Uskontoketju

  • 3 868
  • 61

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kuule Jatkoaika! Tänään ilmoitan Teille suuren ilon, ilosanoman. Tänään on teille Jatkoajassa avattu uskontoketju, löydätte ketjun Jatkoajan Löylyhuoneelta.

Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella uskonnoista kristinuskosta aina saatananpalvontaan saakka. Tiedän hyvin, että aiheesta on olemassa pitkiäkin ketjuja, kuten Uskotko Jumalaan tai Kirkko eroon valtiosta, mutta niissä näkökulma on luonnollisesti varsin rajattu kotoiseen Luther-uskoomme, vaikka jo kristinuskossa on valtaisasti eri haaroja ja vaikutuspiirejä.

Mikä on suhteesi uskontoihin? Onko uskonnolle mielestäsi sijaa nykymaailmassa? Onko olemassa "objektiivisesti" parempaa uskontoa kuin muut? Esimerkiksi näitä kysymyksiä on mahdollista pohtia täällä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole mitään suhdetta, ei juuri ole ikinä ollutkaan. Toki olen lapsena käynyt seurakunnan päiväkerhossa ja ilmeisesti esikoulukin oli jotenkin sidoksissa kirkkoon. En tiedä oliko syynä sitten se että, nämä tapahtui tyyliin 20 metriä kotiovelta, sillä ei uskonto näkynyt mitenkään kotona.

Rippikoulukin tuli käytyä lähinnä sosiaalisista syistä ja lapset tuli kastettua, kun oltiin vielä kirkon kirjoissa.

Kirkosta erosin vajaa 10 vuotta sitten, kun reilu 300 euroa meni kirkolle vuodessa ja ajatus ei tuntunut hyvältä. Siskoni olivat eronneet jo ennen minua ja mielestäni vanhempanikin ovat eronneet kirkosta samoihin aikoihin tai ainakin toinen, ei ole tullut asiasta puhuttua sen enempää.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Hieno ketjunavaus. Itse juuri kuuntelin äänikirjana Sinuhe egyptiläisen ja Turms kuolematon on juuri menossa. Noissa on paljon juttua jumalista ja on noiden innoittamana taas tullut luettua muinaisen Egyptin ja antiikin jumalista ja uskonnoista. Ja onhan noita vanhoja jumalia ollut myös suomalaisilla.

Suhteeni uskontoihin on se, että en paheksu, jos joku uskoo johonkin. Itse en usko jumaliin. Kaiketi noita uskontoja on laittanut alulle ihmisten kuolemanpelko. Sitten on jotkut huomanneet, että uskonnoilla voi alistaa ihmisä ja saada heidät tekemään mitä vain, ja rikastua. Tätä tapahtuu vielä nykyaikanakin. Se on surullista.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Onko uskonnolle mielestäsi sijaa nykymaailmassa?
Tämä on mielestäni hyvä kysymys. Itse sanoisin, että uskonnolla ei tulisi nykymaailmassa perustella enää yhtään mitään merkittävää, oli kyse sitten politiikasta, mielipiteistä, moraalista, tai vaikka arkipäiväisemmin lasten kasvatuksesta tai mistä tahansa päivänpolttavista tapahtumista. Uskontojen suurin ongelma on se, että sen äänekkäimmät käyttäjät tuntuvat olevan hyvinkin ekstreemejä, sekä tulkitsevat uskontoa aina juuri sillä tavalla, joka heitä tai heidän tarkoitusperiään parhaiten hyödyttää. Kuitenkin haitallisimmalla uralla ollaan, kun uskonnolla perustellaan politiikkaa, uskonto kun ei sinänsä kehity oikein mihinkään, ainakaan jos mennään pyhiin kirjoihin asti.

Mutta toisaalta, uskonnoille on tilausta ihmiskunnassa. Ihmisen henkilökohtainen usko on mielestäni ihan sinänsä neutraali asia, jokainen saa mielestäni itse uskoa mitä tahansa. Eikä se tarve yksinkertaisille selityksille ole mihinkään kadonnut uskontojen vallan länsimaissa katoamisen myötä, sen osoitti jo esimerkiksi koronapandemia. Kun ihmisen oma ymmärrys ei riitä selittämään jotain asiaa, on helpompi uskoa jonkun valmiiksi pureskelema helppo ratkaisu asiaan kuin yrittää selvittää monitahoista ongelmaa ja jäädä epätietoisuuden tilaan. Samaan henkisen tyhjiön täyttämiseen menee mielestäni myös esimerkiksi "new age" hipit, jossa kristallivärähtelyt ohjaavat elämää tai vaikkapa toisesta ääripäästä venäläisellä propagandalla voidellut rasistit. Kummassakaan on harvoin faktoista kyse, ja halu uskoa voittaa analyyttisen pohdiskelun ja mahdollisen pahanolon tunteen omien tunteidensa ristiriitaisuuksista.

Näissäkin kuitenkin on vaikea sanoa onko tuttu paha se pienempi paha. Uskontojen nimissä on tehty kautta maailmanhistorian käytännössä suurin osa kaikesta pahuudesta. Vaikka jossain määrin voikin perustella protestanttisten kirkkojen täyttävän paikkansa yhteiskunnassa, niin silti esimerkiksi katolinen kirkko juoksee katastrofista toiseen ja viimeisimpänä ortodoksinen kirkko on ottanut vahvaa rooli Ukrainan hyökkäyssodan tukemisessa. Se, että Suomessa nyt juuri ei ole tilanne tätä pahempi on toki hyvä asia, mutta täälläkin enemmän tuntuu herätysliikkeet ottaneen huomion itseensä sekä politiikassa, että lehtien palstoilla. Samalla myös kristitty ekstremismi on nousussa, kun liian maallinen luterilainen kirkko ei enää anna samaa kaikupohjaa omien ennakkoluulojen vahvistamiseksi. Siksikin koen, että Suomessa tulisi edelleen erottaa täysin valtio ja kirkko toisistaan. Ei kouluissa pitäisi enää vuonna 2024 opettaa kristinuskoa, vaan koko uskonnonopetus tulisi korvata katsomuskoulutuksella.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suhteeni uskontoihin on se, että en paheksu, jos joku uskoo johonkin. Itse en usko jumaliin. Kaiketi noita uskontoja on laittanut alulle ihmisten kuolemanpelko.
Niin sitä väitetään että heittelehtivässä lentokoneessa myrskyssä ei matkusta ainuttakaan ateistia.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mikä on suhteesi uskontoihin? Onko uskonnolle mielestäsi sijaa nykymaailmassa?
Olen ateisti, mutta vähän olen lientynyt sen suhteen mitä virkaa uskonnoilla on nykymaailmassa. Ihmisillä kun on taipumusta uskoa johonkin isompaan voimaan tms. niin ehkä on parempi, että uskovat siihen että joku Jumala valvoo heitä kuin siihen, että maailmanlaajuinen liskojuutalaisten salaliitto raiskaa lapsia tunneleissa. Tässähän on näkynyt tietynlaista ihmisten hakeutumista mitä kummallisimpien juttujen pariin kun on hylätty se valtavirtauskonto jostain syystä mikä ikinä onkaan ja sitten päädytty kaikenmaailman kristalliterapioiden, homeopaattien ja muiden kahjojen seuraan puhumattakaan niistä liskojuutalais tyypeistä.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Mikä on suhteesi uskontoihin?
Itse olen jokseenkin vannoutunut ateisti nykyään ("agnostikko" on vain weak-ass ateisti, turhaa siloittelua) kovin kristillisestä kasvatuksesta huolimatta (tai ehkä sen vuoksi), mutta mielestäni uskonto on niin kuin seksi. Jos on jotain mitä teet yksin tai yhdessä samanhenkisten aikuisten kanssa, ja se saa paremmin jaksamaan päivästä toiseen, niin hienoa! Oli se sitten jesse tai kyynärpää perseessä, en kritisoi. Mutta siinä vaiheessa kun aletaan tuputtamaan omaa elämäntapaa muille, saatika käyttämään sitä yhteiskuntajärjestykseen, niin raja ylittyy ja olen täysin vastaan.
 

Byvajet

Jäsen
Mikä on suhteesi uskontoihin?

Olen lueskellut viime aikoina kirjoja itänaapurin menneisyydestä. Kun ihmiset käräyttävät läheisiään järjestelmälle, vaikka he tietävät, että seurauksena käräytyksestä on pitkä vankeus, kidutus tai kuolema, ei käräytysten taustalle voi keksiä muuta perustetta kuin sokean uskonnollisen tunteen, joka mainitussa yhteydessä ei suuntaudu Jumalaan vaan järjestelmään.

Uskonnollisuuden tarkastelu tulisikin ulottaa kulttuuriin. Minusta joka ikinen meistä on uskonnollinen, millä tarkoitan sitä, että kuljemme sokean laumatunteen vallassa ja samalla uskomme näkevämme totuuteen, vaikka ulkopuolelta tarkasteltuna käytöksemme on ristiriitaista ja perustelematonta.

Laumatunne on kehittynyt meihin evoluutiossa. Ihmiseläimen leimallisin piirre on sosiaalinen herkkyys ja sosiaalinen ohjautuvuus, jonka oleellinen osa on uskonnollisuus. Laumatunne on auttanut meitä pärjäämään ryhmänä. Se rakentaa yhteistä (harhaista) todellisuutta, jonka varaan voi rakentaa yhteistyön.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Yle radio 1:n iltahartaudet, etenkin Jarmo Kosken tai Krista Kososen lukemana. Toimii joka kerta.

Some taas toinii päinvastoin. Sw vaikeuttaa suhdettani hihhulisukulaisiin. Etenkin tietyissä aiheissa sieltä pulpahtelee se vankka ahdasmielisyys ja suvaitsemattomuus.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskonto on kuin kikkeli. Ihan kiva, jos sellainen löytyy mutta pidä se julkisella paikalla piilossa.
 

Rexa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen lueskellut viime aikoina kirjoja itänaapurin menneisyydestä. Kun ihmiset käräyttävät läheisiään järjestelmälle, vaikka he tietävät, että seurauksena käräytyksestä on pitkä vankeus, kidutus tai kuolema, ei käräytysten taustalle voi keksiä muuta perustetta kuin sokean uskonnollisen tunteen, joka mainitussa yhteydessä ei suuntaudu Jumalaan vaan järjestelmään.

Uskonnollisuuden tarkastelu tulisikin ulottaa kulttuuriin. Minusta joka ikinen meistä on uskonnollinen, millä tarkoitan sitä, että kuljemme sokean laumatunteen vallassa ja samalla uskomme näkevämme totuuteen, vaikka ulkopuolelta tarkasteltuna käytöksemme on ristiriitaista ja perustelematonta.

Laumatunne on kehittynyt meihin evoluutiossa. Ihmiseläimen leimallisin piirre on sosiaalinen herkkyys ja sosiaalinen ohjautuvuus, jonka oleellinen osa on uskonnollisuus. Laumatunne on auttanut meitä pärjäämään ryhmänä. Se rakentaa yhteistä (harhaista) todellisuutta, jonka varaan voi rakentaa yhteistyön.
Mielenkiintoinen viesti ja mielestäni tätä uskon käsitettä voi tässä yhteydessä ihan hyvin venyttää juuri näin. Tarkoitan, että aika moni täällä ateistiksi itsensä määrittelijä on syvällä uskossaan.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen lueskellut viime aikoina kirjoja itänaapurin menneisyydestä. Kun ihmiset käräyttävät läheisiään järjestelmälle, vaikka he tietävät, että seurauksena käräytyksestä on pitkä vankeus, kidutus tai kuolema, ei käräytysten taustalle voi keksiä muuta perustetta kuin sokean uskonnollisen tunteen, joka mainitussa yhteydessä ei suuntaudu Jumalaan vaan järjestelmään.
Monet toki tekivät tuota puhtaasta uskosta järjestelmään. Mutta oli paljon myös heitä jotka käyttivät järjestelmän tuota osaa häikäilemättömästi hyväkseen.

Itsekin lukenut kirjoja itänaapurin touhuista neuvostoaikaan ja tullut vastaan tilanteita jossa. Tehtaalla, kolhoosissa, tai missä milloinkin vapautuu hyvä positio jota havittelee muutama hakijaa. Siitä sitten vain epämääräistä huhua, tai jossain tapauksissa ihan suoraa valehtelua että joku hakija olisi puhunut ihailevaan sävyyn länsimaisesta elämästä. Tästä hetki ja yksi hakijoista katoaa saaristoon ja huhun liikkeelle panijan mahdollisuudet kasvoivat huomattavasti.

Tiedä sitten mihin noin käyttäytyvä ihminen enää uskoo? Ehkä siihen että vain paha saa palkan, tai paikan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mielenkiintoinen viesti ja mielestäni tätä uskon käsitettä voi tässä yhteydessä ihan hyvin venyttää juuri näin. Tarkoitan, että aika moni täällä ateistiksi itsensä määrittelijä on syvällä uskossaan.
Tätä hieman käsittelin omassa viestissänikin, ja kyllä esim identiteettipolitiikassa on vahvasti uskonnon viboja. Siinä ei välttämättä totuudella ole enää sijaa, kun halutaan nähdä asiat tietyllä tavalla ja tarvittaessa sivuutetaan tiede ja tutkimus siinä samalla. Totuuden jälkeisestä ajasta puhutaan, ja se varmasti osin pitääkin paikkansa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Uskonnolla, edes muodollisella, on tärkeä rooli yhteiskuntaa vakauttavana tekijänä. Uskontoon kuuluminen yhdistää ihmisiä esim. siihen liittyvien siirtymäriittien kautta. Toki ajattelisin, että tämä toiminta voisi olla myös täysin "maallista".

Joka tapauksessa minusta on parempi, että moni kuuluu johonkin rauhanomaiseen kulttuuriseen yhteisöön mieluummin kuin eriarvoistaviin kultteihin ja salaliittoteoreettisiin ryhmittymiin.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Uskonto on kuin kikkeli. Ihan kiva, jos sellainen löytyy mutta pidä se julkisella paikalla piilossa.
Kikkeli. Joillakin sellainen on, joillakin ei, mutta älä sitä minulle tyrkytä.
Tää olikin hyvä vertaus. Otetaan käyttöön.
Tässähän se oma suhde uskontoon tulee samalla selväksi. Lapset on kastettu, avioliittoonkin siunattu saman papin toimesta ja jonkinlainen pintapuolinen keskustelukin uskosta käyty ennen sitä. On vaan muuten niin helvetin (sanavalinta tarkkaan harkittu) mukava ja asiallinen pappi kyseessä, että valitsin sanani hyvin tarkkaan. Uskoa saa mihin vaan, ja yritän tätäkin puolta ihmisessä kunnioittaa.

Yllä oleva silti pähkinänkuoressa, älkää tuputtako sitä minulle. Sama se on kaikkien vakaumusten kohdalla. Saat olla vaikka esim. vegaani, mutta älä tuomitse muiden tapaa elää (kunhan k.o. tapa on ympäristöä kunnioittava ja laillinen tapa toimia).

Mitä vanhemmaksi olen elänyt, sitä kyynisemmäksi olen uskon suhteen tullut. Tiivistettynä fiilikset: maailmassa tapahtuu joka päivä niin helvetisti aivan hirvittäviä asioita täysin viattomille ihmisille, että jos on olemassa joku kaikkivoipa taho, mikä ihmeen jumala se sellainen on, joka tuon hyväksyy?

Jo kouluaikoina pohdin, että uskonto on lähinnä tapa pitää jonkinlainen roti yhteiskunnassa. Kymmenen käskyä, kaikki sen setin kuulee ja suurin osa jopa jollain tasolla lupaa niitä noudattaa. Älä tapa, älä varasta, kunnioita lähimmäistä. Hyviä ohjeita, ja mitä syvempi jumalanpelko ihmiseen saadaan juurrutettua, sitä paremmin ihminen pysyy (ainakin pyrkii siihen) oikealla tiellä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En jaksa uskoa oikein mihinkään, enkä ole kuulunut kirkkoon enää pitkään aikaan. Ylleensä jos asia tulee puheeksi, ja varsinkin jos joku tyrkyttää omaa uskontoaan, sanon olevani wicca ja tanssivani kesäisin metsässä noitapiirissä alastomien naisten kanssa.

Silti näen, että uskonto voi olla hyvä selkänoja ihmisille, jotain mihin nojata kun maailma kolhii ja muutenkin. Pidän uskontoa kuitenkin pelkistetysti ensisijaisesti vallan käytön välineenä. Erityisen hyvin valtauskonnot sopivat patriarkaatin pönkittämiseen ja vahvistamiseen. No, joku voi pitää sitä tietysti plussana.

Patriarkaatin vahvistamiseen varmaan paras on kungfutselaisuus, joka sekin uskonnoksi lasketaan, vaikka sillä ei ole omaa jumalkäsitystä, mutta islamilaisuus ja kristinusko ovat käteviä nekin. Uskontojen varjolla on tässä maailmassa tehty niin paljon pahaa, ettei minkään valtauskonnon hyvä/paha -tase taida olla hyvän puolella.
Tai no, Uuden testamentin kristinuskon etiikka on toki hyvästä, mutta harva sitä noudattaa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mikä on suhteesi uskontoihin? Onko uskonnolle mielestäsi sijaa nykymaailmassa? Onko olemassa "objektiivisesti" parempaa uskontoa kuin muut? Esimerkiksi näitä kysymyksiä on mahdollista pohtia täällä.
Olen itse lähinnä agnostikko. Oma suhtautumiseni uskontoihin on pehmentynyt vanhemmiten. Se, onko uskonnoille sijaa nykymaailmassa, on hyvin monitahoinen kysymys: ensinnä pitäisi varmaan kysyä, että voidaanko niistä päästä eroon, jos haluttaisiin. Objektiivinen paremmuus on sekin monitahoinen kysymys: periaatteessa uskontoja voisi vertailla toisiinsa valitsemalla kriteeristön, mutta se että onko valittu kriteeristö mielekäs lienee kovasti mielipidekysymys.

- - -

Joskus 2000-luvun taitteessa eräällä nettipalstalla uskonto vs ateismi -ketjussa koin "herätyksen". Aloin pohtia sitä, että miksi minä jankkaan muiden mukana jumaluuksien olemassaolosta tai -olemattomuudesta, kun uskonnollisilla liikkeillä on kuitenkin mitattavia tosielämän vaikutuksia. Kaltaiselleni luonnontieteilijälle kysymys siitä, onko jumaluuksia olemassa ei ole oikeastaan mielekäs. Tajusin, että ihan suotta olen arvioinut uskontoja niiden ideologisen sanoman pohjalta, eihän sillä ole tosimaailmassa juuri vaikutusta, kun taas uskonnollisuudella ylipäätään on vaikutuksia, ja minun pitäisi pohtia uskontoja niiden vaikutusten kautta, ei niiden ideologian kautta.

Uskonnoista keskusteltaessa en näe kovin mielekkäänä käsitellä niitä yhtenä isona könttinä. Sellaisessa käsittelyssä päädytään virhepäätelmiin ja ikuisuusväittelyihin. Varmaan länsimaiselle ateistille se kipein kohta on kristinusko, josta on vaikea saada aikaiseksi hyvää keskustelua.

Minusta on parempi purkaa uskontoja paloiksi. Uskonnoista voidaan purkaa yksilön kokemuksia, yhteisöllisiä elementtejä kuin institutionaalisia elementtejä: esimerkiksi hengelliset kokemukset, yhteisöllisyys, tarve kuulua johonkin, vastausten saaminen mieltä painaviin kysymyksiin, vertaistuki, on maailmanselitysmalli (ei aina kokonainen, mutta usein jonkinlainen; miksi maailma on sellainen kuin on), on auktoriteetit jotka määrittelevät sisältöä, monia tämän kaltaisia asioita.

Uskonto on siis kokonaisvaltainen paketti. Ateistilla on taipumusta sanoa, että ne ovat tällaisia "koko kansan huumeita". Minä puolestani sanoisin, että ihmiseen vetoavalla aatteella on taipumusta alkaa rakentua kokonaisvaltaisemmaksi. Ensin aate vetoaa yksilöön, yksilö etsii samanhenkistä seuraa, jos samanhenkisiä on paljon, syntyy "seurakunta", jos se laajenee lisää, tulee virallisemmat auktoriteetit, kokoukset ja puheenjohtajat, jos vielä lisää, siitä alkaa muodostua instituutio ja niin edelleen. Uskonnolliset liikkeet eivät siis synny valmiina kokonaispakettina, vaan hiljalleen täydentyvät kattamaan elämän osa-alueita.

- - -

Tiede ja uskonnot ponnistavat itse asiassa samasta ihmisen tarpeesta. Ihmisellä on miltei pakonomainen tarve tietää asioille syy. Miksi jotain tapahtuu? Tämä on tietysti selviytymisen kannalta ihan olennainen juttu, että pystyy yhdistämään syitä ja seurauksia. Jos aikoo saada aikaiseksi mitä tahansa järjellisesti käyttäytyvää entiteettiä - luonnollinen tai keinotekoinen - niin sen on pakko pystyä yhdistämään syitä ja seurauksia.

Evoluutio on tässä asiassa kuitenkin suurpiirteinen. Selviytymisen kannalta usein riittää, että syy-seuraus -suhde on sinne päin, joissain asioissa niillä ei ole lainkaan merkitystä. Tarve syylle on kuitenkin sen verran polttava, että ihminen on tyytyväinen keksittyynkin syyhyn, jos parempaa ei ole tarjolla. Esimerkiksi ukkosen selittäminen (miksi ukkonen tulee, miksi salama lyö, mihin salama iskee, yms) ei ollut menneen ajan ihmisille oikein mahdollista, joten Thor tai Zeus sen syynä oli riittävä selitys.

Lisäys: On huomattava, että ihminen on eräänlainen "korrelaatiokone". Ihminen kuten muutkin eläimet ehdollistuu eli liittää kaksi tapahtumaa yhteen korrelaatioksi. Meille on hyvin luontevaa nähdä korrelaatiot implikaatioina eli syy-seuraus -suhteina. Tämä on yleensä selviytymisen kannalta ihan riittävä ominaisuus: osaamme vaikkapa yhdistää ympäristön tekijöitä kalasaaliin laatuun ja määrään ihan korrelaation kautta.

- - -

Koska uskon, että ihmisen ajattelulle ei tarvita yliluonnollista selitystä, niin silloin tietysti ajattelen myös niin, että pohjimmiltaan ihmisen aivot on redusoitavissa maksimissaan Turingin koneeksi: ei ole kuitenkaan millään muotoa välttämätöntä, että aivojen tarvitsee yltää edes sille laskentatasolle (eli että ne kykenisivät ratkaisemaan minkä tahansa laskennallisen ongelman). Tällöin luonnollisesti myös aivot noudattelevat laskettavuuden vaatimuksia ja niiden toimintamekanismit on käsitettävissä algoritmien kautta.

Myöhäinen lisäys: On varmasti ihmisiä, jotka vierastavat aiheen tarkastelua tästä näkökulmasta. Nämä samat ihmiset pystyvät silti tarkastelemaan matematiikkaa geometrisesta näkökulmasta. Tässä tarkastelussa on kyse samasta asiasta.

MINIMAX: Minimax on algoritmi tai ehkä oikeammin paradigma, jota käytetään pelejä pelaavissa algoritmeissa. Missä tahansa pelissä, itse asiassa valtaosassa sellaisia kyberneettisiä järjestelmiä joiden on pystyttävä reagoimaan ympäristön tapahtumiin ja itse asiassa missä tahansa etenemisreittiä hakevassa järjestelmässä, keskeisessä roolissa on teknisin termein sanottuna staattinen evaluaattori. Tietokoneiden pelialgoritmeissa staattinen evaluaattori antaa usein yksittäiselle pelitilanteelle yksikäsitteisen numeerisen "hyvyysarvon", mutta sen ei tarvitse olla tällainen: pohjimmiltaan tilanteen arvioinnille riittää se, että se pystyy vertailemaan kahta eri tilannetta toisiinsa ja päättämään, kumpi niistä vaikuttaa paremmalta.

Ei ole mitään epäselvyyksiä siitä, etteikö kuka tahansa meistä pyörittele näitä tilanteita monella tasolla mielessään, siis arvioi niin pienissä kuin isoissa asioissa kuin lyhyellä ja pitkällä aikajänteellä, että missä tilanteessa nyt ollaan, mikä voisi olla paremmin, mikä huonommin, tai että jos jotain tapahtuu, niin meneekö tilanne parempaan vai huonompaan suuntaan.

Pelialgoritmien toinen osa on pelipuun avaaminen. Se tarkoittaa sitä, että pelialgoritmi tekee pelisiirron "virtuaalisesti" omassa päässään. Siirto johtaa uuteen tilanteeseen ja se arvioidaan. Siirtovaihtoehtoja punnitaan sen pohjalta, että miten tilanne muuttuu siirron seurauksena ja miltä tuo uusi tilanne vaikuttaa: paremmalta vai huonommalta.

Erikoisuus minimaxissa verrattuna hakualgoritmeihin on se, että osan siirroista tekee joku toinen, eikä pelaajalla itsellään ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, minkä siirron vastustaja tekee. Kun hakualgoritmin hakuavaruus on mekanistinen, pelialgoritmeilla siirtojen takana on "älykäs entiteetti" pyrkimässä kohti omaa päämääräänsä (joka on usein ristiriidassa pelaajan tavoitteiden kanssa).

Tilanne hanskataan siten, että staattista evaluaattoria käytetään arvioimaan tilannetta vastustajan kannalta. Teknisesti esimerkiksi shakin kaltaisissa nollasummapeleissä vastustajan siirron kohdalla evaluaattorin tulos käännetään ympäri: mitä paremmalta tilanne vaikuttaa vastustajan mielestä, sen huonommalta se näyttää pelaajan mielestä. Minimax-algoritmin nimi tulee tästä: toinen osapuoli pyrkii maksimoimaan staattisen evaluaattorin arvon, toinen puolestaan minimoimaan sen. Vuoropohjaisessa pelissä pelipuuta avatessa joka toinen siirto pyrkii maksimiin, joka toinen siirto minimiin (mallintaen vastustajan tavoitetta pyrkiä itselleen parhaaseen tilanteeseen omilla siirroillaan).

Toisin sanoen, pelialgoritmi kirjaimellisesti astuu vastustajan saappaisiin arvioidessaan sitä, mitä vastustajan kannattaisi tehdä.

- - -

Ihmisellä on voimakas taipumus inhimillistää asioita (niin eläviä, elottomia kuin abstraktejakin). Syyt ja seuraukset nähdään sillä tavalla, että niiden takana on jonkinlainen entiteetti, jolla on persoonallisuus, tarpeet, tahto ja tavoitteet. Jos pelto kärsii kuivuudesta, on keksittävä, millainen ajatteleva taho on sateiden takana ja millä tavalla tämä taho saadaan tuomaan sateet paikalle. Pitääkö se tanssimisesta? Haluaako se uhrilahjoja? Jos sateet olisivat minun vallassani, mitä tahtoisin ihmisten tekevän?

Minä katson, että inhimillistämisen syy on minimax-paradigmassa eli sillä, että tilanteiden kehitystä arvioidaan katsomalla niitä vastustajan silmistä: "Jos minä olisin hän, niin mitä minä tekisin?" Menen niinkin pitkälle, että esitän, että kaikki eläimet tekevät näin. Uskon esimerkiksi, että koira "koirastaa" ihmisen, se pyrkii arvioimaan ihmisen käyttäytymistä pitämällä tätä päänsä sisällä koirana. Saalistaja arvioi saaliinsa mahdollisuuksia asettumalla (tiedostamattaan) sen nahkoihin, saalis tekee samoin.

En usko, että meillä on mitään mahdollisuuksia päästä tästä ominaisuudesta eroon, ja sitä kautta meidän voi olla mahdoton päästä eroon esimerkiksi salaliittoteorioista ja sen kaltaisista järjestelmistä.

- - -

Minimax-algoritmiin liittyy eräs jännittävä ominaisuus. Kehittelin aikoinaan erääseen peliin algoritmia. Kehitystyön yhteydessä peluutin eri kehitysversioita toisiaan vastaan ja tarkkailin staattisen evaluaattorin antamia tuloksia pelin eri vaiheissa. Ajatukseni oli sen kaltainen, että pystyisinkö staattisen evaluaattorin antaman tuloksen pohjalta arvioimaan sen paremmuutta, tai jopa niin, että staattisen evaluaattorin tuloksen derivaatta (tai jokin muu käytöksen piirre) kertoisi algoritmille itselleen, milloin se on menossa oikeaan ja milloin väärään suuntaan. Ylipäätään siis vain olin kiinnostunut siitä, miten evaluaattorin tulos käyttäytyy pelin edetessä.

Pelitilanteen hyvyysarvo käyttäytyy itse asiassa niin, että heikompi algoritmi (eli se, jonka staattinen evaluaattori ei osaa pelitilanteesta huomioida pelin voittoon tarvittavia elementtejä yhtä hyvin kuin vastapuoli) ajattelee pitkään olevansa voitolla. Itse asiassa pelialgoritmi vaikuttaa väliin ihan huokailevan, että jopas vastustaja teki typerän siirron, eli peli etenee sen mielestä paremmin kuin tämä olisi odottanut (eli siis vastustaja valitsee sellaisia siirtoja, jotka algoritmin mielestä eivät ole siihen tilanteeseen parhaita mahdollisia; algoritmi yllättyy positiivisesti).

Algoritmin kannalta pelitilanne vain yhtäkkiä romahtaa. Yhtäkkiä se huomaa ajautuneensa umpikujaan, josta se ei enää pysty pyristelemään ulos, vaan kaikki siirrot johtavat yhä heikkenevään asemaan ja väistämättömään tuhoon.

Ajatellaan asiaa ihmisen kannalta. Se on hirvittävän vaarallista, että jos tilanteen arvioinnissa on systemaattista puutetta, koska tappio tulee yllättäen puun takaa ja tyhjältä taivaalta. Eli tilanne on vaikuttanut ihan hanskattavalta, kunnes se yhtäkkiä ei enää olekaan sitä, vaan edessä odottaa pelkästään syvä kuilu ja väistämätön tuho!

- - -

Mikä neuvoksi?

Kun vertaillaan ihmistä ja perinteistä tietokoneen pyörittämää pelialgoritmia toisiinsa, niin näillä kahdella on tietty ero. Harjaantunut pelaaja on yleensä parempi arvioimaan pelitilannetta eli pystyy yhdellä silmäyksellä näkemään sen hyvyyden tai huonouden, heikkoudet ja vahvuudet ja jatkomahdollisuudet. Sen sijaan pelipuun avaaminen on harjaantuneellekin pelaajalle usein työlästä. Perinteisesti tietokoneella heikkoudet ja vahvuudet ovat olleet toisin päin: tietokone ei ole niin hyvä arvioimaan pelitilannetta "yhdellä silmäyksellä" eli staattisella evaluaattorillaan, mutta kompensoi sitä sillä, että se pystyy avaamaan pelipuuta nopeasti.

Ero on ymmärrettävä. Biologisena olentona ihmisen tärkein päätöksentekomuoto on pystyä tekemään nopeita päätöksiä. Asioiden syvällisempi perkaaminen on enemmän tahaton sivuvaikutus kuin tarkoitettu ominaisuus. Ihmisen ajattelu rakentuu paljolti sen varaan, että tilanteet pystytään arvioimaan nopeasti ja käsillä olevista toimintavaihtoehdoista voidaan salamannopeasti valita joku tarpeeksi hyvä.

Miten tilanteita ja toimintavaihtoehtoja voidaan arvioida? Arvoilla. Ihminen arvottaa tilanteita ja toimintaa. Mitä paremmin ihminen pystyy jakamaan vaihtoehdot hyviin ja huonoihin, sen nopeampaa on päätöksenteko. Ei nyt pureuduta tämän tarkemmin tähän prosessiin, vaan ohitetaan se parilla lauseella. Tosielämässä tilanteet kehittyvät eli ihmisellä on mahdollisuus korjata tilanteen suuntaa sen kehittyessä. Tosielämässä ei yleensä tarvitse valita sitä optimaalista vaihtoehtoa, joku riittävän hyvistä etenemisreiteistä riittää. Sekin voi riittää, että valitsee vain tasaisen harmaan riskittömimmän vaihtoehdon.

- - -

Arvot siis määrittelevät sitä, miten ihmiset näkevät tilanteen ja millaisin keinoin he tavallisesti etenevät tilanteessa.

Miten tämä liittyy esittelemäämme ongelmaan siitä, että tappio tulee pelitilanteen romahtamisella, niin, että edessä on väistämätön häviö?

Siten, että toisin kuin esimerkiksi shakissa, ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa kanssapelaajiensa pelitilanteiden ja toimintavaihtoehtojen arvottamiseen. Toisin sanoen: ensinnäkin meillä on selviytymisen kannalta tarve omaksua ympärillä olevien ihmisten arvomaailmaa, jotta pystyisimme ennakoimaan heidän käytöstään. Toisekseen, meillä on selviytymisen kannalta tarve saada ympärillä olevat ihmiset arvottamaan asiat samalla tavalla kuin mekin.

Kun kahdella ihmisellä arvotus on samanlainen, niin ikään kuin pelataan samaa peliä. Silloin meidän staattinen evaluaattori toimii oikein: se arvioi vastustajan siirrot oikein. Jos kahdella ihmisellä on erilainen arvotus, niin silloin ihminen seilaa tuntemattomilla vesillä, edessä voi olla ihan mitä vain ja se ihan mitä vain voi tulla ihan yllättäen puun takaa.

- - -

On siis hyvin luonnollista, jos ei välttämätöntä, että (1) pyrimme omaksumaan ympärillä olevien ihmisten arvot, (2) pyrimme muokkaamaan ympärillä olevien ihmisten arvot vastaamaan omiamme, (3) tunnemme olomme hyväksi, kun jaamme samat arvot ympärillä olevien ihmisten kanssa, ja (4) tunnemme olomme uhatuksi, jos ympärillä olevat ihmiset arvottavat maailman eri tavalla, (5) arvomaailmallamme on taipumus jyrkentyä sen kehittyessä eli se muuttuu mustavalkoisemmaksi, koska se mahdollistaa yhä nopeammat päätökset (ja meitä miellyttää se, jos pystymme päättämään nopeasti, ehdottomasti ja "oikein").

Menneessä maailmassa ja paikoin nykyisessäkin tämä tarkoittaa sitä, että eri mieltä olevat ihmiset kannattaa karkottaa tai tappaa. He ovat meille uhka, koska emme pysty ennakoimaan heidän tekojaan. Heidän kanssaan ei kannata olla tekemisissä, vaan on parempi pysyä erossa, hylätä, "canceloida" tai muulla tavoin hankkiutua eroon.

Universaalisti tämä tarkoittaa sitä, että mikä tahansa aate ja arvomaailma loppuviimeksi pyrkii leviämään: kun ihminen omaksuu jonkun aatteen, hänen omiin etuihinsa kuuluu se, että muutkin omaksuvat samat arvot ja aatteet. Ja meidän omiin etuihin kuuluu myös se, että pyrimme omaksumaan ympäröivien ihmisten arvot ja aatteet, jotta pystymme ennakoimaan heidän käytöstään.

Arvot itsessään ovat ihmiselle tärkeitä siksi, kun ne mahdollistavat nopean päätöksenteon. Arvomaailman takia ihminen voi valita vaihtoehdoista salamannopeasti "oikean" ja hylätä "väärät", tarvitsematta sen kummemmin pohtia asiaa.

Absoluuttisessa mielessä meillä ei oikeasti ole mitään mahdollisuuksia tietää, ovatko valintamme oikein vai väärin. Vaikka aivot ovatkin hienostunut kapine, niin ne ovat armottoman vajaita oikeasti käsittelemään todellisuutta kaikkine tekijöineen. Kun pelataan rajallisella kapasiteetilla, niin ihmisen sopeutuma tilanteeseen on se, että yksinkertaisesti vain rajataan vaihtoehtoja, yksinkertaistetaan tilanteet hallittaviksi.

Arvotuksen ristiriidat eivät itse asiassa häiritse meitä juuri lainkaan. Me voimme pelata useampaa erilaista peliä eli eri tilanteissa käyttää eri arvotusta kuin toisissa. Arvotuksen ristiriidat alkavat häiritä vasta sitten, kun aletaan luoda kokonaisvaltaisempaa maailmankatsomusta. Pidämme siitä, että asiat voi paketoida yksinkertaisten "totuuksien" taakse, ja olemme valmiita rukkaamaan toimintamalleja saadaksemme ne istumaan nätisti yhteen. Todellisuus antaa tälle mahdollisuuden, koska useimmiten ei ole pakko valita sitä optimaalisinta vaihtoehtoa, vaan tilanteista voidaan edetä useita erilaisia reittejä pitkin eteenpäin.

Kun arvoja aletaan paketoida aatemaailmaksi, niin usein mukaan tulee myös "paratiisi". Paratiisit tai utopiat ovat aatteen "markkinointimateriaalia". Eli kun teet näin etkä noin, kun kaikki ihmiset tekevät näin eikä noin, niin sitten meillä on tällainen ja tuollainen maailma. Totuus on kuitenkin se, että aatemaailman arvovalintojen ja esitetyn paratiisin välillä ei ole loogista yhteyttä. Se on visio, haavekuva ja fantasia: tuskin koskaan kukaan on koettanut avata pelipuuta niin pitkälle, että pystyisi osoittamaan tämän haavekuvan toteutumisen mikäli pelataan annetuilla arvoilla.

- - -

Olen ateisti, mutta vähän olen lientynyt sen suhteen mitä virkaa uskonnoilla on nykymaailmassa. Ihmisillä kun on taipumusta uskoa johonkin isompaan voimaan tms. niin ehkä on parempi, että uskovat siihen että joku Jumala valvoo heitä kuin siihen, että maailmanlaajuinen liskojuutalaisten salaliitto raiskaa lapsia tunneleissa. Tässähän on näkynyt tietynlaista ihmisten hakeutumista mitä kummallisimpien juttujen pariin kun on hylätty se valtavirtauskonto jostain syystä mikä ikinä onkaan ja sitten päädytty kaikenmaailman kristalliterapioiden, homeopaattien ja muiden kahjojen seuraan puhumattakaan niistä liskojuutalais tyypeistä.
Ajattelen hyvin pitkälle samoin. Mielestäni sota uskontoja vastaan on turhaa, koska jos yhden saa hävitettyä, kaksi syntyy tilalle. Joka tapauksessa uskonnot elävät yhteiskunnan mukana eli muuttuvat, mukautuvat ja sopeutuvat.

Uskonnollisuuden tarkastelu tulisikin ulottaa kulttuuriin.
Niin minustakin. Minua vähän hämmentää uskonnon lokeroiminen omaksi tarkasti rajatuksi laatikokseen ja kiisteleminen siitä, milloin jokin asia on uskonto ja milloin ei, ja millä perusteella mikäkin asia voidaan laittaa uskonto-laatikkoon ja millä perusteella ei.

Lisäys: Itse asiassa uskonto vs ateismi -väittelyissä minulle on muodostunut sellainen mielikuva, että tärkeintä tuntuu olevan se, että määritelmän avulla saa eristettyä kristinuskon häkkiin pieksettäväksi. Usein määritelmää väännetään tarpeeksi kauan, rajataan ja lavennetaan tämän tavoitteen saavuttamiseksi.

Minusta joka ikinen meistä on uskonnollinen, millä tarkoitan sitä, että kuljemme sokean laumatunteen vallassa ja samalla uskomme näkevämme totuuteen, vaikka ulkopuolelta tarkasteltuna käytöksemme on ristiriitaista ja perustelematonta.
Olen tuossa yllä pohtinut tätä asiaa algoritmien ja evoluution kannalta. Olen sitä mieltä, että arvottaminen on ihmiselle selviytymisen kannalta välttämätöntä, koska aivojen laskentakapasiteetti on rajallinen todellisuuden monimutkaisuuteen nähden. Sillä on tiettyjä sivuvaikutuksia, mutten usko, että pystymme koskaan pääsemään niistä irti.

Laumatunne on kehittynyt meihin evoluutiossa. Ihmiseläimen leimallisin piirre on sosiaalinen herkkyys ja sosiaalinen ohjautuvuus, jonka oleellinen osa on uskonnollisuus. Laumatunne on auttanut meitä pärjäämään ryhmänä. Se rakentaa yhteistä (harhaista) todellisuutta, jonka varaan voi rakentaa yhteistyön.
Näen todellakin niin, että arvot ovat ne, jotka yhdistävät ihmisjoukkoa: sellaista "sosiaalista liimaa". On ihmisiä, jotka pitävät arvoja inhimillisyyden ylimpänä muotona. Minä en ajattele niin. Minä ajattelen, että arvot ovat peukalosääntöjä, joilla kevennetään rajallisen ajattelukapasiteetin kuormaa. Ajattelen, että ne ovat sillä tavalla välttämättömiä, kun tuota rajallista kapasiteettia tarvitaan monipuolisesti elämästä selviämiseen, mikrotasolta makrotasolle.

Se, että ihminen haluaa muiden ihmisten ajattelevan samalla tavalla, on minusta lähes väistämätöntä. Yksinkertaisesti vain me haluamme, että meidän ympäristömme, mukaan lukien siinä olevat muut ihmiset, on ennakoitavissa. Me haluamme pystyä ennakoimaan, miten muut ihmiset käyttäytyvät ja reagoivat. Me haluamme, että pystymme lukemaan heidän ajatuksensa, koska he ajattelevat samalla tavalla kuin me.

Pidän ihmisen aatteellisuutta ihan primitiivivaistona eli selkärangasta tulevana tarpeena. Siitä kertoo se, kuinka voimakkaasti reagoimme aatteisiin tunteilla. Eli toisin kuin useat ateistit, en pidä aatteita, ideologioita ja arvoja kehittyneen ajattelun tuloksena, vaan vaistotoiminnan tuloksena.

Onko tämä yhteinen, jaettu arvomaailma harhaista todellisuutta? Ehkä, ei välttämättä. Se on jaettu käsitys, ja se riittää. Sen ei tarvitse olla täydellinen ja se voi elää sen mukaan, miten todellisuus muuttuu, mutta sen tärkein funktio on se, että se on jaettu, ei se, että se on absoluuttisen oikea (mitä se ikinä tarkoittaakaan).
 
Viimeksi muokattu:

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tiedän hyvin, että aiheesta on olemassa pitkiäkin ketjuja, kuten Uskotko Jumalaan tai Kirkko eroon valtiosta, mutta niissä näkökulma on luonnollisesti varsin rajattu kotoiseen Luther-uskoomme, vaikka jo kristinuskossa on valtaisasti eri haaroja ja vaikutuspiirejä.
Ei "Uskotko Jumalaan" -ketjussa ole uskoa rajattu kotoiseen Luther-uskontoon tai kristinuskoon yleensäkään, vaikka lähes kaikki keskustelu siihen on liittynytkin. Olen yrittänyt tuoda ortodoksikristillisyyden näkemyksiä siihen ketjuun. Ja monta kertaa siinä ketjussa on kaivattu muiden uskovien kuin kristittyjen mielipiteitä, mutta eipä ole pahemmin jostain syystä näkynyt toistaiseksi.

Sinänsä hyvä, että avasit ketjun tähän Löylyhuone-osioon, koska perus-Vapaan puolella se keskustelu tuntuu ajoittain käyvän aika kiihkeäksi, ja se usein lopettaa keskustelun siihen paikkaan, jos tunteet nousevat pintaan. Joten ehkä tässä ketjussa voi odottaa asiallisempaa ja rauhallisempaa keskustelua. Ketjun otsikko on myös ehkä vähemmän provosoiva, joten kiitos siitä myös. Toivottavasti tämä ketju ei tiedä Uskotko Jumalaan -ketjun lopullista kuolemaa, mutta kaikki loppuu ajallaan...joka tapauksessa suurkiitokset kaikille, jotka ovat siinä ketjussa keskusteluun osallistuneet. Tulen varmaan tätäkin ketjua aika ajoin vilkuilemaan, mutta en ota ehkä tavoitteekseni lukea jokaista viestiä, niin kuin siinä toisessa Jumal-ketjussa.
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Osaisko joku sanoa, että miten raamatussa määrätään aseiden säilyttämisestä?

Että silleen...
Eiköhän siellä mennä tällä ohjeella: "Älä himoitse lähimmäisesi omaisuutta". Pätee varmaan aseisiinkin.
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Usein miettinyt uskonnon ja kirkon tarpeellisuutta nykymaailmassa. Tullut vähän siihen tulokseen, että uskonnolle ja uskolle on kyllä tilaa tässä maailmassa, mutta kirkot ja ns. "uskonoppineet" ovat turhia.
Jokainen voi uskoa mihin uskoo ja mielestäni siinä ihmisen ja uskon välissä oleva kirkko on aivan turha.

Itse olen kirkosta eronnut jo yli 20 vuotta sitten. Silloin oli tapana, ainakin täällä, että joutui antamaan pienet perustelut eroamiselleen. Perustelin eroamistani kirkosta seurakunnan henkilölle, sillä että mulla on "suora yhteys tuonne yläkertaan, enkä tarvitse mitään tukkuliikettä(kirkkoa) siihen väliin". Siitä kehkeytyi lopulta mielenkiintoinen ja aika pitkäkin keskustelu.

Vähän olen sitä mieltä, että aika monta konfliktia ja pahantekoa olisi jäänyt maailmasta tekemättä, jos kirkkoja ei olisi olemassa vaan jokainen ihminen uskoisi, tai olisi uskomatta, henkilökohtaisella tasolla.

Saattaa kuulostaa hihhuloinnilta, mutta tasapainoisesti tässä on eletty "uskomalla johonkin korkeampaan voimaan" ilman kirkkoa siinä välissä.
Selvennettäköön vielä sen verran, että en mihinkään tiettyyn uskontokuntaan ole suuntautunut ja mikään uskovainen en siis ole.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tullut vähän siihen tulokseen, että uskonnolle ja uskolle on kyllä tilaa tässä maailmassa, mutta kirkot ja ns. "uskonoppineet" ovat turhia. Jokainen voi uskoa mihin uskoo ja mielestäni siinä ihmisen ja uskon välissä oleva kirkko on aivan turha.
Uskonnollista/aatteellista organisaatiota (missä muodossa se ikinä onkaan) voi pitää turhana, jos tarkastelee asiaa yksilöllisen kokemuksen kautta. Jos samanhenkistä porukkaa kokoontuu yhteen, niin siinäkin kontekstissa organisoitua toimintaa voi pitää turhana ja tarpeettomana.

Ihminen ei kuitenkaan olisi ihminen, jos ei perustaisi organisaatioita liittämään myös toisilleen tuntemattomia ihmisiä yhteen. Sitähän sanotaan, että ensimmäinen eläin jonka ihminen kesytti, oli ihminen itse: pystyäkseen elämään isommissa ryppäissä ja muodostamaan tuhansien ja sittemmin miljoonien ihmisten kokoisia yhteisöjä, oli hankkiuduttava eroon liiallisesta aggressiosta lajitoveria kohtaan sekä saatava lisää kykyjä kokea isompikin yhteisö omaksi. Erityisesti tarvitaan mekanismeja, jolla tuntemattomaan lajitoveriin voi luottaa, ja näitä mekanismejahan ihmisellä on ihan pilvin pimein.

Eli omasta näkökulmastani näen, että samat tekijät jotka mahdollistavat yhteiskuntien muodostamisen aiheuttavat myös aatteellisten organisaatioiden syntymisen (jos noilla kahdella nyt on eroa). Se on ihmisen vahvuus, vaikka sillä on omia sivuvaikutuksiaan.

Vähän olen sitä mieltä, että aika monta konfliktia ja pahantekoa olisi jäänyt maailmasta tekemättä, jos kirkkoja ei olisi olemassa vaan jokainen ihminen uskoisi, tai olisi uskomatta, henkilökohtaisella tasolla.
Kun ihminen on reviirieläin ja vieras lajitoveri on ensisijaisesti uhka, niin ei konflikteja olisi millään voinut välttää. Jos ihminen olisi pysynyt aggressiivisena ja kyvyttömänä muodostamaan noin 50-100 hengen laumoja isompia yhteisöjä, niin yksittäisten konfliktien kokoluokka olisi tietysti pysynyt pienempänä, mutta toisaalta taas niitä olisi ollut enemmän, kun ihminen olisi ollut pirstoutuneena pienemmiksi porukoiksi.

Eli suo siellä, vetelä täällä. Näin nykysuomalaisena minä kyllä totta puhuen mieluummin valitsen tämän nykyisen kehityskaaren, vaikka siinä on rapatessa roiskunut.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Joka tapauksessa minusta on parempi, että moni kuuluu johonkin rauhanomaiseen kulttuuriseen yhteisöön mieluummin kuin eriarvoistaviin kultteihin ja salaliittoteoreettisiin ryhmittymiin.
Kerrotko jonkun rauhanomaisen uskonnon? Toki vaikka suomen luterilainen kirkko näyttäytyy melko rauhanomaisena, mutta sehän johtuu siitä, että muu yhteiskunta on kilometrikaupalla edellä vapausaatten saralla. Mikäli kirkko olisi saanut vuosien saatossa vapaasti ohjata maan kehitystä, olisimme luultavasti jossain saudien tasolla tasa-arvossa yms. Avioerot olisivat kielletty, abortista puhumattakaan. Alkoholi olisi täyspannassa jne. jne.

Jenkkilän etelässä oikein urakalla rajoitetaan naisten vapauksia ja aborttia tarjoavien kohtelu on ollut valovuden päässä rauhanomaisesta:
"Since 1977, there have been 11 murders, 42 bombings, 200 arsons, 531 assaults, 492 clinic invasions, 375 burglaries, and thousands of other incidents of criminal activities directed at patients, providers, and volunteers."
Lähde: Violence Against Abortion Providers Continues to Rise Following Roe Reversal, New Report Finds - National Abortion Federation
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kerrotko jonkun rauhanomaisen uskonnon?
Joo ei sellaista varmaan ole. Valitettavasti tämäntyylisiin ryhmiin sisältyy aina myös eriarvoistavia, sortavia ja väkivaltaisia tendenssejä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kerrotko jonkun rauhanomaisen uskonnon?
Buddhalaisuus? Shintolaisuus? Wiccalaisuus? Toki heti kättelyssä myönnän, etten ole noihin perehtynyt kuin pintapuolisesti.

Toki vaikka suomen luterilainen kirkko näyttäytyy melko rauhanomaisena, mutta sehän johtuu siitä, että muu yhteiskunta on kilometrikaupalla edellä vapausaatten saralla. Mikäli kirkko olisi saanut vuosien saatossa vapaasti ohjata maan kehitystä, olisimme luultavasti jossain saudien tasolla tasa-arvossa yms. Avioerot olisivat kielletty, abortista puhumattakaan. Alkoholi olisi täyspannassa jne. jne.
On tosi mielenkiintoinen kysymys, että millainen vaikkapa Euroopan olisi pitänyt olla, että jotta kirkko olisi pysynyt muuttumattomana ja olisi voinut vuosien tai vuosisatojen aikana vapaasti ohjata kehitystä? Tarkoitan tällä sitä, että kirkko joka jäi jäljelle Rooman romahduksen jälkeen, on elänyt omaa evoluutiotaan koko ajan. Se on hajonnut useaan kertaan ja muuttanut tulkintojaan, opinkappaleitaan ja painotuksiaan, kun erilaiset mullistukset ovat ravistelleet yhteiskuntia.

Eikö siis tällainen "muuttumaton kirkko" ole joulupukin, näkin tai lohikäärmeen kaltainen fantasiaolento lasten pelottelemiseksi? Lähimmäksi jotain tämän kaltaista pääsee varmaan Pohjois-Korea, jossa staasiin jäädytetty yhteiskunta pidetään eristettynä. Mikä tahansa aate voi pysyä muuttumattomana ainoastaan jos ympärillä oleva yhteiskunta pysyy muuttumattonana (eikä kyllä usein silloinkaan).

Paikallisesti toki aina syntyy suljettuja lahkoja, jotka kieltävät niin abortin, alkoholin kuin avioeronkin. Sehän on luonnollinen osa aatteellisen liikehdinnän evoluutiota: missä tahansa yhteisössä on konservatiivisempia ja liberaalimpia voimia, sisäistä erimielisyyttä ja tulkintaeroja, ja varmaan ihan jokaisella aatteellisella liikehdinnällä on tendenssiä hajota niin tiukempia kuin sallivampia tulkintoja ajaviin ryhmittymiin / lahkoihin.

Jenkkilän etelässä oikein urakalla rajoitetaan naisten vapauksia ja aborttia tarjoavien kohtelu on ollut valovuden päässä rauhanomaisesta: "Since 1977, there have been 11 murders, 42 bombings, 200 arsons, 531 assaults, 492 clinic invasions, 375 burglaries, and thousands of other incidents of criminal activities directed at patients, providers, and volunteers."
Lähde: Violence Against Abortion Providers Continues to Rise Following Roe Reversal, New Report Finds - National Abortion Federation
Aborttia vastustavan ideologian ja tämän ideologian kannattajien suhtautumisessa aborttiin on ihan taatusti korrelaatio!

Implikaation vetämisessä kannattaa kuitenkin pysähtyä hetkeksi miettimään asiaa.

Jos et ole perussuomalainen, niin esitetään kysymys: kumpi on mielestäsi vaarallisempi ihminen, Pekka Siitoin vai Riikka Purra? Politiikkaketjuissa aika paljon puhutaan siitä, kuinka perussuomalaista ideologiaa ajavat ihmiset kuten Purra ja Halla-aho ovat vaarallisia kansankiihottajia ja uhka demokratialle. Miksi he ovat vaarallisempia kuin Siitoin? Koska heillä on kannattajia moninkertaisesti Siitoimeen verrattuna. Mutta miksi? Miksi Siitoin ei kerännyt itselleen isoa kannattajakuntaa ja päässyt ravistelemaan Suomen demokratian peruspilareita?

Uskontoja ja aatteita ideologisesta näkökulmasta katsova ihminen ajattelee, että ideologia ohjaa ihmistä. Eli siis toisin sanoen vaikkapa aborttia vastustava ideologia tekee ihmisestä abortinvastaisen, tai maahanmuuttoa vastustava ideologia tekee ihmisestä maahanmuuttovastaisen.

Minä katsoisin asiaa myös siltä kannalta, että ideologia saa jalansijaa kun sen taakse löytyy ihmisiä. Ideologioiden kannatus on suhteessa siihen, miten ne vastaavat ihmisten reaalitodellisuuteen ja ihmisen siinä kokemiin uhkiin, mahdollisuuksiin, vääryyksiin ja oikeuksiin.

Perussuomalaista aatetta vastustaville ihmisille Purra tai Halla-aho on mielestäni pieni paha, sen todellisemman ongelman heille pitäisi olle ne miljoona suomalaista, jotka ovat aatteesta tehneet yhden Suomen suurista puolueista. Jenkkilän aborttisodassa se ongelma ei niinkään ole konservatiivinen ideologia, vaan se valtava määrä ihmisiä, joita äärikonservatiivisuus puhuttelee. Jos perussuomalaisia ei olisi, jos konservatiiveja ei olisi, niin koska tiettyä mieltä olevia ihmisiä on niin paljon, tällainen aate kehittyisi: syntyisi "uus-perussuomalaisia" ja "uus-konservatiiveja".

En pohdiskele tämän enempää sitä, miten ihmisestä tulee abortinvastainen tai mitä erilaisia tekijöitä siihen liittyy. Koetin vain avata näkökulmaa siihen, että ideologioiden vertaaminen ideologian tasolla toisiinsa (esim. eettisestä tai esteettisestä näkökulmasta) ei välttämättä ole kovin hedelmällistä. Ideologian kannatus on kiinni siitä, kuinka montaa ihmistä sen sanoma puhuttelee, ja kun ideologia jalkautuu ihmisten pariin, niin se väkisin muokkautuu ja saa omia sivuvaikutuksiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös