Selvennettäkööt ensiksi, että en ole kirjoittajan kanssa samaa mieltä (vaikka en ole muistiota jaksanutkaan lukea): A) Vaikka biologispohjaisia eroja todennäköisesti on, niin vallitseva jakauma on kuitenkin todennäköisesti enemmän sidoksissa kulttuurisiin kuin biologisiin tekijöihin, mistä syystä tilannetta on hyväksyttävää muuttaa. B) koska keskimäärin naisilla on korkeampi kynnys aloittaa koodausopiskelut, niin jos työnantajalla on mahdollisuus suorittaa valikointia, niin luonnollisesti kannattaa palkata nainen, koska tällä keskimäärin on todennäköisesti suurempi motivaatio itse koodaamiseen kuin miehellä (jota saattaa myös motivoida enemmän, kuten kirjoittaja itse esittää, kunnianhimo tietyn statuksen saamisesta jne.).
Mutta tämän sanottuani, on hyvin kyseenalaista irtisanoa tämän kaltaisen näkemyksen johdosta (se taisi olennaisimmassa merkityksessä olla maltillinen, siis nimenomaan ei kyseenalaistettu yksilöiden pätevyyttä). Se oli firman sisälle tarkoitettu, ja olen myös sitä mieltä, että kirjoittaja ei ole vastuussa sen leviämisestä firman ulkopuolelle. On lisäksi mielestäni aivan selvää, että näistä asioista täytyy sallia keskustelu. Onhan hyvä, että firmalla on velvoite kyetä jollain tasolla perustelemaan tekemänsä päätökset, erityisesti ns. eettisissä kysymyksissä. Näin tassäkin tapauksessa olisi tullut toimia: HR-vastaavan olisi tullut kirjoittaa vastine perusteluineen ja lopettaa keskustelu tähän. Jos kirjoittaja olisi jatkanut jankkaamista, niin siinä tapauksessa irtisanominen ja vastaavat toimenpiteet olisivat tulleet varsin nopeasti hyväksyttävästi eteen.
Nyt tästä asiasta nousee kuva, että google perustaa HR-politiikkansa siihen mikä on ’’poliittisesti korrektia’’, brändäykseen liittyvistä syistä, kuin aitoon ymmärrykseen tasa-arvosta ja epätasa-arvon taustaseikoista.