Taudinkuvana depressio

  • 545 569
  • 2 069

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Ensi viikolla lähdetään Sastamalaan taas ottamaan vähän vaihtelua arkeen. Tällä kertaa on parin viikon setti kyseessä. Tulee kyllä hyvään saumaan ja on positiivinen fiilis tästä.

Muuten tässä on ollut aika synkkää viimeiset viikot. On ollut vaikea nukkua, ahdistanut ja väsyttänyt. Ja tietenkin kaiken kukkuraksi masennus on ollut todella voimakkaasti läsnä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Melankolia tuo luovuutta. Ainakin itselle. Taiteeseen tuntuu tulevan ihan eri merkitys ja oma luovuus on huipussaan mitä ns huonommin menee. Ja taitelijoiden keskuudessa tämä on ihan tunnettu tosiasia. Ammattilaisuudella tuosta pääsee yli ja taiteita voi tehdä työkseenkin kuten moni tekee, mutta se on aika laskelmoidumpaa kuin aidosta tunteesta syntynyt. Mikä ei tietenkään tarkota huonompaa.

Osin tämä myös houkuttelee elämään rohkeammin ja ottamaan vaikka rakkaudessa riskejä, koska pahin mitä voi käydä on satuttaa itseään henkisesti niin, että siitä syntyy parhaimmillaan jotain kuolematonta. Tämä onkin monella taiteilijalla kuten itselläkin, itseään ruokkiva kierre. On hankittava muusa, innoittaja, hinnalla millä hyvänsä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Mutta se on jokin outo myytti, että mt-ongelmainen olisi automaattisesti luovempi tai kyvykkäämpi kuin muut jossain luovassa tehtävässä. Osa on, mutta kuten normaalissakin elämässä, osa ei.

Itse olen tehnyt 20 vuotta erilaisia kirjotustehtäviä, joista en luonnollisesti voi yksityisyyden nojalla kertoa enempää, ja tietysti mt-ongelmat (eritoten mania) tekivät minusta eittämättä luovemman. Sekin on tietysti sitten debatoitavissa, että tekivätkö ne minusta paremman vai ei. Ehkä tekstistä riippuen tekivät, mutta kyllä sitä paskaa on tullut omaltakin osalta suollettua ihan riittävät määrät.

Eniveis pointti on, että itse haluaisin nämä myytit jo haudata, koska tälläkin hetkellä miljardi ihmistä luulee valheellisesti, että he ovat lahjakkaampia kuin muut. Eivät kaikki voi olla, tai sitten mittarit on pielessä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vaihtaisin kyllä luovuuden tai taiteellisuuden pois jos voisin olla onnellinen ja hyvin toimiva ihminen.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tässä vakavasta masennuksesta kärsineenä ammattitaiteilijana on ihan ihmeissään, kun saa kuulla, että depressio onkin hyvä juttu. Ja naimisissakin olen. Taidan olla feikki.

Kirjoitin vähän pidemminkin, mutta alkoi mennä niin pahasti vittuilun puolelle, että jätän julkaisematta.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä, mutta en pysty lopettaan juomista. Eka kertaa ikinä pelottaa että kuolen. Mietin soittaa 112 mutta en halua vaivata turhaa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä, mutta en pysty lopettaan juomista. Eka kertaa ikinä pelottaa että kuolen. Mietin soittaa 112 mutta en halua vaivata turhaa.
Kriisipuhelimeenkin voi soittaa, jos on paha olla: 09 2525 0111.

 

Glove

Jäsen
On tää kyllä kummaa. Univammanen kun olen muutenkin nin nyt kun voisi viikonloppuna nukkua ja yrittää palautua viikosta niin ei saatana kun sitten nukkuu huonosti. Viime yönä joku 4 h. Ittu taatana.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Tässä vakavasta masennuksesta kärsineenä ammattitaiteilijana on ihan ihmeissään, kun saa kuulla, että depressio onkin hyvä juttu. Ja naimisissakin olen. Taidan olla feikki.

Kirjoitin vähän pidemminkin, mutta alkoi mennä niin pahasti vittuilun puolelle, että jätän julkaisematta.

Kuka on sanonut sen olevan hyvä juttu? Ihan perseestähän se on. Puhuin melankoliasta ja alakulosta, niiden tunteiden mukanaan tuomasta olosta. Jos siis mun viestiin viittasit. Masennus vie pahimmillaan kaiken toimintakyvyn, kyllä minä sen tiedän.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Vaihtaisin kyllä luovuuden tai taiteellisuuden pois jos voisin olla onnellinen ja hyvin toimiva ihminen.
Tässä vakavasta masennuksesta kärsineenä ammattitaiteilijana on ihan ihmeissään, kun saa kuulla, että depressio onkin hyvä juttu. Ja naimisissakin olen. Taidan olla feikki.

Kirjoitin vähän pidemminkin, mutta alkoi mennä niin pahasti vittuilun puolelle, että jätän julkaisematta.

Kyllä minä olen lukenut ihmisistä ja jutellutkin sellaisten kanssa, jotka haluavat, että se mania ennen pitkää tulee, koska silloin on niin hyvä olla. Mutta sitten typeryys ei rajoitu tuohon, kun pian tullaan häntä koipien välissä ulisemaan, kun se helvetin masennus taas iski.

Ehkä minäkin noin joskus ajattelin, mutta silloin ei ollut sairastanut vielä riittävästi. Nykyisin on ihan hyvä olla jatkuvasti masentunut ja tässä tavallaan ajattelee, että kyllä sitä kerkiää olemaan kuollut vielä useamman miljardin vuotta, joten eletäänpä nyt sitten.

Olen kyllä toisinaan miettinyt, että kumpi on pahempi: unipolaari vai bipolaari masennus. Vaikea sanoa, eikä näitä varmaan tarve ole suoraan verratakaan, mutta jotenkin kaikkeen tottuu. Vaarahan on kuitenkin aina se, että suurin osa jengistä tappaa itsensä ennen kuin ehtivät tottua. Masennus on sikäli siis "voitettavissa", jos ihmiset otetaan vakavasti ennen mitään itsemurhaneronleimauksia, ja heille kerrotaan, että elääkin voi ja voi elää suhteellisen tasapainoista elämää kuoppineen.

Minä siis tiedostan nykyisin erittäin lihallisesti sen, että masennus ei pahimmillaan ole väliaikainen ongelma, mutta sitä voi itse masennuspotilas kohdella ja käsitellä niin. Se on vähän sellaista aivojumppaa, kuten on sairastaminenkin. Olot tulee ja menee, ja huomenna on usein hyvä päivä, jos edellispäivänä on tehnyt jotain oikein. Ne pienet jutut voi tehdä oikein, jos suuret linjat olisivatkin hakusessa. Kun jaksaa elää, niin lopulta voi tulla pelottomaksi ja se on pelkästään hyvä asia.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Minä saan käynnistettyä maniakauden jättämällä erään lääkityksen pois. Sillon on luova, mutta menee muutenkin aivan liian vauhdikkaasti ja saatan valvoa päiviä. Jos on tarpeeksi syvällä, sillon ei kyllä tehdä mitään.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minä saan käynnistettyä maniakauden jättämällä erään lääkityksen pois. Sillon on luova, mutta menee muutenkin aivan liian vauhdikkaasti ja saatan valvoa päiviä. Jos on tarpeeksi syvällä, sillon ei kyllä tehdä mitään.

Vedin kerran Seronilia ihan siksi, että tulisi hyvä olla. Tuloksena aivan jäätävä kuukausien sekamuotoinen paskajakso, jolloin melkein olisi ollut sama kuin painaa itsetuhonapista räjähdyksiä myöten. Jos joku ei tiedä, niin osa SSRI-lääkkeistä voi laukaista manioita.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Noniin taas on olo mennyt Sastamalan hoitojakson jälkeen huonompaan suuntaan. Itsemurhaan liittyviä ajatuksia on mielessä kokoajan ja tänään sitten asiat eskaloitui siihen malliin että tulin päivystykseen. Toiveissa olisi että pääsisi muutamaksi päiväksi turvalliseen ympäristöön rauhoittumaan, mutta sehän on aina aivan kolikonheittoa että pääseekö sisään vai ei.
 

Glove

Jäsen
Noniin taas on olo mennyt Sastamalan hoitojakson jälkeen huonompaan suuntaan. Itsemurhaan liittyviä ajatuksia on mielessä kokoajan ja tänään sitten asiat eskaloitui siihen malliin että tulin päivystykseen. Toiveissa olisi että pääsisi muutamaksi päiväksi turvalliseen ympäristöön rauhoittumaan, mutta sehän on aina aivan kolikonheittoa että pääseekö sisään vai ei.
Hienoa, että hait apua ja toivotaan, että pääset sisään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
On tämä kyllä perseestä kun joka päivä miettii että pitäisikö mennä päivystykseen. Sitten miettii olisiko siitä apua. Joutuisiko selittelemään muille mihin katosi. Katsottaisiinko vinoon ja luultaisiinko pinnariksi. Sitten selviää päivästä ja sitten seuraavana päivänä uusiksi samat ajatukset. Kaikki kiertää kehää. Ajatuksetkin jotka ovat koko ajan samoissa asioissa ja vaikka kuinka koittaa rentoutua tai ajatella muuta niin aina alkaa ahdistamaan jokin muisto, kuvitteellinen keskustelu, ajatukset epämiellyttävistä kohtaamisista ja muusta. Tuntuu vähän hankalalta kerätä nautintoa asioista. Keskittyä mihinkään pitkäjaksoisesti.
 

Glove

Jäsen
On tämä kyllä perseestä kun joka päivä miettii että pitäisikö mennä päivystykseen. Sitten miettii olisiko siitä apua. Joutuisiko selittelemään muille mihin katosi. Katsottaisiinko vinoon ja luultaisiinko pinnariksi. Sitten selviää päivästä ja sitten seuraavana päivänä uusiksi samat ajatukset. Kaikki kiertää kehää. Ajatuksetkin jotka ovat koko ajan samoissa asioissa ja vaikka kuinka koittaa rentoutua tai ajatella muuta niin aina alkaa ahdistamaan jokin muisto, kuvitteellinen keskustelu, ajatukset epämiellyttävistä kohtaamisista ja muusta. Tuntuu vähän hankalalta kerätä nautintoa asioista. Keskittyä mihinkään pitkäjaksoisesti.
Onpas tutunoloista tekstiä, olisin voinut kirjoittaa samanlaista joku vuosi sitten. Onneksi hoidot ja lääkkeet on auttanut sen verran, että olen jo vähän järjissäni. Tsemppiä sinne päin. Hae apua, jos siltä tuntuu.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
On tämä kyllä perseestä kun joka päivä miettii että pitäisikö mennä päivystykseen. Sitten miettii olisiko siitä apua. Joutuisiko selittelemään muille mihin katosi. Katsottaisiinko vinoon ja luultaisiinko pinnariksi. Sitten selviää päivästä ja sitten seuraavana päivänä uusiksi samat ajatukset. Kaikki kiertää kehää. Ajatuksetkin jotka ovat koko ajan samoissa asioissa ja vaikka kuinka koittaa rentoutua tai ajatella muuta niin aina alkaa ahdistamaan jokin muisto, kuvitteellinen keskustelu, ajatukset epämiellyttävistä kohtaamisista ja muusta. Tuntuu vähän hankalalta kerätä nautintoa asioista. Keskittyä mihinkään pitkäjaksoisesti.
Jos olet työelämässä, niin neuvoisin ottamaan yhteyttä työnantajaasi/esihenkilöllesi rehellisesti, mikä on tämänhetkinen tilanteesi. Varmasti ymmärtävät, että tarvitset nyt ammattilaisen apua purkaaksesi ajatuksiasi ja noita muistojasi.

Mikäänhän pakko sinun ei tarvitse kertoa siitä, mihin "katosit". Voit kertoa sitten jälkikäteen, jos haluat, että missä olit ja miksi. Jos katsovat sinua vinoon tai luulevat sinua pinnariksi, niin se on heidän oma vikansa, ei sinun. Tärkeintä on se, että sinä voit hyvin. Suosittelen siis menemään päivystykseen ja sitä kautta pohtimaan, mikä olisi sinulle paras mahdollinen hoito (esimerkiksi terapia).
 
Viimeksi muokattu:

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Joo-o.. Nyt sitten menossa taas vähän nihkeämpi vaihe. Eilen tuli nukuttua 15 tuntia ja neljään päivään en ole saanut edes hampaita pestyä. Syönnit on ollut tasoa banaani päivässä.
Joutuukohan tällä tahdilla vielä muumilaaksoon? Lääkkeet on tietty aika vahvoja ja nekin väsyttää. On Aripiprzolia, Diapamia, Tramalia, Oxynormia ja Lyricaakin nostettiin 225 mg:aan. Ihan sumussa menee kokoajan. Niin, oli tosiaan nuo vatsaleikkaukset (komplikaatiot, eli yhteensä kolme leikkausta) ja nekin kyllä on vaikeuttanut arkea. Puolikunnossa on ukko kertakaikkiaan. Saikkua vielä 31.12 saakka ja ensi kuussa alkaa saurauspäiväraha.

Onkohan täsä mitään toivoakaan huomisesta?
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Taas on olot päällä. On ihan kauheaa olla kotona ja jännittää kokoajan että tekee itselleen jotain peruuttamatonta. Toiveissa tietenkin että olo tästä paranee, mutta tällä hetkellä ei oikein tunnu siltä. Pelottaa mitä huominen tuo tullessaan vai tuleeko huomista olleenkaan. Kyllä tässä aika kuilun reunalla mennään jaksamisen suhteen, ei sille oikein mitään voi.

Kokoajan ajattelen kuolemaa ja itsemurhaa. Joka päivä useaan otteeseen. Mietin tänäänkin että lähden päivystykseen, mutta on niin voimat pois etten jaksa lähteä edes sinne. En tiedä mitä tässä oikein tekisi. Mikään ei tunnu auttavan.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Noniin pari päivää tuli oltua Sastamalassa, kun pitkäänniemeen ei otettu sisään tai sitten paikat oli täynnä siellä. Eipä tämä olo vieläkään ole kovin hyvä ja pelottaa olla kotona kokoajan.

Haluan kuitenkin toivottaa kaikille näiden asioiden kanssa kamppaileville oikein hyvää juhannusta.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Noniin pari päivää tuli oltua Sastamalassa, kun pitkäänniemeen ei otettu sisään tai sitten paikat oli täynnä siellä. Eipä tämä olo vieläkään ole kovin hyvä ja pelottaa olla kotona kokoajan.

Haluan kuitenkin toivottaa kaikille näiden asioiden kanssa kamppaileville oikein hyvää juhannusta.

Eikös olis sit aika tavata taas Meikäläinen? Voin lauantaina laittaa whats apis viestii ja katsotaan mitä keksitään
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Pitkästä aikaa jotain hyvääkin : pääsen aloittamaan sähköhoidon 10.7. On tätä kyllä odotettu ja nyt pääsee testaamaan että onko tuosta hoitomuodosta itselle apua.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Lopetin tosiaan kesäkuun alussa erittäin huumaavan, mutta minulle ihan laillisesti reseptillä kirjoitetun lääkkeen. Se vei vieroitusoireiden jälkeen jatkuvan hypomania/sekamuotoispainotteisen meiningin pois ja aloin olla taas enempi oma tasaisempi itseni. Tunsin itseni narkkariksi ja varmaan teknisesti sitä olinkin, koska söin tätä paskalääkettä myös välillä ihan omia annoksiani ja sitten sitä oli vaikea saada apteekista lisää, koska saantia oli rajoitettu.

Vuoden (herra siunaa!) ehdin syödä ja varmaan sen takia täälläkin tuli sekoiltua ihan urakalla. Tuollaista kuraa ne lääkärit määrää ihmisille välittämättä yhtään seurauksista. Tai sitten ajatellaan, että pitää kestää tarpeeksi sivuvaikutuksia. No, pidin sitten taukoa myös tänne kirjoittelusta ja se teki oikein hyvää - määrään kotitohtorina samaa muillekin aina väliajoin. Pää vähän selkiää kun ei stressaa liikaa nettikäytöksestä. Ja masennukseen auttaa sekin, kun ei liikaa vello missään kirjoituksissa. Ei omissa mutta ei myöskään toisten teksteissä.

Minulla onkin masentuneille yksi neuvo, jonka itse tajusin jokunen vuosi sitten kun ensin olin selittänyt netin täyteen. Älkää tehkö niin. Älkää piehtaroiko. Ottakaa sellainen asenne, että minä pidän nyt ensin huolta itsestäni, ja sitten ehkä muista, jos siihen voimia riittää. Vertaistuki on toki tärkeää, mutta se voi myös olla vääränlaista ja aiheuttaa ahdistusta. Eli tutkikaa aina ennen kuin kirjoitatte, että onko se tarpeen siinä mielessä, että saatte itse ensisijaisen hyödyn. Oma mieli ensin.

Tämä ei ole mielestäni mitenkään julma neuvo, vaan pelkästään realiteettien hyväksymistä. Jos joku takertuu sinuun, niin tiedät viimeistään, ettei olisi kannattanut sanoa mitään. Itse voin Jatkoaikaan näistä asioista kirjoittaa, koska täällä on lähtökohtaisesti ja keskimääräisesti vähän erilaista porukkaa kuin esimerkiksi joissain FB-ryhmissä. Täällä ei haittaa lainkaan, jos joku kysyy apua ja itsekin mielelläni kirjoitan, jos virtaa vain on.

Kiitos ja näkemiin taas seuraavassa viestissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös