Taudinkuvana depressio

  • 545 557
  • 2 069

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tällä hetkellä ehkä kyse ei ole niinkään masennuksesta, vaan minua viime vuosina enemmän vaivanneesta ahdistuksesta. Syksy tulee, eikä kohta pääse enää mökille. Tuo on kuin tikari sydämeen. Koko pitkä ja pimeä talvi edessä, eikä oikein nappaisi. Ja se vaan tulee, eikä kysy sinulta sopisiko tulla. Ihan paskaa. Ahdistaa paikoin ihan törkeästi, että tässä maailmassa jotkin asiat vaan tapahtuvat ja aina on pakko ottaa vastaan.

Mietin vaan, että kuinkahan monella on ahdistus niin suurena vikana, että se estää kaikenlaisten asioiden tekemisen tai tutkimisen. Tai sietämisen, jolloin olo muuttuu tuskaiseksi. Ei siis pysty tekemään jotain juttuja ilman, että tulee halu jopa tappaa itsensä. Sillä saisi kaiken vain loppumaan, eikä kyse olisi niinkään halusta kuolla. No, ehkä en oleta, että monella ihan noin rajusti oireilisi, mutta minulla voi käydä niinkin. Tajuaa aina satunnaisesti tämän elämän mitättömyyden, rumuuden, pahuuden ja julmuuden - ja ahdistuu kerta toisensa jälkeen. Mutta minä ajattelen näitä asioita toisin kuin stereotyyppinen masentunut, joka ajattelee maailman pyörivän hänen ympärillään. Nykyään funtsin enemmän toisinpäin, että minä pyörin maailmassa, eikä maailma minun ympärilläni. Se sama itsekkyys voi pahimmillaan löytyä kuitenkin myös ahdistuneista olotiloista, koska ihminen on jumissa päänsä sisällä ajatuksineen.

Erittäin musertavan suurta ahdistusta koin viimeksi pari tuntia sitten, kun katsoin jonkin universumivideon, mikä sinällään oli todella mielenkiintoinen. Kun aletaan mittaamaan useilla miljardeilla, niin käsityskyky haihtuu ilmaan. Siinä taas muistaa, että on niin järkyttävän pienen kokoinen pisara meressä, että ei oikein jaksa yrittää ajatellakaan. Eikä tosiaan taidotkaan riitä hahmottamaan. Joskus olin esimerkiksi eksistentialismista varsin kiinnostunut, mutta se ei oikein johda mihinkään, vaikka voi olla ihan piristävää unilääkettä, jos ei heti nukkumaan mennessä simahda. En minä kyllä mikään nihilistikään ole, vaikka se voi rauhoittaa joidenkin niin ajattelevien mieltä, kun sanoo itselleen vaan, että perseestä kaikki tyynni.

Kaikkihan meistä osaa kuitenkin ajatella samoin kuin minäkin, joten oletan, että muillakin on samantyylisiä olemassaolon murheita. Ainahan kyse ei ole vain masennuksesta, vaan osa meistä on moniongelmaisia. Minullakin on useampia diagnooseja, ja joskus ne pätevät samaan aikaan ja joskus eri aikaan. Ahdistus on siitä viheliäinen, että se voi iskeä koska tahansa ja se voi poistua koska tahansa. Autolla en esimerkiksi aina voi ajaa, koska voi tulla paha kohtaus, jos menen reiteille, joita en tunne. Masennukseen en siis vertaisi suoraan, koska masennus iskee pääasiassa eräänlaisina jaksoina ja voi viipyä kuukausia, tai vuosia, enemmän tai vähemmän yhtäjaksoisesti. Ja se voi tappaa, toisin kuin ahdistus. En ole oikein koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka ovat 2-3 viikkoa masentuneita ja sitten paranevat. Se on minusta kummallista.

Liikaa on joka tapauksessa asioita, jotka laittavat pään puristimeen, eikä niistä pääse eroon. Käytännössä mikä tahansa havainnoitu epäjärjestys tai ongelma voi triggeröidä jonkinlaisen paineen korvien välissä. Itsemurhan tehnyt kaverini esimerkiksi saattoi hämmästellä jotain hiekanmurusten järjestystä ja ahdistua siitä, ettei ymmärtänyt miksi ne sijaitsevat sillä paikallaan siten kuin sijaitsevat. Minulla on alkanut olla tätä, mutta ei psykoottisella tasolla kuten hänellä. Ymmärrän ahdistuneenakin tietyn kaaoksen, koska sitenhän maailmassa asiat rakentuvat. Kaaos tuntuu todelliselta ja loogiselta. Niinhän se elämä tosiaan etenee.

Kiitän.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Itsellä kans menee päin persettä kun saikulla olla 11 viikkoo ja Kelan sairaspäivärahalla. Kassa täysin tyhjä kun kuukauteen en oo saanu euron latia. Viimeinen päätös Kelasta oli että työnantajan pitää toimittaa tulot 16.8 jälkeen. No, se on kiva olla työkyvytön ja konkassa....
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
No, se on kiva olla työkyvytön ja konkassa....

No, tässä oppii olemaan iloinen siitä mitä on. Minun elämäni on ihan hyvää, vaikka mt-ongelmat voivat kuulostaa rankoiltakin. Olen ollut niin kauan sekaisin, yli 20 vuotta jo, että tavallaan tällaiseen tottuu, eikä sillain anna paljoakaan painoarvoa joillekin perus masennusoireille.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Noniin, on taas hetki vierähtänyt kun olen tänne kirjoitellut. Kovin hyvin ei mene tällä hetkellä ja olin pari päivää tuossa kriisiosastolla itsetuhoisten ajatusten takia. Sähköhoito ei oikein toiminut omalla kohdalla valitettavasti ja aika nopeaa jo elokuussa olo alkoi menemään huonompaan suuntaan kotiutumisen jälkeen.

Vähän alkaa olla takki tyhjä ja avuton olo, että mikä tähän kaikkeen auttaa. Minulla on hyvä avoihoidon kontakti ja erittäin osaava työntekijä, mutta ei hänkään määränsä enempää pysty auttamaan kuitenkaan valitettavasti. Päivät on todella pitkiä ja kokoajan vähän jännittää että milloin tässä oikeasti itselleen jotain tekee. Jotekin on ilo elämästä kokonaan pois ja jokainen päivä on yhtä taistelua itsensä kanssa. Se on aika uuvuttavaa hommaa ja pelkään todella paljon että jossain vaiheessa vain voimat loppuu itselläni.

Tiedän ettei itsemurha ole mikään ratkaisu ja joidenkin mielestä se on myös itsekäs teko, mutta mitä jos elämä ja arki ei vain kanssa. Minulla on tavallaan halu elää, mutta toisaalta yhtä kova halu on päästä myös pois. Sanoinkin avohoidon tapaamisessa, että ei minua harmittaisi vaikka saisin tänään sydänkohtauksen ja kuolisin. Siinä pisteessä minun ajatukseni ovat tällä hetkellä. Tuska on kova sisällä ja tuntuu ettei tässä kaikessa ole vain mitään järkeä. Miksi en voi olla välillä iloinen ja nauttia elämäst? Miksi en voi antaa itseni nauttia elämän pienistä iloista? Enemmän vain haluan ruoskia itseäni, syyttää itseäni kaikista epäonnistumisista ja näen itseni epäonnistuneena yksilönä. Rikkinäisenä yksilönä.

Tuntuu pahalta sanoa tämä, mutta tällä hetkellä tuntuu ettei minulla juurikaan ole syytä elää. Enemmänkin tuntuu että olen vaivaksi muille ihmisille, kuormitan heitä ja aiheutan vain vaivaa. En haluaisi olla sellainen. Haluaisin olla jotain muuta. Tällä hetkellä tuntuu että olen liian yksin arjessa ja liikaa yksin. On aikaa ajatella liikaa omia asioita, virheitä ja syyllisyyttä asioihin. Sitten alkaakin tuntumaan itsemurha aika hyvältä ajatukselta. Silloin ainakin tämä kaikki loppuisi ja saisin rauhan asioille. Siltä tämä kaikki tällä hetkellä tuntuu.

Tiedän ettei osastollakaan voi kokoajan olla ja kaikkensa ammattilaiset varmasti yrittävät että en tee itselleni mitään ja että elämäni suuntaa muuttuisi. Kaiken avun myös otan vastaan mitään tarjotaan, vaikka se tuntuisikin ettei välttämättä ole apua, mutta silti haluan yrittää. Tällä hetkellä se vain tuntuu siltä ettei se yrittäminenkään pidä minua pinnalla tarpeeksi hyvin. Tuntuu että olen joka päivä lähempänä itsemurhaa kuin etten tekisi sitä. Oli itsekästä tai ei, niin siltä tällä hetkellä tuntuu.

Paljon olen miettinyt tapoja miten voisin itsemurhan tehdä, jätänkö viestin jälkeeni vai annako mennä vain. Tiedän ettei nämä ajatukset ole terveen ihmisen ajatuksia ja välillä näihin ajatuksiin herää ja ajattelee että mitä helvettiä oikein ajattelen? Mutta ehkä tämä kaikki kertoo siitä kuinka sekaisin olen ja kuinka pienestä tällä hetkellä kaikki on kiinni. Kaikki voi päättyä tänään, huomenna tai ylihuomenna. Tai sitten mitään ei tapahdu.

Tällä hetkellä mietin pitäisikö minun olla kotona? Täällä en tunne olevani turvassa, vaan kokoajan vaanii ajatus siitä että otan yliannostuksen lääkkeitä tai lähden kävelemään junan alle. Päivystykseen on raskasta lähteä, kun koskaan ei tiedä minkälaisen vastaanoton siellä saa. Yksi huono kokemus on tässä takana tälle kuukaudelle ja sen takia kynnys lähteä on todella iso. Mitä jos taas on samanlainen lääkäri vastassa joka vähättelee ja ei ota sinua tosissaan, vaan antaa rauhoittavan lääkkeen ja lähettää kotiin? Onko se silloin sen arvoista että siellä käy?

No oli miten oli, niin taistelu jatkuu, vaikka tällä hetkellä vuori kiivettäväksi onkin mahdottoman korkea. Pitää kai myöntää itselleni että olen sairas ja ajatukseni sen mukaisia, vaikka se pahalta tuntuukin. Täytyy vain jaksaa ja yrittää löytää asioita minkä takia täällä on hyvä elää, mutta helvetin vaikeaa se on tällä hetkellä.

Kaikkea hyvää kaikille jotka näiden asioiden kanssa kamppailevat.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kaikkea hyvää kaikille jotka näiden asioiden kanssa kamppailevat.

Kuten myös. On sinulla kuitenkin tämä kyky nähdä tilanteesi ikään kuin ulkopuolelta ja arvioida sitä analyyttisesti. Se kertoo, että masennus ei vie sinua miten sattuu ja äly leikkaa, mikä on erittäin hyvä merkki. Kova masennus on hankala vastustaja kylläkin, tiedän sen itsekin, mutta itsellä tasaavat lääkkeet pitää taudin kurissa. Mietinkin, että onko sinun lääkehoitosi ihan hujan hajan? Pitkään olet joutunut tätä touhua kestämään. Diagnooseissakin voi olla jotain pielessä...

Mutta tosiaan, kirjoittele tänne meille kuulumisia aina kun vaan voit ja jaksat!
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
@godspeed lääkitys on ollut jo jonkun aikaa sama itselläni. Lääkityksen muuttaminenkin on aina riski ja siksi sitä mietitään tarkkaan että tehdäänkö siihen muutoksia.

Yritän välillä tänne kirjoitella. Pakko välillä saada johonkin purettua tätä pahaa oloa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
No oli miten oli, niin taistelu jatkuu, vaikka tällä hetkellä vuori kiivettäväksi onkin mahdottoman korkea. Pitää kai myöntää itselleni että olen sairas ja ajatukseni sen mukaisia, vaikka se pahalta tuntuukin. Täytyy vain jaksaa ja yrittää löytää asioita minkä takia täällä on hyvä elää, mutta helvetin vaikeaa se on tällä hetkellä.

Kaikkea hyvää kaikille jotka näiden asioiden kanssa kamppailevat.
En oikein osaa muuta sanoa kuin, että anna itsesi olla sairas, heikko, saamaton ihan luvan kanssa. Jo se voi helpottaa oloa kummasti.
Minkä tähden haluta elää, on kovin äärisubjektiivinen kysymys, johon muiden on aika turhaa ottaa kantaa, mutta omalla kohdallani vaikeimpina aikoina omat läheiseni antoivat minulle syyn elää eikä tuo ole näin seesteisempänäkään aikana mihinkään muuttunut.

Tsemppiä ja kaikkea hyvää myös sinulle!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Masennuksessahan ei ole sinällään mitään järjellä ratkaistavaa, joten kaikki niskasta kiinni ottamiset ihan luonnollisestikin saa veren kiehumaan. Olen toki jostain lukenut, että masennus on voinut kautta vuosituhansien suojella kärsijän päätä täydelliseltä sekoamiselta. Samalla keho on mennyt lepo/säästötilaan, mikä nykypäivänä tarkottaisi jumittumista neljän seinän sisään ja peiton alle hautomaan ties mitä.

No, tällaiset omalla kierolla tavallaan järjellistävät jutut eivät kauheasti lohduta, jos menee oikein huonosti. Masennuksessa itse kannustan pikemminkin kohtaamaan kaikki tunteet mitä vaan voi, jos siihen kykenee. Joskus ei kykene, eikä silloin ymmärrä kovinkaan helposti mistä paha olo kumpuaa ja minkä vitun takia se ei koskaan häviä. Joskus paha olo vaan on, ja se vääntää veistä haavassa sitä pahemmin mitä enemmän sitä koettaa paeta. Olen yrittänyt itsemurhaa useamman kerran, ja olen erittäin onnellinen siitä, että epäonnistuin täysin kaikilla kerroilla. Se ei ole ratkaisu, believe me. Elämä voittaa, jos sen ottaa vastaan. Masennustakin oppii käsittelemään.

Minulla on toisinaan sellainen olo aamuisin, että johonkin tästä joutaisi sekoilemasta, mutta sitten illalla voikin olla eri ääni kellossa. Nykyään nautin öistä erityisen paljon, ja varsinkin kesäisin mökillä saatoin nousta pyörimään ympäriinsä joksikin aikaa ja juomaan kylmää vissyä. Tällainen juttu, joka vaan yhtäkkiä alkoi tuntua hyvältä ja jota sitten toistin aina. Tuntui kuin olisin herännyt automaattisesti pääni sisäisen herätyskellon mukaan aina samaan aikaan. Tuosta on tullut minulle nyt sellainen "voimahetki", mitä toteutan aina jos herään yöllä. Kun maailma nukkuu, niin minä olen hetken rauhoittumassa ylhäällä. Kehittäkää hetkiä, ottakaa niistä ilo irti. Paljoa muuta meillä ei ole mitä muistella, jos kaiken ajan tuhlaa sokeaan ähertämiseen.
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
No niin. On tullut levättyä täsä viimeiset pari kuukautta, paria laivareissua lukuunottamatta, sekä mökkireissuja ja vanhempien & siskon luona käymisiä. Jatkoajastakin pitänyt lomaa.

Niin sitten pääsi käymään, että kaksi kaveria kuoli lyhyen ajan sisään, mikä ei kyllä edesauta tästä "vaikeasta masennuksesta" selviytymistä. Ensimmäinen delas juhannusaattona 40v synttäriaamunaan ja toinen noin 2 kuukautta siitä. Molemmilla päihdetausta. Rankkakin sellainen. Nyt sitten sydämet petti molemmilla nelikymppisinä. Meni kuin sumussa ensimmäiset viikot. Ne oli suunnilleen ainoat hyvät frendit, joiden kanssa olin viikottain tekemisissä. Nyt ei niitäkään tapaamisia enää ole ja valtava tyhjiö on tätä nykyä ihmissuhteissa.

Ketamiinihoidot alkaa vielä tämän vuoden puolella. Nyt on menossa hoitokontakti kahdenkin eri hoitajan kanssa ja terapeutti päälle. On niistä nyt jotain apua ollut ja elämme jännittäviä aikoja tuon ketamiinihoidon aloittamisen suhteen. Vähän semmoinen fiilis on, että sekö se ratkaisu sitten on. Toivottavasti.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minulla on toisinaan sellainen olo aamuisin, että johonkin tästä joutaisi sekoilemasta, mutta sitten illalla voikin olla eri ääni kellossa. Nykyään nautin öistä erityisen paljon, ja varsinkin kesäisin mökillä saatoin nousta pyörimään ympäriinsä joksikin aikaa ja juomaan kylmää vissyä. Tällainen juttu, joka vaan yhtäkkiä alkoi tuntua hyvältä ja jota sitten toistin aina. Tuntui kuin olisin herännyt automaattisesti pääni sisäisen herätyskellon mukaan aina samaan aikaan. Tuosta on tullut minulle nyt sellainen "voimahetki", mitä toteutan aina jos herään yöllä. Kun maailma nukkuu, niin minä olen hetken rauhoittumassa ylhäällä. Kehittäkää hetkiä, ottakaa niistä ilo irti. Paljoa muuta meillä ei ole mitä muistella, jos kaiken ajan tuhlaa sokeaan ähertämiseen.

Lainaan itseäni tuosta ylempää, että aloin kai voida huonommin heti kun rupesin taas vaan puhtaasti nukkumaan öitä. Stressi päivistä on alkanut olemaan raskasta, eikä sitä sitten ole enää odottanut ennen aina niin rentouttavaa nukkumaanmenoa ja öistä puuhailua. Pitää siis alkaa taas heräillä öisin juomaan ja pikkuisen tepastelemaan, sillä jotenkin se mieli kaipaa tuota öistä aktiviteettia. Taitaa vähentää ahdistusta ja maailmantuskaa.

Voi hyvin olla, että tässä on kaikuja menneistä, koska kun asuin yksin ja tein aina vaan omia juttujani, niin toteutin niitä paljon öisin. Menin aina myöhään nukkumaan, jos menin yöllä ollenkaan. Silloin oli rauhallista ja tuntui vapauttavalta. Tuntui kuin olisit täysin oman itsesi herra, eikä kukaan määräisi sun elämästä, sillä kaikki muut tietystikin nukkuu. Ehkä tässä kohtaa mukaan astuu myös sosiaalinen fobia, jolloin yöllä olet erossa muista ihmisistä. Silloin sitä jollain tavalla henkisesti lepää.

Tupakin poltteleminen oli aikanaan öisin aivan mahtavan tuntuista, joten jos se olisi terveellistä, niin olisin varmasti mielelläni pitänyt sen arjessa mukana. Tuo juomaan herääminen varmaan toimii jonkinlaisena korvikkeena tupakoinnillekin (vaikka lopettamisesta on jo aikaa), sillä addiktoidun nopeasti ja helposti kaikenlaisiin tapoihin ja asioihin, ja alan sitten pakkomielteisesti toistaa niitä.

Tämäkin oli kirjoitettava, jotta kirjoitusaddiktio saa elää. Kiitos.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Linkitän tämän tänne ihan siksi, että jos joku syvyyksissä vaelteleva levoton sielu saisi tästä virtaa samalla tavalla kuin minäkin:





Eli Ali Leiniön uusi kompakti retkivideo. Näitä juttuja seuratessa hieman rauhoittuu, jos käy ylikierroksilla. Pidän ylivoimaisesti eniten tällaisesta tubettamisesta, sillä Leiniö osaa irtautua stressiä, ahdistusta ja masennusta aiheuttavista asioista eli suunta on täysin toinen kuin mitä monet muut tubettajat tuottavat.

Meidän ihmisten luoma maailma (=netti) on täynnä sellaista opportunistista sotkua, jota on vaikea vältellä, ja vastapainoksi sitten on vähän sellaista aitoutta, luontevuutta ja rehellisyyttä, jossa henkisesti jumittuneet asiat purkautuu. Voi viihdettä niinkin tehdä, eikä kaiken tarvitse olla teennäistä meuhkaamista.

Tiedän, että olen monesti ajatusteni kanssa yksin, mutta sitten aina välillä pitää tukeutua tuntemattomien apuun silloinkin, kun ei haluaisi, mutta on vähän pakko. Onneksi on tällaista yksinkertaistettua viisautta ja sisältöä, jossa ei tarvitse paljoakaan tunkeutua kenenkään elämään, mutta pienellä tuella (eli katsomalla) voi pitää huolen siitä, että jatkossakin sekä katsomista riittää että oma mieli jotenkin pysyy kasassa.

Parempiahan Leiniön videot ovat kuin mitkään miljoonamiesten elokuvat, ja näistä meditatiivisista luontovideoista tulee ihan helvetisti parempi olo :)
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Vähän jopa huvittaa jo tämä minun tekemiseni, kun viime yönäkin heräsin muutaman kerran istuskelemaan kämpässä keskellä yötä. Kello 3 on suosikkiaikani. On niin hiljaista. Kylmää vissyä ja jonkin aikaa tietoista olemista siitä missä on ja mikä päivä on. Ja sitten rauhallisin mielin takaisin unille taas hetkeksi aikaa.

Valvomalla valvoa ei oikein voisi, jos haluaa, että päivällä jaksaa jotain tehdä, eikä päässä ole väsymyksen tunnetta. Eli pakko se yö on pyhittää suurimmaksi osaksi nukkumiselle. Tämä tällainen omituinen yökäyttäytyminen on kuitenkin ollut paras masennuslääke, mitä minulla on koskaan ollut. Odotan jo innoissani ensi yötä!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olisiko tämä yöhommailu oikeasti jopa auttanut? :)

Viime yönä oli niin rauhallista, että melkein unohdin nousta ylös. Sitten tajusin, että kello on 3, noustaanpa hetkeksi. Enkä ole lainkaan väsynyt nyt, vaikka välillä päivissä on ollut sellaista outoa huurua, ettei oikein kone lähde käyntiin. Teen jatkossa niin, että jos yöllä ei tunne tätä tarvetta nousta lievittämään ahdistusta, niin jatkan vaan unia. Aina voi kuitenkin nousta, jos jokin alkaa puristaan.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö

Laitetaan tänne, eikä alkoholismiketjuun, koska mielestäni kyse on usein siitä, että mielenterveysongelmat aiheuttavat päihteidenkäytön, eikä toisinpäin. Huomautan, että kyse on lähinnä omasta näkemyksestä, eikä tällaisesta varmaan mitään suurempaa tutkimusta ole tehtykään. Tietysti moni voisi sanoa, että ovat vähän kuin yhtä keskenään nämä sairaudet, eikä niitä ole tarpeen erotella, mutta lääketieteessä niin tehdään ihan yleisesti. Osalla alkoholisteista ei välttämättä ole mielenterveysongelmia sen kummemmin kuin mitä "normaaleilla" ihmisillä.

Kyllähän Jopen tie oli sellainen perustaiteellinen eli aikamoinen kliseekimppu. Ei kestä pää, ei kestä kroppa, kun tarpeeksi painetaan menemään. Kaikki paukkuu, kun yritetään jotenkin selviytyä elämästä. Välillä on ihan kivaa ja viinaakin kuluu, mutta lopussa huomataankin se oma kuolevaisuus. Itselläkin alkaa olemaan jo se tilanne, että pitää alkaa käyttäytyä kuin aikuinen, eikä ikuinen parikymppinen. Ehkä alotin aikuistumisen ajoissa, ehkä en, bon voyage, mutta minä en halua päätyä hautaan elettyäni ensin suuren osan ajastani rock-elämää. Se ei ole sen arvoista, minkä on oppineet myös monet entiset starat musiikkibisneksessäkin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laitetaan tänne, eikä alkoholismiketjuun, koska mielestäni kyse on usein siitä, että mielenterveysongelmat aiheuttavat päihteidenkäytön, eikä toisinpäin
Tämä on sellainen muna-kana kysymys. Yleensä siinä vaiheessa, kun asia tulee esille, on jo molemmat. Omassa kaveripiirissä on kaksi tapausta, joilla sekä masennusdiagnoosi että alkoholismi. Toisen kanssa ei pysty sanomaan, kumpi ehti ensin kun ainut itselle tullut tieto oli ”löytyi kuolleena kotoaan”. Toinen on vielä hengissä, mutta puoliso jo totesi, että ”ei siitä varmaan enää ihmistä tule”.

Molemmissa tapauksissa ensimmäiset merkit alkoholiongelmasta olivat kyllä näkyvissä vuosia ennen kuin mielenterveysongelmat tulivat tietoon. Se ei tietenkään kerro, ettei niitä olisi ollut. Itse olen ollut tarkka siitä, että en koskaan ota huonolla fiiliksellä tai ryyppyä murheeseen. Alkoholi on masenne joka on vihoviimeinen aine siinä kohtaa kun masentaa muutenkin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tämä on sellainen muna-kana kysymys.

Minulla tämä on vielä kertaluokkaa erikoisempi kysymys, koska muistelen juoneeni huomattavasti enemmän maniassa/normaalia korkealentoisemmassa olotilassa. Silloin on esimerkiksi ensimmäistä kertaa lähtenyt mopo käsistä, ja tullut oltua kännissä siellä missä ei pitäisi. Eli tavallaan hieman hankalampi arvioida mikä aiheutti minkä, jos niin koskaan voi suorilta sanoa, mutta masentuneena en ole koskaan juonut niin paljoa kuin vauhdikkaampina aikoina. Tuossa voin omalta kohdaltani sanoa vahvalla tuntumalla, että mania aiheutti enemmän juopottelua kuin mikään muu asia.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Liikaa stressiä, jotain menoa ja sosiaalista kanssakäymistä näinä menneinä päivinä, joten yöllä on noustava yksin istumaan rauhaksiin...
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Yksi huomattu hyöty lisää yöheräilystä: en kävele silloin unissani, mikä on ollut jo vuosia liiasta stressistä kertova ongelma. Eli kannattaa tosiaan tuostakin syystä itse välillä herätä ja nousta juomaan vissyä, ja pyörähtämään jalkeilla, jotta aivot eivät saa sitten unissaan oikosulkua ja herätä minua tekemään jotain sekavaa. Jokin tällainen omituinen ja oikea tarve tässä yöhommailussa on, joten helpottavaa löytää jonkinlainen lääke tuohon unissakävelyynkin. Nimimerkillä herännyt rappukäytävästä kalsareissa keskellä yötä ilman avaimia.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Syysloma alkoi ja nyt saa nollata sitten päätä ihan vapaasti. Tietysti eihän minulla lomat sinällään ole kuin muodollisia, mutta olen koettanut pitää kiinni jonkinlaisesta elämänrytmistä siten, että on arki ja on viikonloput. Ja sitten on lomat. Näitä eri tilanteita ja ajankohtia sitten vietetään sen mukaan. Arkena pitää elää hyödyllisemmin ja viikonloppuna saa sitten relata ja syödä ehkä jotain parempaa. Hölmöäkö? En minä siitä tiedä, mutta se pitää kovaa masennusta ja ahdistusta loitolla kun ei koe olevansa arvoton, ainakaan omasta mielestään. Mielenterveysongelmista eläkkeelle joutuneen elämä voi olla stressaavaa, jos on samat viat päässä kuin minulla. Sentään en ole itsetuhoinen, mikä on jo ihan helvetin edistyksellistä!

Ja ensi yönä ajattelin repäistä ja nousta huhhaileen pidemmäksi aikaa kuin normaalisti.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Mieliala on korkeammalla kun tekee mieli kirjoitella. Lähinnä tässä miettii, että kroonistuneethan tässä monet olotilat ovat ja sellainen yleinen hämmennys niistä on mielessä kokoajan. Eli kyse on siitä, että on lopullisesti peli menetetty ja masennus todennäköisesti on lopun elämää se hallitsevampi osapuoli kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä, vaikka välillä on ihan hyväkin olo. Kuten nyt.

Se ei kuitenkaan vaadi kuin sen yhden pieleen menneen asian, myös jonkun ulkopuolisen aiheuttaman, jotta alkaa masentamaan ja on sellainen epätasainen fiilis. Se tulee siis ihan mitättömästäkin asiasta, joten paljoa ei vaadita. Käytännössä minä voin masentua jo tästä viestistä, jos koen, että tuli kirjoitettua tyhmyyksiä, vaikka olen tietoinen, että ymmärrän itseäni ja sairauttani aika hyvin.

Mutta se on vähän epäselvää, että vaikka diagnooseja on, niin epävakaata persoonallisuushäiriötä ei koskaan edes epäilty. Eihän sen diagnosoimisesta mitään hyötyä enää tietystikään ole, kun ei persoonallisuushäiriötä lääkkeilläkään voida parantaa, enkä minä toivottomana tapauksena ja eläkeläisenä pääsisi edes mihinkään terapioihin. Saisihan uusista diagnooseista toki sellaista apua, että ymmärtäisi paremmin missä mennään. Se on varmasti useimmille aika tuskaista, jos ei ole mitään käytöstä ja oloa selittäviä tekijöitä kerrottu, eikä halutakaan kertoa. Se vaatisi toki myös rahaa, ja sitähän sairaisiin ihmisiin ei olla valmiita satsaamaan.

Minun elämäni on tällaista vähän, että koskaan et tiedä miten päivä etenee, ja pienistäkin menoista kasvaa valtavia stressin kohteita, mutta sitten kun niitä saa tehtyä niin aina poistuu kivi sydämeltä. Illalla on kuitenkin usein hyvä olla, se on jotenkin minun aikaani. Keskellä valoista päivää en ole niin elementissäni, vaikka olen opetellut vähän sellaisestakin nauttimaan.

Kiitos ja hyvää viikonloppua!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Viikko siitä kun viimeksi on tänne ollut asiaa. Tuntuu ikuisuudelta, koska elämä on juuri nyt henkisesti hyvin "runsasta". Tämä tarkoittaa sitä, että ajatukset rientää ja tulee pohdittua milloin vähän mitäkin, ja tuntuu, että yhden vuorokauden sisään ehtii jo pyöritellä maailman viisi kertaa ympäri. Tällaista asioiden auki selittämistä käyn päässäni läpi, minun on löydettävä järkeviä kuvioita elämästä, jotta se olisi mahdollisimman mielekästä.

Tämä tarkoittaa kuitenkin käytännössä tervehtyneempää mielentilaa, sillä tähtäin on mielialan parantamisessa kaikin mahdollisin keinoin. Ainahan kaikkea ei voi ymmärtää, mutta ainakin voi yrittää. Ehkä voisi koettaa vaan olla rauhassakin kaiken varalta.

Enää ei ole tarvinut öisin juuri hereillä, koska uni tulee tällä hetkellä nopeasti ja se on ihan hyvälaatuista. Masennusta ei ole, mutta tiettyjä notkahduksia tulee ihan siitä, että mieleen palautuu jotain vanhoja raskaita asioita, tai sitten stressaannun syystä tai toisesta jostain toimenpiteestä kuten kaupassakäynnistä. Sosiaalinen fobiani nostaa siis välillä päätään, mutta siinä ei ole mitään mistä en selviytyisi. Ahdistustakaan ei ole, ja se on tietysti varmaan osittain alkoholinkäytön lopettamsen ansiota. Pakko-oireinen häiriö on pahempi kuin koskaan, eli takapakkia siinä, mutta senkin kanssa pärjää.

Ihan hyvin menee!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Oliko sittenkin pieni hypomania viikonloppuna, koska nyt sukelletaan taas syvään päähän. En minä tästä perkele taivu, vaikka kuinka mutkalle väännettäisiin. Tämä on koettu ja nähty aiemminkin, ja hommaan yleensä on auttanut ihan minkä tahansa elämään liittyvän odotuksen lasku normaalille tasolle. Ei haaveilua, ei mitään turhia kuvitelmia, vaan raakaa menoa. Yksinkertaista elämää. Rutiinien ylläpitoa. Unet kuntoon. Lääkkeet naamariin. Ruokaa tasaisin väliajoin. Viihdettä vaikka hieman väkisin, jotta saa ajatukset tuuletettua. Karkkia saa syödä, viinaa ei juoda.

Näistä asioista on persepaskavittusaatanamulkkuhelvettipäivätkin tehty, mutta näistä selvitään. Usein on selvitty, kun ei ole itsetuhoisuuttakaan ollut pitkiin aikoihin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olen innostunut katsomaan elokuvia! Ajattelin niistä vähän kirjoitella välillä, koska se on hyvää terapiaa ja kuitenkin myös kirjoittaminen katsomisen lisäksi edesauttaa henkistä terveyttä. Kirjoittaminen tuntuu rennolta ja irtoaa kevyesti tällä hetkellä, mutta tietysti merkitystä lisää se mistä kirjoittaa, mihin kirjoittaa ja onko joku näykkimässä perseestä, jos ei mielipide miellytä. Jatkoajassa nyt ei tällaista ole, ja vaikka olisikin, niin ei sitten tarvitse reagoida kummemmin vapaalla alustalla. Voin hyvin juuri nyt!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Epävakaata on (ehkä jopa se häiriö). Saatan kokea päivän aikana monta eri olotilaa, jolloin on oikeastaan se ja sama kirjoittaa, että hyvin menee, koska kohta voi tulla puuska, joka tuhoaa hyvän olon. Kirjoitan silti, että olo on ihan hyvä ja iltaa kohti mentäessä meno vertyy.

Tänään tulee taas jääkiekkoa ja elokuvankin olen jo tänään katsonut, joten sitä mielihyvää sentään saa jostain ja vaalin kaikkeni tekemistä, joka auttaa minua elämään mahdollisimman tasapainoisesti. Öisin nousen sitkeästi vähäksi aikaa hereille, yrittämättä tietysti herättää ketään, mutta eipä tuo puoliso sitä ymmärtäisi miksi yöllä pitää haahuilla pystyssä.

Tämä Jatkoaikaan kirjottaminen on minulle yllättävän suuri henkireikä ollut monistakin syistä. Toivottavasti ketään ei häiritse toimintani tai spämmäämiseni :)
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Perjantai-ilta lähenee ja fiilis on katossa!

Ilves - Tappara -matsilla aloitellaan ja illemmalla voisi katsoa vielä jonkin elokuvan. Katsotaan nyt jaksaako sitten kirjoittaa mitään siitä, ehkä ei. Ainahan ei vain ole mitään sanottavaa, oli leffa sitten hyvä tai huono.

Pakko sanoa myös, että lapsenomaisella innolla näihin viikonloppuihin nykyäänkin suhtautuu, kun on omaksunut ajatusmallin, että vasta nyt voi relata. Viikolla pitää olla ikään kuin töissä. Enkä ole kännissäkään ollut ties kuinka pitkään aikaan. Ihan omituista on elämä nyt, paljon on muuttunut kesästä.

Hyvää viikonloppua ja peli-iltaa kaikille!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös