelaaja, joten hänen palkkansa maksuvelvoitekaan ei toistaiseksi rasita TPS:n pelaajabudjettia. Ethän sinäkään laskenut Kalliota omiin laskelmiisi, johon laskit TPS:n tämän hetken budjettikulut (2.090.000EUR). Mä tein laskelman aivan samoilla kavereilla + lisäsin vielä poisjättämiesi Rantasen, Georgievin ja muutaman marginaalihyökkääjän palkat ja pääsin silti vain 1.800.000EUR tasoon.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Ja tämä jos mikä on TPS:n kauden `15-16 - kausiketjun asiaa! Anyway, pakko nostaa kesälaitumilta hattua, että täällä jaksetaan heinäkuussakin sylkeä näppäimistöt kuumana verotietojen, huhujen ja epämääräisten tietojen perusteella palkkadatoja/loppusummia millä joukkue mahdollisesti rakennetaan. Tuskin nuo kaikki ihan täsmäävät, mutta jotkut voivat ihan pitää toki paikkaansakin, joten siinäkin mielessä kettuherralta ja kumppaneilta hyvää hakua. Usein nuo palkat eivät ole nykypäivänä niin mustavalkoisia asioita vaan palkoissa on monia muuttujia bonuksineen yms. Ja lisäksi, kun muistetaan, että täällä on lähivuosina pyörinyt kaikenlaisia ylipalkattuja tapsalaaksoja, niin en ihmettelisi jos honkaheimoja houkuteltaisiin tänne yksivuotisilla järjettömillä summilla pelaamaan.
Jätän offtopicin tähän. Voutilaisella oli progressiivinen soppari bonareineen. Kolme vilaa vuotta ja miljoona niistä. Se siitä.
Mites toi TPSän pakisto, onko tulossa lisää ukkoka ja ketä?
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä ne kaipaamasi perustelut. @Mr.Fox

Ihan ensiksi heittäisin jokaiselle pelaajalle palkan, joka on tossa aloituskokoonpanossa, jottet enää käsitä tiettyjen pelaajien palkkiota väärin. Mun mielestä verotiedot eivät ole kovin luotettava lähde, koska nämä ulkomaalaiset yleensä maksavat seuralle tuplaten enemmän. En usko, että Perrin pelaa 100 000eurolla per kausi, kun esim. Lasch pelasi 200 000eurolla. Verot päälle, niin se rasitti Palloseuran budjettia 400 000euron verran viime kaudella.

1. ketju:
Jerry Ahtola 130 000€ - Eric Perrin 300 000€ - Lauri Tukonen 180 000€
Ykköspakki 250 000€ - Petteri Nummelin 315 000€ + Keskitalo 15 000€


Eli ensiksi Jerry Ahtola. Hänet arvioit 120 000€ ja minä 130 000€. Ero on aika hiuksen hieno, mutta nään, että hyvin mennyt viime kausi nosti palkkaa juuri tuon verran ja onhan kyseessä oman kylän poika. Toiseksi Eric Perrin. Sinun arviosi mukaan hän olisi 225 000€ minä arvioin hänen olevan 300 000€. Käytän tässä perusteluna Ilta-Sanomien tekemää palkkalistausta ja sitä maalaisjärkeä. En usko, että noi palkat olisi mistään hatusta vedettyjä ja nyt varsinkin, kun ura ei jatku enää JYP:issä, saattaa se tuoda Perrinille palkankorotuksen. Kolmanneksi Lauri Tukonen. Sinä arvioit hänen olevan 155 000€ minä arvioin 180 000€. Tässä on perusteluna Arsen tarjoama palkankorotus. Paljon ollaan huhuttu Tukosen palkan olevan jopa 200 000€, joten heitin varovaisen arvion tohon 180 000 euroon.

Sitten on tulossa se ykköspakki. Oli se sitten Henrik Tallinder tai joku muu, tulee hän saamaan isoa palkkaa. Jos kyseessä on Tallinder, voidaan mennä tosta vielä paljon ylöspäin, koska Tallinder on ennenkin pelannut Suomessa, joten hän ei ole enää artistiveromies. Jos taas kyseessä on joku muu, on hänen tuleva palkkansa myös verojen jälkeen todella iso. Sinä taisit heittää ykköspakin hinnaksi 100 000€. Väitätkö siis, että NHL-statuksella tuleva Henrik Tallinder pelaisi 50 000 eurolla ammattilaisjääkiekkoa? Voi tietenkin olla, että tohon tulee joku halvempi pakki ja silloin päästään isosta palkkataakasta. Tosin ei me pärjätä jos siihen ykköspakin tontille hankitaan se Honkaheimo. Ei ainakaan tarvitse odottaa menestystä siinä kohtaa. Toiseksi Petteri Nummelin. Käytän hänen palkassaan perusteluna sitä IS:n palkkakuningas uutista, jossa hänen palkakseen arvioidaan 315 000 euroa. Sinä arvioit hänet 220 000€ minä taas 315 000€. Keskitalo oli tuossa kohtaa aiemmin, mutta päätin ottaa ton ykköspakin puheeksi, koska olit mielestäni arvioinut palkan todella paljon alakanttiin. Minä laitoin Keskitalon palkaksi vain 15 000€, mutta kai se sitten oli 30 000€, kuten taisit ylhäällä sanoa. Aika isoa hintaa rotaatiopakista, mutta menkööt.

2. ketju:
X - Tero Koskiranta 120 000€ - Dave Spina 220 000€
Jani Forsström 40 000€ - Harri Tikkanen 110 000€


Eli X:n paikalle tulee se Tomi Kallio ja arvioin hänen palkkansa olevan 150 000€. Sinä arvioit saman lukeman, eli ei ongelmia tässä. Sitten Tero Koskiranta. Arvioit hänen palkakseen 130 000€ minä arvioin 120 000€. Kumpikin voi pitää paikkansa, mutta pysyn nyt tossa alun perin laatimassani palkassa. Kolmanneksi Dave Spina. Sinä arvioit hänen olevan 130 000€ minä arvioin hänen olevan 220 000€. Käytän perusteluina Spinan hyvin mennyttä viime kautta, Arsen tekemää sopimusta, tällä palstalla liikkuneita huhuja ja Suomen kovaa verotusta. Eli jos Spina sai ensimmäisellä SaiPa-kaudellaan 70 000€ käteen, hänen palkkansa tuplaantuisi seuraavalle kaudelle kovan verotuksen takia. Tässä vaiheessa otetaan huomioon noin yllä mainitut asiat, eli Arse sopimusneuvottelijana ja hyvin mennyt kausi. Kyllä siitä äkkiä tulee 220 000€. SaiPa fanit olivat myös vahvasti tietoisia tästä, kun sopimus Tepsin kanssa julkaistiin.

Eli sitten mennään Forsströmiin. Arvioin hänen palkakseen 40 000€ sinä arvioit hänen olevan 35 000€. Pienestä kiinni tämäkin. Sitten Harri Tikkanen, arvioit hänen palkakseen 75 000€ ja minä 110 000€. Käytän perusteluina Tikkasen liigakokemusta ja myös hyvin menneitä kausia. Tikkanen olisi varmasti saanut jatkaa Lukossa, jos palkkapyyntö olisi ollut noin alhainen. Tai sitten TPS ryösti Tikkasen Lukolta, en ole tämän siirron taustoihin sen enempää perehtynyt. Pidän kuitenkin tota 110 000€ Tikkasen tasoiselle kokeneelle pelimiehelle täysin normaalina palkkana.

3. ketju:
Tadas Kumeliauskas 40 000€ - Ville-Vesa Vainiola 50 000€ - Patrik Virta 50 000€
Niklas Friman 15 000€ - Elmeri Eronen 15 000€


Ensimmäisenä Tadas Kumeliauskas. Sinä arvioit hänen palkakseen 35 000€ minä arvioin 40 000€. Näen kuitenkin ison potentiaalin ja pitkän sopimuksen nostavan kausipalkan tonne 40 000€. Toisena Ville-Vesa Vainiola, jonka palkaksi sinä arvioit 40 000€, minä taas arvioin 50 000€. Mun mielestä Vainiola pelasi niin hyvin loppu kauden, ettei TPS halunnut päästää häntä menemään. Kyllä mun mielestä 50 000 euroa on pieni hinta Vainiolasta. VVV tulee olemaan loistava ylivoimilla, jos vain saa siellä aikaa. KoskiTero voi mun puolesta väistyä siitä kakkosyv:n pelinrakentajan paikalta. Kolmanneksi Patrik Virta. Hänen ollaan huhuttu olevan jopa 90 000€ arvoinen per kausi, mutta minä heitin perstuntumasta tähän 50 000€. Sinä arvioit hänen olevan 45 000€. Suurin piirtein samoilla linjoilla siis.

3. parin puolustajien palkat olin kokonaisuudessa arvioinut 30 000€ sinä taas 40 000€. Voi olla totta kumpikin, ei tässä sen enempää tarvitse kirjoittaa. Tähän pariin ollaan tosin kaavailtu milloin Honkaheimoa ja milloin Mojzista. Todennäköisesti tulee kasvamaan.

4. ketju:
Patrik Moisio 20 000€ - Jonne Virtanen 100 000€ - Ilkka Pikkarainen 120 000€

Ensimmäisenä Patrik Moisio. Arvioit hänen palkakseen 25 000€ minä 20 000€. Hyvin lähellä toisiaan, joten liikutaan eteenpäin. Jonne Virtanen toisena. Hänelle arvioit 70 000€, minä taas 100 000€. Jonne on iso kokoinen, Liigan paras tappelija, värikäs mediapersoona, hyvä pukukoppipelaaja, joka teki viime kaudella suht vähällä peliajalla 15 tehopistettä. Yhteensä yli 300 peliä Liigaa. Kyllä tää on satatonnia! Sitten viimeisenä Ilkka Pikkarainen. Hänen palkakseen arvioit 115 000€ ja minä 120 000€. Lähellä oltiin tässäkin!

Maalivahdit:
Teemu Lassila 200 000€ - Oskari Setänen 50 000€

Unohtui tosiaan kokonaan listata se Georgiev, joka mun mielestä ansaisisi ihan kunnollista palkkaa. Jos hänen palkkansa ottaisi näistä molemmista pois, niin ehkä päästäisiin lähemmälle totuutta. Pyrin kuitenkin nyt perustelemaan. Ensiksi Teemu Lassila, jonka palkaksi arvioin 200 000€ ja sinä arvioit 140 000€. En kyllä usko, että Skoda Cup- ja KHL-statuksen omaava parhaassa iässä oleva maalivahti kuittaisi noin vähän. Mä pidän Lassilaa ehkä hiukan yliarvostettuna, mutta on kuitenkin parhaana päivänä helvetin hyvä veska. Kuitenkin toi 140 tonnia Lassilan meriiteillä olisi aika pieni määrä. Toisena Oskari Setänen. Hänen palkakseen arvioin 50 000€ sinä arvioit 40 000€. Nään, että TPS halusi juuri Setäsen, koska Raumalta ollaan ennenkin saatu hyviä veskoja. Setäsestä hiotaan seuraava timantti ja nauretaan naurettavan pienestä palkasta.


Toivottavasti nämä perustelut avasivat edes osittain välillämme olevia aivosolmuja. Väitän, että jos siellä olisi ollut joku muu kuin Arse neuvottelemassa sopimuksia, voisi olla kustannukset paljon pienemmät. Pelaajabudjetti on tässä vaiheessa siis minun laskelmieni mukaan se 2.090.000.00€. Sinun laskelmiesi mukaan taas 1.800.000.00€. Mistä tämä Kallion sopimuksen rahoitus ulkopuolelta on muuten saanut alkunsa? Onko sinulla tietoa? Miksei TPS voi maksaa omien pelaajiensa palkkoja itse. Hohhoijaa. Kädestä suuhun.

Linkki vielä IS:n tekemään palkkaselvitykseen: Jääkiekko: Urheilusanomat selvitti: Yllätysmies on SM-liigan palkkakuningas - SM-liiga - Ilta-Sanomat

---

Mites toi TPSän pakisto, onko tulossa lisää ukkoka ja ketä?

Huhuja on liikkunut mm. Henrik Tallinderin, Otto Honkaheimon ja Tomas Mojziksen ympärillä. Sitten on niitä rotaatiopakkeja kanssa pyörinyt mm. Markus Kojo ja Patrik Parkkonen.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Minen kyllä usko nyky joukkuetta alle 2millin saatavan.

- valtavista tappioista ilmoitettu jo nyt
- Setänen tuskin pelaa kakkosvahdinsopparilla
- Perrin tuskin tuli hyvää hyvyyttään

Minussta Mr tilastoilija vetää palkkoja vähän alakanttiin. Tottahan toki voi olla oikeassa, mutta mielestäni joukkueseen on käytetty enemmän kuin 1.8miljuunaa.
 

Tazz82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Man Utd
Pari faktaa:

- Nummelin on saanut viime kaudesta palkankorotuksen
- P. Virta tienaa enemmän kuin 50 000

Ei mulla muuta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tässä ne kaipaamasi perustelut. Mr.Fox
Kiitos! Erinomaista työtä!

En puutu enää pienimpiin heittoihin. Tietyissä asioissa meistä kumpi tahansa voi olla väärässä tai jopa molemmat.

Linkki vielä IS:n tekemään palkkaselvitykseen:
Huomasit varmaan, että käytin tätä samaa itsekin - tosin yritin arvioida sitä mahdollisimman kriittisesti enkä siis usko aivan kaikkeen siinä jaettuun "tietoon".

Mun mielestä verotiedot eivät ole kovin luotettava lähde, koska nämä ulkomaalaiset yleensä maksavat seuralle tuplaten enemmän.
Jaa... verotiedot ovat taas mielestäni luotettavin lähde, joka meillä on käytössä. Ulkomaalaiset maksavat seuralle tasan yhtä paljon kuin suomalaisetkin. Suomalainen verotus kohtelee yli kuusi kuukautta Suomessa asuvaa ja työskentelevää (pelaavaa) henkilöä (jääkiekkoilijaa) täysin samalla tavalla kuin suomalaistakin. Ei siellä veroissa ole mitään kohtaa: "ulkkarilisä"...

En usko, että Perrin pelaa 100 000eurolla per kausi, kun esim. Lasch pelasi 200 000eurolla. Verot päälle, niin se rasitti Palloseuran budjettia 400 000euron verran viime kaudella.
Nyt vedät vähän mutkia turhan suoriksi pyöristäessäsi näitä lukemia.

Iltasanomien sisäpiiritietojen mukaan Ryan Lasch olisi ansainnut kaudesta 2014-15 TPS:ssa "karvan alta 200.000EUR käteen". Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa. Tuollaiseen nettoansioon päästäkseen veroprosentti on suunnilleen 46,5%. Esim. 400.000EUR bruttotuloista laskennallinen veroprosentti on juuri tuo mainitsemani - veroihin menee 185.000EUR ja palkasta jäisi käteen 215.000EUR. Mistään tällaisesta summasta ei kuitenkaan Laschin kohdalla edes Iltasanomien sisäpiiritiedot puhuneet.

Jos Laschin käteenjäävä osuus olisi ollut vaikkapa 195.000EUR (="karvan alta 200k"), niin tuo palkka rasittaisi TPS:n pelaajabudjettia 365.000EUR.
Yksinkertainen laskukaava: 195.000 / 0,535 = 364.486EUR

Arvioni Eric Perrinin mahdollisesta palkasta perustuu Perrinin verotietoihin verovuodelta 2013 - ei mihinkään vertailuun Ryan Laschin palkan kanssa. Kuten sanoin pyöristelit noita summia vähän turhankin paljon: 225.000EUR bruttotuloista käteen jäävä osuus on jotain 125.000EUR.

Toiseksi Eric Perrin. Sinun arviosi mukaan hän olisi 225 000€ minä arvioin hänen olevan 300 000€. Käytän tässä perusteluna Ilta-Sanomien tekemää palkkalistausta ja sitä maalaisjärkeä. En usko, että noi palkat olisi mistään hatusta vedettyjä ja nyt varsinkin, kun ura ei jatku enää JYP:issä, saattaa se tuoda Perrinille palkankorotuksen.

Verovuonna 2012 Eric Perrinin verotettavat ansiotulot olivat: 220.625EUR
Verovuonna 2013 Eric Perrinin verotettavat ansiotulot olivat: 212.399EUR

Verovuoden 2014 tietoja ei ole vielä käytettävissä. Tälläkin todella pienellä otannalla Perrinin palkkataso on ollut alaspäin - EI ylöspäin.

Pari kysymystä:
- Ihan kirkkain silminkö väität, että 39-vuotias jääkiekkoilija saisi mahdollisesti uransa viimeiselle pelikaudelleen vielä 33% palkankorotuksen? Eric Perrin taitaisikin olla ainoa jääkiekkoilija tässä maailmassa, joka on moisessa tempussa onnistunut.
- Mihin perustat sen, että Perrin olisi saanut palkankorotuksen nyt kun ura ei enää jatku JYP:ssa?

Mä perustan oman olettamukseni siihen, että Perrin olisi halunnut jatkaa uraansa Jyväskylässä. JYP ei enää suostunut maksamaan Perrinin pyytämää palkkaa. Mun nähdäkseni Perrin teki sopimuksen siihen seuraan, joka suostui maksamaan saman palkan kuin Jyväskylässä (jota JYP ei siis enää suostunut maksamaan). Perrin on saattanut leikata palkkapyynnöstään jopa 10% saadakseen jatkaa Jyväskylässä. Tämäkään ei ole JYP:lle kelvannut, joten se sama palkanalennus on saattanut seurata mukana muuallekin. Tämä on kuitenkin kaikki täyttä spekulaatiota, enkä siitä syystä huomioinutkaan asiaa omissa laskelmissani. Sitä vastoin annoin Perrinille noin 5% palkankorotuksen verrattuna verovuoden 2013 tasoon.

Kolmanneksi Dave Spina. Sinä arvioit hänen olevan 130 000€ minä arvioin hänen olevan 220 000€. Käytän perusteluina Spinan hyvin mennyttä viime kautta, Arsen tekemää sopimusta, tällä palstalla liikkuneita huhuja ja Suomen kovaa verotusta. Eli jos Spina sai ensimmäisellä SaiPa-kaudellaan 70 000€ käteen, hänen palkkansa tuplaantuisi seuraavalle kaudelle kovan verotuksen takia. Tässä vaiheessa otetaan huomioon noin yllä mainitut asiat, eli Arse sopimusneuvottelijana ja hyvin mennyt kausi. Kyllä siitä äkkiä tulee 220 000€. SaiPa fanit olivat myös vahvasti tietoisia tästä, kun sopimus Tepsin kanssa julkaistiin.
Voin toki olla väärässäkin, mutta todella rajulta palkankorotukselta tuntuisi.

Tavallisen duunarin kohdalla puhutaan useimmiten ihan parin prosenttiyksikön suuruisista palkankorotuksista. Jääkiekkoilijat ovat luonnollisesti erityisasemassa tässäkin, mutta kyllä tuollainen 2,4-kertainen palkankorotus tuntuu todella hurjalta. Mä arvioin, että hänen palkkansa olisi 1,5-kertaistunut.

Verotietoihin pohjautuen yli 150.000EUR kaudesta tienaavia pelimiehiä on SM-liigassa todella vähän. 200+k tienaavia on vain kourallinen eikä kaikilla joukkueilla edes ole tällaisia palkkarohmuja. Lähes kaikki näistä pystyy nimeämään vähän vähemmänkin jääkiekkoa seuraava. Nämä on myös todella helppoa löytää verotiedoistakin: puolikkaan kauden tienestit pitää olla 100+k - tai koko verovuoden Suomessa pelannut, mutta uuden sopimuksen tehnyt 150+k (kevätkausi vanhalla 100k sopimuksella, syyskausi uudella 200+ sopimuksella). Näitä ei montaa löydy! Sun mukaasi siis Dave Spinan verovuoden 2015 verotettavissa ansioissa pitäisi siis lukea 155.000EUR? (45k SaiPa:n kevätkaudelta ja 110k TPS:n syyskaudelta) - noh, joskus marraskuussa 2016 tämäkin asia selvinnee.

Palkkaluokasta 130.000-150.000EUR sitä vastoin löytyy juuri sellaisia pelimanneja, joihin lähinnä Spinaa vertaisin.

Jonne Virtanen toisena. Hänelle arvioit 70 000€, minä taas 100 000€. Jonne on iso kokoinen, Liigan paras tappelija, värikäs mediapersoona, hyvä pukukoppipelaaja, joka teki viime kaudella suht vähällä peliajalla 15 tehopistettä. Yhteensä yli 300 peliä Liigaa. Kyllä tää on satatonnia!

Verovuonna 2012 Jonne Virtasen verotettavat ansiotulot olivat: 41.651EUR
Verovuonna 2013 Jonne Virtasen verotettavat ansiotulot olivat: 62.979EUR

Nousujohteisenahan Jonnen palkan kohdalla mennään. Uran toistaiseksi tehokkain kausi 2012-13 sekä kesän 2013 sopimussotkut takuuvarmasti hilasivat Virtasen palkkaa kauden 2013-14 ylöspäin, joka näkyy myös verotiedoissa. Kauden 2013-14 jälkeen Virtasen siirtyessä Lukkoon palkka ei ainakaan noussut - ihan järjellä ajateltuna. Lukko on todennäköisesti maksanut sen saman, jonka JYP maksoi kauden 2012-13 perusteella. Kaudella 2014-15 Virtanen oli jälleen palkkansa arvoinen, ja TPS lienee halukas maksamaan saman summan. Voi olla, että siihen on laitettu vähän "oma poika" -lisää, jolloin arvioni olisi alakanttiin. Missään nimessä Jonne Virtasen verotettava ansiotulo kaudelta 2015-16 ei kuitenkaan ole yli 80.000EUR.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jos kyseessä on Tallinder, voidaan mennä tosta vielä paljon ylöspäin, koska Tallinder on ennenkin pelannut Suomessa, joten hän ei ole enää artistiveromies. Jos taas kyseessä on joku muu, on hänen tuleva palkkansa myös verojen jälkeen todella iso. Sinä taisit heittää ykköspakin hinnaksi 100 000€. Väitätkö siis, että NHL-statuksella tuleva Henrik Tallinder pelaisi 50 000 eurolla ammattilaisjääkiekkoa?
En maininnut Henrik Tallinderista tai ylipäätään vielä mahdollisesti tulossa olevista vahvistuksista yhtään mitään. Mainitsin vain, että mun laskelmieni mukaan kahden millin pelaajabudjetissa voisi olla varaa vielä noin 200.000EUR - ja ilmeisesti kahta puolustajaa ollaan vielä hakemassa. Sun mukaasihan pelaajabudjetti olisi nyt jo ylitetty.

Tuosta artistiverosta sulla tuntuu olevan täysin päin mäntyä oleva käsitys. Sillä ei ole artistiveroon mitään merkitystä, onko Tallinder pelannut Suomessa vuosituhannen vaihteessa vai ei. Pientä iltalukemistoa aiheesta:

Verotietoa ulkomailta Suomeen tuleville
Ulkomailta tulevat esiintyvät taiteilijat ja urheilijat

Toiseksi Petteri Nummelin. Käytän hänen palkassaan perusteluna sitä IS:n palkkakuningas uutista, jossa hänen palkakseen arvioidaan 315 000 euroa. Sinä arvioit hänet 220 000€ minä taas 315 000€.
Syyskausi 2013 Rauman Lukossa - Veroviraston mukaan verotettavat tulot 96.537EUR
Kausi 2014-15 TPS:ssa - Iltasanomien mukaan palkka-arvio 315.000EUR

Kyse on vain yhdestä asiasta - kumpaan luottaa enemmän: valtion virastoon vai keltaiseen lehdistöön?

Sitten Harri Tikkanen, arvioit hänen palkakseen 75 000€ ja minä 110 000€. Käytän perusteluina Tikkasen liigakokemusta ja myös hyvin menneitä kausia. Tikkanen olisi varmasti saanut jatkaa Lukossa, jos palkkapyyntö olisi ollut noin alhainen. Tai sitten TPS ryösti Tikkasen Lukolta, en ole tämän siirron taustoihin sen enempää perehtynyt. Pidän kuitenkin tota 110 000€ Tikkasen tasoiselle kokeneelle pelimiehelle täysin normaalina palkkana.
Sitten Harri Tikkanen: oletko tosissasi, että peruspakki saisi tuosta vain 1,6-kertaisen palkankorotuksen vain paikkakuntaa vaihtamalla? Ihan kirkkain silminkö väität tällaista? Tikkasesta on olemassa kuitenkin ihan validia dataa verotiedoissa.

Verovuonna 2012 Harri Tikkasen verotettavat ansiotulot olivat: 79.420EUR
Verovuonna 2013 Harri Tikkasen verotettavat ansiotulot olivat: 71.513EUR

Eli sielläkin pienellä otannalla suunta on alaspäin. Olettamani palkka menee vielä kevyesti (1,25-kertaisena) SM-liigan mediaanipalkan yli, jota kuitenkin pidän mielestäni Tikkasen tasoiselle kokeneelle pelimiehelle täysin normaalina palkkana.

27.03.2014 - Pelaajayhdistys - Pelaajakyselyn tulokset 2013-14
"Liigapelaajien palkat selvitämme kauden 2013-2014 päätyttyä. Kaudella 2012-13 mediaanipalkka oli 60.000 € ja keskiarvopalkka 80.000 €."

Valitettavasti vain tämän palkkakyselyn tuloksia en löytänyt mistään.

Ensiksi Teemu Lassila, jonka palkaksi arvioin 200 000€ ja sinä arvioit 140 000€. En kyllä usko, että Skoda Cup- ja KHL-statuksen omaava parhaassa iässä oleva maalivahti kuittaisi noin vähän. Mä pidän Lassilaa ehkä hiukan yliarvostettuna, mutta on kuitenkin parhaana päivänä helvetin hyvä veska. Kuitenkin toi 140 tonnia Lassilan meriiteillä olisi aika pieni määrä.
Onhan niitä muitakin veskareita tullut SM-liigaan vastaavilla meriiteillä ennen Lassilaakin.

Todella harva - jos yksikään - näistä paluumuuttajista on kuitenkaan verotietojen mukaan saanut tuota yli 140.000EUR kaudesta. Mihin sä perustat tuon, että 140.000EUR korvaus olisi aika pieni määrä Lassilan meriitteihin nähden? Yksikään aiempikaan paluumuuttajaveskari "ihan hyvillä" meriiteillä ei ole tuollaisia summia repinyt. Mikä nyt Lassilasta tekisi sellaisen ihmemiehen, että juuri hänelle pitäisi tuo 200.000EUR maksaa?

Mistä tämä Kallion sopimuksen rahoitus ulkopuolelta on muuten saanut alkunsa? Onko sinulla tietoa? Miksei TPS voi maksaa omien pelaajiensa palkkoja itse.
TPS maksaa Tomi Kallion palkan itse - mikäli Tomppa nyt sopimuksen TPS:n kanssa tekee. Siitä ei ole kyse!

En pidä ollenkaan mahdottomana, että siellä on parissa/muutamassakin sponsorisopimuksessa tiettyjä ehtoja. Ainakin itse kuvittelisin tällaisten yhteistyösopimusten tekemistä täysin luonnollisena asiana. Jotain seuraavan tyyppisiä sopimuksia uskoisin olevan suht helppoakin neuvotella.

"Yritys A maksaa kauden 2015-16 yhteistyösopimuksesta TPS:lle XXX euroa. JOS Tomi Kallio pelaa TPS:ssa kaudella 2015-16, niin Yritys A maksaa kauden 2015-16 yhteistyösopimuksesta TPS:lle XXX + YYY euroa ja saa käyttää Tomi Kalliota omaan markkinointiinsa."

Ainakin osa tiettyjen pelaajien palkasta pystytään rahoittamaan ulkopuolelta. TPS luonnollisesti maksaa kaikkien pelaajiensa palkat, mutta joltain sponsorilta sisääntulevan rahavirran määrä saattaa olla riippuvainen jonkun tietyn pelaajan pelaamisesta TPS:n paidassa. Näin uskoisin asian olevan myös Petteri Nummelinin kohdalla. Jos Petu ei pelaisikaan TPS:ssa, niin välttämättä koko hänen säästynyttä palkkaansa ei välttämättä voitaisikaan käyttää muihin pelaajiin. Joku tietty sponsori saattaisi vähentää tukeaan juuri edellämainitun mahdollisen klausuulin johdosta.

Tietyillä pelaajilla saattaa myös olla pelipaidoissaan mainoksia, joita ei muilla pelaajilla ole. Oliko näin esim. Petteri Nummelinin kohdalla kaudella 2014-15? Siinä olisi todella selkeä esimerkki ulkopuolisesta rahoituksesta. Petun paitaan mainoksensa läntännyt yritys ei välttämättä olisi sponsoroinut TPS:a sentilläkään, jos Petu ei olisi pelannut TPS:ssa. Lisäksi pitää muistaa, että esim. Markon kaivuri Tmi maksaa täysin eri summan vaikkapa Patrik Moision kummiyrittäjyydestä kuin vaikkapa Oy Iso Yritys Ab Tomi Kallion kummiyrittäjyydestä.

Kaikki nämä ovat mielestäni sitä "ulkopuolista rahoitusta", vaikka TPS tosiasiassa maksaakin jokaisen pelaajansa palkan.

Toivottavasti nämä perustelut avasivat edes osittain välillämme olevia aivosolmuja.
Ihan hyvin kiitos!

Edelleen parin pelaajan (Tikkanen, Virtanen) kohdalla perustelusi liikkuvat liikaa mutu-tuntumalla ja "koska on hyvä jätkä" -linjalla. Perrinin kohdalla perustat näkemyksesi hieman liikaakin tuohon Iltasanomien sensaatiohakuiseen lööppijuttuun etkä esim. virallisiin verotietoihin. Spinan kohdalla saatan olla rankastikin väärässä, mutta edelleenkään en usko mihinkään 200+k sopimukseen. Perusteluni tälle löydät yltä!

Minussta Mr tilastoilija vetää palkkoja vähän alakanttiin. Tottahan toki voi olla oikeassa, mutta mielestäni joukkueseen on käytetty enemmän kuin 1.8miljuunaa.
Verotiedot siis valehtelevat? Tai sitten Kettuherra ei osaa tulkita niitä? Vai voisiko olla, että jotkut kirjoittajat täällä vain vetelevät hyvältä tuntuvia lukuja päistään, uskovat kaikkiin huhuihin ja pyöristelevät vielä sopivasti ylöspäin?
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Sitten on tulossa se ykköspakki. Oli se sitten Henrik Tallinder tai joku muu, tulee hän saamaan isoa palkkaa.
- - -
Sinä taisit heittää ykköspakin hinnaksi 100 000€.
- - -
Voi tietenkin olla, että tohon tulee joku halvempi pakki ja silloin päästään isosta palkkataakasta.
Minussta Mr tilastoilija vetää palkkoja vähän alakanttiin.
Ihan yleinen kysymys kaikille!

Minkä hintaiseksi oletatte TPS:n ykköspakin palkan?
Mihin palkkaluokkaan sijoittaisitte edes kymppitonnin tarkkuudella?

Neljällä edelliskaudella (2011-12, 2013-14 ja 2014-15) TPS on kolmasti hankkinut kesällä ehdottoman ykköspakin suoraan KHL:sta. Kaksi näistä on ollut enemmänkin puolustavia (Jakub Nakladal, Shaone Morrisonn) ja yksi enemmän hyökkäävä tai paremminkin allround-pakki (Tomas Mojzis). Yhteistä näille kaikille on se, että kaikki ovat olleet pelimiehiä parhaassa iässään, tulleet suoraan KHL:sta ja kaikkien hankinnan tarkoituksena on ollut täyttää se TPS:n ykköspakkiparin toinen ruutu. Tästä ei liene kenenkään kanssa erimielisyyksiä?

12.08.2011 - TPS: Tshekkipuolustaja Tomas Mojzis TPS-puolustukseen - Tomas Mojzis, tullessaan 29v
"Tshekin maajoukkueessa MM-kultaa vuonna 2010 voittanut Tomas Mojzis on tehnyt TPS:n kanssa kauden 2011–2012 kattavan sopimuksen. AHL:ssä urallaan yli 300 ottelua pelannut Mojzis on esiintynyt myös NHL:ssä Vancouver Canucksin, St. Louis Bluesin ja Minnesota Wildin paidassa. Vuoden 2001 Toronto Maple Leafsin varaus (#246, 8. kierr.) teki edelliskaudella Elitserienissä 52 ottelussa tehot 5+5 MODO:n riveissä ja viime kaudella KHL:ssä Minskin Dynamossa 42 ottelussa 2+7."

06.06.2013 - TPS: Vahvistuksia puolustukseen ja maalivahtiosastolle - Shaone Morrisonn, tullessaan 30v
"Kokenut ja vahvasti etenkin omalla puolustusalueella pelaava Morrisonn on pelannut NHL:ssä 480 ottelua Bruinsin, Capitalsin ja Sabresin riveissä. Viime kaudella isokokoinen (193/95) kanadalaispuolustaja pelasi KHL:ssä TsSKA ja Spartak Moskovassa. Boston Bruinsin vuonna 2001 ykköskierroksella (#19) varaama kokoonsa nähden hyvin liikkuva puolustaja on TPS:n toinen kanadalaisvahvistus myöhemmin joukkueeseen liittyvän Brian Willsien lisäksi."

28.07.2014 - TPS: Lasch ja Nakladal TPS:ään - Jakub Nakladal, tullessaan 26v
"Kolme edellistä kauttaan KHL:ssä pelannut oikealta ampuva Jakub Nakládal on kuulunut viime vuosina Tshekin maajoukkueen vakiokasvoihin ja ollut kahdesti myös MM-kisajoukkueessa. Melko kookas (187/90) ja erittäin vahva kahden suunnan pelaaja ylsi viime kaudella Lev Prahan riveissä aina KHL:n finaaleihin asti."

Millä hinnalla nämä kaverit ovat tulleet jo kesällä TPS:an? Kertokaa nyt omia arvioitanne!

Mä tiedän näistä yhden pelaajan pelaajasopimuksessa lukevan pelaajapalkkion euron tarkkuudella. En ole nähnyt kyseistä pelaajasopimusta omin silmin, mutta siitä pelaajapalkkiosta on olemassa täysin vedenpitävää, julkista tietoa. Tämä ei enää edes perustu mihinkään laskennallisiin verojuttuihin tms. Tieto on 100% varma, ja siitä ei yksikään voi mussuttaa.

Tämä tieto antaa mulle sellaisen selkänojan, että uskallan väittää tietäväni jotain tiettyjen pelaajien palkkatasoista. Näiden palkkatasojen tunteminen taas pistää aina naurattamaan, kun palstalta lukee jotain mutuilua ja paskaa tyyliin: "se repii ainaski satatonnii" tai "sillä on vähintään 200k soppari".

Missä palkkaluokissa siis liikutaan?
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pari kysymystä:
- Ihan kirkkain silminkö väität, että 39-vuotias jääkiekkoilija saisi mahdollisesti uransa viimeiselle pelikaudelleen vielä 33% palkankorotuksen? Eric Perrin taitaisikin olla ainoa jääkiekkoilija tässä maailmassa, joka on moisessa tempussa onnistunut.
- Mihin perustat sen, että Perrin olisi saanut palkankorotuksen nyt kun ura ei enää jatku JYP:ssa?

Kyllä mä uskon, että Liigaa dominoinut ja viime kaudella pistepörssin toinen voi tässä onnistua. Perrin varmasti pyysi suurempaa palkkaa Tepsiltä kuin JYP:iltä, johtuen täysin uudesta joukkueesta, joka varmasti teki aloitteen sopimusneuvotteluihin. Tässä vaiheessa ei viime vuosien verotiedoilla ole mitään merkitystä.

Uusi joukkue tuo tosi usein mukanaan palkankorotuksen. Muistetaan nyt, että Perrin teki viime kaudella 55 pistettä. TPS on jo monena vuonna hakenut sitä ykkössentteriä ja nyt sellainen oli vihdoin vapautunut. Onhan Perrin 1000 kertaa parempi, kuin joku AHL-arpa. Tiedetään mitä saadaan ja Perrin tietää mitä haluaa, eli eläkekassaan lisää rahaa.

Tavallisen duunarin kohdalla puhutaan useimmiten ihan parin prosenttiyksikön suuruisista palkankorotuksista. Jääkiekkoilijat ovat luonnollisesti erityisasemassa tässäkin, mutta kyllä tuollainen 2,4-kertainen palkankorotus tuntuu todella hurjalta. Mä arvioin, että hänen palkkansa olisi 1,5-kertaistunut.

Mun mielestä niillä edelliskauden tienisteillä ei ole tässäkään tapauksessa mitään merkitystä. Ei tota sopimusta tehdessä tiedetty, että Spina iskee 19 maalia ja 44 tehopistettä. Se on kyllä aika paljon ja jos Spinaan uppoavat rahat olisivat sun esittämä 130 000€, niin käteen jäisi n. 65 000€. Siis Liigassa 44 pistettä tehnyt ei saisi tuon isompaa lappua? Kyllä viimeistään ulkomailla olisi saanut, mutta päätti silti tulla juuri TPS:ään, josta usein täällä palstallakin puhutaan typeränä palkanmaksajana. Miksi tämä arvoitus tuntuu liian helpolta ratkaista?

Tuosta artistiverosta sulla tuntuu olevan täysin päin mäntyä oleva käsitys. Sillä ei ole artistiveroon mitään merkitystä, onko Tallinder pelannut Suomessa vuosituhannen vaihteessa vai ei. Pientä iltalukemistoa aiheesta:

Verotietoa ulkomailta Suomeen tuleville
Ulkomailta tulevat esiintyvät taiteilijat ja urheilijat

Saattaa se ollakkin vähän päin mäntyä, mutta perusidea on se, että ulkomaalaispelaajan verotus nousee ensimmäisen kauden jälkeen. Ihan mielenkiintoinen aihe! Otan luettavaksi hiukan myöhemmin.

-Sitten Harri Tikkanen: oletko tosissasi, että peruspakki saisi tuosta vain 1,6-kertaisen palkankorotuksen vain paikkakuntaa vaihtamalla? Ihan kirkkain silminkö väität tällaista? Tikkasesta on olemassa kuitenkin ihan validia dataa verotiedoissa.

Kyllä musta vaan tuntuu, että Tikkanen hinnoitteli itsensä ulos Lukosta ja TPS oli valmiina hänestä maksamaan. Jos toi 70 tonnia on peruspalkka ton tasoisille pelimiehille, niin miksi meillä ei ole niitä tuolla 6 kappaletta?

-Mihin sä perustat tuon, että 140.000EUR korvaus olisi aika pieni määrä Lassilan meriitteihin nähden?
Mikä nyt Lassilasta tekisi sellaisen ihmemiehen, että juuri hänelle pitäisi tuo 200.000EUR maksaa?

Perustan siihen, että pelasi viime kauden hyvin ja olisi saanut rahakkaamman tarjouksen joko SHL:stä tai KHL:stä. Tarjouskilpailussa tarjottavan arvo nousee, niin tässäkin tapauksessa.

TPS maksaa Tomi Kallion palkan itse - mikäli Tomppa nyt sopimuksen TPS:n kanssa tekee. Siitä ei ole kyse!

En pidä ollenkaan mahdottomana, että siellä on parissa/muutamassakin sponsorisopimuksessa tiettyjä ehtoja.

Siis totta kai tälläiset sponsorisopimukset pitää olla mahdollisia, mutta joku sanoi täällä joskus, ettei näitä lasketa ollenkaan pelaajabudjettiin. Ajattelin että kyseessä oli tälläinen sopimus ja siksi valui jotain naamalle. Nyt selkeni tämäkin.


Törmäsin myös ElManazerin laittamaan viestiin pelaajabudjetista. Hänen mukaansa se olisi 2,3 miljoonaa ensi kaudelle, löytyy sivulta 37:
Ja muuten, TPS:n tulevan kauden pelaajabudjetti on 2,3 miljoona. Viime kaudella se oli n. 2,7 miljoonaa.

Kieltämättä tuntuisi enemmän järkeen käyvältä. Mennään turhan ahtaaseen kuoppaan tällä hetkellä. Jos herra Manazerilla on jotain faktaa heittää tiskiin, niin suotavaa olisi totta kai!


Ihan yleinen kysymys kaikille!
Minkä hintaiseksi oletatte TPS:n ykköspakin palkan?
Mihin palkkaluokkaan sijoittaisitte edes kymppitonnin tarkkuudella?

Riippuu siitä ykköspakista. Jos kyseessä on Tallinder, niin vähintään 250 000€. Joku joka ei ole ikinä pierassukkaan Suomea kohti, niin menee alle tuon 250 000€. 150 000€ ehkä AHL-KHL-jyrä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kyllä mä uskon, että Liigaa dominoinut ja viime kaudella pistepörssin toinen voi tässä onnistua. Perrin varmasti pyysi suurempaa palkkaa Tepsiltä kuin JYP:iltä, johtuen täysin uudesta joukkueesta, joka varmasti teki aloitteen sopimusneuvotteluihin. Tässä vaiheessa ei viime vuosien verotiedoilla ole mitään merkitystä.

Uusi joukkue tuo tosi usein mukanaan palkankorotuksen. Muistetaan nyt, että Perrin teki viime kaudella 55 pistettä. TPS on jo monena vuonna hakenut sitä ykkössentteriä ja nyt sellainen oli vihdoin vapautunut. Onhan Perrin 1000 kertaa parempi, kuin joku AHL-arpa. Tiedetään mitä saadaan ja Perrin tietää mitä haluaa, eli eläkekassaan lisää rahaa.
Eric Perrin on ollut tasaisen hyvä jo syksystä 2010 saakka! Tehopistesarja 50-59-53-46-55 kertonee omaa kieltään? Löysin muuten myös Eric Perrinin vuoden 2011 verotiedot. KSML: 2011 verotiedot Keski-Suomi

Verotettava tulo yhteensä - verotettava ansiotulo - verotettava pääomatulo - veroprosentti - tulo verojen jälkeen
Perrin Eric 1975 203 535 203 535 0 46 % 109 909

Miksi se on niin vaikeata uskoa, että Eric Perrin voisi pelata "jollain sadallatonnilla käteen"?
Mä olen nyt lyönyt sulle niin paljon faktaa eteen, että mun on yksinkertaisesti luovutettava, jos sä et halua uskoa.

Mun mielestä niillä edelliskauden tienisteillä ei ole tässäkään tapauksessa mitään merkitystä. Ei tota sopimusta tehdessä tiedetty, että Spina iskee 19 maalia ja 44 tehopistettä. Se on kyllä aika paljon ja jos Spinaan uppoavat rahat olisivat sun esittämä 130 000€, niin käteen jäisi n. 65 000€. Siis Liigassa 44 pistettä tehnyt ei saisi tuon isompaa lappua? Kyllä viimeistään ulkomailla olisi saanut, mutta päätti silti tulla juuri TPS:ään - - -
Myös Spinan TPS-sopimus on kirjoitettu paaaljon aikaisemmin ennen kuin hänen tiedettiin iskevän 19 maalia ja 44 tehopistettä. Kauden jälkeen tai joskus kevättalvella olisi varmasti voinutkin saada isomman lapun tai viimeistään Ruotsi-Saksa-Sveitsi -akselilta. Povitaskussa oli kuitenkin jo TPS-sopimus hyvissä ajoin.

Syksyllä 2014 Dave Spinalla oli päällä SaiPa-sopimus, jonka arvo oli erittäin todennäköisesti pienempi kuin edeltäneet sopimukset Modon ja Iserlohnin kanssa. Ensimmäiset parikymmentä peliä olivat sujuneet ihan mukavasti, kunnes Ari Vuori heiluttelee Spinan agentin nenän alla kahden vuoden sopimustarjousta, joka on hyvin lähelle edellisten SHL- ja DEL-sopimusten tasoa. Varmat kahden vuoden rahat pois - Modon 1+1 -vuotinen sopimuskin syntyi vasta try-outin kautta ja sieltäkin tuli kenkää kesken jälkimmäisen kauden.

Ei Dave Spinalla todellakaan ollut syksyllä 2014 varaa valikoida tulevan/-vien kauden/-sien työnantajaansa. Keväällä 2015 asia olisikin voinut olla toinen, mutta Arse oli toiminut salamana jo syksyllä/syystalvella.

- - - perusidea on se, että ulkomaalaispelaajan verotus nousee ensimmäisen kauden jälkeen.
Siis hetkinen... progressiivinen verotus nousee bruttotulojen kasvamisen myötä - EI Suomessa pelattujen kausien kautta!

Kyllä musta vaan tuntuu, että Tikkanen hinnoitteli itsensä ulos Lukosta ja TPS oli valmiina hänestä maksamaan.
Avainsanat korostettu!

Mikään tunnettu fakta ei tue tuota mutuasi. Miksi pelaaja, joka on pelannut kuusi kautta samassa seurassa suunnilleen samalla korvauksella, hinnoittelisi itsensä yhtäkkiä ulos? Osaatko kuvitella mielessäsi Harri Tikkasen argumentteja, kun hän on marssinut Rauman Lukon toimistolle vaatimaan palkankorotusta? Tehopisteiden valossa surkein kausi sitten yhdeksään edellisvuoteen ei välttämättä ole kaikkein kestävin argumentti palkankorotuspyynnöille.

Jos toi 70 tonnia on peruspalkka ton tasoisille pelimiehille, niin miksi meillä ei ole niitä tuolla 6 kappaletta?
Tätä samaa asiaa mä olen ihmetellyt monta vuotta! Sen kolmen-neljänkympin niklasfrimanin tilalle kannattaisi metsästää niitä kuuden-seitsemänkympin pelimiehiä - passista riippumatta. Mutta nämä kolmos-neloskentän jyräthän vain vievät paikkoja omilta junnuilta.

Perustan siihen, että pelasi viime kauden hyvin ja olisi saanut rahakkaamman tarjouksen joko SHL:stä tai KHL:stä. Tarjouskilpailussa tarjottavan arvo nousee, niin tässäkin tapauksessa.
Kausi 2014-15 ei vaikuta paskaakaan Lassilan sopimuksen arvoon. Hänellä on jo TPS-sopimus päällä, joten mitään tarjouskilpailua ei ole ollut keväällä 2015 - eikä välttämättä edes keväällä 2014. Kyseinen (oletettavasti?) 140.000EUR lappu on mahdollisesti kirjoitettu jo syksyllä 2013.

Millainen oli Teemu Lassilan kausi 2013-14? Alkukausi Siperiassa, Omskissa ja tilille 10 ottelua. Nämä eivät luvalla sanoen menneet ihan putkeen (torjuntaprosentti 85,80% - päästettyjä maaleja 4,40/ottelu). Jo lokakuussa (10.10.2013) tuli kenkää. Mitä tehdä? Kotiseuralla olisi tarve, kun Atte Engren jätti TPS:n ennen kauden alkua ja tolppien väliin lyötiin juuri uransa lopettanut Fredrik Norrena. Suomeen ei voi kuitenkaan palata, kun verottaja veisi ison siivun Venäjän-tuloista. Ari Vuori kuitenkin tohkeissaan heiluttaa nenän edessä lappua loppukaudesta ja kahdesta seuraavastakin kaudesta ihan mukavalla tilillä. Mutta kun ei vaan voi!

Ehkä Teemu Lassila kirjoitti TPS-sopimuksensa kausille 2014-15 ja 2015-16 saatuaan potkut Omskista? Taloudellisesti loppukausi 2013-14 on parasta pelata jossain ulkomailla, mutta kesällä 2014 Lassilan edessä on sitten paluu Turkuun. Pari kuukautta pippeliä venyteltyään Lassila löysi (08.12.2013) uuden seuran Ruotsista - Växjö Lakers tarjosi loppukauden sopimusta ja loppu onkin historiaa. Mä uskon, että TPS-sopimus oli takataskussa jo ennen Växjö-sopimusta - Suomeen vain ei voinut palata verottajan vuoksi.

Törmäsin myös ElManazerin laittamaan viestiin pelaajabudjetista. Hänen mukaansa se olisi 2,3 miljoonaa ensi kaudelle - - -. Kieltämättä tuntuisi enemmän järkeen käyvältä. Mennään turhan ahtaaseen kuoppaan tällä hetkellä. Jos herra Manazerilla on jotain faktaa heittää tiskiin, niin suotavaa olisi totta kai!
Itse asiassa mä olen kuullut juttuja tuollaisesta summasta muualtakin. En laita kuitenkaan päätäni pantiksi, joten siksi meninkin tuolla kahden millin ajatuksella.

Riippuu siitä ykköspakista. Jos kyseessä on Tallinder, niin vähintään 250 000€. Joku joka ei ole ikinä pierassukkaan Suomea kohti, niin menee alle tuon 250 000€. 150 000€ ehkä AHL-KHL-jyrä.
JEP!!! *sellainen silmääiskevä hymiö*
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Riippuu siitä ykköspakista. Jos kyseessä on Tallinder, niin vähintään 250 000€. Joku joka ei ole ikinä pierassukkaan Suomea kohti, niin menee alle tuon 250 000€. 150 000€ ehkä AHL-KHL-jyrä.
Tämä siis pätee myös maailmanmestari (2010), AHL- (307 ottelua) ja KHL-jyrä (TPS-sopimuksen tehdessään 42 ottelua) Tomas Mojzisiin?

Tomas Mojzis ei ollut kesällä 2011 pieraissutkaan Suomea kohti, joten oletat hänen palkkansa menevän alle tuon 250.000EUR? Sun mielestäsi ehkä satasen halvemmalla - 150.000EUR - saisi ykköspakiksi jonkun AHL-KHL-jyrän? Eli jossain näissä haarukoissa liikutaan?

Hyvä! Nyt mä tiedän suunnilleen kertoimen, jolla mun vähintään pitää jakaa noita sun hurjimpia palkka-arvioitasi. Mä kerron pienen salaisuuden.

Suomen Jääkiekkoilijat ry:n ja Jääkiekon SM-liiga Oy:n välillä on olemassa yleissopimus - aivan kuten muidenkin työntekijäjärjestöjen ja työnantajajärjestöjen välillä. Samaten on olemassa standardimalli pelaajasopimuksesta, jonka molemmat osapuolet ovat hyväksyneet. Pelaajasopimuksessa lukee sanatarkasti seuraavaa:

"Työnantaja saa pidättää pelaajalle maksettavasta kausipalkasta (peruspalkka + luontaisedut, ei bonuksia) X/120-osan suuruisen rahamäärän, jos pelaajalle määrätään liigan kurinpitomenettelyssä kahden (2) ottelun tai sitä pitempi pelikielto (X = pelikiellon pituus)."

14.03.2012 Tomas Mojzis sai SM-liigan kurinpitäjä Sampo Liusjärveltä kolmen (3) ottelun pelikiellon.

15.03.2012 - SM-liiga: Kurinpitopäätös TPS:n Tomas Mojzisin asiassa
"Määrään TPS:n Tomas Mojzisille kolmen (3) ottelun pelikiellon. Mojzis on pelikiellossa TPS:n seuraavissa ottelussa 15.3.2012 Ässät-TPS ja TPS:n kahdessa ensimmäisessä Villi kortti -kierroksen ottelussa 17.3.2012 ja 18.3.2012."

Työnantajana TPS:lla oli siis oikeus pidättää Tomas Mojzisin kauden 2011-12 kausipalkasta (peruspalkka + luontaisedut, ei bonuksia) 3/120-suuruinen rahamäärä. 3/120 on muuten 0,025. Tällä luvulla (0,025) kun kertoo Mojzisin kausipalkan, niin saa tietää rahamäärän, jonka TPS voi palkasta pidättää. Yhtälö voidaan kääntää toisinpäin: samaisella luvulla (0,025) vastaavasti kun jakaa TPS:n palkasta pidättämän rahamäärän, saa tietoonsa Tomas Mojzisin alkuperäisen kausipalkan (peruspalkka + luontaisedut, ei bonuksia). Osakeyhtiönä TPS:n tilinpäätös on julkista tietoa. TPS:n kauden 2011-12 tilinpäätöksestä (01.05.2011 - 30.04.2012) löytyy tilierittelyt - ja sieltä eräs mielenkiintoinen rivi.

[KOHTA] 5800 - Jääkiekon SM-liiga: Mojzis Tomas pelirangaistus pidätetty X.XXX,xx EUR

Heitetään löytynyt luku yhtälöön: X.XXX,xx / 0,025 = XXX.XXX.xx - täysin toimiva yhtälö, jossa XXX.XXX,xx on Tomas Mojzisin kausipalkka.

Pssst... ei muuten osunut arvioimiesi 150.000EUR-250.000EUR väliin! Kuten sanoin tämä on niin validia tietoa, että kenelläkään ei pitäisi olla asiasta mitään mussuttamista. Käytännössä uskottavamman tiedon voisi sanoa löytyvän enää näkemällä itse alkuperäisen pelaajasopimuksen. Vieläkö kuvitellaan, että Kettuherra laskee noita palkka-arvioita täysin omasta päästään ja alakanttiin - vai voisiko sillä perkeleellä olla jotain oikeatakin tietoa?

Julkiset verotiedot, julkiset tilinpäätökset, yleissopimuksella päätetyt palkanpidätykset...
"mutku, mutku, mutku... musta tuntuu, että ei se voi pelata noin halvalla"
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis kuka näistä mun nykyisistä palkka-arvioiduista pelaajista on tälläinen joka ei ole ikinä pierassukkaan Suomea kohti? Kyllä sulla varmasti on paljon tietoakin, mutta mun mielestä edelliskauden ansioita ei kuulu tuijottaa liikaa arvioitaessa uutta sopimusta. Sama asia kuin Vladimir Tarasenkon palkankorotus 1,25 => 7,50. Eikö tämä sitten ole millään valtakunnan lailla mahdollista? Kovat otteet kentällä tuovat kovemmat sopimuksen luontaisesti.

Mistä voisin itse käydä tämän [KOHTA] 5800:n lukemassa?

Enkä todellakaan kiellä tota, että AHL-KHL-jyrän saisi alle 150 000€. Minun mielestäni meidän vain kannattaisi hankkia sellainen pelaaja, joka todennäköisesti tienaa enemmän kuin tämän verran. Siis pelaaja, joka olisi varma osuma. Kyllähän noita AHL-pelaajia tänne saadaan vaikka kolme kappaletta tolla hinnalla, joilla on kokoa ja paljon kokemusta sieltä. Pahoja arpoja vain ovat. Mojziksen tasoinen pelaaja kyllä tarvittaisiin, mutta kokoa saisi olla vähän enemmän ja puolustuspelaaminen tämän Liigan huippuluokkaa. Toivottavasti muistan väärin, mutta Mojzis taisi olla ongelmissa jopa Ilves-junnu Ville Meskasen kanssa. Tosin eihän Mojzis ole pelaajatyypiltään puolustava puolustaja, että sikälimikäli pakki hankitaan, tulee sen olla sellainen.

Ehkä tästä saadaan vielä joukkue rakennettua. Sellainen fakta vielä, että jos Tepsillä on toi 2,3 miljoonaa pelaajabudjetissa, se tulee todennäköisesti sijoittumaan 5 isoimman joukkoon. Muistelin tämän olevan bottom 4 tasoa, olin väärässä ja pahoittelut siitä. Nythän on tulossa vielä tiputus palkkoihin yleisesti Liigassa, tästä tulikin jo tiedote.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Siis kuka näistä mun nykyisistä palkka-arvioiduista pelaajista on tälläinen joka ei ole ikinä pierassukkaan Suomea kohti?
Ei yksikään!

Hyvin todennäköisesti kuitenkin se Palloseuran tuleva ykköspakki on tällainen tapaus - jos nyt ei Henrik Tallinder osu kohdilleen. Tällaisen ykköspakin hintatason kartoittamiseksi Tomas Mojzisin kauden 2011-12 TPS-palkan tietäminen auttaa paljon. Kahtena viime kesänä Auran rannoille on saapunut ykköspakki vähän vastaavista lähtökohdista kuin Tomas Mojzis aikoinaan. Oletan Shaone Morrisonnin sopimuksen olleen jonkin verran Mojzisin 2011-12 sopimusta kalliimpi, Jakub Nakladalin sopimuksen oletan olleen aavistuksen Mojzisin 2011-12 sopimusta kalliimpi tai kenties saman hintainen.

Kyllä sulla varmasti on paljon tietoakin, mutta mun mielestä edelliskauden ansioita ei kuulu tuijottaa liikaa arvioitaessa uutta sopimusta.
Edellä olleen päättelyketjun avulla voidaan tehdä hyvinkin valistuneita arvauksia tulevasta. Kun menneisyyden tietää tarkasti, niin tulevaisuus ei tule niin suurena yllätyksenä. Tähän tapaukseen liittyen voin hyvinkin heittää valistuneita arvauksia TPS:n tietyllä taustalla tulevien pelaajien palkoista. Osaan myös päätellä mitä seura on mahdollisesti valmis maksamaan tietyn ruudun täyttämisestä.

TPS tarvitsee ykköspakkia => Henrik Tallinder => 250.000EUR => not gonna happen - ei vain tule toteutumaan

Sama asia kuin Vladimir Tarasenkon palkankorotus 1,25 => 7,50. Eikö tämä sitten ole millään valtakunnan lailla mahdollista? Kovat otteet kentällä tuovat kovemmat sopimuksen luontaisesti.
En tunne Tarasenkoa sen tarkemmin, mutta nämä oletetut palkat ja palkankorotukset kannattaa todellakin suhteuttaa Suomen olosuhteisiin ja täällä käytettävissä olevan rahan määrään. Juuri nämä NHL-sopimukset sokeuttavat silmät ja poistavat maalaisjärjen käytön osalta arvuuttelijoista.

Sanoit esimerkiksi, että Perrin ei liikahda mihinkään 100k:n nettopalkalla. Yhdeksän kuukauden työstä tuo ei ole riittävä korvaus? Jääkiekkoilijoiden sopimukset päättyvät aina 30.04. Ulkomaalaispelaajien kohdalla alkamisaika on ehkä 01.08. - tai ehkä jopa myöhemmin? Jo "vaivaisella" 100k:n nettopalkalla pelaajan tilille tupsahtaa reilut 11.000EUR joka kuukausi. Tämän lisäksi asunnot, autot, osa ruokailuista jne. on jo maksettu etukäteen.

Kovatkin palkankorotukset voivat olla mahdollisia, mutta sitten pitää lähteä Suomesta pois.

Mistä voisin itse käydä tämän [KOHTA] 5800:n lukemassa?
Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) - Virre tietopalvelu - osta yrityksen tilinpäätös

HC TPS Turku Oy:n Y-tunnus on: 1525582-3

Kauden 2011-12 tilinpäätöksen diaarinumero on: 2012/70314U

Sivustolta löytyy 14 viimeisintä HC TPS Turku Oy:n tilinpäätöstä aina vuodesta 2000 vuoteen 2014. Tilikauden 01.05.2014 - 30.04.2015 tilinpäätös tullee sivuille joskus marras-joulukuun paikkeilla. Tuorein tilinpäätös tuli melko myöhään - ehkä tämän vuoden tammi-helmikuussa? Ehdottomasti parhaimpia, monipuolisimpia ja sisältörikkaimpia tilinpäätöksiä ovat kausien 2010-11, 2011-12 ja 2012-13 julkaisut.

Nuo kaikki 14 kun lukee läpi oikein ajatuksella, sisäistää niiden antaman informaation ja vertaa niissä kerrottuja tietoja esim. julkisiin verotietoihin, niin pystyy jo aika pitkälti päättelemään mitkä jutut keltaisessa lehdistössä on pelkkää sensaatiohakuisuutta, mitkä huhut Jatkoajan keskustelupalstalla ovat pelkkää paskaa jne.

Enkä todellakaan kiellä tota, että AHL-KHL-jyrän saisi alle 150 000€. Minun mielestäni meidän vain kannattaisi hankkia sellainen pelaaja, joka todennäköisesti tienaa enemmän kuin tämän verran. Siis pelaaja, joka olisi varma osuma.
Palkkakuittiko määrittää arvan osumisprosentin? Corey Locke says "Hi!"...

Kyllähän noita AHL-pelaajia tänne saadaan vaikka kolme kappaletta tolla hinnalla, joilla on kokoa ja paljon kokemusta sieltä. Pahoja arpoja vain ovat.
Tomas Mojzis 2011-12, Shaone Morrisonn 2013-14, Jakub Nakladal 2014-15... yhdenkään bruttopalkka ei ole ollut 150.000EUR

Mojziksen tasoinen pelaaja kyllä tarvittaisiin, mutta kokoa saisi olla vähän enemmän ja puolustuspelaaminen tämän Liigan huippuluokkaa. Toivottavasti muistan väärin, mutta Mojzis taisi olla ongelmissa jopa Ilves-junnu Ville Meskasen kanssa. Tosin eihän Mojzis ole pelaajatyypiltään puolustava puolustaja, että sikälimikäli pakki hankitaan, tulee sen olla sellainen.
Olen siis koko ajan puhunut Tomas Mojzisista kauteen 2011-12 peilaten. Millaisena hän tänne tuli, millaisista taustoista ja millaista palkkaa hän täältä tuolloin nosti. Kannattaa lukea esim. Mojzisin oma ketju alusta saakka - siitä saa käsityksen minkä tason kaverista oli tuolloin kyse.

12.08.2011 - Tomas Mojzis - Palloseuran uusin tshekki

Tuostakin ketjusta löytyy oikea herkkupala näihin palkkakeskusteluihin.

Meinasi käydä perinteiset "kahvit näppikselle" kun luin TPS:n tehneen sopimuksen Tomas Mojziksen kanssa. Kaverin pitäisi olla erittäin kova puolustaja SM-liigaan ja tällä kertaa odotuksille on myös katetta. AHL:ssä ja KHL:ssä rutinoitunut ja NHL:stäkin on kokemusta. Kuitenkin ilmeisesti hinnaltaan kohtuullinen, en usko että tähän hankintaan on yli 200 tuhatta lyöty kiinni.
Joo, oikeassahan Mas@ arveluissaan oli - ei TO-DEL-LA-KAAN lyöty Mojzisiin mitään yli 200 tuhatta kiinni!
Eikä edes sitä 150.000EUR, joka pitäisi siis maksaa jollekin tuntemattomalle AHL-/KHL-jyrälle...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös