Paljon on saanut miettiä tässä vuosien varrella maaseudun ja kaupungin väliä ravatessa, että vaikka kovasti pidän alkeellisemmistakin ja mieltä rauhoittavista olosuhteista, niin mieli lepää kyllä mukavuuksissa todella eri tavoin. Lepo onkin avainsana, sillä sitä on niin erilaista. Teknologian myötä tietysti kotona on liuta mukavuuksia, jotka auttavat vaikeuksissa, mutta joista kaikkea ei tavalliseen hyvään elämään välttämättä tarvitse. Onhan näitä mukavuuksia toki maaseudullakin, mutta usein pitää olla hitusen luovempi ja keskittää tarmoa siihen, että joutuu tekemään konkreettisesti enemmän pärjäämisensä eteen. Pitää myös pärjätä enemmän yksinään, kun kaikkea ei saa kädenkäänteessä mistään, tai sitten pitää nähdä ekstravaivaa asioiden eteen.
Masentuneena et jaksa tehdä kuin aivan välttämättömän, eikä korvessa silloin tule niin helposti toimeen, vaikka voimat eivät olisikaan täydellisesti menneet vaan toimintakykyä on vielä jonkin verran jäljellä. Korpimeno ei ole kuitenkaan väsyneen ihmisen hommaa, sillä päivittäin pitää jaksaa toistaa tiettyjä rutiineja. Tiedän tämän, kun asuin keskellä metsää pari talvea putkeen (lopulta itsemurhakunnossa), eikä sitä tönöä aina jaksanut lämmittää, jolloin varsinkin kovilla pakkasilla sai herätä hytisten. Pesullakaan ei kylmässä huvittanut käydä, mutta sähkö oli, joten tietokoneen sai aina toimimaan. Kaljaakin kului. Elämä oli kirjaimellisesti aika kylmää ja yksinäistä puurtamista, mutta toisaalta sellaisena sen halusi pitääkin. Olen introvertimpi kuin luulinkaan, mutta en tietysti osannut olla täysin kontaktitta ihmisiin. Jotain kautta yhteys oli aina saatava, mutta nopeasti se yhteys oli myös saatava katkaistua. Piti saada valita tarkasti, koska on saatavilla ja koska ei.
Kaupungissa asuessa ja ollessa sitten tietysti mieli lepää siinä, että kaikki on heti saatavilla, mutta kenties elo on liiankin helppoa. Ei ole sellaisia vaatimuksia kuin maaseudulla, kun kaikki toimii katkaisimesta. Eniten minä olen tyytyväinen siitä, ettei tarvitse palella. Niinkin pieneen voi tyytyä ja se saattaa masentuneena jo reilusti piristää. Mutta mieli herkästi sitten esimerkiksi lämmitystoimenpiteiden yms konkreettisesta tekemisen puutteesta harhautuu usein sellaisten asioiden ääreen, joihin ei voi vaikuttaa tai jotka eivät edes välillisesti kovinkaan paljoa kosketa. Niin sanotusti terveellä tavalla masentunut ihminen ei välttämättä kanna maailmantuskaa tai seuraa mitään synkkyyksiä, vaan hän voi olla täydellisesti omassa kuplassaan, jossa ajatus joko kulkee jotenkin tai jumittaa paikallaan. Hän saattaa majailla siellä täysin omassa tahdissaan ja kokea harrastamansa asiat mielekkäiksi, jos hänen annetaan niin tehdä. Toki tämä onnistuu myös kaupunkiolosuhteissa, joissa itse viihdyn selkeästi ihan puhtaasti juuri siksi, ettei tarvitse lämmittää.
En tiedä oliko tässä viestissä mitään järkeä, mutta nyt kun talvi tulee, niin sitä taas ymmärtää monien asioiden positiiviset puolet. Niitä ei sovi unohtaa, kun on katto pään päällä ja kaapissa ruokaa. Muutama masennusoire ei tule minulla vaikuttamaan mihinkään tekemiseen enää nykyään, kun tätä historiaa on jo niin kaukaa, niin ei paljoa hetkauta mikään vaikeakaan pakkoajatus. Saan tehdä oman jaksamisen mukaan mitä ikinä sitten pitääkin tehdä ja siihen pitää tyytyväinen.