Mainos

Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

• 1 097 943
  • 9 234

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tuosta on jo jonkin verran aikaa, ja selvästi tilanne on muuttunut. Onnea matkaan heille, joiden vastuulla on suunnitella joulujuhla ilman uskonnollisia vivahteita. Itse en osaisi, ja voisi siinä juolahtaa mieleen, että mikäs hiton järki tässä on.

Terveisin ateisti.

Tätä mielipidettä kuulee satunnaisesti, usein myös koulujen henkilöstöhuoneissa. Joulujuhla ilman uskonnollisia vivahteita on helppo järjestää, maailma on täynnä joulunäytelmiä ja -lauluja ilman uskonnollisia vivahteita.

Alejandro

Jäsen
Tätä mielipidettä kuulee satunnaisesti, usein myös koulujen henkilöstöhuoneissa. Joulujuhla ilman uskonnollisia vivahteita on helppo järjestää, maailma on täynnä joulunäytelmiä ja -lauluja ilman uskonnollisia vivahteita.
Juuri mietin yöllä tätä keskustelua lukiessani, että vaikka itse kävin ala-asteen 90-luvun maaseudulla, niin ei meillä ollut muistaakseni juuri yhtään uskonnollisia joulunäytelmiä. Enemmänkin pyörittiin korvatunturilla. Parempi niin.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri mietin yöllä tätä keskustelua lukiessani, että vaikka itse kävin ala-asteen 90-luvun maaseudulla, niin ei meillä ollut muistaakseni juuri yhtään uskonnollisia joulunäytelmiä. Enemmänkin pyörittiin korvatunturilla. Parempi niin.
Riippuu rehtorista ja hänen henkilökohtaisista arvoistaan. Noinhan asian ei pitäisi olla.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainoa uskonnollinen näytelmä, jonka muistan oli yläasteen joulukuvaelma. Muuten oli juuri näin.

Meillä ei opeteltu mitään virsiäkään. Toista se oli esim. äitini aikana. Piti opetella ulkoa virsiä ja katekismuksesta käskyjen selityksen selityksetkin. Isä tietysti myös, mutta siinä missä isän kaltaiset ihmiset luovivat ja unohtivat niin äidin kaltaiset ihmiset muistivat ja osittain ahdistuivat.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Samaa meinasin tulla kirjoittamaan, joskin meillä oli etenkin 1-2 luokilla pakotettuna kaikenlaista jeesustelua kun alaluokkien opettajan puoliso oli joku maallikkosaarnaaja tms. ja siellä sitten veisattiin ja rukoiltiin ihan riittämiin. Noilta parilta ensimmäiseltä luokalta sai myös hyviä traumoja varhaisnuoruuteen kun jossain vaiheessa muistelisin miettineeni esim. että katosiko lemmikkikissa minun syntisten ajatusten takia tjsp. että kiitoksia vaan vitusti helvetilläpelottelijat ja "taivaan isä näkee ja kuulee kaiken" muistuttelijat.

Yläluokilla oli sitten nuoremman polven opettaja jonka ohjelmassa syntimuistutukset olivat paljon vähemmällä ja joulu- ja kevätjuhjissa painotus musiikkiesityksissä ja humoristisemmassa ohjelmassa.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mulle itselleni oli jo ala-asteella selvää, että en usko mihinkään Jeesus-juttuihin. En muista kuitenkaan, että koulun uskonnontunnit tai mitkään juhlat olisivat tuntuneet ongelmallisilta. Tiernapojissa ja monissa muissa esityksissäkin tykkäsin näytellä. Virsien mukana en kuitenkaan ainakaan yleensä laulanut.

Mutta se, mikä tuntui jo silloin - ja vielä enemmän näin jälkikäteen - oudolta, oli seurakunnan työntekijän pitämät tunnit. Ne ei siis ollut mitään uskonnontunteja, vaan korvasivat vaan sen tunnin mikä nyt lukujärjestyksessä silloin sattui olemaankaan. Jonkun verran näitä jopa odotettiin, koska hyvässä lykyssä saatettiin katsoa vaikka Pekka Töpöhäntää ruotsin opiskelun sijaan. Mutta useimmiten katsottiin jotain hyvinkin tunnustuksellista Mooses-piirrettyä, uskonnollisia dioja tai jotain muuta sellaista touhua mikä ei varmasti varsinaiseen opetussuunnitelmaan liittynyt millään tavalla.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelmahan tulee edelleen isolta osin valtion ja kirkon yhteydestä. Minusta monenlaiset seremoniat ja rituaalit voivat olla aivan ok vaikka niillä olisikin menneisyydessä ollut erilainen merkitys (tuputtaminen, käännyttäminen jne.) mutta monen kirjoittajan traumat kertovat ettemme vielä kristinuskon osalta ole ihan tuolla asteella.

Tarkoitan siis, että minusta esim. Messias-oratorio on aivan mainiota kulttuuri- ja historiakasvatusta ilman että sen voimakkaasti sisältämä uskonnollinen sanoma ja sisältö olisi minkäänlainen ongelma. Samoin islamilaisesta maailmasta löytyy omat taide- ja kulttuuriaarteensa jotka ovat voimakkaasti uskonnollisia mutta niitä kannattaa kristitynkin pysähtyä pohtimaan, ihailemaan ja arvostamaan. Samoin meillä on valtaisa määrä kaikenlaisiin pakanauskomuksiin pohjaavia perinteitä (joista osa tosiaan omittu aikanaan kristinuskoon) ilman että kukaan ajattelisi jostain Ukosta, Ahdista ja Tapiosta puhumisen olevan minkäänlaista aivopesua.

Kehystäminen ratkaisee ja kristillisissä perinteissä ongelma on varmaankin usein, että asialla ovat ns. aidot hihhulit jotka kehystävät asiat täytenä totena ja rituaali, kulttuuriperinne muuttuu todellakin rekrytointi- ja mielipiteenmuokkaustilaisuudeksi.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Hyvä, jos se on mahdollista. Muualta tulleet eivät sitä tunnu vaativan, vaikka heidän piikkiinsä sitä usein työnnetään.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä, jos se on mahdollista. Muualta tulleet eivät sitä tunnu vaativan, vaikka heidän piikkiinsä sitä usein työnnetään.
Mä olen ainakin kantasuomalainen, ja vaadin ihan omaa lastani varten, että häntä ei aivopestä valtion toimesta.

Jos joku haluaa lapselleen opettaa Jeesuksen viinin valmistamisesta ja vetten päällä kävelystä, niin ihan vapaasti. Koulun ei pidä sellaista höpöhöpöä opettaa totuutena.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy