Hieno viesti
@Man in the Box !
Masennuksessahan on se puoli kuten monissa muissakin sairauksissa, ettei se sinällään katso ikää tai kokoa tai mitään muutakaan. Sairaus se masennuskin on muiden joukossa, mutta nyt vaan aivot sattuvat sairastumaan. Sellaisetkin ihmiset ovat masentuneet, joita on pidetty vahvoina, mikä saa aina miettimään, että mitä tässä elämässä sitten oikeasti voi pitää vahvuutena?
Päästään siihen, että vahva ja heikko ynnä muu tuollainen kuvailu ei oikein päde mielenterveysongelmissa, vaikka siten edelleen kuulee puhuttavankin. Ehkä asia on muutostilassa, en tiedä, mutta se on todella usein heikkoutta, jos mieli voi huonosti. Vahva ei nimittäin sairastu. Muissa sairauksissa tuo kuvailu voi jollain tasolla selvemmin päteä, jos ihminen saa ihan itse päättämällä vaikutettua asioihin ja asiat riippuvat suoraan jostain helposti ratkaistavasta ongelmasta, jonka hoitamisessa tästä mystisestä vahvuudesta on havaittavaa etua. Nämä asiat vain harvoin ovat noin yksinkertaisia, kuin ihmiset haluavat ajatella.
Masentunutkaan ihminen ei voi päättää parantuvansa, kuten syöpäsairas ei vaan voi toivomalla yhtäkkiä selvitä kovasta kurimuksesta. Eikä sitä syöpääkään välttämättä näe missään päällepäin, kuten ei masennustakaan, eli on aika huteraa todeta sellaiset sairaudet "oikeiksi", jotka on nähtävissä tuosta noin vaan päälleppäin. Mutta me tiedämme missä nämä sairaudet on todettu ja masennus on todettu tapahtuvaksi aivoissa. Missä muuallakaan? Miksi aivosairauksia ei hyväksytä? Fyysinen elin ne aivotkin ovat, joten eikö sairauskin ole luonteeltaan myös fyysinen?
Herkkyys on sitten sellainen luonteenpiirre, joka helposti altistaa toki masennukselle. Onko herkkyys kuitenkaan heikkoutta? Kaikki herkätkään eivät masennu, tai meillä olisi aikamoinen kansanterveydellinen ongelma käsillä tälläkin hetkellä. Herkkä voi myös olla monissa muissa asioissa vahva, paitsi niin sanotusti masennuksessa, mutta hän näillä muilla kyvyillä voi kompensoida tehokkaasti oman masennuksensa hoitoa. Masennus on aina sidoksissa kokijaan, emmekä me ole samasta puusta sinällään veistettyjä, vaikka oirekuva voisi olla samankaltainen. On siis hyvin vaikea sanoa yksiselitteisesti millainen sairastaminen on "oikeaa" ja millainen "väärää".
Minulla on sellanen fiilis omankin kokemuksen perusteella, että ihmisiä ärsyttää ihan perkeleesti, jos joku on tällainen heikko, sairas tai jotenkin ikään kuin huono ihminen. Olen kohdannut tätä ajattelua ja minutkin on esimerkiksi hylätty muutaman kerran, koska olen ollut erittäin rasittava eri vaiheissa sairautta. Ymmärrän sen. Ihmiset eivät siedä mielenterveysongelmia, ja usein voidaan myös ajatella, että ne ovat itseaiheutettuja. Mutta tuota minä mietin, että mikä on se perimmäinen ajatuskuvio sen inhon, ärsytyksen tai jopa vittuuntuneisuuden takana, jos sitä kohdistetaan ihmiseen, joka on vain sairas? Antakaa kun arvaan, häntä pidetään laiskana. Toki hän voi myös piehtaroida ongelmissa, joita toinen ei hänen puolestaan jaksa vatvoa. Niinkin voi käydä, mutta toisaalta, tarvitseeko sellaisia kavereita esimerkiksi sitten ollakaan, jos ne eivät kauheasti jaksa kuunnella.
No, minä en ole mikään lääketieteellistä käynyt lääkäri ja logiikassani voi hyvinkin olla ammottavia aukkoja, mutta pirullisiahan nämä mielenterveysongelmat on siinä, että niistä ei välttämättä pääse eroon. Minullakin on loppuelämän sairaus. Jotenkin se on vaan luovittava eteenpäin, mutta sentään sen tiedän sanoa, että kyllä minä ainakin sitkeä paskiainen olen. En ehkä vahva, heikko, tai muutakaan, mutta todellinen paskiainen.