Itse asiassa yhtenä Suomen suurimpien teatterien iltavahtimestarina hamalla 90-luvulla niin ei se täysin moitteettomasti toimi. Miesten vessat ovat paljon tehokkaampia kuin naisten vessat - selkeä suunnitteluhaaste! Ylipäänsä asiat muuttuvat, maailma on siitä karu eikä ikinä pysytä siinä menneisyyden paratiisissa: pitkään tässä maassa se perinteisin asia oli unisex-tunkio, ei edes huusseja ollut. Mutta ne kulta-ajat ovat nyt ohi.
Minähän en miehenä voi väittää sataprosenttisen tarkasti tietäväni, mitä kaikkea naiset tekevät WC-toimituksensa aikana, mutta naisilla vierähtää vessatouhuissa reippaasti enemmän aikaa kuin kuin miehillä keskimäärin. Näkeehän tuon minkä hyvänsä yleisötapahtuman vessajonoistakin. Vaikka naisille olisi varattu jokunen käymälä enemmän kuin miehille, niin tästä huolimatta naisten asiointijono käärmeilee helposti muutaman kymmenen metrin mittaisena siinä vaiheessa, kun miesten pisuaarin suunnalle ei vielä kerry minkäänlaista jonoa.
Mikäli viittaat tehokkuudella keskimääräiseen asiointiaikaan ja jononmuodostukseen, niin aika haastavaa on kehittää naisten vessoja toimimaan olennaisesti nykyistä tehokkaammin, ainakaan puuttumatta naisten WC-asioinnin määrättyihin fundamentteihin. On sukkapöksyjä, tampongeja ja pikkuhousulappusia, ripsivärin, poskipunan ja huulikiillon raspaamista ynnä muuta peilin edessä puleeraamista ja vaatteiden syynäämistä, ja jos vessatiloissa on aulana toimiva käsienpesualue, niin muutamilla asiointia toimittavilla tapahtuu vielä noin seitsemän eri sortimentin sosiaalista kanssakäymistä. Siinä saa wc-suunnittelija olla kohtalainen fakiiri, jos mielii tehostaa vessa-asiointiprosessin toimintaa noista lähtökohdista puuttumatta edellä kuvattujen kaltaisiin luonnonvakioihin.
Miesten WC-asiointi ravintoloissa ja yleisötapahtumissa pitää 99-prosenttisesti sisällään noin 15-30 sekunnin piipahduksen pisuaarilla, ynnä toivottavasti toisen samanmoisen tuokion käsienpesupisteellä. Napakka pieraisu, kädet kuiviksi, ja oven kautta pelipaikoille. Siinä kaikki, on helppoa. Kaikessa epäloogisuudessaan loogisinta lienee, että tasa-arvosuuntautunut vessasunnittelija ei ryhdykään mahdottomaan tehtävään, eli tehostamaan naisten WC-toimintoja julkisissa asiointipisteissä, vaan saniteetti-insinööri käy miettimään, kuinka miesten WC-asiointia onnistutaan hankaloittamaan. Olen minä sellaistakin joskus kuullut, että pisuaarit tulisi jonkun ajattelijan mielestä poistaa. Luulen, että siivooja olisi asiasta eri mieltä, mutta eiköhän pisuaarienpoistoasia voida hoitaa tekemällä seisoviltaan asiointi mahdottomaksi. Tätä odotellessa.