Taudinkuvana depressio

  • 547 408
  • 2 070

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
On melko vaikea enää tuntea muuta kuin ehkä vähän voipunutta oloa tai satunnaista kovaa ahdistusta, ja sitä silloinkin jos ryyppää liikaa ja aivot tekee tilttiä. On ekaa kertaa sen verran hyvät tropit, että elämä hymyilee tasasemmin kun on arviolta 10 vuotta sitten puhjennut pipolaari taustalla. Kun vaan sain lekurin uskoon, että tartten sen masennuslääkkeenkin enkä vain jotain tasaavaa, jolla ei pelkästään tee yhtään mitään. Tarvii kombon joilla korjata aivot + jotain mielekästä tekemistä + yleensä hyvän elinympäristön + kusipäiden välttämisen. Selvistä tärkeintä on kuitenkin korjata aivojen rakenteelliset ongelmat, koska jos siellä ei ole sellasta vikaa niin nappulat on yhdentekeviä. Kyse on silloin jostain psykologisesta ja persoonallisesta ongelmasta (persoonallisuushäiriöstä kenties), johon auttanee vain terapia tai jonkinlainen ajatustenvaihto, jossa kukin moniongelmainen ymmärtää pohjimmiltaan kuinka päin vittua voi ajatella. Päästään pitää päästä ulos joskus, jos on yhtään vaaraa jäädä asuun sinne. Sit jos tosta perseistä perseimmästä häiriöstä on kyse, niin se saattaa ollakin sitten kiitos ja hei. Sellaista ei niin vain ajatella pois.

En tiedä oisko toi pelkkä masennus (ja sit siihen kylkeen se pers.häiriö jota epäilen et monilla on jos napit ei auta yhtään) sit pahempi lopulta myös näiden palstatovereiden loputtomien ja yyperpitkien itkuvirsien perusteella, kun siitä ei välttämättä sen vähänkin kroonistuessa pysty nousemaan millään tavoin jos mikään nappulakaan ei auta. Siinä tarvis muuttaa persoonallisuus jotenkin, jotta siitä selviää, mutta milläs sen muutat. Oon joskus todennu itelleni että vitullakaan tätä ajatusmaailmaansa ei enää muuta, kun tällä tapaa on maailmaan kasvanut, eikä persoonallisuuttaan voi muuttaa kuin aivoleikkauksella (ts tehdä Phineas Gaget ja juosta kiskonpäähän). Mää sentään olen mennyt ja sahannut eestaas pohjalta huipulle vuosien ajan ja välillä persoonallisuus kuitenkin tuntuu muuttuvan siinä mielessä että kuinka käyttäytyy ja mitä mieltä jostakin asiasta kulloinkin on. Aina tulee parempia päiviä ja aikoja, varsinkin kun on tottunu siihen sahaliikkeeseen, olkoonkin vähäsempää. Ns. rutiinilla elämäänsä eläväksi lampaaksi sitä kuitenkin latistuu mielellään, jos vaihtoehtona ahdistunut hermoraunio joka kykenee just ja just käymään kaupassa ja sitäkin vain jos on suunnitellut sitä reissua kaksi tuntia intensiivisesti. Siinä oppii arvostaan persoonaansa, jos vaan saa hissiliikkeen loppumaan. Parannuskeinoahan tähän ei ole, mutta oon sitä mieltä, että krooninen masennus on vielä pahempi, jos kaikki harmautuu.

Niin se vinkki kaikille joilla on ongelmia: Lässytys loppu nyt ja alatte vaatiin hoitoa, koska lässyttämisellä mikään ei parane yhtään. Ei kukaan kuuntele teitäkään jos vain lässytätte ettekä kohtaa ongelmianne. Ettekä lässytä itsellennekään, vaan lyötte vaikka itseänne päähän, että nyt alkaa tapahtuun. Helppo sanoa kuin tehdä, mutta jostain pitää itsekin ottaa vastuu. Maailma toimii niin.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Juuri nyt TV1;llä inhimillisessä tekijässä aiheena "kun äijä uupuu". Nähtävissä myös Areenassa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Masennus tuntuu olevan todella vaikea asia monelle. Laitoin Facebookkiin linkin tuossa edellisessä viestissä mainitsemastani ohjelmasta ja lisäksi kerroin kokemuksia omasta masennuksestani ja siitä kuinka olen alusta lähtien halunnut olla täysin avoin sairaudestani. Ei tullut yhtään kommenttia tai tykkäystä. Eihän toi nyt silti kuitenkaan todellakaan vielä kummoinen mittari ole.
En muista, että koskaan ennen yksikään päivitykseni olisi jäänyt täysin ilman tykkäyksiä tai kommentteja, vaikka päivitys olisi ollut jotain todella ääliömäistä, kuten vaikkapa yksi sana kuten "kakka" tms.
Mikä tässä masennuksessa on niin vaikea ymmärtää saatika keskustella julkisesti? Minä pystyn siihen miksei moni muu pysty? Onko vika asenteissa vai missä?
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Masennus tuntuu olevan todella vaikea asia monelle. Laitoin Facebookkiin linkin tuossa edellisessä viestissä mainitsemastani ohjelmasta ja lisäksi kerroin kokemuksia omasta masennuksestani ja siitä kuinka olen alusta lähtien halunnut olla täysin avoin sairaudestani. Ei tullut yhtään kommenttia tai tykkäystä. Eihän toi nyt silti kuitenkaan todellakaan vielä kummoinen mittari ole.
En muista, että koskaan ennen yksikään päivitykseni olisi jäänyt täysin ilman tykkäyksiä tai kommentteja, vaikka päivitys olisi ollut jotain todella ääliömäistä, kuten vaikkapa yksi sana kuten "kakka" tms.
Mikä tässä masennuksessa on niin vaikea ymmärtää saatika keskustella julkisesti? Minä pystyn siihen miksei moni muu pysty? Onko vika asenteissa vai missä?
Facebookissa monet haluavat vain jakaa sitä henkilökohtaisen elämän aurinkoista puolta ja näihin päivityksiin tietysti tulee tykkäyksiä. Katsoin myös tuota Inhimillistä Tekijää ja on hienoa että nämä miehet kertovat asiat niin kuin ne ovat. Valitettavan tuttu aihe, joka konkretisoitui kauan sitten omassa lähipiirissäni. Asenneilmasto on toki yleisesti ottaen parempi kuin 90-luvun alussa mutta jokin "pärjäämisen mentaliteetti" vaivaa yhä suomalaista mieskuvaa, eli heikkouden tunnustaminen voi olla liian suuri häpeä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Asenneilmasto on toki yleisesti ottaen parempi kuin 90-luvun alussa mutta jokin "pärjäämisen mentaliteetti" vaivaa yhä suomalaista mieskuvaa, eli heikkouden tunnustaminen voi olla liian suuri häpeä.

Näinhän se myös voi olla, mutta minulle heikkouteni tunnustaminen oli suuri voimavara.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näinhän se myös voi olla, mutta minulle heikkouteni tunnustaminen oli suuri voimavara.
Hienoa, että olet saanut asian käännettyä tuolla tavoin. Eikös se ollut juuri tämän alan kirjailijana tunnettu Tommy Helsten, joka sanoi että ns. näennäinen vahvuus sairastuttaa helpommin, kuin heikkouden tunnustamiseen. Tuo pitää varmaankin paikkansa, sillä kovan kuoren ja kulissin ylläpito ei kauaa toimi.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Masennus tuntuu olevan todella vaikea asia monelle. Laitoin Facebookkiin linkin tuossa edellisessä viestissä mainitsemastani ohjelmasta ja lisäksi kerroin kokemuksia omasta masennuksestani ja siitä kuinka olen alusta lähtien halunnut olla täysin avoin sairaudestani. Ei tullut yhtään kommenttia tai tykkäystä.
Kuten Lapinlahden linnut aikoinaan sketsissään sanoi: "Homous voi tarttua". Ihan missä tahansa! Ihan hyvin masennus voi tarttua jos menee vaikkapa Facebookissa asiaa kommentoimaan.

Tosin minä en menisi tykkäys-nappulaa painamaan, jos joku kirjoittaisi Facebookissa vaikkapa näin: "Kurja elämä, on itsetuhoisia ajatuksia koko ajan".
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mitäköhän tässä pitäisi tehdä kun mieliala on ollut maassa normaalia pahemmin nyt viikon? En tiedä mikä auttaisi. Lääkkeet on otettu, alkoholia ilman olen ollut koko viikon, nukkunut melko normaalisti (painajaisia lukuunottamatta). Silti ruokahalu on kateissa, ei jaksaisi tehdä mitään ja kaikki tuntuu turhalta. Pitäisi kaiketi hakeutua vaihteeksi terapiaan...
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itse olen raitistunut alkoholisti, kun sen voi nyt näin tässä nimimerkin takaa sanoa ihan suoraan. Masennushan on varmaan kaikkien alkoholistien matkakumppani siinä juovassa ajassa. Tuli vain mieleen tuosta heikkoudesta ja sen tunnustamisesta, niin minulle itselleni ainakin juuri se heikkouden löytäminen ja tunnustaminen on muodostunut ihan suunnattomaksi voimavaraksi. Ei tarvi olla enää väkisin vahva, kun ei tässä elämässä yksin taistellen kuitenkaan mitään mieltä ole.

Mitä tulee facebookiin ja siihen kiiltokuvaan mitä ihmiset tahtovat itsestään luoda sosiaalisessa mediassa, niin ei kenenkään elämä ole oikeasti semmoista. Ei yhtään kenenkään.

Oma kokemukseni on semmoinen että jos tahtoo toipua riippuvuudesta, on todellisuus kyettävä kohtaamaan sellaisena kuin se on ja se pitää nimenomaan sisällään sen oman varjonsa kohtaamisen. Eli totuutta itsestään pitää pystyä katsomaan silmästä silmään. Aluksi se tuntuu raa'alta ja pelottavalta, mutta lopulta siitä seuraa suurenmoinen vapaus. Mun mielipide onkin semmoinen, että asia jonka vuoksi esimerkiksi niin harva alkoholisti raitistuu on se että kun se vaikea asia ei ole sen pullon jättäminen. Vaan vaikea asia on se että ihminen tällöin alitajuisesti tiedostaa sen että kaikki ne pelot esimerkiksi jota on viinaan paennut, tulevat sieltä näkyväksi. Ja se on monelle niin hirvittävän kauhistuttava ajatuskin tulla haavoittuvaksi ja paljastua, että mielummin sitten vaikka juodaan itsensä hengiltä kuin moiseen suostutaan.

Alkoholismi kun nääs on semmoinen ilmiö joka luo tunteiden peittelyä esimerkiksi kauheasti, eli siitä roolista jota esität ihmisille, tulee tärkeämpi kuin se ihminen joka oikeasti olet. Ja musta tuntuu että juuri sosiaalisessa mediassa esiintyy tosi paljon tätä. Eli siellä eletään jonkun roolihahmon kautta elämää, jolla kalastetaan hataralle itsetunnolle huomiota että tykkäättekö te minusta? No pidemmän päälle siinä voi käydä niin kuin alkoholistille käy, eli susta tulee ikään kuin oman roolisi vanki. Tietenkään kaikki kanssakäyminen sosiaalisessa mediassa ei ole tätä, mutta paljon sitä kuitenkin on kun ei ole niitä jarruja vaikuttamassa mitkä on aina luonnollisesti olemassa jos se ihminen on ihan elävää ja hengittävää lihaa siinä vieressä.

Älyttömän moni ihminen kärsii tälläkin hetkellä siellä kulissien sisällä samaan tapaan kuin itsekin aikanani kärsin. Mutta kun tuossa aiemminkin todettua, meidän yhteiskunnassa heikkouden tunnustaminen on tabu. Se on todella sääli sen vuoksi, että ei ihminen voi olla aidosti läsnä ja yhteydessä toiseen ihmiseen sekä tulla näkyväksi omana itsenään minkään muun kuin sen oman heikkoutensa kautta. Muuten meillä on yhteys vain niiden roolihahmojemme kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Mites muut JA:n ahdistuksesta kärsivät taistelevat tätä olotilaa vastaan? Tuli vastaan että tätä ajoittaista ahdistusta vastaan voisi taistella vähän tehokkaammin kuin mitä nyt teen. Omia keinojani tässä vähän listattuna:

1. Keskustelu. Se että saa sanotuksi että nyt on ollut ahdistusta viime aikoina esim samoista ongelmista kärsivälle kaverille helpottaa hemmetisti. Muutenkin se että saa sanotuksi että nyt ei vain jaksa / pysty tekemään jotain sairauden takia helpottaa hemmetisti.

2. Keskittyminen muuhun. Sijaistoimintana esim elokuvan tai lätkän katsominen kaverin kanssa auttaa unohtamaan päällä olevan ahdistuksen.

3. Siivous. Joo, älkää naurako. Se että saa keskittymisen suunnattua johonkin ns rakentavaan toimintaan vähäksi aikaa auttaa ahdistuksen käsittelyssä.

4. Liikunta. Se hyvä olo mitä liikunnasta saa auttaa myös taistelussa ahdistuksen käsittelyssä.

Ahdistuneena / masentuneena kaikki asiat vaikuttavat paljon paljon vaikeammilta ja ongelmat vaikuttavat paljon isommilta mitä todellisuudessa ovat. Tämän takia päällä oleva ahdistus kannattaa yrittää purkaa jotenkin ettei ala ahdistuneena "kaivamaan isompaa kuoppaa" itselleen. Sieltä kuopasta on pitkä ja raskas tie nostaa itseään ylös.

Mites muut, miten "taistelette" ahdistusta vastaan?

- Tinke
 
Viimeksi muokattu:

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Mites muut, miten "taistelette" ahdistusta vastaan?

- Tinke

Ihan käytännön vinkki, joka auttaa itseäni. Tiesin pitäväni rauhallisista aamuista kun saa vain nauttia hyvin nukutuista yöunista. Melkein voisi sanoa, että ne on vuorokauden parhaita hetkiä suunnitellessa tulevan päivän ohjelmaa. Ajatus kulkee positiivisemmin, kun taas illalla ja yöllä väsyneenä murehtiminen on negatiivista. Minulla oli tapana roikkua yöt netissä. Kun kerran tiesin, että nautin aikaisista raikkaista aamuista niin miksi en sitten haluaisi nauttia niistä. Tämän kun älysin, niin pystyin muuttamaan elintapojani. Aloin mennä ajoissa nukkumaan jonka johdosta olotilani parani huomattavasti. Ällistyin, kuinka tehokas vaikutus sillä oli mielialaan. Välillä huomaan taas valvovani myöhään ja silloin negatiivisuus palaa. Täytyy vaan välillä oikein itseäni muistuttaa unen merkityksestä ja aikaisista aamuista. Minulla tämä systeeni ainakin toimii.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Jos vaan pystyn, niin lähden ulos ihmisten ilmoille. Liikunta ja muiden ihmisten tapaaminen on minulle parasta terapiaa.
Tässäkin kannattaa kuitenkin vähän katsoa missä seurassa pyörit. Pari kertaa olen ollut sellaisissa epävirallisissa luokkakokouksen tyylisissä illanistujissa, ja jotenkin niissä on alkanut ahdistamaan. Vissiin siinä jotenkin vertaa itseänsä muihin ikätovereihin ja miettii että miten toikin on saanut aikaan enemmän kuin minä. Riippuu toki kavereista.

Mä oon tässä jo useamman vuoden miettiny että oonko mä masentunu vai en. Mulla vaihtelee mielealat niin saatanasti. Jonakin päivänä kaikki asiat on aivan loistavasti ja olo on kuin maailman valtiaalla. Seuraavana päivänä sitä taas on maailman turhin äijä joka on epäonnistunut kaikessa. Se on vähän jännää settiä. Silloin kun saa työvuoroja (olen siis päätoiminen opiskelija, joka käy koulun ohessa töissä satunnaisesti) niin fiilis on aivan loistava. Sitten taas sellaiset lauantait kun ei ole mitään tekemistä, eikä kukaan viitsi lähteä kanssasi mihinkään (ja etenkin kun kuulet samaisten kavereiden menneen keskenään johonkin), niin kyllähän sitä aika mieli matalalla käy nukkumaan. En nyt koe kuitenkaan että tästä kannattaisi mihinkään lääkäriin jne ottaa yhteyttä. Tosin oma suhtautumiseni masennukseen on vähän sellaista vähättelevää, joku muu varmasti tilanteessani olisi ottanut jo yhteyttä johonkin.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Vähän on samaa tunnetta ollut itsellä viimeisen vuoden aikana mitä @JYP#44 . Töissä on vastuut ja stressi lisääntynyt ja perheenlisäystäkin on tulossa. Tuntuu, että aina jos tulee jokin vastoinkäyminen (rahat menee tiukalle, töissä ei mikään suju, lätkässäkin tulee turpaan) niin itsevarma fiilis saattaa upota ihan sekuneissa kaivoon. Aina sieltä noustaan, mutta tuntuu että nykyään saa tehdä ihan hirveän homman sen eteen, että saa taas ajatukset tasapainoon.

Olis kyllä hienoa, kun jostain oppisi miten osaisi näitä asioita käsitellä ja ajatella positiivisen kautta. Saa sellasen kuvan nykymaailmassa, että senkun teet näin ja näin, niin kyllä se elämä heti hymyilee ja täytä mielesi positiivisilla ajatuksilla negatiivisten sijaan. Vitut, ei se ainakaan mulla käy kyllä tuollaisella tempulla, että lopeta negatiivinen ajattelu. Olisi kiva tietää miten se lopetetaan, kun alkaa tulemaan vittumaisia ajatuksia.

Mulla ei sinänsä ole mitään väliä missä ihmiset menee. Viihdyn vapaapäivinä myös ihan kotosalla, otan parit oluet tai katselen lätkää tai leffaa vaimon kanssa. Enemmän noi mun mielialat on kytköksissä raha-asioihin. Jos tekee kovaa duunia ja silti tuntuu, ettei välillä raha riitä edes kunnolla ruokaan, niin kyllä siinä tuntee epäonnistuneensa. Ei oikeastaan ole edes halua antaa itselleen armoa silloin ja mielummin painii ajatustensa kanssa, kuin antaa olla.

Oon kanssa kyllä ihan vakavissaan miettinyt onko tää jotain masennuksen esiastetta? Ei mulla ainakaan ennen ole ollut mitään ongelmia käsitellä mielialojani, mutta nykyään tuntuu että ei ne oikeen pysy hanskassa. Mikä vaan voi keikuttaa veneen maailman herrasta maailman surkeimmaksi epäonnistujaksi sormia napauttamalla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mitä hyvät tuntemukset on? Jotain syötävää kenties? Itsetuntokin tuntuu aika vieraalta käsitteeltä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En halua kuulostaa kaikkitietävältä mutta uskon että on ollut vastaavia tuntemuksia ja ehdoton virhe on syödä tai juoda tunteeseen parantaakseen sitä. Kun ollaan kerta urheilupalstallakin niin itselle on vain yksi asia ylitse muiden, urheilu. Mielellään vielä joukkueurheilu jossa muitakin kontakteja mutta kyllä sitä ainakin itse heittää läppää salillakin vaikka tuntemattomienkin kanssa. Tähän yhdistyy sitten se että urheilun jälkeen voi ja pitääkin syödä hyvin, ja kaiken tämän päälle kun kroppa väsynyt niin ei murehdi turhia vaan nukkuu sikeästi. Eikä missään nimessä odoteta viikkoa seuraavaa urheilua, joka päivä jotain vähintään tunnin rivakka kävelylenkki.
Pinnalliset asiat ei ole depressiossa ensimmäisenä mielessä mutta itselle jolla sellaiset geenit että lihoan 20kiloa läskiä hetkessä niin itsetuntoakin nostaa kun urheilulla/järkevällä syömisellä saa pidettyä läskit kontrollissa ja mahtuu tyylikkäisiin vaatteisiinkin, jos niin haluaa.

Mä teen vielä perheellisenäkin samoin. Sopii vain vaimon kanssa aikataulut niin kyllä aina löytyy sitä omaa aikaa vaikkapa sille tunnin lenkille, kun on terve ja hyvinvoiva niin jaksaa herätä yöllä vaihtamaan vaippojakin. On erittäin tärkeää perheelliselle päästä välillä pois siitä oravanpyörästä omien ajatusten pariin, hyvä vaihtoehto on lähteä vaikka sinne ulos tunniksi. Masensi ja tuntui että kaikki meni päin persettä ja ei jaksanyt mitään kun oli 15kg painavampi ja kunto rempallaan.

_
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Itse masennusta olen sairastanut joku vajaa 10 vuotta sitten, täältäkin varmaan jotain tarinaa löytyy jostain arkistoista.
Nyt alkaa olla oireet vastaavanlaisia. Työpäivät pystyy tsemppaamaan, mutta itku tulee kun kotiin pääsee, enkä ole viikkoon kohta pystynyt syömään yhtään mitään, paino tippunut reilusti. Tuntuu että mikään ei tunnu enää miltään ja mitään iloa ei mistään löydy. Eli aivan vastaavat kuin aikaisemminkin, silloin sairaslomalla ja puolentoista vuoden lääkityksellä saatiin asiat kuntoon.
On vaan sellainen olo että en haluaisi tuota sairasloma/lääkitysruljanssia enää. Tykkään työstäni ja siellä asiat unohtuu töitä tehdessä. Kotonakin pitää koko ajan jotain puuhata, katsoa tai lukea että ei ajatukset harhaile ja olo pahene.
Mikä avuksi, meenkö vaan lääkärille ja sieltä sitten neuvojen mukaan? Jonkinverran aikaisemmin oli puhetta psykoterapiasta, veikkaisin että siitä voisi olla minulle apua. Itsellä kun on vaikeudet tulee omista ratkaisuistani ja tekemättä jättämisistä. Pääasiassä epäonnistumisen pelosta kaikissa asioissa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itse masennusta olen sairastanut joku vajaa 10 vuotta sitten, täältäkin varmaan jotain tarinaa löytyy jostain arkistoista.
Nyt alkaa olla oireet vastaavanlaisia. Työpäivät pystyy tsemppaamaan, mutta itku tulee kun kotiin pääsee, enkä ole viikkoon kohta pystynyt syömään yhtään mitään, paino tippunut reilusti. Tuntuu että mikään ei tunnu enää miltään ja mitään iloa ei mistään löydy. Eli aivan vastaavat kuin aikaisemminkin, silloin sairaslomalla ja puolentoista vuoden lääkityksellä saatiin asiat kuntoon.
On vaan sellainen olo että en haluaisi tuota sairasloma/lääkitysruljanssia enää. Tykkään työstäni ja siellä asiat unohtuu töitä tehdessä. Kotonakin pitää koko ajan jotain puuhata, katsoa tai lukea että ei ajatukset harhaile ja olo pahene.
Mikä avuksi, meenkö vaan lääkärille ja sieltä sitten neuvojen mukaan? Jonkinverran aikaisemmin oli puhetta psykoterapiasta, veikkaisin että siitä voisi olla minulle apua. Itsellä kun on vaikeudet tulee omista ratkaisuistani ja tekemättä jättämisistä. Pääasiassä epäonnistumisen pelosta kaikissa asioissa.
Varmaan kannattaa hoitoon hakeutua. Lopetitko lääkkeiden syömisen vai mikä nyt yhtäkkiä?
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Varmaan kannattaa hoitoon hakeutua. Lopetitko lääkkeiden syömisen vai mikä nyt yhtäkkiä?
Lääkkeiden syönnin lopetin jo vuosia sitten lääkärin ohjeistuksen mukaan. Sain silloin elämäni raiteilleen ja elämääni muutenkin sisältöä. Pääasiassa ongelmani liittyvät ihmissuhteisiin ja niissä elämiseen.
Toistan samoja vääriä kaavoja ja näiden johdosta olo vain pahenee.
Siksi ajattelin että ehkä se psykoterapia voisi toimia kohdallani. Lääkehoito kun ei poista perimmäisiä tämän olotilan syitä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siksi ajattelin että ehkä se psykoterapia voisi toimia kohdallani. Lääkehoito kun ei poista perimmäisiä tämän olotilan syitä.
Kuulostaa ettei lääkkeet ole ratkaisu vaan voivat pahentaa jopa tuollaista tilannetta jos ongelmat ihmissuhteissa koko ajan kuitenkin päällä. Terapiasta voisi olla apua, saat sieltä ihmisen kuuntelemaan, keskustelua ja pohdintaa missä menee vikaan ja mitä taikka miten voisi asioita muuttaa. Nyt pitää saada fokus parempiin ihmissuhteisiin parempaan tekemiseen vapaa-ajalla, kunhan et menetä toivoa koska sitä varmasti on, maailma on täynnä erilaisia ihmisiä ja siten varmasti oikeanlaisia ihmissuhteitakin.

_
 

Morgoth

Jäsen
Lääkkeiden syönnin lopetin jo vuosia sitten lääkärin ohjeistuksen mukaan. Sain silloin elämäni raiteilleen ja elämääni muutenkin sisältöä. Pääasiassa ongelmani liittyvät ihmissuhteisiin ja niissä elämiseen.

Tämän olet mielestäni hienosti oivaltanut. Lääkkeistä saa apua jaksamaan pahimman yli ja hakemaan hoitoa. Mene lääkäriin ja isommissa kaupungeissa luultavasti pääsee mt-hoitajan kanssakin juttelemaan. Psykoterapiaan tietysti voi mennä omalla rahalla, mutta ymmärtääkseni sitä ei kunnalliselta puolelta saa tai ainakin rajallisesti, mutta ainahan sitä voi pyytää kelan lausuntoa niin pääsee vähän halvemmalla. Eihän varmaan muutama käynti kamalan kallista ole vielä.

Elämäänsä ei kannata pilata olemalla ihmissuhteissa (tai työssä yms), jota ei kestä edes lääkkeilläkään. Lääkkeitä ei kannatta pitkiä aikoja käyttää, jos ei ole kyse kroonisemmasta masennuksesta tai muusta mt-sairaudesta.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minulle on joskus tarjottu erilaisia ryhmäterapioita, ja vaikkei niissä kuulemma tarvitse erityisemmin avautuakaan, mitä kammoan suuresti esiintymispelon takia, niin olisi varmaan pitänyt ainakin siihen toiseen osallistua. Kun jätin sellaiset mahdollisuudet käyttämättä, niin nyt tuntuukin sitten olevan vaikeaa saada mitään keskusteluapua - maksuttomasti ainakin. Lähinnä jokin tuki jostain, niiden ja näiden pohtimista. Toisaalta löytyy muutama kaveri joille voi kertoa melkein mitä tahansa, joten en sitten tiedä käyttäisinkö vain jonkun enemmän apua tarvitsevan paikan, sillä tarpeen tullen saan sekoilla esiripun takana.

Sitä muuten ihmettelen suuresti, että monesti hankalan stressitilanteen keskellä elävää masentunutta kohdellaan välittömästi kuin sairasta, vaikka aina pohjimmainen syy ei olisikaan itsessä, tai siinä ettei suoriutuisi jostain. Eikös joku Voltaire tms sanonut joskus, että ennen kuin menet lääkäriin, niin varmista ettet ole persereikien ympäröimä. Ei tulehtunut työympäristökään kuin lisää stressiä, joka taas johtaa masennuksenkaltaisiin oireisiin, jolloin kehä on valmis. Minusta tuntuu, että joskus syy vieritetään, ehkä resurssienkin puutteen takia, suoraan asianomaisen niskaan arvioimatta yhtään syitä seurauksien takana - edes terapioissa. Toki syy on varmasti osittain jokaisessa itsessään, mutta totaaliset kusipääthän eivät nimittäin masennu koskaan, sillä ne ovat aivan liian kiireisiä egonsa kiillottamisessa, siinä missä vähän alakuloisuuteen taipuvaiset näkevät virheen tehdessään vian itsessään. Jotkut puhuvat tällöin heikkouksista ja vahvuuksista. Paskaa tuollainen määritteleminen sanon minä.

Itselle lääkehoito on kaiken kulmakivi, kun se kerrankin tuntuu napsahtaneen kohdilleen. Parannuskeinoa ei lääketiede toistaiseksi tunne, niin kai nappeja hautaansa asti saa vetää. Rutiinihan se on siinä missä muutkin aamu- ja iltatoimet, joten suurta numeroa ei tarvitse asiasta enää tehdä.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Minulla on ollut kohta kymmenen vuotta on/off lääkitys, ihan perinteinen Seronil kyseessä. Käytän 20mg annostusta, joka riittää pitämään homman kasassa, eikä mainittavia sivuvaikutuksia ole. Offilla olen usein kesällä, mutta kun duunien kanssa on kiirettä ja pakkotahtisuutta, lääkitys on todella tarpeen.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mites muut, miten "taistelette" ahdistusta vastaan?

Vanhahko viesti, mutta palaan tähän aiheeseen..

Itse olen kokenut helpoimmaksi pitää itseni "kiireisenä". Itse en vain pysty sellaiseen, että loikoilisin sängyllä aamun ja miettisin maailman menoa. Omia ajatuksia, kun ei kuitenkaan pysty kontrolloimaan, niin helposti lähtee mieli harhailemaan vähän synkemmille poluille. Ulkona liikkuessanikin kuuntelen aina musiikkia, jotta se vie huomioni, eikä erinäisiä pohdintoja ala nousta mieleeni.

Liikunta on tosiaan hyvä keino pitää pää kasassa. Itselleni myös työt ja muut arjen rutiinit ovat todella tärkeitä. Erilaiset lomat saattavat jopa vaikuttaa pelottavilta. Onneksi viime kesänä sain taas suunniteltua hyvin kalenteriin tapahtumia, jotta loma meni koko ajan jotain puuhaillessa.

[OT]Huomasin yhdessä vaiheessa pitäväni äärimmäisen paljon eräästä henkilöstä ja muutamia signaaleja oli, että kiinnostus saattaisi olla molemminpuolista. No lyhennettynä, näin ei ollut vaan kyseinen mimmi palasi yhteen poikaystävänsä kanssa, ja tämän otin yllättävänkin kovaa. Loppukesä oli oikeastaan tämän takia haastava, ja vielä se vaikeuttaa tilannetta, että näen kyseistä henkilöä lähes päivittäin. Olin jo aika tarkoin valmistautunut tekemään oman liikkeeni, kunnes sain kuulla, että he olivat palanneet yhteen... Näin ollen jätin tietysti kaiken maailman peliliikkeet tekemättä. Ja näin jälkikäteen ajateltuna, oli ehkä hölmöä kuvitella mitään, mutta nämä on näitä.[/OT]

Tuntuu, että joskus sellaiset aivan tavalliset vastoinkäymiset tulee otettua kovin rankasti ja silloin jälleen helposti lähtee negatiiviset ajatukset pyörimään. En tiedä liittyykö se niinkään masennukseen vai otanko vain vastoinkäymiset sitten vähän kovemmin, kuin joku toinen.

Joka tapauksessa pahimmasta ollaan ainakin toistaiseksi päästy yli, eikä tämä ihastumistapaus sitä muuta. Omalle kohdalle tosiaan kaikki lähti liikunnasta. Aluksi tuli niitä "what's the point" -ajatuksia, mutta niistä ollaan aika hyvin päästy pois. Salilla käyminen on itselle sellaista, jonka voi tehdä omassa rauhassa musiikkia kuunnellen, ja sitten taas jalkapallo ja salibandy tuovat tähän hyvän tasapainon. Tähän vielä lisäksi työ, jonka tekemisestä nautin äärimmäisen paljon.

Ehkä loppujen lopuksi pahinta on se, että tietää sellaisten rentojen lokoilupäivien olevan historiaa... Koko ajan on tehtävä jotain, vaikka välillä tuntuisi siltä, ettei jaksaisi.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Anteeksi, että olen utelias, mutta onko sinulla en1103 psykiatrin/psykologin/lääkärin toimesta diagnosoitu depressio, vai onko nämä perushölinöitä alakulosta, jota jokaisella on joskus?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös