Kristinusko on misogyninen, homofobinen ja vanhentunut moraalikompassi. Tietysti rusinat pullasta poimimalla saa sen toimimaan omaan konservatiiviseen näkemykseen.
Mutta
@Petri1981 ei siitä kirjoitakaan, vaan:
Mutta jossain vaiheessa päätettiin, että kaikki tämä [kristinuskoon pohjautuvat käytösperiaatteet] on hörhöilyä, ja nyt liberaalivasemmisto on keksinyt, että kyllä se on turvallinen tila -konsepti, joka muodostaa perustan toisen ihmisen kunnioitukselle, ja sitä ennen on saanut vapaasti puristella naisten takapuolia toimistolla.
Asia tuntuu minustakin ihan samalta. Jostain 60-70-luvuilta lähtien länsimaissa on haluttu kaataa kaikki kristinuskoon liittyvä viemäriin, ml. käytöstavat. "Mun jutut ei kuulu sulle" on ollut aika pitkään sellainen tunnuslause yhdelle jos toisellekin ryhmälle, samoin kuin "ei vittu kiinnosta sun mielipiteet". Sitten nettiaikana yhtäkkiä huomataan, että oho, mehän itse asiassa tarvitsemme netikettiä ja muita yleisiä käytösohjeita. Mutta sen sijaan, että tehtäisiin kädenojennus konservatiivisemmille ihmisille, kehitellään konseptille uusi nimi, ja pilkotaan samaa asiaa haluavat ihmiset keskenään riiteleviin ryhmiin.
Tässä mielestäni hukataan ihan valtavasti potentiaalia oikean tasa-arvoisen ja käytöstapoja arvostavan yhteisön rakentamiseksi. Minusta tasa-arvosta välittävien ihmisten nimenomaan pitäisi valjastaa käytöstä ja moraalia kyttäävät keskiluokkaiset, konservatiiviset kukkahattutädit hommaan, he ovat tarkkoja, väsymättömiä ja ylen hanakoita puuttumaan ympäristön häiriöihin.
Meinasin tähän pidempäänkin kirjoittaa, mutta haluaisin vain kysyä että oliko sun mielestä ”ennen” tasa-arvoasiat paremmin kun ei ollut liberaalivasemmistoa ja turvallisia tiloja?
Kysymys on väärä. Oikea kysymys on se, että eteneekö tasa-arvo esimerkiksi turvallisten tilojen takia vai niistä huolimatta, ja nopeuttaako vai hidastaako tämä kehitystä?
Olen tällä palstalla kovastikin kritisoinut sekä Elokapinaa että
Vihreää liittoa. Syy ei ole se, että olisin ilmastodenialisti tai vastustaisin luonnonsuojelua, vaan aivan juuri päinvastoin! Tuossa linkatussa postauksessa olen koettanut koota argumentteja, mutta sieltä kyllä uupuu esimerkiksi Osmo Soininvaaran blogipostaukset, joissa hän riepottelee puoluettaan. Minusta aktivistiliikkeet ovat tehneet ihan valtavasti hallaa luonnonsuojelulle rakentamalla viholliskuvia, sen sijaan, että olisivat koettaneet yhdistää ihmisiä hankkeen taakse. Taustojen takia se on tietysti ymmärrettävää, mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa, että toisella tavalla toimimalla homma toimisi taatusti vähemmällä kitkalla.
Tässäkin ketjussa esiintyy juuri tätä samaa. Jos kritisoit turvallisen tilan konseptia, olet tasa-arvon vastustaja. Näinhän asia ei todellakaan ole! Minä en todellakaan allekirjoita kaikkia niitä keinoja, joilla tasa-arvoa koetetaan ajaa, vaan katson niiden enemmän vain rakentavan vastakkainasettelua ja vierauttavan ihmisiä koko ajatuksesta.
Kulttuuri muuttuu hitaasti. Kaikessa nopeassa muutoksessa tulee ylilyöntejä kuten myös nykyisessä tasa-arvotyössä. Mutta suunta on oikea. Kristillinen tai mikä tahansa muu uskonnollispohjainen moraalikäsitys toivottavasti on vähemmistössä jo lähitulevaisuudessa. Se että väittää kaiken länsimaisen moraalin pohjautuvan kristinuskoon ja unohtaa kaiken muun siitä ympäriltä, on vaan yksinkertaisesti väärin. Enemmän syyttäisin uskontoja 99 prosenttisesti kaikista tasa-arvo-ongelmista.
Eli kuulut siihen about 80-90% ihmiskunnasta, jolle on tärkeämpää se, että toinen ihminen jakaa kanssasi samat arvot kuin että toinen ihminen jakaisi kanssasi samat päämäärät. Omasta näkökulmastani katsottuna valtaosa kaikesta uskonnollisesta, aatteellisesta ja poliittisesta liikehdinnästä ei olekaan kiinnostunut niinkään asioiden ajamisesta, kuin samanmielisyydestä: tämä kattaa myös esimerkiksi luonnonsuojeluaktivismin. Olen selittänyt asiaa Uskontoketjussa:
Kuule Jatkoaika! Tänään ilmoitan Teille suuren ilon, ilosanoman. Tänään on teille Jatkoajassa avattu uskontoketju, löydätte ketjun Jatkoajan Löylyhuoneelta. Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella uskonnoista kristinuskosta aina saatananpalvontaan saakka. Tiedän hyvin, että aiheesta on olemassa...
keskustelu.jatkoaika.com
Arvostaisin kovasti, jos joku haastaisi näkemystä argumentein. Voin kaivaa aika paljon psykologian tutkimustuloksia, jotka ovat linjassa tuon näkökulman kanssa, mutta olisin kiinnostunut näkemyksistä ja tutkimuksista, jotka haastavat näkökantaa.