Millaista pitäisi olla maapallolla, jotta olisi mukavammat oltavat?
Christopher McCandless – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Tämä kaveri muun muassa osoitti mahdottomaksi sen mistä minä haaveilen, joskaan koskaan en ole realistisena pitänyt haaveitani, enkä niitä ole pyrkinyt määrätietoisesti toteuttamaan. Haaveilen siis tietynlaisesta kokonaisvaltaisesta riippumattomuudesta, mutta kun on opetettu ja kasvatettu elämään kaikenlaisen teknologian ja apuvälineiden parissa, niin eihän sitä osaisi selviytyä luonnossa. Se vaan nyt menee niin, ja silloin haaveet on vaan haaveita ja onneksi kuitenkin pääsen mökille, niin siellä saa sitten korvikkeeksi kuluttaa paljon aikaa turvallisin tavoin ja keinoin.
Harva oikeasti osaisi noita eräjormistakaan selviytyä pidempiä aikoja, saati vuosia, vaikka olisi käynyt kouluja ja opetellutkin jotain kaikenlaisilla vaellusreissuilla. Tässä minäkin juuri kirjoitan tietokoneella tätä viestiä, mutta ilman tietokonetta ja siihen liittyviä keksintöjä en saisi tätäkään kirjoitettua. Eli joka tapauksessa ahdistaa ja masentaa, vaikka olen sinällään tyytyväinen, että ihmiskunnan kehitys on näinkin kehittyneellä tasolla, että elämästä on tavallaan mahdollista selvitä mielekkäästi, vaikka osaa siitä jollain tasolla vastustaa. Saa sentään harrastettua kulttuuria, jota ilman en voisi elää. Siitä pitää olla kiitollinen.
Eikä tämä ole mitään hippeilyä pohjimmiltaan vaan minulle riittäisi ihan se, että maapallo olisi rauhallisempi paikka elää. Joku voisi sanoa, että (pahoja) ihmisiä on liikaa, mutta eipä tuo yleensä häiritse kuin jos jokin asia pitäisi hoitaa ja porukkaa on kuin pipoa hoitamassa samaa asiaa. Eikä ihmisiä tarvitse väkisin tavata, jos ei halua. Tai jos pitää tavata, niin lopulta kuitenkin heitäkin pääsee viimeistään kotiin pakoon. Aikanaan duunista ja koulustakin kun tulin, niin en minä arkisin ketään tavannut. Halusin olla rauhassa kotona illat ja nautin siitä. Ja nautin siitä edelleen.
Pahoista ihmisistä voidaan olla montaa mieltä, mutta minä näen sellaista pientä arjen pahuuttakin monessa asiassa. Sellaista, jota monet muut eivät pidä pahuutena tai pahan tekona lainkaan. Ne ovat vaan tekijälleen mahdollisesti välttämättömiä tekoja (tai tekemättömyyttä), jotka pitää suorittaa matkalla johonkin mahdollisesti isompaan, mutta joista voi olla haittaa jollekulle, vaikkakin vähäisesti tai välillisesti. Mutta sellasta se elämä yhdessä ja isossa joukossa ihmisiä on, jolloin aina joku jollain tasolla kärsii ja josta toiset hyötyy. Ihan täysin en siis osaa ihmiseen luottaa, mikä on aika rajoittava tekijä sen suhteen, että ihmisten kanssa pitäisi kuitenkin osata pärjätä vielä jokusen aikaa.
Toki kuten sanottua, niin elämä on hyvin mahdollista ja runsasta tällasessa tietynlaisessa etuoikeutetussa kuplassa kuin jossa me monissa länsimaissa saamme elää. Siihen nähden on erikoista juuri se, että ihmiset masentuvat, eivätkä saa asioista välttämättä aina tyydytystä. Ihmisillä on jokin tyydytyksen loputon ja rumakin kaipuu ja ilman sitä ei osata lainkaan elää. Tuossa tilanteessa minä monesti katson taivaalle ja mietin, että mitä tässä on tyydyttämistä, jos irtaantuu hetkeksi siitä ihmisten hullunmyllystä, joka sokaisee kaiken mitä ihminen aisteillaan voi havaita ja aivoillaan todeta. Ei ole mikään kiire, eikä hätä mihinkään. Ei ole maapallollakaan. Se ainakin on aika simppeli juttu, kun sen kerrankin hokaa. Kaikki vaan on sellaisenaan melko pitkälle niillä sijoillaan, mutta me havaitsijat rakennamme tarinoita asioiden ympärille. Joskus ne ovat hyviä tarinoita, eikä siinä silloin ole mitään vikaa.
Avaruudessa en haluaisi käydä välttämättä. Se tyhjyys olisi varmaan aika hurjaa, kun etäisyydet on niin tolkuttomia. Sitä on ehkä hankala myös kokea, kun loppuu mittatikku kesken. Mutta jos sieltä näkisi maapallon, niin se olisi varmaan sinällään yksi hienoimpia tunteita mitä ihminen voi kokea. Katsoa sieltä sitä ympäristöä, jota ihminen ei tosiasiassa omista pennin vertaa, mutta tekee sen kustannuksella ihan mitä tahansa. No, joidenkin juttujen mukaanhan ihmisen valtakausikin on lopulta lyhyt, mutta en nyt muista koska totaalisen hävityksen on laskettu tulevan, vaikka se ei sotimalla tulisikaan.
Noin yleisellä tasolla yksinkertainen vastaus @Amerikanihme melko laajaan kysymykseen on se, että vaikka elämme itsellemme suotuisassa säässä ja ilmastossa vertailussa muihin planeettoihin, niin kyllä minä niin pikkusieluiseksi olen muuttunut, että hyvä sää merkitsee aika helvetin paljon. Talvesta en välitä enää ollenkaan, joten nautin nyt täysillä kesästä :)