Taudinkuvana depressio

  • 545 440
  • 2 069

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ja minä kun luulin, että tällainen hyvä olo on minulle kerrankin normaali reaktio, niin tuntuu kyllä taas, että pikemminkin kaali leikkaa kohta kiinni. Kyllä se epätoivo hiipii puseroon, kun koskaan ei voi olla ihan vaan tavallisesti ja sillain iisisti hommat, vaan aina menee yli. Pyydänkö kirjoitusoikeuksien poistoa? Olisiko ylireagointia? Koska ei tämä tästä koskaan parane...
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@godspeed, toivottavasti et lähde pois palstalta, vaan pysyt täällä ilonamme. Ehkä kirjoittelu tänne osaltaan lieventää tuskaasi, toivon niin.

Mikään ei ole niin huonosti, ettei sitä hyvät unet hieman parantaisi. Eilen menin nukkumaan jo yhdeksältä illalla, kun tosiaan tunne oli se, että aivot sammuu pystyyn. Tämä tarkoittaa sitä, että ne sulkevat itseään, koska sen hetkinen olotila alkaa olemaan hieman liian vaikea kestää. Aivot siis harrastaa itsepuolustusta. Erittäin harvinaista, että näin käy.

No kuitenkin, kiitos viestistäsi, positiivisuudella pitäisi jaksaa eteenpäin. Ehkä minä seuraan tilannetta, koska eihän tässä pitäisi mitään suurempaa hätää olla. Lääkkeideni vuoksi minun ei pitäisi voida seota isommin, vaikka tulisikin jokin tällainen eilisen kaltainen kohtaus. Pelottavaa se oli.

Kirjoittaminen ei varmaan minulta koskaan lopu missään, kun se on toiminut tällaisena kanavointikeinona jo niin pitkään. Ainahan mikään raapustaminen ei auta, mutta usein on silti tarve kirjoittaa, sillä aina muutakaan ei ole. Tämän olen huomannut koskettavan toisinaan muitakin jatkislaisia, kun on tapahtunut näitä ns pimahtamisia. Joku on vaan alkanut tuuttaan kovinkin sekavaa tekstiä jostain syystä.

Luulen tietäväni osittain mitä tuossa vaiheessa päässä liikkuu, vaikka itsellä on toki niin järeät suodattimet käytössä, että esimerkiksi mitään "palstaitsemurhia" en tule koskaan tekemään. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ihan kaikille meistä liika fooruminkäyttöäkään ei ole hyväksi, koska se ei ole kommunikointiväylänä se kaikista terveellisin, jos on yhtään taipumusta epävakauteen. En tiedä tarkalleen psykologiaa ylilyöntien taustalla, mutta usein jokin aihe tai vaikkapa ihan se jääkiekko on otettu turhankin tosissaan, jolloin sitten alkaa mielessä kuumenemaan herkästi ja tämä koko ketjureaktio saa käyttäytymään eräänlaisella itsetuhoisella tavalla.

Varmaankaan siinä todellisuudentaju ei ole mennyt keneltäkään, mutta tunnepuolella koetaan toiveiden vastaisesti niin suurta pettymystä ja ärsytystä, että lopputulos on mitä on. Kyllä minä tuon lopputuloksen tiedän paremmin kuin hyvin, mutta muista yhteyksistä... ja vitutus sekin on todella tuttu tunne!

Vaan onhan nyt perjantai! Huippupäivä, kun saa aloittaa viikonlopun paremmalla mielellä kuin eilen. Viettäkäämme kaikki tänään mielenterveydellisesti tasainen päivä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö

Heppu on jo menehtynyt jokin aika sitten, mikä antaa tällekin tarinalle tietysti oman mausteensa. En tiedä olisiko itsestä ihan täysin erakoksi, vaikka sitä monesti mietin ja pari kylmää talvea maaseudun rauhassa olenkin yksinäni viettänyt. Ei varmaan olisi, sillä niin paljon nautin erilaisista sivistyneen maailman jutuista ja tarjonnasta. Yleensä kulttuurista. Ja vaikka itseni kanssa pärjään nykyään paremmin kuin ennen, niin en kuitenkaan omaa seuraani niin paljoa rakasta, että osaisin ihan noin vaan olla ja asettua.

Ehkä ihmisten olisi joskus hyvä miettiä mitä se oma elämä pitää sisällään, ja jos pitää paljon negaa, niin mitä sille voisi tehdä. Paljonhan jengi valittaa pienistäkin asioista materialismin tuskissaan, jolloin vaikuttaisi siltä, ettei oikeastaan arvosteta sitä mitä on. Aina joskus sitä pitää pysähtyä miettimään asioita. Kuten historioitsija Teemu Keskisarjakin jaksaa muistuttaa, niin "ennen" on ollut aika paljon kurjempaa laaja-alaisesti, vaikka tietysti jos esimerkiksi näitä mielenterveysongelmia sattuu olemaan, niin ei siinä paljoa historiaan peilaamalla olo parane. Sitä hänkään ei aina tunnu tajuavan, vaikka noin muutoin jonkin verran tolkun miehenäkin pidän.

Artikkelista löytyy siis tuollainen lyhyt dokumenttikin mikäli aihe kiinnostaa :)
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Näin alkuun kaikille ketjun aihetta koskettaville kovasti voimia!

Se oman pään toiminta kaikkine keloineen on merkillinen juttu ja ikävää on se että tuskin koskaan saadaan mitään semmoista ratkaisua että siitä pääsisi eroon. Lääkkeet lievittävät toki, mutteivat poista sitä syytä mikä kullakin meistä on niin yksilöllistä. Tai no, välillä noista keloista voi päästä eroon mutta ne tuppaavat vain palaamaan takaisin. Samaan aikaan on sekä ahdistavaa että lohdullista kun tietää että ahdistus ja masennus ovat kuitenkin semmoisia juttuja joita ihan varmasti jokainen kokee kuitenkin jossakin välissä elämäänsä. Yksin ei siis olla. Toki osa meistä on sikäli onnellisemmassa asemassa tämän ongelman kanssa kuin toiset, kun osa meistä oireilee vain tiettyinä ajanjaksoina ja toisilla se on kroonisempaa ja koskettaa enemmän läpi elämän. Perseestä se on joka tapauksessa.

Itse olen sikäli onnellisessa asemassa, että minulla depressio on kausittaista. Yleensä syksyn saapuessa tulee kaaos-masennus joka sitten lievittää kevään saapuessa. Toki tuon lisäksi koen välillä jaksoja jolloin mieli on matala vuorokaudesta riippumatta. Pidän itseäni onnekkaana tuossa suhteessa ja luulen, että minulla ainakin semmoinen tietynlainen "typeryys" on luontaisesti auttanut siinä että vasta myöhään aikuisiällä olen kokenut syvempiä ahdistuksen ja masennuksen oireita.

Oma pikkusiskoni on ollut syvästi masentunut jo jostain 10-vuotiaasta lähtien. Ja kun häneen peilaan itseäni niin huomaan joitakin eroja minkä vuoksi itse olen saanut elää suhteellisen huoletonta elämää paljon pitempään aikuisikään saakka. Siskoni on hyvin älykäs ja voimakkaasti tunteva ihminen ja ikään kuin aikuistunut minua huomattavasti aiemmin vaikka meillä on ikäeroa se 10 vuotta. Hän on huomannut maailman raadollisuuden paljon aiemmin kuin minä. Ja itse olen vielä jollakin tavalla lapsen tasolla ja pystyn helpommin pakenemaan piiloon tältä pahalta maailmalta oman lapsekkaan mieleni kautta. Minulla on yleisimmin hyvä kyky paeta ahdistusta vaikkapa leffojen tai pelien pariin. Ikävä kyllä myös päihteiden. En sitten tiedä että onko tuo loppupeleissä kovin hyvä ominaisuus kun mieli koittaa paeta sitä henkistä paskaa johonkin kauaksi todellisuudesta.

Toivottavasti tämä teksti ei ole täyttä hepreaa. Olen nyttenkin päissäni. Ehkä tuo vuosien ahdistus on tehnyt sen ikävyyden minulle etten oikein selvin päin pysty sitten purkamaan mielensyövereitä muille. En puhumaan tai mitään.

Mutta haluan sanoa kaikille joilla on vaikeaa sen, että olette vahvoja hienoja, herkkiä ihmisiä. Ja vaikkei siltä ehkä juuri nyt tunnu niin teillä on paljon annettavaa. Ja ei ole ihmistä jota maailma ei jäisi kaipaamaan. Jokaisella meillä on jotakin annettavaa ja kaikki me olemme tärkeitä. Minä koitan ajatella näin. Se ahdistus ja elämään masentuneisuus on vittumaista paskaa, mutta minusta tuntuu että taakan ottava ihminen on semmoinen joka ei ainakaan paha ole. Herkkä vain tälle kaikelle missä me elämme. Ehkä liiankin herkkä, mutta herkkyys on tässä epäaitoistuvassa maailmassa ominaisuus josta pitäisi pitää kiinni. One love.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Hieno viesti @Man in the Box !

Masennuksessahan on se puoli kuten monissa muissakin sairauksissa, ettei se sinällään katso ikää tai kokoa tai mitään muutakaan. Sairaus se masennuskin on muiden joukossa, mutta nyt vaan aivot sattuvat sairastumaan. Sellaisetkin ihmiset ovat masentuneet, joita on pidetty vahvoina, mikä saa aina miettimään, että mitä tässä elämässä sitten oikeasti voi pitää vahvuutena?

Päästään siihen, että vahva ja heikko ynnä muu tuollainen kuvailu ei oikein päde mielenterveysongelmissa, vaikka siten edelleen kuulee puhuttavankin. Ehkä asia on muutostilassa, en tiedä, mutta se on todella usein heikkoutta, jos mieli voi huonosti. Vahva ei nimittäin sairastu. Muissa sairauksissa tuo kuvailu voi jollain tasolla selvemmin päteä, jos ihminen saa ihan itse päättämällä vaikutettua asioihin ja asiat riippuvat suoraan jostain helposti ratkaistavasta ongelmasta, jonka hoitamisessa tästä mystisestä vahvuudesta on havaittavaa etua. Nämä asiat vain harvoin ovat noin yksinkertaisia, kuin ihmiset haluavat ajatella.

Masentunutkaan ihminen ei voi päättää parantuvansa, kuten syöpäsairas ei vaan voi toivomalla yhtäkkiä selvitä kovasta kurimuksesta. Eikä sitä syöpääkään välttämättä näe missään päällepäin, kuten ei masennustakaan, eli on aika huteraa todeta sellaiset sairaudet "oikeiksi", jotka on nähtävissä tuosta noin vaan päälleppäin. Mutta me tiedämme missä nämä sairaudet on todettu ja masennus on todettu tapahtuvaksi aivoissa. Missä muuallakaan? Miksi aivosairauksia ei hyväksytä? Fyysinen elin ne aivotkin ovat, joten eikö sairauskin ole luonteeltaan myös fyysinen?

Herkkyys on sitten sellainen luonteenpiirre, joka helposti altistaa toki masennukselle. Onko herkkyys kuitenkaan heikkoutta? Kaikki herkätkään eivät masennu, tai meillä olisi aikamoinen kansanterveydellinen ongelma käsillä tälläkin hetkellä. Herkkä voi myös olla monissa muissa asioissa vahva, paitsi niin sanotusti masennuksessa, mutta hän näillä muilla kyvyillä voi kompensoida tehokkaasti oman masennuksensa hoitoa. Masennus on aina sidoksissa kokijaan, emmekä me ole samasta puusta sinällään veistettyjä, vaikka oirekuva voisi olla samankaltainen. On siis hyvin vaikea sanoa yksiselitteisesti millainen sairastaminen on "oikeaa" ja millainen "väärää".

Minulla on sellanen fiilis omankin kokemuksen perusteella, että ihmisiä ärsyttää ihan perkeleesti, jos joku on tällainen heikko, sairas tai jotenkin ikään kuin huono ihminen. Olen kohdannut tätä ajattelua ja minutkin on esimerkiksi hylätty muutaman kerran, koska olen ollut erittäin rasittava eri vaiheissa sairautta. Ymmärrän sen. Ihmiset eivät siedä mielenterveysongelmia, ja usein voidaan myös ajatella, että ne ovat itseaiheutettuja. Mutta tuota minä mietin, että mikä on se perimmäinen ajatuskuvio sen inhon, ärsytyksen tai jopa vittuuntuneisuuden takana, jos sitä kohdistetaan ihmiseen, joka on vain sairas? Antakaa kun arvaan, häntä pidetään laiskana. Toki hän voi myös piehtaroida ongelmissa, joita toinen ei hänen puolestaan jaksa vatvoa. Niinkin voi käydä, mutta toisaalta, tarvitseeko sellaisia kavereita esimerkiksi sitten ollakaan, jos ne eivät kauheasti jaksa kuunnella.

No, minä en ole mikään lääketieteellistä käynyt lääkäri ja logiikassani voi hyvinkin olla ammottavia aukkoja, mutta pirullisiahan nämä mielenterveysongelmat on siinä, että niistä ei välttämättä pääse eroon. Minullakin on loppuelämän sairaus. Jotenkin se on vaan luovittava eteenpäin, mutta sentään sen tiedän sanoa, että kyllä minä ainakin sitkeä paskiainen olen. En ehkä vahva, heikko, tai muutakaan, mutta todellinen paskiainen.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ehkä kirjoittelu tänne osaltaan lieventää tuskaasi, toivon niin.

Tätä olen viime aikoina miettinyt, että kirjoitanko tuskan vuoksi, mutta miettinyt myös ymmärtävätkö ihmiset mitä (krooniset) mielenterveyspotilaat kirjoittaa tai sanoo. Aika harvoin asiasta mitään keskustelua saa aikaiseksi ja olen tulkinnut, että osittain se johtuu ihmisten osaamattomuudesta kommentoida ikäviäkin viestejä. Se on ihan hyvä pelko tai tunne kohteliaisuutta ajatellen, mutta sen ei pitäisi voida estää mitään sillä varjolla, että tuleekin jotain "vääriä" letkautuksia, joista potilas saa kimmokkeen vaikka tehdä itselleen jotain.

Ehkä muut siis pääasiassa pelkää (sinällään järkevästi), että sanoo jo valmiiksi epävakaalle ihmiselle jotain, joka laukaisee tässä jotain epätoivottuja tunteita tai ajatuksia. Mielestäni se on, toki tilanteesta riippuen, väärä lähestymistapa, sillä varmasti ainakin osa meistä kirjoittaa siksi, että ehkä muualtakaan ei apua saa tai tällainen väylä on jotenkin terapeuttisempi. Mukavampi. Tai jos saa apua, niin ei saa esimerkiksi juuri tätä kirjoitusapua, kun kaikki eivät ole suulaita tyyppejä tuolla "ulkomaailmassa" tai sitten klassisia vastaanotolla vollottajia. Joskus meitä ihmisiä pitää lähestyä eri tavoin ja räätälöidä apua vähän kunkin mukaan.

Joskus tarvitaan älyä. Aina sitä ei saa psykiatreilta tai lääkäreiltä, koska eivät he sen paremmin omaa asiantuntemusta esimerkiksi nyt vaikkapa tästä masennuksesta. He ovat ihan tavallisia ihmisiä virkansa takana, ja he ovat lukeneet asiansa kirjoista. Siihen päälle vastaanotolle on sattunut tulemaan vuosikymmenten kuluessa useampia ihmisiä ihmistuntemusta kehittämään, vaikka kukin potilas on aina erilainen. Hekään eivät siis voi yleistää, vaikka joskus siihen turvautuvatkin. He vasta kylmäkiskoisesti osaavatkin suhtautua. Se jotenkin opetetaan koulussa, että ei saa mennä liian lähelle potilasta. Ok, ymmärrän miksi, jotta hoitoa onnistuttaisiin antamaan mahdollisimman puolueettomasti.

Sanoisin siis, että jos tulee mieleen jokin vähänkin positiiviselta tuntuva ajatus, ihan sama mikä, niin kirjoittaa tai sanoo vaan. Ei siitä haittaakaan voi olla. Jos pelkää, että tyyppi, jota kommentoidaan tekee itselleen jotain, niin sillä logiikalla kukaan ei voisi sanoa tälle mitään missään koskaan. Joskus siis jokin yksittäinen kommentti voikin murtaa jään, jos toinen on valmis ja halukas vastaanottamaan apua. Asiat ei aina ole niin synkkiä, jotta niitä ei voisi lähestyä lainkaan ilolla. Suorapuheisuudessa ei ole mielestäni mitään vikaa, vaan se voi herätellä ajattelemaan eri kanteilta. Joskus ihminen on niin jumissa siinä omassa maailmassaan, että pitää vähän auttaa sitä irti siitä.

Sitten kun siitä maailmasta pääsee vähän muidenkin pariin ja olo kohenee, niin saattaa huomata jotain muutakin elämässään kuin sen pohjattoman synkkyyden. Aika harvoin mikään olotila kestää loputtomiin, vaikka masennuksessakin niin saattaisi tuntua. Ymmärrän tosin entisenä itsemurhakandidaattina hyvinkin, että se voi tuntua hankalalta ajatella niin, mutta usein se menee niin. Aukaiskaa vaan suu, jos tarve niin vaatii.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö

Erinomainen juttu. Selkeä, ei vähättele tai puhu mitään muuksi vaan käsittelee aihetta realistisesti rennolla otteella ja on muutenkin sellainen kuin toivoisi muidenkin juttujen tässä aihepiirissä olevan. Lukaiskaapa jos kiinnostaa, kun ei ole mitenkään pitkäkään. Skitsoaffektiivinen on siis vähän kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö psykoottisempana, kun on erilaisia kouriintuntuvampia harhoja.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Sanoisin siis, että jos tulee mieleen jokin vähänkin positiiviselta tuntuva ajatus, ihan sama mikä, niin kirjoittaa tai sanoo vaan.
No jos kirjoittaakin negatiivisia ajatuksia? Kai niilläkin jokin arvo on?

Joka tapauksessa, omalla kohdallani on vaikea samaistua tuntemuksiisi, koska en itse ole kulkenut vastaavaa polkua koskaan ja kärsinyt kuolettavasta masennuksesta. Mutta minulla on paljon sympatiaa ja rakkautta annettavana, joten yritän niitä kannustavia asioita jakaa aina silloin tällöin.
 

Kiisa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HPK-Inkkarit, IHN ja FC HML

Erinomainen juttu. Selkeä, ei vähättele tai puhu mitään muuksi vaan käsittelee aihetta realistisesti rennolla otteella ja on muutenkin sellainen kuin toivoisi muidenkin juttujen tässä aihepiirissä olevan. Lukaiskaapa jos kiinnostaa, kun ei ole mitenkään pitkäkään. Skitsoaffektiivinen on siis vähän kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö psykoottisempana, kun on erilaisia kouriintuntuvampia harhoja.
Tyttäreni sai skitsoaffektiivisdiagnoosin yläasteiässä. Hän pääsi kyllä hoitoon, hyvään sellaiseen. Mut oli se melkonen matka, millon talot ja puut oli kuin Jali ja Suklaatehdas -elokuvasta, iso ja suuria ja ainakin lähellä hyökkäystä, millon piti suojautua sängyn alle uhkaa piiloon ja millon mitänkin. Hän täyttää tänä vuonna 26 v ja kaikki diagnoosit on purettu ja lääkitystä ei tarvita tällä hetkellä ainakaan tuon takia.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
No jos kirjoittaakin negatiivisia ajatuksia? Kai niilläkin jokin arvo on?

Joka tapauksessa, omalla kohdallani on vaikea samaistua tuntemuksiisi, koska en itse ole kulkenut vastaavaa polkua koskaan ja kärsinyt kuolettavasta masennuksesta. Mutta minulla on paljon sympatiaa ja rakkautta annettavana, joten yritän niitä kannustavia asioita jakaa aina silloin tällöin.

No ehkä parempi muotoilu olisi joskus, että kirjoittaa jotain, jos näkee, että voisi olla tarvetta. Jos koet, että se olisi sympaattista, niin antaa palaa. En sinällään tiedä voiko edes mikään esiintuotu ajatus olla negatiivinen, vaikka toisaalta, kyllä esimerkiksi minulle täällä on huonossa kunnossa lähetetty yksityisviestiä, että pitäisi kääntyä Jeesuksen tai Jumalan tai jonkin vastaavan puoleen ja siinä kyllä autettaisiin. Aina sitä pelisilmää ei ole sellaisia lähettävällä ihan kauheasti.

Niin ja kiitos sinulle kommenteistasi tietysti jo tässä vaiheessa. Onhan se mieltä lämmittävää ollut saada niitä! En ole mikään huomiohuora, mutta joskus kotoa saa vaan tietyn tyyppistä tukea ja netistä sitten toisenlaista. Kaikkea ei voi aina sälyttää johonkin yhteen paikkaan tai yhden ihmisen niskaan. Pahoittelen jos käyttäydyn jotenkin rasittavasti :)
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Matkalla kohti kevättä ja voittamisen oloa ollaan, ja se tarkoittaa sitä, että mökkikelit alkavat olla jo kulman takana. Jos pakkaset vaan hellittävät maaliskuun alusta alkaen, niin muutan jo puolipysyvästi maaseudulle. Minulla on näitä luontaisia masennuslääkkeitä melko paljon, kuten tämä mökkeily, ja niiden avulla pysyy vähän järkikin päässä.

Kyllähän sen tässä huomaa, että masennus meinaa tästä nappien popsimisesta huolimatta välillä tulla, vaikka käsistä se homma ei lähdekään. Voinen kuitenkin todeta kovalla itseluottamuksella, että pitkäaikaisesti masennus ei koskaan enää tuhoa minun oloani, siihen on voinut kaikenlaisella terapeuttisella toiminnalla itse vaikuttaa.

Esimerkiksi jos jotkut muistavat minun maininneen yöheräilyistä, niin teen niitä edelleen, olen tehnyt viime kesästä asti. Nousen öisin pariin otteeseen pööpöilemään ylös ja juomaan kylmää vissyä, enkä oikein enää osaa ollakaan ilman näitä toimenpiteitä. Se on vaan niin nautinnollista ja rauhoittavaa. Minä toivon, että muutkin kehittävät kaikkea omaa itselleen sopivaa pientä puuhaa ja rutiineja, josko ne auttaisivat sen pimeyden selättämisessä, mikä varmasti monia tälläkin hetkellä vaivaa. Sen ei saa antaa lannistaa, ja uskokaa minua kun sanon, että päinvastoin masennus on lannistettavissa. Siitä voi selvitä. Ja se on sellanen vittupää, jota tekisi mieli vetää turpaan. Masennusta saa ja pitää voida vihata, koska sekin on tunne, joka pitää ihmistä pinnalla tässä kontekstissa. Tunteiden latistuminen ja yksipuolistuminen ei käy päikseen, vaikka joku muuta väittäisi.

Kokeilkaa kaikkea. Mitä tahansa mikä vaan tuntuu hyvältä. Voisin kuvitella ainakin, että ihmiset tekevät liian vähän asioita, jolloin vaan sitten istutaan kotona, varsinkin jos ollaan masennuksen vuoksi saikulla jne. Osa meistä on vaikeassa masennuksessakin vielä toimintakykyisiä, mutta tiedän itsenikin kohdalla sen, kun toimintakyky menee ja sitten makaa kuukauden sängynpohjalla hautoen ties mitä. On hankalaa aloittaa tai saada mitään tehtyä. Siksi pitää ottaa pieniä askeleita.

Tämän parempia neuvoja en itse ainakaan osaa antaa, mutta minullakin on ensioireista aikaa jo yli 20 vuotta, niin on pieni ihme, että olen elossakin vielä. Tähän matkaan on mahtunut aika helvetisti kaikenlaisia sudenuoppia ja henki on meinannut mennä useampaan otteeseen. Siitä huolimatta nykyään menee aika hyvin, ja pystyn elämään kohtuullisen tasapainoista elämää, vaikka ehkä työkyky onkin lopullisesti menetetty. Mistäs sitä toisaalta tietää, vaikka tässä vielä toipuisikin johonkin. Sitä odotellessa ja ihmetellessä.

Ensi yönä taas ylös.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö

Vaikka onkin aivojen terveydestä yleisesti kirjoitettu teksti, niin se voisi yhtä hyvin koskea myös mielenterveysongelmia. Aivot käyvät modernissa yhteiskunnassa monella ihmisellä kierroksilla, koska elinympäristö ei ole aina terve eri yksilöitä ajatellen, ja tuloksena on eriasteista uupumusta sellaisillakin, joilla ei normaalisti stressi tule ns uniin ja pärjää asioiden kanssa. Minäkin tunnen lähipiiristä erään, jolla mitta täyttyi vuosien varrella, mutta hän parani uupumuksesta, joskaan aivan varma en ole nykytilanteestaan. Jotkin asiat lienevät paremmin, mutta hän ei kauheasti kerro niistä, joten en ole viitsinyt vaivata.

Itselläkin voi olla sukurasitteena kaikenlaiset aivo-oireet mielenterveysongelmien lisäksi. Pelkään hieman, vaikka ikää ei sinällään ole vielä paljoakaan. Lisäsairaudet kuten muistisairaudet voivat kuitenkin iskeä jo keski-iässä, vaikka se olisikin harvinaisempaa. Teen päivittäin vapaaehtoisesti aivotyötä, jotta aivoni pysyisivät kunnossa, eikä ajatteluni taantuisi tai alkaisi jotenkin hajota käsiin. Jos ei reenaa kaalia, niin kyllä se herkemmin leikkaa kiinni. Luulen ainakin niin. Reenaus on toisaalta helppoa, koska olen tottunut ajattelemaan ratkaisukeskeisesti, joten pidän tietynlaisista pulmista. Koska minua ei ole älyllä ihan liikaa siunattu, niin joskus pulmien sopii olla melko yksinkertaisia, sillä painetilanteissa pääni ei toimi. Onhan meidän yhteiskuntamme ja maailmamme toisinaan niin kuormittava ja sekava, ettei siitä ota selvää, mutta taitaa mennä niin, etteivät ota aina muutkaan.

Mutta se mitä piti sanoa, niin aivoista kannattaa pitää huolta oli tilanne tai ikä mikä hyvänsä. Myös kova masennus tekee näitä tuhoja, jolloin oireilun kyllä yleensä tunnistaa helposti. Jos ei muut, niin kokija itse, ja yleensä hän myös joutuu ottamaan välillä liiankin ison vastuun aivojensa yleisestä huoltamisesta. Niin raskasta kuin sekin jo valmiiksi olisi. Ei siinä aina paljoa mikään tsempin toivottaminen auta, mutta kyllä senkin kuuleminen aina jotain jeesaa.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Heipä hei taas kaikille. Vuosi on lähtenyt aika heikosti taas voinnin osalta käyntiin. Väsymystä, ahdistusta, masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia. Tuntuu aika heikolta olo tällä hetkellä ja kokonaisuus on aika pielessä. Välillä sitä toivoo että olisi joko ihme pilleri millä olon saisi hyväksi ja ns. normaaliksi. Mikä sitten on normaalia? En tiedä.

Jos jotain positiivista yrittää ajatella, niin olen yli kuukauden pärjännyt ilman osastoa. Toki aika lähellä on pari kertaa ollut että päivystykseen lähden, mutta jotenkin olen selvinnyt. Kai se on ihan positiivinen asia. Nyt tietenkin kaikki tuntuu aika harmaalta, kun fyysisestikkin kipeänä ja ei esim. pääse päivätoimintaan osallistumaan ja näin ollen vieläkin enemmän yksin. Tiettyyn pisteeseen asti kotona on hyvä olla, mutta kyllä välillä tarvitsee olla sosiaalisessa tilanteissakin, vaikka ne kovasti väsyttääkin.

Tästä mennään taas eteenpäin. Toivottavasti pikku hiljaa olokin tasottuisi. Aika näyttää.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mulle tuli eilen Eläke Varmalta myönteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeestä. Viimeisen 2 vuoden aikana olen palaveerannut työpaikka lääkärin kanssa kasvotusten 23 kertaa ja 4 kertaa puhelimitse. Psykiatrian erikoislääkärin olen tavannut 4 kertaa, tai hän on siis halunnut tavata minut. Terapiassa olen käynyt viikottain, enkä sitä aio lopettaa, se on elintärkeää mulle. Kaikille kanssa kärsijille tsemppiä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Mulle tuli eilen Eläke Varmalta myönteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeestä. Viimeisen 2 vuoden aikana olen palaveerannut työpaikka lääkärin kanssa kasvotusten 23 kertaa ja 4 kertaa puhelimitse. Psykiatrian erikoislääkärin olen tavannut 4 kertaa, tai hän on siis halunnut tavata minut. Terapiassa olen käynyt viikottain, enkä sitä aio lopettaa, se on elintärkeää mulle. Kaikille kanssa kärsijille tsemppiä.

Itse olin viisi vuotta kuntoutustuella/määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ensin ennen kuin tuli pysyvä eläkepäätös. Sinällään siis olin jo harjoitellut eläkkeellä oloa, mutta sitten kun se tosiaan muuttui pysyväksi, niin ei se harjoittelu tuntunutkaan enää pätevän. Piti aloittaa uusi prosessi ja totutella siihen, että nyt tilanne on tämä kenties ikuisesti ja tällä kertaa ei tarvitse kenties koskaan mennä lääkäriin puhumaan mistään muusta kuin lääkkeiden uusimisesta.

Nyt vaan sitten pitää rakentaa elämää täysin eri tavalla. 1,5 vuotta on nyt takana pysyvää päätöstä ja vasta alan jotenkin tottumaan tilanteeseen. Tässä on kuitenkin puolensa ja puolensa. Jos joku minun tilannettani miettii, että nyt tuo laiskuri on sitten eläkkeellä, niin olen itse ajatellut monesti kääntää sen niin, että oletko ennemmin terve ja töissä vai sairas ja eläkkeellä. Rahassahan tuo on myös aika suuri ero, koska työkyvyttömyyseläke harvemmin varsinkaan nuorella ihmisellä on iso. Eniten arvostan sitä, että sairaana ihmisenä minulla on aikaa rauhoittua ja aina siihen ei tarvita rahaa.

Tsemppiä nyt vaan Olkku ja muutkin, joilla eläkeasiat esimerkiksi ovat ajankohtaisia. Suuri elämänmuutos sekin on, eikä se ole kaikille samanlainen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En tiedä mikä tämä taas on kun alkanut olemaan jos jonkinlaista oireilua. Ei siinä saa kyllä laitettua itsensä kävelylle ja sitä kautta vaikka lukemaan kirjastoon päästäkseen pois kotoa missä keskittyminen lukemiseen tai opiskeluun tuntuu täysin ylivoimaiselta asialta. Alkoholia tekee mieli ja kun ei ole liiemmin varaa mennä baareihin tai muualle moikkaamaan kavereita niin sitten istutaan yksin kotona ja juodaan siellä. Väsyttää, henkilökohtainen hygienia on taas menossa siihen suuntaan ettei haluaisi peseytyä ja sitten kun ei peseydy niin ei viitsi kotoa poistua kun kuitenkin haisee. Mikä se näissä keväissä on? Aina syksyllä masentaa ja ahdistaa, keväällä ahdistaa ja masentaa. Kesät ja talvet menevät yleensä kohtuullisesti. En tiedä taas.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Sen kun vaan muistaa, ettei ole väärää tapaa sairastaa. Masennus kuuluu siihen ryhmään, jossa ei ole vääriä oireita tai kukaan ei voi väittää, että nyt mennään perse edellä puuhun, kun masennuksessa jo itsessään mennään aina perse edellä puuhun. Sitä ei millään filosofialla voi ratkaista tai puhua oikeaa totuutta mistään oireista ja kuinka niitä pitäisi hallita.

Taidat @Ollakseni olla sen verran kokenutta kaartia, että en todellakaan ala neuvoa mitä tehdä, miten ajatella tai ennen kaikkea miten sairastaa. Toivon, että sinullakin kesän odotus vähän sitten taas kääntää kelkkaa toiseen suuntaan, kun tämä kevätaika voi olla kliseisesti tosiaan ristiriitaista monellekin. Tavallaan pitäisi osata iloita siitä, että kesäkin tulee, mutta sitten se kuitenkin masentaa. Masentaa jo sekin, että ylipäänsä masentaa. Joskus masennusta voi vähän poisajatella, mutta sekin vaatisi sitten jo toisinaan sellaisia voimia, joita vaan ei ole.

Itse sitä yleensä vaan tekee sitkeästi ne asiat samalla tavalla kuin ennenkin ja ajattelee, että mitäs vittuja sitä muutakaan tässä tilanteessa voisi tehdä. Aamulla ylös, päivän toimet ja illalla rauhallisesti nukkumaan. Joka yö nousen hereille hetkeksi aikaa, kun yöllä on jotenkin aina sellainen olo, että mieli lepää. Aivan kuten joskus viime kesänä jo aloitin kertomaan :)
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
En tiedä mikä tämä taas on kun alkanut olemaan jos jonkinlaista oireilua. Ei siinä saa kyllä laitettua itsensä kävelylle ja sitä kautta vaikka lukemaan kirjastoon päästäkseen pois kotoa missä keskittyminen lukemiseen tai opiskeluun tuntuu täysin ylivoimaiselta asialta. Alkoholia tekee mieli ja kun ei ole liiemmin varaa mennä baareihin tai muualle moikkaamaan kavereita niin sitten istutaan yksin kotona ja juodaan siellä. Väsyttää, henkilökohtainen hygienia on taas menossa siihen suuntaan ettei haluaisi peseytyä ja sitten kun ei peseydy niin ei viitsi kotoa poistua kun kuitenkin haisee. Mikä se näissä keväissä on? Aina syksyllä masentaa ja ahdistaa, keväällä ahdistaa ja masentaa. Kesät ja talvet menevät yleensä kohtuullisesti. En tiedä taas.
Olisiko valon puutteesta/harmaasta säästä johtuvaa tämä sinun oireilu? Mikään tämän alan asiantuntija en ole, mutta kun kirjoitat viestissäsi, että syksyllä ja keväällä on noita masennusoireilua, niin voi olla tuosta kyse. Itsellä alkaa syksyn pimeinä aikoina vaikuttaan mielialaa madaltavasti. Onneksi sitten lumen tulo parantaa mielialaa. Tsemppiä vaan @Ollakseni.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onhan tässä taas mennyt aikaa. Välillä on parempi päivä välillä huonompi. GAD-7 ja BDI-21 ovat tulleet taas tutuiksi kun pari kertaa kuukauden sisään täyttänyt niitä. Nyt sitten on uutena asiana tullut se, että pitää kieltäytyä alkoholista. Ai miksikö? No sen takia, että päästäksenin neuropsykologisiin tutkimuksiin he haluavat ettei minulla ole tapana vedellä kännejä usein tai muuten käytä lamauttavia tai piristäviä päihteitä. Tuotahan he testaavat verikokeilla ja pitipä virtsanäytekin antaa josta katsotaan onko huumeita mennyt. Nyt olen sitten ollut ryyppäämättä ja ilman alkoholia reilut neljä viikkoa (viimeksi join mitään 0,8% vahvempaa juomaa 23.3.) ja vaikka tässä jotain hyviä puolia onkin (unia ei ole vaivannut alkoholi, ei krapulaa ja sen mukanaan tuomia ahdistusoloja) niin ei voi sanoa että olisin erityisemmin paremmalla mielellä.

Kai se omalla tavallaan kertoo jotenkin kieroutuneesta suhteesta alkoholiin kun nyt miettii sitä kuinka on tylsää ja yksi tapa rentoutua on viety pois. Mutta toisaalta en ole lopettanut alkoholin käyttöä lopullisesti, vaan olen vain tauolla jonkun aikaa. Ja kai sitä voisi ottaa oluen siellä ja toisen täällä. Olen kuitenkin kokenut paremmaksi laittaa tiukan rajan että en juo edes ykköskaljan vahvuisia juomia kun se sitten nakertaa sitä yleistä päihteettömyyttä "kyllähän sitä voi ottaa yhden tai kaksikin bisseä". Eihän se varmaan mitään arvoja pilaisi vaikka vetäisikin sen yhden tai kaksi nelosolutta viikkoon. Siitä voisi kuitenkin lähteä helpommin homma käsistä.

Sitä kuinka kauan tämä jatkuu en tiedä. Kuitenkin aikovat testailla säännöllisin väliajoin miten se päihteettömyys menee myös tutkimusjakson aikana ja sen jälkeen jos saa Kelan maksuun psykoterapiaa niin kyllähän ne sielläkin seuraavat etten ole mitenkään kännäillyt tms. toistuvasti.

Toimintakyky ei ole olennaisesti parantunut, vaan kyllä tämä paska keli antaa taas syyn olla vain yksin kotona ja märehtiä masentuneena ahdistuksessaan kun ei oikein keksi mitä sitä tekisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös