No oon kyllä ollut aina sitä mieltä, että nuoremmilla sukupolvilla, eli jo 90-luvulla syntyneillä se yleistieto on selvästi heikompi, kun omalla sukupolvella ja aikaisemmilla sukupolvilla. Tiedä sitten johtuuko se tästä sosiaalisen median seuraamisesta, heikommasta kouluopetuksesta, uutisten tason laskusta vai mistä, että jopa korkeamman koulutetut nuoret eivät tunnu tietävän monia juttuja, joita me vanhemmat sukupolvet tiedämme, vaikka emme olisikaan kouluja käyneitä.
...ja
jopa ne korkeammin koulutetut nuoret tietävät tolkuttomasti asioista, joista moni vanhempien sukupolvien edustaja ei ole ikinä kuullutkaan. Hiukan rajallisesti tosin pitäisin mitään siitä esimerkkinä yleistiedon hallinnasta. Hiukan sellaista mutuilua, kun esimerkiksi googlen omaksumisen vaikutuksia on hankala arvioida. Aika moni ei edes yritä muistaa asioita, kun aina voi tarkistaa, helposti.
Selänne oli kova kiekkoilija aikoinaan. Mutta hiukan karrikoiden voisi kysyä, että mitä sitten? Ei joku menneiden aikojen kiekkoilija ole jotain, mitä kaikkien
pitäisi tietää. Se on kuitenkin vain jääkiekkoa. Ei urheilu ylipäätään kiinnosta läheskään kaikkia. Samaa ilmiötä voi toki nähdä, puhutaan sitten vaikka näyttelijöistä tai muusikoista. Yhtenäiskulttuurin aika on tavallaan kuollut. Ei ole enää sellaisia koko kansan idoleita tyyliin Selänne / Litmanen. Kiinnostuksen kohteet löytyy laajemmalta, kun internet on tavallaan tuonut maailmaa lähemmäs. Ei ole vain paria vaihtoehtoa, joita pusketaan joka mediassa silmille koko ajan. Ei sukupolvien välillä idolit ikinä ole samana pysyneet. Sellaista se on.
Teemu Selänne pelasi niin kovan uran, ettei häntä kokonaan unohdeta. Hän kiinnostaa epäilemättä jääkiekon seuraajia, nuorempiakin. Mutta miksi vaikka Selänteen some-ulostulojen tai Selänteestä viime vuosina kirjoitettujen juttujen pitäisi kiinnostaa yhtään ketään? Aika vähissä kiinnostava sisältö, erilaista öyhötystä riittää sitäkin enemmän pitämään miehen esillä... Pidän ihan positiivisena, jos nuoriso osaa tuota öyhötystä somefiidinsä ulkopuolelle suodattaa.